سایت آخرین خبر / ۲ ساعت قبل

لاله زار؛ خاطره‌های پرپرشده

شرق/متن پیش رو در شرق منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست شهرزاد همتی| لاله‌زار، خیابان سنگفرش‌شده و شیک به سبک اروپایی دهه 40، پاتوق صادق هدایت و روشنفکرهای آن زمان بود. آدم‌های کت‌و‌شلوار‌پوشِ عصا به دست متجددی که کراوات می‌زدند و برای دیدن نمایش به تماشاخانه باربد می‌آمدند. لاله
لاله زار؛ خاطره‌های پرپرشده

شرق/متن پیش رو در شرق منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

شهرزاد همتی| لاله‌زار، خیابان سنگفرش‌شده و شیک به سبک اروپایی دهه 40، پاتوق صادق هدایت و روشنفکرهای آن زمان بود. آدم‌های کت‌و‌شلوار‌پوشِ عصا به دست متجددی که کراوات می‌زدند و برای دیدن نمایش به تماشاخانه باربد می‌آمدند. لاله‌زاری که توی کوچه‌هایش می‌شد برق چشمان عزت‌الله انتظامی و مرتضی احمدی و علی نصیریان را که از جامعه باربد به سمت سینما کریستال می‌آمدند، دید. می‌شد نگاه خسته نویسنده‌ای را دید که شاید 25سالگی‌اش تازه تمام شده باشد و اولین خودکشی نافرجامش در رودخانه مارن فرانسه خانواده بزرگ هدایت را به واکنش عظیم واداشته و او را از فرسنگ‌ها راه دوباره به تهران آورده باشد، تا دردانه میرزا قلی‌خان هدایت به تهران آمده باشد و به مادر و پدر بدون تلگراف و با حضور رسمی خبر سلامت بدهد و بعد در یک گعده دوستانه در کافه نادری لاله‌زار، وقت خوردن قهوه تلخ و کشیدن سیگار به جماعت ایرانی متجددی فکر کند که هنوز نمی‌دانند غرب چه پیشرفت‌های عظیمی کرده و این نویسنده 25ساله از این زندگی مدرن هم بیزار است... . لاله‌زار، این خیابان باریک قاجاری، برای این کشیده شد که مانند شانزه‌لیزه در پاریس جایی باشد برای گل‌گشت و تماشا. گرچه نه پهنای شانزه‌لیزه را داشت و نه انسجام معماری‌اش را، اما در فرهنگ ایران برای خود جایی افسانه‌ای پیدا کرد و وارد ادبیات ایران شد. سینما ایران بخشی از حافظه لاله‌زار عصر روز یکشنبه در آتش سوخت. زمانی لاله‌زار یک پاتوق مهم فرهنگی محسوب می‌شد اما امروز بخشی از بازار تهران و مرکز اصلی فروش چراغ‌های زینتی است. دیگر خبری از فُکُل‌‌کراواتی‌ها و فرنگ‌رفته‌ها در خیابان نیست و جلوی درِ سینما رکس و کریستال سینما ایران آدم‌ها صف نمی‌کشند تا فیلم ببینند و قهرمان اولشان را تشویق کنند. در جامعه باربد هم خبری از علی نصیریان و عزت‌الله انتظامی نیست. نبض هنر در لاله‌زار از نفس افتاده و ساختمان‌های ویران باقی‌مانده در تاریخ هم عمد و غیرعمد در آتش می‌سوزند تا پاساژ بعدی در خیابان لاغر و کم‌عرض لاله‌زار بالا بیاید و روی قبر بخشی از تاریخ لامپ کم‌مصرف تجارت کنند. این گزارش و مصاحبه بررسی همه بلایی است که بر سر لاله‌زار آوردند. بهانه‌اش هم مرگ ساختمان سینما ایران است که زمانی گنج قارون را نمایش داده بود. احتمالا این ماجرا برای خیلی از مدیران فرهنگی وقت اهمیت چندانی نداشته باشد. اما تاریخ هویتی است که از دست نمی‌رود. برای پاک‌کردن حافظه‌ها از لاله‌زار تلاش زیادی شد اما همان کافه نادری که نفس‌های آخرش را می‌کشد، یک‌تنه جور ناکارآمدی فرهنگی در تهران را می‌کشد. لاله‌زار در حافظه تاریخی ما و در ترانه‌های ما همچنان زنده است.

از سینما ایران تا سینما تمدن
احمد مسجدجامعی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو سابق شورای شهر تهران و تهران‌شناس، در گفت‌وگو با «شرق» ضمن ابراز تأسف درباره آتش‌سوزی در سینما ایران می‌گوید: «به‌هرحال، لاله‌زار و سینما ایران دوره‌های مختلفی را پشت سر گذاشته است؛ دوره‌ای جنبه روشنفکری داشته، زمانی اخبار حتی جنگ جهانی در آنجا پخش می‌شده و زمانی سینمای آن در اختیار فیلم‌های روسی بوده است. کشورهایی که ایران را اشغال کرده بودند، هرکدام برای خود سینما، مخاطب و برنامه‌هایی داشتند. فیلم‌های روسی که مشهور بود، در دانشگاه‌ها نیز معمولا مورد استفاده بخش‌های هنری، یعنی «اتاق فیلم» قرار می‌گرفت و از آن فیلم‌ها استفاده نمی‌شد. به نظرم، آنجا حدود ۱۴ تا ۱۵ سینما داشته و از این تعداد، مهم‌ترینش «ایران» بوده است. تقریبا همه این سینماها اکنون راکد هستند و دلایل مختلفی هم دارد. دسترسی برای ما دشوار است. حتی فراتر از این، سینما شهر قشنگ، سینما آسیا و موارد دیگر... همه اینها نیازمند فکری جدی هستند. به لحاظ قاعده و قانون نیز این‌ فضاها اجازه تغییر کاربری ندارند، مگر با مقدمات و شرایطی که بتوان فضای نمایشی را حفظ کرد. بااین‌حال، بسیاری مواقع این تغییرات بدون رعایت ضوابط رخ داده است. 

برای مثال، سینما تمدن واقع در خیابان مولوی نیز از بین رفت. همراه آقای درویش به آنجا رفتیم. درویش می‌گفت: «من در اینجا سینماگر شدم. آن‌قدر فیلم می‌دیدم تا خوابم می‌برد. خوابم برده بود و شاید گم شدم. آمدند و گشتند و مرا پیدا کردند و دیدند در سینما خوابم برده است». این مکان برای کودکان آن محله سرشار از خاطره بود. او در همان زمان نامه‌ای به شهردار تهران نوشت و اعلام کرد که حاضر است این سینما را به سینماتک تبدیل کند، اما این اتفاق نیفتاد. به‌هرحال، زمین آنجا برای مشاغل غیرسینمایی بسیار ارزشمند و گران‌قیمت است و همین باعث شده است که این سینماها امروز کاربری مشخص و تعریف‌شده‌ای نداشته باشند». 

مسجدجامعی در ادامه می‌افزاید: «مدتی صحبت از طرحی دیگر بود که تا حدودی نیز پیش رفت؛ سینما تاج به یک مرکز فرهنگی تبدیل شد. اگر این نمونه موفق باشد، شاید بتوان کار را پیش برد. ما در آن سال‌ها برای خرید خانه اتحادیه نیز بسیار تلاش کردیم. در جریان تهران‌گردی، لاله‌زار را چند مرتبه رفتیم، از جمله خانه اتحادیه را. مصوبه آن نیز گرفته شد که واقعا اقدام بزرگی بود. آقای علیزاده، مسئول وقت سازمان زیباسازی، با قراردادی ویژه آنجا را در اختیار گرفت و خوشبختانه حفظ شد. آن مکان به لحاظ تاریخی، سینمایی، فرهنگی و از جنبه‌های مختلف اهمیت دارد. خانه اتحادیه تحولات سیاسی بسیاری را پشت سر گذاشته و درگیری‌های جناح‌های سیاسی در آن نمود داشته است. در همان سال‌ها نیز تعمیر و مرمت شد. محل دیگری نیز بود که همراه آقای خورشیدی به آنجا رفتیم. آقای خورشیدی گفت اینجا همان باربد قدیم است. وقتی همراه آقای خورشیدی در آن فضا قدم زدیم، او بسیار منقلب شد و نشست. گفت اگر شما نبودید، گریه می‌کردم. اینجا در گذشته فضای جدی هنری بوده است. البته دوره‌ای وضعیت مناسب نداشته، اما دوره‌هایی نیز بسیار ارزشمند بوده است. بناهای ارزشمند آنجا و فعالیت‌هایی که صورت گرفته... سینمای ایران نیز از میان آنها نیست؟ از عکس‌هایی که موجود است، پیداست که فیلم‌های جدی در آنجا نمایش داده می‌شده، صف‌های طولانی وجود داشته است. برای نمونه «قیصر» با شاپور صف‌های بسیار طولانی داشت و مورد علاقه مردم بود. متأسفانه بخش زیادی از این فضاها آسیب دیده‌اند و اگر فکری برای آنها نشود، آسیب بیشتری خواهند دید. به نظر من نمی‌توان فقط برای خودِ سینما در محدوده سینما تصمیم گرفت؛ باید برای کلیت آن منطقه طرحی داشت. آقای حناچی فیلمی ساخته بود از خیابانی مشابه در ترکیه که آن را فعال و روزآمد کرده بودند». 

مسجدجامعی همچنین با ردنکردن این ادعا که ممکن است آتش‌سوزی سینما ایران غیرمعمولی باشد، گفت: «به سینما ایران پیش‌تر بارها پیشنهادهای تغییر کاربری داده بودند که پذیرفته نشده بود. متأسفانه از ثبت هم خارج شد یعنی اینجا ثبت شده بوده، از ثبت خارجش کرده‌اند. اگر از ثبت خارجش کرده‌اند، کمی سؤال‌برانگیز است. چرا از ثبت خارجش کردند؟ مثلا بنای ارزشمندی است، ولی ارزش ندارد؟ جاهایی هم بود که ما خیلی زحمت کشیدیم و سرمایه‌گذاری کردیم تا مردم استفاده کنند اما درش را بستند. مثل میدان مشق و سردر باغ ملی! خب آنجا ما خیلی سرمایه‌گذاری کردیم. در تهران‌گردی‌ها رفتیم آنجا، دیدیم. بعد کفش سنگفرش شد، نمی‌دانم سیما درست کردیم، نمره‌اش درست شد، دسترسی‌هایش درست شد و... بعد درش را بستند دیگر. بله، من می‌خواهم بگویم دستگاه‌های دولتی -حالا هر دولتی هم باشد فرقی نمی‌کند- بالاخره انگار با مردم فاصله‌گذاری می‌کنند. یعنی خیلی خوششان نمی‌آید. الان فرض کنید آنجا... خب کنارش هم یک بوستانی هست. آنجا یک راسته بود. کنارش مثلا یک تأسیسات خدماتی بود، شهری بود، مثلا همه‌چیز داشت. خب از گردونه  خارج شد».

 مرتضی ادیب‌زاده، معاون میراث فرهنگی استان تهران، در حالی که پس از آتش‌گرفتن سینما ایران از محل آن بازدید کرد، گفت: در حال‌ حاضر از جزئیات و دلایل دقیق حادثه‌ای که اخیر برای سینما ایران رخ داد، اطلاعی نداریم. یگان حفاظت میراث فرهنگی تهران بلافاصله پس از اطلاع از وقوع حادثه به محل اعزام شد و گزارشی تهیه کرد که هم‌اکنون در حال بررسی است. من نیز شخصا پس از یگان حفاظت‌ از محل بازدید داشتم.

 طبق اظهارات مسئولان آتش‌نشانی حاضر در محل، پس از اطفای آتش، لکه‌گیری بنا انجام شد. بنا بر اظهارات اولیه آنها، به لحاظ سازه‌ای، آسیب‌هایی جدی به ساختار بنا وارد شده است.

او افزود: در حال حاضر، منتظر انتشار گزارش رسمی آتش‌نشانی هستیم تا پس از آن، در جلسه‌ای با مسئولان شهرداری و مالکان، درباره چگونگی اقدام برای این بنا‌ جمع‌بندی نهایی صورت گیرد.

معاون میراث فرهنگی تهران در پاسخ به این پرسش که با توجه به آسیب‌های جدی واردشده به ساختمان سینما ایران، آیا امکان تخریب کامل آن وجود دارد؟ اظهار کرد: در حال حاضر ارزیابی دقیقی از میزان آسیب‌ها در دست نداریم. آنچه مشاهده شده، مربوط به جداره بیرونی سینماست و تاکنون امکان ورود به داخل بنا (برای ما) فراهم نشده است.

ادیب‌زاده همچنین گفت: نگرانی‌هایی نیز درباره ساختمان مجاور، موسوم به ساختمان «سینگر» که در پشت سینما و در خیابان سعدی قرار دارد، وجود داشت. این ساختمان یک اثر ثبت ملی است که خوشبختانه آتش‌سوزی به آن بخش‌ها سرایت نکرده و این بنا سالم باقی مانده است. با این حال، در مورد استحکام‌بخشی و میزان آسیب‌های واردشده به ساختمان سینما ایران‌ لازم است منتظر انتشار گزارش آسیب‌شناسی و گزارش نهایی آتش‌نشانی بمانیم.

حیف از تاریخی که فراموش شد
جواد طوسی، منتقد سینمایی، در گفت‌وگو با «شرق» ضمن انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به بافت تاریخی لاله‌زار و همچنین سینماهای این خیابان، به «شرق» می‌گوید: «ما از سال ۵۷ به بعد در یک جابه‌جایی ارزشی مفهومی، اجتماعی، سیاسی و ایدئولوژیک قرار گرفتیم. ولی آیا این جابه‌جایی می‌تواند عاملی باشد برای اینکه ما به پشت سرمان نگاه نکنیم؟ این را منکر شویم که یک شرایط مرتبط بر یک طبقه‌بندی اجتماعی وجود داشته و آن را کلا نادیده بگیریم و یک خط بطلان پررنگ و بی‌رحمانه بکشیم و بگوییم لاله‌زار از این لحاظ که محلی مفسده‌انگیز برای برخی افراد بود، کلا ما اینجا را در کانون یک تخریب تمام‌عیار قرار دهیم و بافت فرهنگی آن را نابود کنیم؟ حالا دیگر عملا می‌بینید که اصلا هیچ ردپایی از آن لاله‌زار گذشته، چه لاله‌زار کهنه و چه لاله‌زار نو، باقی نمانده و آنجا محلی برای فروش وسایل روشنایی شده است؛ یعنی لاله‌زار دیگر هیچ نسبت و سنخیتی با مقوله فرهنگ و هنر سینما ندارد. شما الان اگر بخواهید از لاله‌زار بگذرید، فقط با یک‌سری سینماهای به‌جا‌مانده ویران‌شده مواجه هستید که فقط یک نام و نشانی از سینما ایران، سینما رکس، سینما کریستال و کوچه جامعه باربد به‌جا مانده است. حالا دیگر می‌بینیم لاله‌زار با تغییر نام برخی کوچه‌ها به‌طور کلی مورد تغییر اصلا نشانه‌شناسی قرار گرفته است. ربطی هم به لاله‌زار بالا و پایین ندارد. اصلا شما سینما کریستال را ببینید؛ با همه تلاشی که صابر رهبر کرده بود، حتی اصلا آن سلایق سینمایی عامه‌پسندشان، اما وقتی مدیر سینما کریستال شد سعی کرد یک فضای فرهنگی را آنجا ایجاد بکند، در گوشه سینما کتابخانه‌ای ساختند که زنی کتاب‌های سینمایی را آنجا در معرض فروش قرار می‌داد. تا یک جایی صابر رهبر تلاش خودش را می‌کند تا چراغ سینما روشن بماند. 

رفته‌رفته چراغ این سینما مثل همان متروپل، مثل سینما ایران، مثل سینما سهیلا و مثل کل سینماهای خیابان استانبول تا لاله‌زار در معرض نابودی قرار گرفت و دیگر نام و نشانی از آن منطقه و شکوه باقی ‌نماند. ما روبه‌روی سینمای رکس، سینما البرز را داشتیم که دوران طلایی خودش را داشت، اما در دهه 50 تبدیل به سینمای اکران دو‌فیلمه شد و کم‌کم رو به فراموشی رفت. چه لاله‌زار، چه استانبول، چه خیابان نادری، چه سینما ایفل و... . یعنی اگر من بخواهم تعداد سینمای این محدوده را برایتان تشریح کنم، حدود ۵۰، ۶۰ سینما خاموش شدند و اصلا نقطه جایگزین‌شونده پیدا نکردند؛ یعنی اصلا برای مسئولان فرهنگی کشور این مسئله اهمیتی نداشت. اگر قرار بود‌ بگویند اصلا این منطقه بافت جغرافیایی خودش از دست داده و دیگر نمی‌تواند در مکاتب‌شناسی این زمانه قرار بگیرد، لااقل سازمان میراث فرهنگی می‌توانست اینجا را به‌عنوان میراث فرهنگی خود حفظ کند؛ یعنی تئاتر جامعه باربد یا تئاتر پارس و لااقل آن فضای بیرونی را حفظ کرده و یک رد‌پایی باقی بگذارد. اما به‌جای این کار برخورد سلبی با لاله‌زار شد و  این باعث شده که الان تمام خاطرات مجموعه‌ای از نسل‌های کهنسال و میانی در بین سیم‌فروش‌های لاله‌زار دفن شود. و کسی نیامد به هر حال برایش یک نام و نشان امروزی قائل بشود. می‌خواهم بگویم که چقدر در این جابه‌جایی ارزش‌ها فرهنگ و هنر قربانی آن نگاه‌های یک‌سویه و تحقیرآمیز قرار می‌گیرد و نگاه محافظه‌کارانه مدیران فرهنگی ما هم هیچ اراده‌ای برای حفظ ارزش‌هایش ندارد تا لااقل بیاید اینجا زمینه‌ای را برای تغییر این نگاه ایجاد کند». 

طوسی در ادامه با اشاره به اینکه اصلا این محیط، این فضای جغرافیایی که یادآوری یک دوره سپری‌شده تاریخی است (حالا هرگونه نگاهی من می‌توانم به آن داشته باشم) گفت: «ولی طبقه‌بندی اجتماعی آن زمانی که دوره طلایی لاله‌زار بود و طبقه متوسط جامعه شهری ما و طبقات یک مقدار فرودست که تنها در‌واقع تفریح و سرپناه‌شان سینما بود، به لاله‌زار می‌آمدند و بر‌اساس سلایقی که داشتند، فیلم انتخاب می‌کردند. رفته‌رفته به هر حال ما با یک افول نام‌گذاری ناگزیر تاریخی مواجه شدیم. در یک سیر تاریخی از اواخر دهه ۲۰ تا سال ۵۷ این افول مرحله‌مرحله طی شد ولی بالاخره لاله‌زار همچنان نفس می‌کشید. حتی زمانی که مثلا سینمای کوچه ملی به نمایش دو فیلم، سه فیلم روی آورد، باز بالاخره آنجا مخاطب خودش را داشت. حتی اگر بخواهیم آسیب‌شناسی آن محیط و مناسبات فرهنگی آن را بررسی کنیم، باید مورد یک بازنگری درست جامعه‌شناسانه قرار بگیرد ولی عملا این اتفاق نیفتاده است. حتی ما نیامدیم ‌یک اتاق فکری را پایه‌ریزی بکنیم، مبتنی بر یک مجموعه از افرادی که می‌توانند کارشناسان فرهنگی این دوران باشند؛ از یک جامعه‌شناس، یک منتقد، یک تهیه‌کننده و یک مدیر سینمایی؛ همه اینها در کنار همدیگر نظرات‌شان را برای حفظ چنین محیط و فضایی که یادآور یک دوره باشکوه نوستالژیک است، روی هم بگذارند.

طوسی در پاسخ به این سؤال که خود سینمای ایران چه جایگاهی، چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب، در سینمای کشور داشت؟ گفت: «من اگر بخواهم باز فلش‌بک بزنم و خودم را محدود و مقید به همین سینمای مدنظرت که درست روبه‌روی سینما رکس بود، بکنم، باید دقیق‌تر صحبت کنیم؛ یعنی دو تا از بهترین سینماهای لاله‌زار پایین، یعنی لاله‌زار اصلی، همین سینما ایران و سینما رکس بودند. سینما رکس که عمدتا فیلم‌های خارجی نمایش می‌داد و سینمای ایران بیشتر اختصاص داشت به نمایش فیلم‌های ایرانی. در آن گروه سینمایی مدنظر خودش از دهه ۳۰ تا همین سال‌های دهه ۵۰ و طبقه متوسط مشتری سینما ایران بودند. 

به بیان ساده‌تر طبقه معمولی جامعه شهری یکی از سینماهای مورد علاقه‌اش همین سینما ایران بود. سینما ایران در اواخر دهه ۳۰ و در طول دهه 40 حتی از نظر معماری مورد توجه بود. به بیان دیگر تقسیم‌بندی نمایشی و مشتری و تماشاچی خودش و لژ مخصوص خود را داشت. آن لژ مخصوص یک بلیت با قیمت بالاتری برایش در نظر گرفته شده بود و شما در آن ردیف‌ها می‌توانستی نقطه دید بهتری داشته باشی و حتی خود‌به‌خود همان طبقه متوسط هم در یک جابه‌جایی و ‌تشخیص بهتر و پایین‌تر از نظر انتخاب جایگاه قرار می‌گرفت. به هر حال می‌خواهم بگویم شرایطی در آن بافت معماری سینما اجرا شد و در یک سیر پیوسته تاریخی‌ توانست در یک مخاطب‌شناسی خاص موفق شود. همه این چیزهایی که می‌گویم، بیانگر یک واقعیت است که درواقع سینما در آن زمان سعی می‌کرد حتی براساس بضاعت به هر حال فرهنگی آن دوران و آن طبقه‌بندی اجتماعی‌اش یک تعریف‌دهی مناسبی از خود سینما داشته باشد و بتواند کالای خود را به بهترین شکل ممکن عرضه کند. سینما به هر حال می‌تواند یک وجه هنر صنعتی داشته باشد و من فراموش نمی‌کنم که فیلم گنج قارون به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای این سرزمین به کارگردانی سیامک یاسمی در سال ۱۳۴۴ رکورد زد. حدودا سه بار من این فیلم را در دوران نوجوانی به همراه پدرم در خود سینما ایران دیدم».

طوسی با اشاره به مشتریان و مخاطبان سینما در لاله‌زار با اشاره به کوچه مهران اشاره می‌کند: «در همان کوچه مهران‌ یک مرکز مهم لباس‌فروشی بود و یک فروشنده داشت به نام سید‌جلال یک‌کلام‌ که دم در داد می‌زد‌...‌‌ که یک‌کلام‌بودنش هنوز نقل محافل است. در کوچه برلن جنرال‌موتور قرار داشت. گفتن اینها برای این است که من اهمیت تاریخی لاله‌زار را گوشزد ‌کنم. حالا موقعیت نمایشی سینما ایران را در زمان نمایش فیلم گنج قارون متصور شوید. صفی طویل از مردم که تا اواسط کوچه مهران امتداد داشته و تماشاچی‌های مختلف در انتظار دیدن یک فیلم پرطرفدار ایستاده‌اند. من می‌خواهم این نتیجه‌گیری را بکنم که این نوع از سینماها به هر حال محبوبیت و مخاطبان انبوه خودشان را داشتند و از آن فروش مقبول برخوردار بودند. اکثر این فیلم‌هایی که در این سینماها به نمایش درمی‌آمد، می‌توانست یک نقطه اقناع‌کننده برای گروهی از اقشار یا طبقات اصلی و مطرح این جامعه‌ای باشد که دارد یک دوران گذار از اوایل دهه ۴۰ براساس آن رفرمیسم پهلوی دوم را طی می‌کند. و سیستم هم به اسم انقلاب سفید سعی کرد جامعه سنتی را در یک موقعیت متمدنانه دیگری سوق بدهد که ‌تحلیل اینکه این رفرمیسم چقدر جواب داد، جای جداگانه‌ای دارد، اما الان در بحث فعلی ما درباره سینما ایران صحبت می‌کنیم. بالاخره سینما ایران در کنار سینماهای دیگری که من اشاره کردم، روایتگر تاریخی بزرگ است. الان ما در شرایطی داریم با همدیگر این دیالوگ را ردوبدل می‌کنیم که کاملا آن محیط، آن فضا و آن جغرافیا دفن شده در بطن تاریخ متأخر این سرزمین و هیچ اراده‌ای هم متأسفانه وجود ندارد تا آن را نجات بدهد. ولی در یک نگاه واقع‌بینانه و مبتنی بر یک فهم درست تاریخی، به‌ویژه در کانون فرهنگ و هنر، اقتضا می‌کند که مدیران فرهنگی و سیاست‌گذاران مرتبط با آن، در راستای تغییر این نگاه یک اراده مجدانه داشته باشند که پل ارتباطی‌اش قدر مسلم می‌تواند نقطه اتصالی به خود سازمان میراث فرهنگی داشته باشد که بتواند به‌درستی این اماکن تاریخی را حفظ کند».

چه بر سر لاله‌زار آمد؟
لاله‌زار روزگاریر قلب تپنده فرهنگ، هنر و سینمای تهران بود؛ خیابانی که صف‌های طولانی مقابل سالن‌های سینما، اجرای تئاتر، کافه‌ها و رفت‌وآمد دانشجویان هنر، آن را به یکی از زنده‌ترین محورهای فرهنگی پایتخت بدل کرده بود. اما این خیابان که زمانی میزبان 15 سالن سینما و مجموعه‌ای از بناهای ارزشمند تاریخی بود، در گذر زمان به‌تدریج از نقش فرهنگی خود تهی شد. دلایل فروپاشی تدریجی لاله‌زار متعدد است؛ از تغییر کاربری‌های بی‌ضابطه و خروج برخی بناها از فهرست آثار ثبت‌شده گرفته تا رکود اقتصادی، گرانی زمین و نبود برنامه‌ای جامع برای حفظ عملکرد فرهنگی این محور. بسیاری از سینماهای قدیمی، مانند سینما تمدن، از میان رفتند و دیگر بناها سال‌هاست در وضعیت بلاتکلیف رها شده‌اند.

هم‌زمان، جریان اصلی سینما و نمایش از لاله‌زار خارج شد و به سمت خیابان انقلاب و محدوده دانشگاه‌ها حرکت کرد؛ جایی که امکان نمایش فیلم‌های زبان‌اصلی، حضور دانشجویان و شکل‌گیری سبک جدیدی از مصرف فرهنگی، موقعیت تازه‌ای برای سینماها فراهم کرد.

گرچه در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای تملک، بازسازی و احیای برخی بناها -مانند خانه اتحادیه- صورت گرفت، اما تجربه‌های مشابه نشان داده است‌ بسیاری از پروژه‌ها پس از آماده‌سازی، در اختیار نهادهای اجرائی قرار گرفتند و به فضای عمومی بدل نشدند. همین مسئله نگرانی درباره آینده احیای لاله‌زار را تشدید می‌کند. لاله‌زار می‌توانست به محور فرهنگی-تاریخی تهران تبدیل شود؛ خیابانی پیوسته از سردر باغ ملی تا میدان امام خمینی و بناهای ارزشمند میان آن. اما بدون یک طرح یکپارچه، مدیریت هماهنگ و اراده‌ای جدی برای واگذاری فضا به مردم، این خیابان همچنان میان گذشته پرافتخار و اکنونِ بلاتکلیف سرگردان است.

منبع : آخرین خبر




چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴ - 17 December 2025
آدرس غلط
سایت روزنامه سازندگی

آدرس غلط

نقدی بر سخنان بیژن عبدالکریمی
بازیگر راهبردی
سایت روزنامه سازندگی

بازیگر راهبردی

آیا توسعه منطقه‌ای جواب می‌دهد؟
نماینده آمارهای جعلی
سایت روزنامه سازندگی

نماینده آمارهای جعلی

▫️امیرحسین ثابتی، نماینده مجلس، در ماه‌های اخیر چندین بار آمارهای کذب منتشر کرد
نوبت برخورد با تندروها؟/ گفت‌وگو با نمایندگان درباره موضع‌گیری‌های اخیر رئیس مجلس و دستگاه قضایی
سایت هم میهن

نوبت برخورد با تندروها؟/ گفت‌وگو با نمایندگان درباره موضع‌گیری‌های اخیر رئیس مجلس و دستگاه قضایی

همه سال‎‌های گذشته آنچه معمولاً شاهدش بودیم مرزبندی سنتی«خودی» (اصولگرا) و «غیرخودی» (اصلاح‌‏طلب و دگراندیشان سیاسی و...) در حوزه واکنش‌ها و اعتراضات و حتی برخوردها بود اما حالا درون همین جریان‎‌های برخاسته از یک خاستگاه هم شرایط تغییر کرده است.
 4 دهه رهاشدگی اتباع افغان  و هزینه‌ای که  جامعه می‌پردازد
سایت جوان آنلاین

 4 دهه رهاشدگی اتباع افغان  و هزینه‌ای که  جامعه می‌پردازد

حضور میلیون‌ها تبعه افغانستانی در ایران پس از چهار دهه، دیگر یک موضوع صرفاً انسانی یا همسایگی نیست، بلکه به بحرانی چندلایه در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی بدل شده است. بحرانی که ریشه آن، نه در مهاجرت که در «رهاشدگی قانون» است. واقعیتی که حالا حتی مقامات رسمی وزارت کشور نیز با دادن آمار‌های بی‌سابقه …
ادعای رئیس موساد: ایده ادامه تولید بمب هسته‌ای هنوز در قلب‌های ایرانی‌ها می‌تپد / تهران فکر می‌کند می‌تواند بار دیگر جهان را فریب دهد و یک توافق هسته‌ای بد دیگر را اجرا کند / اجازه نخواهیم داد که یک توافق بد شکل بگیرد
سایت انتخاب

ادعای رئیس موساد: ایده ادامه تولید بمب هسته‌ای هنوز در قلب‌های ایرانی‌ها می‌تپد / تهران فکر می‌کند می‌تواند بار دیگر جهان …

رئیس موساد، دیوید بارنئا، در مراسمی برای تقدیر از کارکنان این سازمان جاسوسی سخنرانی کرد. او در بخشی از اظهاراتش به برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و گفت: «تهران از آرزوی خود برای نابودی دولت اسرائیل دست نکشیده است. ایران فکر می‌کند می‌تواند بار دیگر جهان را فریب دهد و یک توافق هسته‌ای بد دیگر را اجرا کند. …
عرضی نیست؟
سایت آخرین خبر

عرضی نیست؟

فرهیختگان/متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست زهرا طیبی| افزایش محسوس و قابل‌توجه قیمت برخی اقلام و مواد غذایی اساسی، در کنار نوسانات شدید بازار ارز، فشار مضاعفی را به معیشت مردم وارد کرده است. قیمت ارز تنها در یک روز افزایش حدود سه هزار تومانی را تجربه کرد؛
طرح تجزیه ایران را جدی بگیرید
سایت آخرین خبر

طرح تجزیه ایران را جدی بگیرید

اطلاعات/متن پیش رو در اطلاعات منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست ایران تا تجزیه سرزمینی و ملی نشود، منافع غرب حفظ نمی‌شود. غرب مرکز و کانون دنیاست. کشوری نمی‌تواند در برابر اعمال اراده غرب بایستد. اگر ایستاد، جنگ نظامی و اقتصادی و مالی و تبلیغاتی و سیاسی و جنگ تمام عیار روانی علیه
سایت فرهیختگان

نمای برفی قله دماوند و پوشش برف در قله توچال

سلاطین خودبینی و فرافکنی؛ حمله «جوان» به سخنان اخیر محسن هاشمی
سایت آخرین خبر

سلاطین خودبینی و فرافکنی؛ حمله «جوان» به سخنان اخیر محسن هاشمی

روزنامه جوان/متن پیش رو در جوان منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست محسن هاشمی از دولت خواسته است که با حزب کارگزاران سازندگی مشورت کنند تا مشکلات کشور حل شود، اما در عباراتی متناقض و البته بسیار وقیح و خودبینانه که بازنمایی عادت زشت فرافکنی آنان در انتهای بن‌بست‌هایی است که خود ای
رواج زیرمیزی در تالار دوم
روزنامه دنیای اقتصاد

رواج زیرمیزی در تالار دوم

رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران با اشاره به ایجاد پدیده زیرمیزی در تالار دوم مبادله ارز به‌دلیل عدم شفافیت گفت: به ازای هر دلار، 4 هزار تومان مطالبه می‌شود تا دو طرف را به هم وصل کنند.
         
رمزارز در حصار سیاست
روزنامه دنیای اقتصاد

رمزارز در حصار سیاست

چرا ایران با وجود پذیرش گسترده رمزارز در میان مردم، هنوز نتوانسته تکلیف خود را با بلاک‌چین و دارایی‌های دیجیتال روشن کند؟ چگونه در ایران‌میلیون‌ها کاربر وارد اقتصاد رمزارزی شده‌اند، اما سیاستگذاری رسمی همچنان درگیر اختلاف نهادی و نگاه‌های متناقض است؟ آیا ادامه این بلاتکلیفی در ایران به معنای حذف تدریجی …
         
به فکر خودمان باشیم؛ هیچکس دلش برای ما نسوخته!
سایت الف

به فکر خودمان باشیم؛ هیچکس دلش برای ما نسوخته!

به فکر خودمان باشیم؛ هیچکس دلش برای ما نسوخته!
«سیاست وفاق» پویاست یا ایستا و جزم‌اندیش؟
روزنامه آرمان امروز

«سیاست وفاق» پویاست یا ایستا و جزم‌اندیش؟

آرمان‌امروز- عرفان بیوک‌نژاد: مباحث مطرح‌شده پیرامون «وفاق» به‌عنوان یکی از کلیدواژه‌های محوری در فضای سیاسی کشور، بار دیگر این پرسش را در کانون توجه قرار داده است که آیا وفاق یک رویکرد ایستا و جزم‌گراست یا ماهیتی پویا و تغییرپذیر دارد. این موضوع به‌ویژه در ارتباط با عملکرد دولت و نگاه دکتر مسعود پزشکیان …
ایرانیان در بین نامزدهای اسکار
روزنامه شرق

ایرانیان در بین نامزدهای اسکار

آکادمی علوم و هنرهای سینما فهرست‌های کوتاه نامزدهای نودوهشتمین دوره جوایز اسکار ، شامل ۱۵ نامزد اولیه شاخه بهترین فیلم بین‌المللی را منتشر کرد.
         
عثمان دمبله برنده جایزه «دِبِست» شد
سایت فرهیختگان

عثمان دمبله برنده جایزه «دِبِست» شد

 در مراسم دِ بست فیفا که در قطر برگزار شد عثمان دمبله موفق شد جایزه بهترین بازیکن مرد سال را به خود اختصاص بدهد.
         
ارابه‌های فرسوده
سایت روزنامه سازندگی

ارابه‌های فرسوده

▫️واژگونی یک اتوبوس در محور نطنز-اصفهان که به جان باختن ۱۳ نفر و زخمی شدن ۱۱ نفر انجامید، بار دیگر ضعف زیرساختی در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور را آشکار کرد. تکرار حوادث این چنینی نشانه‌ای از بحرانی مزمن در حمل‌و‌نقل عمومی و وضعیت نامناسب جاده‌هاست
سروش  چگونه سروش شد؟
روزنامه آرمان امروز

سروش چگونه سروش شد؟

گرامیداشت ۸۰ سالگی عبدالکریم سروش آرمان امروز :   ۸۰ ساله شدن دکتر عبدالکریم سروش در جامعه‌ای که درگیر یا حیران قیمت طلا و دلار شده و بیش از هر زمان دیگر نگران حفظ قدرت خرید خود است و می‌کوشد اندک اندوخته‌ها را به پناهگاه های تورم ببرد نباید خبری چندان قابل تأمل باشد اما [ ]
ببینید: هیس! بودجه‌خوارها مشغول جوسازی‌اند
سایت انتخاب

ببینید: هیس! بودجه‌خوارها مشغول جوسازی‌اند

به دنبال نامه‌ی ۱۸۰ اقتصاددان به رئیس جمهور که از او خواسته بودند شجاعانه بودجه‌ی نهاد‌های فاقد بازدهی را حذف کند خبرگزاری متعلق به سازمان تبلیغات یک موج خبری علیه آنچه «حذف بودجه‌ی نهاد‌های فرهنگی» می‌خواند به راه انداخته است.
دیپلماسی احمدی‌نژادی دوباره در راه است؟
سایت رکنا

دیپلماسی احمدی‌نژادی دوباره در راه است؟

رکنا سیاسی:بازگشت دیپلماسی احمدی‌نژادی؟ حضور مهمان‌های خارجی از کشورهایی با روابط محدود با ایران، یادآور رویکرد سیاست خارجی دوران محمود احمدی‌نژاد است؛ دوره‌ای که تلاش برای یارکشی بین‌المللی و نمایش عمق استراتژیک در اولویت بود.
10 درصد پردرآمد ایران؛ صاحبان 46 درصد درآمد ملی!
سایت رکنا

10 درصد پردرآمد ایران؛ صاحبان 46 درصد درآمد ملی!

رکنا اجتماعی : 10 درصد ثروتمندترین افراد ایران، 46 درصد از درآمد ملی را در اختیار دارند؛ نابرابری اقتصادی نتیجه سیاست‌ها و ساختارهای حکمرانی است که شکاف‌های اجتماعی و بحران‌های گسترده‌تری را رقم می‌زند.
تن پوش قاچاقی!
سایت روزنو

تن پوش قاچاقی!

سیاست‌های ارزی، قاچاق پوشاک و تولید برند‌های جعلی داخلی، بازار پوشاک ایران را ناسالم و غیرشفاف کرده است
۱۵ سال تحریم با ایرانیان چه کرده است؟
سایت آفتاب نیوز

۱۵ سال تحریم با ایرانیان چه کرده است؟

فقر مطلق طی ۱۵ سال اخیر شروع به افزایش کرد. یعنی افرادی که با کمتر از ۲ دلار در روز زندگی می‏‌کنند تعدادشان بیشتر شد. در سال ۱۳۸۹ فقر مطلق با نرخ رشد ۲۵ درصد همراه بود ولی به تدریج در ۱۵ سال گذشته روند رشد این نرخ بالاتر رفت و بر اساس آماری که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده در سال ۱۴۰۳ به …
         
سرمقاله ایران/ جنگ نرم را سخت جدّی بگیریم! (۱)
سایت آخرین خبر

سرمقاله ایران/ جنگ نرم را سخت جدّی بگیریم! (۱)

ایران/ «جنگ نرم را سخت جدّی بگیریم! (۱)» عنوان یادداشت روز در روزنامه ایران به قلم سید عطاءالله  مهاجرانی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید: ترامپ بارها گفته است: «ارتش آمریکا برای بمباران مراکز هسته‌ای ایران، ۲۲ سال تمرین می‌کرد. رؤسای ‌جمهوری سابق جرأت اقدام نداشتند.» این حرف یعنی از سال ۲۰۰
بازگشت ژاپن از خاکستر
سایت اکوایران

بازگشت ژاپن از خاکستر

اکوایران: ژاپن بعد جنگ جهانی دوم همچون ققنوس از خاکستر های ویرانه های خود دوباره برخاست. شروع به رشد کرد. به طوری که کمتر کسی فکر می کرد بتواند سریع از ویرانه های دو بمب اتمی و ویرانی ۴۰ درصدی شهر ها به سرعت خود را بازسازی کند. ژاپن کشوری با نماد مقاومت و تاب آوری مردم اش توانست بعد از جنگ جهانی دوم …
عبدی: این ممکلت روزی اصلاح که می‌شود که رسانه عمومی آن اصلاح شود
سایت اکوایران

عبدی: این ممکلت روزی اصلاح که می‌شود که رسانه عمومی آن اصلاح شود

عباس عبدی، فعال سیاسی:به نظر من، اصلاح این کشور از روزی آغاز می‌شود که رسانه‌اش اصلاح شود؛ در این موضوع هیچ تردیدی ندارم.
پیشنهاد عبده‌تبریزی برای کنترل تورم
روزنامه دنیای اقتصاد

پیشنهاد عبده‌تبریزی برای کنترل تورم

حسین عبده‌تبریزی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» ضمن شفاف‌سازی پیرامون صحبت‌های منتشرشده در رابطه با امکان بروز تورم بالا در ایران، به بیان تصمیماتی پرداخت که دولت برای جلوگیری از افزایش تورم باید اتخاذ کند. این تصمیمات شامل مهار کسری بودجه، توقف انتقال بار مالی دولت به بانک‌ها و سیگنال‌دهی در ارتباط با …
         
ابر تورم در راه است؟!
روزنامه آرمان امروز

ابر تورم در راه است؟!

آرمان امروز: در هفته‌های اخیر انتشار ویدئویی از حسین عبده تبریزی که در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری مشاور مسعود پزشکیان بود، درباره احتمال افزایش تورم ایران تا ۳۰۰۰ درصد در سال آینده در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشته است. وحید عزیزی، کارشناس اقتصادی، در واکنش به اظهارات اخیر حسین عبده تبریزی مبنی …
عقب‌نشینی امنیتی بزرگ زلنسکی
سایت آخرین خبر

عقب‌نشینی امنیتی بزرگ زلنسکی

اکو ایران/متن پیش رو در اکو ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست ترامپ، اوکراین را برای دستیابی به طرح صلح با روسیه تحت فشار قرار داده است. این درحالی است که نقاط اصلی اختلاف میان طرفین همچنان باقی است. بازار نمایندگان ارشد رئیس‌جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ، روز یکشنبه د
شکاف بنیادین در اروپا
سایت هم میهن

شکاف بنیادین در اروپا

مخالفت جدی ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، با بسته حمایتی ۱۳۵ میلیارد یورویی کمیسیون اروپا از اوکراین فقط یک مخالفت ساده بودجه‌ای نیست، بلکه نشانه‌ای از یک شکاف بنیان‌برانداز در ساختار اتحادیه اروپاست.
نماد توفیق و ناکامی راک ایرانی
سایت هم میهن

نماد توفیق و ناکامی راک ایرانی

کورش یغمایی شاهد عجیبی بر توفیق و عدم‌توفیق موسیقی راک در ایران است. یعنی هم شهرت فزاینده‌ او و فرزندش را می‌توان معیاری بر محبوبیت موسیقی راک در ایران دانست و هم استثنا‌بودن یغمایی‌ها را می‌توان نشانه‌ای بر عدم‌مقبولیت این موسیقی در ایران دانست.
با من ازدواج می‌کنی؟!
خبرگزاری ایسنا

با من ازدواج می‌کنی؟!

چند روز قبل، سیامک عباسی - خواننده - اجرای زنده خود را متوقف کرد، رو به جمعیت ایستاد و با حلقه‌ای در دست زانو زد تا از شریک عاطفی‌اش درخواست ازدواج کند. صحنه‌ای که با تشویق ممتد حاضران همراه شد و تصاویر آن به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد تا دوباره بحث‌ها درباره این مدل خواستگاریِ نمایشی را داغ کند.
برای دلجویی، دیر است... دیـر
سایت هم میهن

برای دلجویی، دیر است... دیـر

خبر انتشار «آخرین» آلبوم از سوی موسیقیدان ارجمند کشورمان، کورش یغمایی، نشانه‌ای دیگر از خالی‌شدن یک سنگر دیگر در جبهه تولید موسیقی غیربازاری است.
این کیمیاییِ دیگری است
روزنامه شرق

این کیمیاییِ دیگری است

حسد بر زندگی عین القضاه دومین رمان مسعود کیمیایی است که بعد از رمان جذاب و خواندنی جسدهای شیشه ای منتشر شد و اینک برای
بازارنیوز | پشت پرده انفجار بازارها + ویدئو
روزنامه تعادل

بازارنیوز | پشت پرده انفجار بازارها + ویدئو

امروز دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴ معاملات بازار‌های ارز و طلا با انفجار قیمت دلار شروع شد. دلار که طی دو روز گذشته در کانال ۱۲۸ هزار تومانی گرفتار بود، امروز را در کانال ۱۳۰ هزار تومانی شروع کرد و در ادامه روند صعودی از نیمه کانال ۱۳۱ هزار تومانی نیز گذشت. اگرچه مسیر قیمت دلار در ادامه کمی تعدیل شد و این ارز …
نتانیاهو به دنبال دو دیدار با ترامپ با هدف تأثیرگذاری بر تصمیمات او در چند موضوع مهم/ یک منبع: نخست‌وزیر اسرائیل معتقد است هر چه در پایان گفت‌و‌گو‌های طولانی، بیشتر با رئیس‌جمهور آمریکا صحبت کنید، شانس شکل دادن به تصمیم نهایی او بیشتر می‌شود
سایت انتخاب

نتانیاهو به دنبال دو دیدار با ترامپ با هدف تأثیرگذاری بر تصمیمات او در چند موضوع مهم/ یک منبع: نخست‌وزیر اسرائیل معتقد است …

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به‌دنبال برگزاری دو دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در نشست پایان سال در ایالت فلوریداست؛ دیدارهایی که هدف آن‌ها تأثیرگذاری بر تصمیم‌های ترامپ در چند موضوع جنجالی است. نخستین دیدار قرار است ۲۹ دسامبر و هم‌زمان با ورود نتانیاهو برگزار شود و دیدار دوم نیز …
گزارش مفصل گاردین از زندگی خانواده اسد در ناز و نعمت در روسیه / بشار در حال «مرور دوباره چشم‌ پزشکی» است
سایت روزنو

گزارش مفصل گاردین از زندگی خانواده اسد در ناز و نعمت در روسیه / بشار در حال «مرور دوباره چشم‌ پزشکی» است

به گفته دوستی از خانواده اسد که همچنان با آنها در تماس است: «او دارد روسی می‌خواند و دوباره چشم‌پزشکی‌اش را مرور می‌کند. این علاقه شخصی اوست؛ واضح است که به پولش نیازی ندارد. حتی پیش از آغاز جنگ سوریه هم به طور منظم در دمشق طبابت چشم‌پزشکی می‌کرد.»
دومینوی استعفا در دولت
سایت آخرین خبر

دومینوی استعفا در دولت

آرمان ملی/متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست حمید شجاعی| دولت پزشکیان که با مشکلات مختلفی از جمله حل مشکلات اقتصادی، عدم همراهی مجلس دوازدهم، مساله تحریم‌ها و بازگشت مکانیسم ماشه و... روبه‌رو است، چندی است با مساله‌ای درون دولتی به‌نام استعفای اعضای دولت از
ظریف: به عنوان کشوری ۷۰۰۰ ساله، نیم تریلیون دلار برای انرژی هسته‌ای سرمایه گذاری کردیم (فیلم)
سایت عصرایران

ظریف: به عنوان کشوری ۷۰۰۰ ساله، نیم تریلیون دلار برای انرژی هسته‌ای سرمایه گذاری کردیم (فیلم)

سرمایه‌گذاری نیم تریلیون دلاری انرژی هسته‌ای ایران با قدمت ۷ هزار ساله، مربوط به کرامت ماست.نمی‌توانند به ایرانی‌ها بگویند شما کم‌ارزش هستید!
حمله مسلحانه به جشن یهودیان استرالیا: ۱۶ کشته / ۳۰ زخمی ( +عکس و فیلم)
سایت عصرایران

حمله مسلحانه به جشن یهودیان استرالیا: ۱۶ کشته / ۳۰ زخمی ( +عکس و فیلم)

حمله در ساحل شهر سیدنی رخ داد / دو مهاجم ، یکی کشته و دیگری زخمی شد/ پلیس استرالیا: حمله تروریستی بود/ مقامات سیاسی استرالیا این حمله را فاجعه ای هولناک و شوک آور توصیف کرده اند. این حمله در جشن حنوکا یهودیان صورت گرفته است.
ریشه طلاق کجاست؛ زنان و مردان ناسازگارند یا یخچال خالی است؟
سایت فرارو

ریشه طلاق کجاست؛ زنان و مردان ناسازگارند یا یخچال خالی است؟

میلیون‌ها نفر زیر خط فقر اجتماعی و در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند و سرمایه اجتماعی به شدت کاهش یافته با این حال سیاست‌گذاری‌ها همچنان به‌جای رسیدگی به ریشه‌های فروپاشی خانواده، بر طرح‌هایی مانند تشویق به ازدواج و دستکاری قانون مهریه متمرکز مانده. در این میان تناقضی آشکار میان سیاستگذاری‌ها و واقعیات اجتماعی …
         
توافق ریاض فروپاشید؛چگونه توازن شکننده سرزمینی ناگهان معکوس شد؟
سایت اکوایران

توافق ریاض فروپاشید؛چگونه توازن شکننده سرزمینی ناگهان معکوس شد؟

اکوایران: وضعیت شکننده «نه صلح، نه جنگ» در یمن عملاً فروپاشیده است؛ پس از آن‌که جنبش جدایی‌طلب جنوب حمله‌ای را علیه دولت به‌رسمیت‌شناخته‌شده بین‌المللی آغاز کرد.
کوچ نیروی کار از صنعت
روزنامه دنیای اقتصاد

کوچ نیروی کار از صنعت

کمبود نیروی کار به یک بحران در بخش صنعت تبدیل شده است. بنگاه‌ها به‌دلیل تورم مزمن، با مشکل تقاضای موثر مواجه هستند و کمبود انرژی، هزینه‌‌های عملیاتی را به شدت افزایش داده است. با کاهش درآمد، صاحبان بنگاه‌ها نمی‌توانند حقوق مناسبی پرداخت کنند. از سوی دیگر ادامه کار با دستمزد فعلی به‌صرفه نیست و کارگران …
جواد ظریف: ما به غنی سازی ۶۰ درصد نیاز نداشتیم؛ فقط این کار را کردیم تا به آمریکا نشان دهیم که نمی‌توانند ما را با فشار به زانو در آورند
سایت اکوایران

جواد ظریف: ما به غنی سازی ۶۰ درصد نیاز نداشتیم؛ فقط این کار را کردیم تا به آمریکا نشان دهیم که نمی‌توانند ما را با فشار به …

اکو ایران: محمد جواد ظریف، وزیر اسبق امور خارجه در مصاحبه با شبکه الجزیره قطر گفت: ما به غنی سازی ۶۰ درصد نیاز نداشتیم؛ فقط این کار را کردیم تا به آمریکا نشان دهیم که نمی‌توانند ما را با فشار به زانو در آورند.
ظریف: ایران تمایلی برای مذاکره با ترامپ ندارد/ رقم خوردن جنگ به دلیل مرگ برجام بود، نه امضای برجام/ بعد از جنگ کسانی که معتقد به سلاح هسته‌ای نبودند هم موافق ساخت آن هستند/ امروز حتی آمریکایی‌ها در حال کپی‌برداری از پهپادهای ما هستند
سایت جماران

ظریف: ایران تمایلی برای مذاکره با ترامپ ندارد/ رقم خوردن جنگ به دلیل مرگ برجام بود، نه امضای برجام/ بعد از جنگ کسانی که معتقد …

ظریف وزیر اسبق امور خارجه در مصاحبه با شبکه الجزیره قطر گفت: ما جنگ را به تاخیر انداختیم. همه می‌گفتند که پس از امضای برجام، جنگ قریب الوقوع بود. ما می‌توانستیم از جنگی که در نهایت رخ داد جلوگیری کنیم. این به دلیل برجام نیست بلکه به دلیل شکست ما در درک این واقعیت است که تنها جایگزین یک توافق، تقابل …
«نرخ باروری» در پایین‌ترین سطح تاریخی
روزنامه آرمان امروز

«نرخ باروری» در پایین‌ترین سطح تاریخی

آرمان امروز : دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت‌ هشدار داد: «نرخ رشد جمعیت ایران به نیم‌درصد کاهش یافته و نرخ باروری به پایین‌ترین سطح تاریخی رسیده است. با‌این‌حال، کاهش سقط‌های غیرقانونی، افزایش تمایل به فرزند سوم و کوتاه‌تر‌شدن فاصله ازدواج تا تولد فرزند اول، نشانه‌هایی از امید در آینده جمعیت کشور محسوب …
دربارۀ یک سؤال شایع، رپ از زیر زمین بیرون می‌آید؟
سایت فرهیختگان

دربارۀ یک سؤال شایع، رپ از زیر زمین بیرون می‌آید؟

رسمی‌تر شدن رپ اگر درست فهمیده شود، نه تهدید است و نه خیانت. هر حرکتی که رپ را از زیرزمین سوءتفاهم‌ها بیرون بیاورد و وارد گفت‌وگوی عمومی کند، حرکتی رو به جلوست. امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم درباره‌ رپ صحبت کنیم، آن را نقد کنیم، دوست نداشته باشیم یا دوستش داشته باشیم و همین «قابل گفت‌وگو شدن» …
ائتلاف خون و نفت؛ از پروازهای بن‌گوریون تا سیتالچای/چگونه از پایگاه‌های آذربایجان برای حمله به ایران استفاده شد؟
سایت تابناک

ائتلاف خون و نفت؛ از پروازهای بن‌گوریون تا سیتالچای/چگونه از پایگاه‌های آذربایجان برای حمله به ایران استفاده شد؟

حتی گفته می شود در زمان سرقت برنامه و اسناد هسته ای ایران توسط اسرائیل، این رژیم سندها را با کامیون های اجاره ای خود به باکو آورد که احتمالا اولویت انتقال به این پایگاه بوده است. اسرائیل حتی در صورت حمله احتمالی به پایگاه های هسته ای ایران، طبق گزارش فارن پالسی در سال 2015، می تواند از این پایگاه استفاده …
جواد خیابانی و فریب افکارعمومی در تلویزیون؛ استاد جامعه شناسی، گزارشگر ورزش جوانمردانه دوومیدانی!
سایت تابناک

جواد خیابانی و فریب افکارعمومی در تلویزیون؛ استاد جامعه شناسی، گزارشگر ورزش جوانمردانه دوومیدانی!

در فضای غبارآلود فوتبال ایران و مشکلات ریز و درشتی که وجود دارد، اظهارنظرهای جنجالی هم به بخش جدایی‌ناپذیر آن اضافه شده است. هنوز ماجرای خداداد عزیزی و بحث درباره آن ادامه داشت که جواد خیابانی با جملاتی حیرت‌انگیز در نقش یک دانشجوی جامعه شناس، نظرها را به سمت خود جلب کرد.
فوکر ۱۰۰؛ پرنده ای که بی‌سروصدا عضوی از ستون فقرات پروازهای داخلی ایران شد
سایت تابناک

فوکر ۱۰۰؛ پرنده ای که بی‌سروصدا عضوی از ستون فقرات پروازهای داخلی ایران شد

در تاریخ هوانوردی ایران، بعضی هواپیماها نه با هیاهو وارد شدند و نه با ادعاهای بزرگ معرفی شدند، اما سال‌ها بار شبکه پروازی کشور را به دوش کشیدند؛ بی‌آنکه کسی نامشان را فریاد بزند. فوکر ۱۰۰ دقیقاً از همان جنس هواپیماهاست؛ نه غول‌پیکر، نه لوکس، نه نمایشی، اما دقیق، سرسخت و قابل اتکا. هواپیمایی که اگر نبود، …