پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
مجله ویستا
سریلانکا
سرىلانکا در انتهاء جنوبشرقى هند واقع است. جغرافياى اين کشور متنوع است. در کنار سرزمينهاى کوهستانى و دشتهاى مرتفع مرکزى سرزمينهاى پست ساحلى و تپهاى قرار دارند. آب و هوا استوائى است با مناطق مشخص خشک و بارانى و توزيع موسمى باران. فصل بارندگى سنگين جنوبغربي، که ميان ماههاى مه و سپتامبر است، عمدتاً بر بخش جنوبغربى کشور، و فصل بارندگى شمالشرقي، که در ماههاى ميان نوامبر و فوريه است، بر نواحى شرقى تأثير مىگذارد. اين امر موجب مىشود که سواحل شرقى و غربى اين جزيره فصول توريستى مکمل داشته باشند. |
جمعيت سرىلانکا در حدود ۲/۱۷ ميليون نفر برآورد مىشود، که از اين عده حدود ۶۰۰،۰۰۰ نفر در شهر اصلى بازرگانى کلمبو واقع در ساحل غربى زندگى مىکنند. اکثريت مردم در روستاها و نواحى روستائى بهسر مىبرند. حدود ۷۴ درصد از جمعيت سيلاني، ۱۹ درصد تاميل و بقيه متشکل از ساير گروههاى مختلف هستند. در حدود ۷۰ درصد از جمعيت بودائى و ۱۵ درصد هندو هستند. اين کشور داراى تاريخى طولاني، جالب و متنوع است. فرهنگى بومى بسيار توسعه يافته ولى تأثير زيادى نيز از خارج بهويژه از هند و قدرتهاى استعمارى مختلف اروپائى پذيرفته است. |
سرىلانکا داراى تنوع بزرگى از جاذبهها براى جهانگردان است. جاذبههاى طبيعى عبارتند از سواحل زياد و نواحى دريائى مرتبط با اين سواحل، مناظر زيبا، گياه و حياتوحش فراوان، آبشارها و چشمهاى آب گرم. اين کشور داراى ۱۱ پارک ملي، يک حفاظتگاه دريائي، و چندين منطقه حفاظتشدهٔ طبيعى و جنگلى است. جاذبههاى باستانى و تاريخى بعضى از محلهاى مهم را دربر دارد. پنج محل آنها 'شهرهاى باستاني' ناميده ميشوند. و در بخش مرکزى کشور واقع هستند. اين پنج شهر مثلث فرهنگى سرىلانکا را تشکيل مىدهند. اين پنج محل و يک يادمان تاريخى ديگر و يک جنگل استوائى که از نظر بومشناختى حائزاهميت است. توسط يونسکو بهعنوان مناطق ميراث جهانى تعيين شدهاند. چندين جاذبهٔ مهم ديگر وجود دارد ـ چاههاى آبيارى باستاني، مزارع و کارخانههاى چاي، معادن سنگهاى قيمتي، باغهاى گياهشناسي، باغهاى ادويه، پرورشگاه فيل، رقص و موسيقى سنتي، جشنوارههاى مهم مذهبي، صنايعدستى متنوع، امکانات برگزارى گردهمائى در کلمبو. |
جهانگردى بينالمللى در سرىلانکا در دههٔ ۱۹۶۰ شروع شد و تا اوايل دهه ۱۹۸۰ به سرعت رشد کرد. در ۱۹۶۸ يک طرح جهانگردى براى کشور تهى شد و بخشى از آن به اجراء درآمد، بهخصوص احداث يک تفريحگاه عمومى در ساحل جنوبغربي. از ۱۹۸۳، بهعلت آشوبهاى سياسي، جهانگردى به شدت کاهش يافت. عمليات جهانگردى به شدت تنزل کرد و در نتيجه اشغال هتل و سود به طرزى فاحش پائين آمدند. سرمايهگذارىهاى جديد انجام نگرفت و فقط نگهدارى اوليه و ضرورى تسهيلات ادامه يافت. |
از ۱۹۹۰ جهانگردى بهطور قابل ملاحظهاى بهبود يافته است. در ۱۹۹۱ تقريباً ۳۲۰،۰۰۰ جهانگرد وارد کشور شدند. با حيات دوبارهٔ جهانگردى بسيارى از هتلها بازسازى شدهاند. با وجود اين، تا ۱۹۹۳، زمان کافى براى آنکه تمام محصولات جهانگردى به استاندارد کامل برسند وجود نداشت. |
دسترسى به سرىلانکا تقريباً براى تمام جهانگردان بينالمللى از طريق هوائى به فرودگاه واقع در نزديک کلمبو ميسر است. بيشتر توسعه جهانگردى در ساحل غربى انجام گرفته است. تعدادى محدود محل اقامت جهانگرد در مرکز واقع است. با وجود اين، بسيارى از جهانگردانى که در نواحى ساحلى اقامت مىگزينند، براى بازديد از مثلث فرهنگي، پارکهاى ملي، مزارع چاى و ساير جاها تورهائى مىگيرند. کلمبو چندين هتل مالى دارد. |
سرىلانکا نمونهاى از کشورى است که تنوعى بزرگ از جاذبههاى توريستى طبيعى و فرهنگى دارد. با وجود اين، اين کشور در گذشته عمدتاً به جهانگردى ساحلى وابسته بود و بيشتر، بازارهاى توريستى با بودجه کمتر را جذب مىکرد. توسعه جهانگردى و تصوير کشور بهعنوان يک مقصد توريستى نشاندهندهٔ منابع موجود جهانگردى نيستند. علت شديد مشکل تصوير اين کشور آشوبهاى سياسى اخير است که در رسانههاى بينالمللى به شدت تبليغ شده است. سياست توسعه به اصلاح و گسترش بيشتر جاذبهها، امکانات و سرگرمىها، بهعنوان محصولات جهانگردي، مىپردازد. اين امر شالودهاى براى رشد يکنواخت ولى کافى جهانگردى که توسعه متوازن بهترى در سراسر کشور دارد فراهم مىکند. |
سياست بازاريابى براى جهانگردى بينالمللى مستقيماً از سياست توسعه و ضرورت نشان دادن تصويرى متمرکز و مثبت ناشى مىشود. اين سياست بهطور منطقى بر مبناى شناسائى مشکلات بازاريابى و اهداف بازاريابى تنظيم شده است. اصل کليدى بهکار رفته در تنظيم سياست بازاريابى حفظ رابطهٔ نزديک آن با سياست توسعه است که بر بهتر کردن محصول و تنوع بخشيدن به آن تأکيد مىکند. بهعلاوه اين سياست مشکلات سازمانى و تأمين بودجه را که براى اجراء اثربخش بازاريابى بايد حل شوند بررسى مىکند. |
سياست بازاريابى براى جهانگردى داخلى جالب است بدين معنى که اين سياست لازم مىبيند که سرىلانکائىها را با مفهوم گذراندن تعطيلات آشنا کند. اين امر براى بسيارى از مردم کشور کار جديدى است. بهعلاوه اين سياست راههائى را که بدانوسيله گذراندن تعطيلات مىتواند بيشتر براى سرىلانکائىها عملى باشد پيشنهاد مىکند. |
برنامهٔ تبليغاتى تمام روشهاى تبليغاتى ممکن را بررسى مىکند و توصيه مىکند که بهعنوان کارآمدترين استفاده از منابع تبليغاتي، روشهاى مورد استفاده، دقيقاً به بازارهاى خاص موردنظر مربوط باشند. نمايندگى در خارج بهعلت هزينهٔ زياد آن همواره عاملى مهم در بازاريابى است. توصيه بسيار مهم طرح تعريف نقشهاى مربوط به دولت و بخش خصوصى در امر بازاريابى است. بدون ارائهٔ اين تعريف از نقشها و مسئوليتها، تصاويرى متضاد از کشور مىتواند نشان داده شود و تلاشهاى موازى تبليغاتى انجام گيرد. |
برنامهٔ تبليغاتى بر اهميت حفظ رابطهٔ نزديک و هماهنگ بين بخشهاى دولتى و خصوصى درباره کارهاى تبليغاتى تأکيد مىورزد. اين نوع هماهنگى در بسيارى از کشورها ضرورى است. سرانجام، اين برنامه دربارهٔ اهميت تأمين بودجه تبليغات، بهعنوان عامل اصلى در نائل شدن به توسعه موفق جهانگردى بحث مىکند. |
همچنین مشاهده کنید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست