
ایسنا/ افزایش سقف سن مجاز ثبتنام در دانشگاه فرهنگیان از ۲۴ سال به ۳۰ سال در حالی قرار است از سال تحصیلی ۱۴۰۵ اجرا شود که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با واکنش های مختلفی از سوی کارشناسان و دانشجویان روبرو شده است و این پرسش را مطرح می کند که مصوبه فوق آیا راهکاری موثری برای حل کمبود نیروی انسانی است یا آنکه کیفیت آموزش را به خطر می اندازد؟.
بر اساس تصمیم جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، سقف سن متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان تا ۳۰ سال افزایش یافته است حال آنکه پیش از این، بر پایه نظامنامه قبلی مصوب سال ۱۴۰۲، سن مجاز برای ثبتنام ۲۴ سال تمام تعیین شده بود اما اکنون گروهی از جوانان علاقهمند به معلمی که بهدلیل محدودیت سنی امکان شرکت در آزمون را نداشتند، میتوانند ـ تا سقف سنی ۳۰ سال ـ در آزمون شرکت کنند.
تصویب این مصوبه بارها با نقدها و هشدارهای کارشناسان آموزشی همراه بوده چرا که آنها معتقدند این افزایش میتواند « کاهش کیفیت آموزش» را به همراه داشته باشد. همچنین این کارشناسان میگویند محیط آموزش عالی تربیت معلم با توجه به جایگاه خاص دانشجومعلم، مناسب افرادی است که در سنین جوانی و در زمان «شکوفایی هویت اجتماعی» قرار دارند، نه افرادی که مسنتر هستند. همچنین برخی نهادها و تشکلهای دانشجویی نیز چنین مصوبهای را «نامتوازن با نیازها و ساختار فعلی آموزش و پرورش» میدانند.
همچنین عده دیگری از منتقدان از احتمال کاهش همخوانی نسلی بین معلم و دانشآموز، کاهش انگیزه و شور جوانی در مدرسه، و نیز تغییر مفهوم «تربیت» و «اشتغال به تدریس» با اجرای این مصوبه، ابراز نگرانی کردهاند. حتی برخی تحلیلگران هشدار دادهاند که افزایش سن ورودی ممکن است نیاز به بازنگری در ساختار دانشگاه فرهنگیان و دورههای تربیت معلم را ضروری کند؛ چرا که شرایط روانی، اجتماعی و آموزشی فرد ۳۰ ساله با فرد ۱۸–۲۰ ساله متفاوت است.
در مقابل، موافقان مصوبه و افزایش سن وورد به دانشگاه فرهنگیان میگویند این تغییر، امکان استفاده از ظرفیت کسانی را فراهم میکند که در گذشته به دلیل محدودیت ظرفیت یا رتبهبندی کنکور موفق به پذیرش نشدند، اما اکنون با وجود پختگی فکری و تجربه میتوانند به معلمی بپردازند.
همچنین برخی موافقان بر این باورند که افزایش سن ورود میتواند بخشی از کمبود نیروی انسانی در نظام آموزش و پرورش را جبران کند، بهویژه در مناطقی که با کمبود معلم مواجهاند.
به گزارش ایسنا، دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیز هفته گذشته در مراسم روز دانشجو که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، این تصمیم را «ناعادلانه» خوانده و خواستار لغو آن شدند. به باور معترضان، افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان، رقابت را برای داوطلبان جوانتر دشوارتر کرده و فلسفه وجودی دانشگاه فرهنگیان بهعنوان نهادی برای «تربیت معلم از سنین پایه» را زیر سؤال میبرد.
علیرضا کاظمی با اتکا به مذاکرات و دادههای موجود افزود: افزایش سن به ۲۴ سال در گذشته تنها حدود ۱.۵ درصد از پذیرش سالانه را شامل شده و این درصد در توزیع کشوری بهقدری ناچیز است که تعداد آن در هر پردیس به سه نفر هم نمیرسد. افزایش سن به معنای حذف مسیر رشد برای دانشآموزان با استعداد نیست و افراد دارای شرایط خاص که در سالهای ابتدایی امکان ادامه تحصیل نداشتهاند نباید محروم شوند.
وی با اشاره به اینکه با افزایش سن رقابت، سهم این گروه همچنان کمتر از یک درصد خواهد ماند ادامه داد: حتی در صورت ابلاغ نهایی نیز پذیرش افراد ۲۴ تا ۳۰ سال در هر دو دانشگاه کمتر از یک درصد خواهد بود و این موضوع مشکلی از نظر تربیتی ایجاد نخواهد کرد.
به گزارش ایسنا، تعیین سن ورود به دانشگاههای تربیت معلم طی سالهای گذشته بر مبنای برداشت وزارت آموزش و پرورش از مواد ۴۲ و ۴۳ قانون مدیریت خدمات کشوری انجام میشد؛ موادی که حداقل سن استخدام را ۲۰ و حداکثر آن را ۴۰ سال تعیین کردهاند.
بر همین اساس، آموزش و پرورش با استناد به اساسنامه مراکز تربیت معلم مصوب سال ۱۳۶۲، شرط سنی ۱۷ تا ۲۲ سال را برای ورود به این مراکز اعمال میکرد. این در حالی است که دیوان عدالت اداری در مرداد ۱۴۰۲ با توجه به استخدام دانشجومعلمان از ابتدای تحصیل، تعیین شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان را خلاف قانون دانست و آن را ابطال کرد.
پس از آن، شورای عالی انقلاب فرهنگی در بهمن ۱۴۰۲ حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی را ۲۴ سال تعیین کرد و در تازهترین تصمیم، با تصویب کمیسیون معین این شورا، سقف سنی ورود به این دانشگاهها به ۳۰ سال افزایش یافت.
منبع : آخرین خبر

















































