|
|
يکى از عناصر مهم پروژه برنامهريزى جهانگردى تبت پيشنهاد روشهائى بود که با آنها منافع اقتصادى بالقوه و بالفعل از جهانگردى بتوانند براى مردم محلى افزايش يابند. اين طرح بهعلاوه بر انجام تحليل استاندارد (تأثير اقتصادى جهانگردي)، بخشى را دربارهٔ توسعهٔ فرصتهاى اقتصادى دارا است. بهعلت توسعه نيافتگى اقتصاد کنونى تبت و درآمد اندک مردم، بر اين عنصر تأکيده شده است. اين طرح اشاره مىکند که، گرچه تبت داراى منابع طبيعى قابل ملاحظهاى است، بهعلت وسعت عظيم منطقه، جغرافيائى کوهستانى و جمعيت کوچک آن، توسعه آنها دشوار است. شمار نسبتاً اندک مردم فقط بازار محلى محدودى را براى کالاهاى ساخته شده فراهم مىکند.
|
|
اين طرح خاطرنشان مىسازد که فرصتهاى معمولى براى توسعه اقتصادى در تبت عمدتاً در حوزههاى کشاورزي، دامپروري، جنگلدارى و معادن، بهعلاوه جهانگردى است. توسعهٔ جهانگردى مىتواند از زيادى براى منطقه فراهم آورد و به تنوع بخشيدن به اقتصاد کمک کند. جهانگردى مىتواند بازارهائى جديد براى محصولات و خدمات محلى بيافريند. بهعلاوه جهانگردى بهعنوان کاناليزورى عمل خواهد کرد و به پرداخت هزينه اصلاحات زيربنائى که کل اقتصاد از آن بهرهمند خواهد شد کمک خواهد کرد.
|
|
اين طرح يک راهبرد اقتصادى را براى جهانگردانى بدين شرح ارائه مىکند:
|
|
- با توجه به سرمايهگذارى زياد و ظرفيت اضافى در محل اضافى توريستي، افزايش تعداد جهانگردان و مدت اقامت آنان هرچه زودتر بايد هدف قرار گيرد، بدون به خطر انداختن شهرت کيفيت و توسعه پايدار آينده.
|
|
- با توجه به سرمايه محدود موجود براى سرمايهگذارى و زيربناى محدود، هزينههاى سرمايهاى توسعه امکانات توريستى بايد به حداقل برسد.
|
|
- قيمتها و ارزش در ارتباط با درآمد بالاى سطوح رقبا نگهدارى شوند تا وضعيت گرانتر تبت را نشان دهد و درآمدها را به حداکثر برساند، مشروط به ضرورت افزايش شهرت به خاطر کيفيت خدمات.
|
|
- افزايش دادن مدت اقامت جهانگردان.
|
|
- افزايش دادن خرجهاى اتفاقى و خرده براى هر جهانگرد که با افزايش مدت اقامت، بزرگترين امکان را براى افزايش درآمدها ارائه مىکند، بهبود پيوندهاى اقتصادى منطقهاى که به مصرف بيشتر محصولات و خدمات محلى منجر مىشود نيز بهعنوان وسيلهٔ مهم بالا بردن منافع اقتصادى محلى شناخته مىشود.
|
|
براى افزايش تعداد جهانگردان در کوتاهمدت، اين طرح چندين پيشنهاد ارائه مىدهد - تبليغات بيشترى براى جهانگردي، تخفيفهائى در قيمتها، افزايش کيفيت خدمات، ايجاد سهولت در مقررات در مورد مسافران مستقل. طرح مزبور اذعان مىکند که رسيدن به اهداف بازار صرفاً با گروههاى تورى امرى دشوار است، و مسافران مستقل نيز بايد تشويق شوند. اين طرح تأکيد مىکند که افزايش قابل ملاحظه در ميانگين مدت اقامت را مىتوان تنها با توسعهٔ فعاليتها و جاهاى جديد بهدست آورد. اين امر مستلزم سرمايهگذارى جديد است. با وجود اين، پيادهپيمائى امکانى براى توسعه فعاليتهاى جديد با هزينه نسبتاً پائين عرضه مىکند و بايد به سرعت گسترش يابد.
|
|
بهمنظور به حداقل رساندن هزينههاى سرمايهگذارى در توسعه جهانگردي، اين طرح اين توصيهها را ارائه مىکند:
|
|
- هماهنگ ساختن توسعه امکانات توريستى با اصلاحات زيربنائي.
|
|
- استفادهٔ بهتر از امکانات موجود، براى مثال، بازسازى و نوسازى هتلهاى تبت بهجاى احداث هتلهاى جديد.
|
|
- خوددارى از فراهم کردن امکانات پرهزينه براى تقاضاى فصل شلوغ، و انتخاب راهحلهاى کمهزينه، براى استفادهٔ موسمي، از قبيل اردوهاى چادرى در جاهائى که مناسب است.
|
|
- به مجرد آنکه ظرفيت امکانات در ماههاى شلوغ تکميل شد، بهجاى سرمايهگذارى در ايجاد ظرفيت اضافي، تلاشها بايد به افزايش اشغال ظرفيتها در ساير اوقات سال از طريق بازى با قيمتها و تبليغات معطوف شود. موقعى که منابع سرمايهاى لازم است، اين طرح نشان مىدهد که اين منابع را مىتوان از حکومت مرکزي، سود مؤسسات موجود جهانگردى ، وام بانکهاى محلى و منابع بينالمللى تأمين کرد.
|
|
دربارهٔ قيمتگذارى تسهيلات و خدمات، اين طرح توصيه مىکند که قيمتها گرانتر کنونى بهعنوان وسيلهٔ افزايش درآمد جهانگردى حفظ شوند (بهجز يک تخفيف جزئى براى جذب جهانگرد بيشتر). وقتى تبت بهتر شناخته شود، بايد قيمتهائى قابل رقابت بيشتر عرضه کند.
|
|
اين طرح اشاره مىکند که براى تشويق جهانگردان به خرج کردن بيشتر، راههاى مختلفى را مىتوان يافت. دامنهٔ کالاهاى در دسترس براى جهانگردان بايد گسترش يابد، از جمله که جائىکه لازم باشد کالا وارد شود. اقدام مرتبط با فرهنگ تبتي، از قبيل صنايعدستى و کتابها، را مىتوان براى فروش به جهانگردان افزايش داده در برنامه مسافرت جهاگردان مىتوان فرصتهاى بيشترى را براى خريد و خرجهاى اتفاقى گنجاند.
|
|
دربارهٔ بهبود و افزايش پيوندهاى اقتصادى منطقهاي، طرح مزبور چندين توصيه مىکند:
|
|
- استفاده از مواد محلى تا حد امکان در احداث هتلها و ساير تسهيلات جهانگردي.
|
|
- افزايش توليد اقلام غذائى محلى که در جهانگردى مصرف مىشود. فرصتهائى بهخصوص براى توليد محلى طيور، تخممرغ، شير، نان و شيريني، و سبزيجات تازه موجود است.
|
|
- گسترش توليد و فروش صنايعدستى محلى از طريق گسترش دامنهٔ اقلام توليد شده و وفق دادن طرحها با سليقهٔ جهانگردان، و برقرارى برنامههاى آموزشى در مهارتهاى صنايعدستى و کنترل کيفيت براى توسعه توليد محلى صنايعدستى مساعدتهائى ضرورى خواهد بود.
|
|
- ارائه تدارکات و خدمات بيشتر براى پيادهپيمائي، از جمله اقلام مواد غذائى تازه و کنسروشده و لوازم از قبيل چادرهائى به سبک تبتي.
|
|
|
طرح جهانگردى تبت آثار اجتماعى ممکن از جهانگردى را بررسى مىکند، و نتيجه مىگيرد که بهعلت سطح معقول پيشنهادشده براى جهانگردى و ارزشهاى فرهنگى قوى تبتىها مبتنى بر بوديسم هيچ تأثير منفى قابل ملاحظهاى وجود نخواهد داشت. اين طرح خاطرنشان مىسازد که اکنون علاوه بر تأثير جهانگردي، تأثيرهاى خارجى زيادى بر فرهنگ رفتار، ارزشها و سبک زندگى تبتىها خواهند داشت. بهعلاوه در مناطق جهانگردي، مشکلاتى اندک احتمالاً بروز خواهند کرد ـ گدائى غيرسنتى کودکان تبتى از جهانگردان، دزدىهاى کوچک، فحشا، و فروش اقلامى با سماجت زياد به جهانگردان توسط فروشندگان.
|
|
اين طرح توصيه مىکند که يک برنامه آموزش همگانى دربارهٔ جهانگردى تهيه شود ـ دربارهٔ ماهيت جهانگردي، مزايا و مشکلات آن ـ و از تلويزيون و ساير رسانهها براى آموزش دادن استفاده و هفتههاى سالانه جهانگردى سازماندهى شود. برنامههاى آموزشى درباره جهانگردى بايد در نظام مدارس، در سطوح ابتدائي، متوسط پائين و متوسط مياني، نيز گنجانده شود. در اين برنامهها بايد اطلاعاتى دربارهٔ امکانات شغلى در جهانگردى به دانشآموزان عرضه شود. معلمان نيازمند گذراندن دورههاى ويژهاى در مطالعات جهانگردى خواهند بود تا بتوانند اين برنامه را اجراء کنند. بهعلاوه اين طرح توصيه مىکند که جهانگردان بايد از فرهنگ محلى و مشکلات اجتماعى احتمالى مطلع شوند و از آنان خواسته شود که از تشويق گدائى حذر کنند يا براى دزدهاى کوچک وسوسه ايجاد نکنند. بهعلاوه بايد جهانگردان دربارهٔ اتخاذ الگوهاى رفتارى مناسب در اماکن مذهبى حساس باشند.
|