چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
مجله ویستا
بازار انحصار خالص
انحصار خالص حالتى است از بازار که در آن فقط يک مؤسسه توليدى فعاليت نموده و کالايى را بهفروش مىرساند که براى آن جانشين مناسبى وجود ندارد. بهعبارت ديگر بازار کالاى مورد بحث تماماً در اختيار صاحب انحصار مىباشد. هيچ کالاى مشابهاى وجود ندارد که قيمت و يا ميزان فروش آن تأثيرى محسوس در قيمت پيشنهادى صاحب انحصار و يا ميزان فروش او داشته باشد. کشش ارتباطى تقاضا مابين کالاى صاحب انحصار و ساير کالاها يا برابر صفر بوده و يا آنقدر ناچيز است که کليه مؤسسات توليدى در جامعه اقتصادى نسبت به آن بىاعتناء هستند. صاحب انحصار تصور نمىکند که فعاليتها و اقدامات او با هر نوع عمل مقابل بهمثل از جانب مؤسسات توليدى در ساير صنايع مواجه گرديده و نيز فکر نمىکند اقدامات مؤسسات توليدى در ساير صنايع آنقدر مهم باشند که او را وادار به در نظر گرفتن آنها نمايد. از نظر توليد، صاحب انحصار بهمنزله يک صنعت بهشمار مىرود. بهعنوان مثال، شرکت تلفنى که امور مربوط به نصبت و سرويس تلفنهاى يک محل بهخصوصى را عهدهدار است در يک موقعيت انحصارى مىباشد. |
همچنین مشاهده کنید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست