حسن شهرت يک کشور عبارت است از مجموعه نمايشها و نمادهاى عاطفى و عقلانى که ثمرهٔ روياروئى به قرار زير است:
- تظاهرات و تجليات کشور
- واقعيت يک کشور، يعنى شخصيت آن که بر فهرستى از ثروتها بنا مىشود: ميراث طبيعى کشور، ميراث اجتماعي- فرهنگي، واقعيتهاى نهادي، اقتصادى و مالى و راههاى تدارکاتى (۱)
(۱). Cf. OMT. manuel sur l'évaluation des ressources touristiques, Madrid, 1979.
- تجربهٔ شخصى: خود جهانگرد محمل تصاوير ممتاز و برتر است؛ زيرا از تجارب رهبران فکرى و نظر آنان، که اهميت ويژهاى دارد، سخن مىگويد
- شايعه: امکان دارد تجربههاى بد و بهويژه مسئلهٔ بهداشت و تندرستي، ريشه و دليل شايعه باشد
- انگيزههاى عقلانى يا عاطفى: تعيين مقدار اين انگيزهها و افزايش آنها، دليل کلىترى ارائه مىدهد که با محورهاى مولد تصاوير ( تظاهرات، تجربه، شايعه) جمع مىشوند.
تحليل کيفى تصوير
اين تحليل از طريق گروههاى هدف مورد نظر انجام مىشود:
- صاحبنظران و رهبران انديشه: مطبوعات و مردان سياسى
- برنامهريزان و دستوردهندگان: عاملان و مسئولان جهانگردي، بنگاههاى مسافرتى و باجهها و دفاتر شرکتهاى هوائى
- مشتريان بالقوه
- مشتريانى که از بيش از يک کشور ديدن کردهاند.
اين تحليل از يک سو امکان پىبردن به اينکه گروهها شناخت بد يا ناکافى يا تقريبى يا نگرشى کاملاً منفى دارند را فراهم مىآورد و از سوى ديگر، به شناخت ماهيت داورى در مورد هر يک از ويژگىهاى تصوير و شدت اين داورى منجر مىشود. هر چه داورى نيرومندتر باشد، امکان تحول و تغيير جهت آن ضعيفتر است. با وجود اين، تلاش و مبارزهاى مثبت، مىتوان آن را دگرکون کرد و ارتقاء بخشيد.
چگونگى برداشت و دريافت گروه مورد نظر را مىتوان در جدولى که تصويرى کلى از کشور ارائه مىدهد ترکيب کرد.
جدول برداشت و دریافت گروه براساس تصویری کلی از کشور
کیفیت دریافتی
گروههای هدف
تجهیزات
بها
تحرک
بیگانهگرایی
.../...
آژانسهای مسافرتی
کارکنان و دستاندرکاران جهانگردی
مطبوعات
جهانگردان بازدیدکننده از کشور
جهانگردان بالقوه
هر علامت ضربدر، 'کيفيت X گروههاى هدف' موضوع تفسيرى است که بر پايهٔ سه متغير استوار است:
- شناخت: من مىشناسم / من نمىشناسم
- داورى: من دوست دارم / من دوست ندارم
- رفتار: من مىخواهم به آنجا بروم / بههيچ وجه نمىخواهم به آنجا بروم .