
ایرنا/ تهران- ایرنا- دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم گفت: تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن لوازمی دارد و همه دستگاههای حاکمیتی باید پای کار بیایند.
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، محمدمهدی بحرالعلوم امروز، دوشنبه اول دی در نشست خبری ستاد راهبری حفظ قرآن کریم با بیان این که چهار مساله اصلی در حوزه حفظ قرآن وجود دارد، اظهار داشت: یک مساله این است که حافظان قرآن چه آورده ای برای کشور دارند. بر همین اساس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم قرار است، جبهه مردمی حافظان قرآن کشور را راهاندازی کند که در گام نخست به شناسایی افراد در استانهای مختلف خواهد پرداخت.
وی در این نشست که در شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد، با تاکید بر این که جامعه حافظان قرآن باید آوردهای برای مردم داشته باشند، افزود: مثلا در جنگ ۱۲ روزه حافظان قرآن کجای کار بودند؟ البته در این جنگ ۱۲ روزه پنج شهید داشتیم که حافظ کل قرآن بودند. لذا جامعه فرهنگی و رسانه ای کشور همانگونه که رهبر انقلاب تاکید داشتند، باید آرایشی متناسب با وضعیت فعلی بگیرد.
این حافظ کل قرآن کریم ادامه داد: موضوع دیگر در این زمینه، مساله افزایش تعداد حافظان است که رهبر معظم انقلاب ۱۴ سال پیش موضوع تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن را مطرح کردند؛ ولی هنوز به نتیجه نرسیده ایم. البته با وضعیتی که تاکنون داشتیم، ریلی برای رسیدن به این مساله نبوده است.
وی افزود: ما اکنون بر روی یک نقشه راه متمرکز شده ایم و علاوه بر آن کارهای اجرایی نیز انجام می شود ولی تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن لوازمی دارد. یعنی همه دستگاه های حاکمیتی باید پای کار بیایند؛ از مجلس شورای اسلامی و دولت گرفته تا شبکه های صدا و سیما که باید با تمام توان پای کار بیایند و تمام این مسائل در طرح موردنظر مسائل مشخص شده است.
بحرالعلوم اضافه کرد: اگر این لوازم را برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن نداشته باشیم، همین وضعیت فعلی حاکم است ولی اگر همه به صورت یک تیم فعالیت کنیم، جهشی خواهیم داشت. البته ممکن است تحولی نداشته باشیم ولی می توانیم توسعه و جهش را ایجاد کنیم.
وی از پالایش جریان حفظ قرآن در کشور نیز به عنوان یکی از چهار مساله اصلی حفظ قرآن یاد کرد و گفت: این مساله به ندرت وجود دارد؛ ولی کمیته نظارت ستاد در این زمینه فعال است تا اصالت حفظ قرآن حفظ شود. موضوع چهارم نیز مربوط به مسائل صنفی حافظان مثل استخدام، ورود به دانشگاه و مزایای آنان است.
دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به ابلاغ ساختار جدید ستاد راهبری حفظ قرآن کریم از هشتم مرداد امسال گفت: در این ساختار قرارگاه فرهنگیان و دانش آموزان، قرارگاه نیروهای نظامی و انتظامی، قرارگاه فعالیتهای مردمی و قرارگاه دانشگاهیان است. الان در حال تدوین ساز و کارهای اجرایی و آیین نامه های این قرارگاه ها هستیم و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم این موضوع را به سرانجام برسانیم.
وی افزود: در ستاد راهبری حفظ سه کارگروه مستقر برای تصمیم سازی داریم که شامل کارگروه طرح و برنامه، کارگروه نظارت و ارزیابی و کارگروه محتوایی و قرار است کارگروه رسانه و گفتمان سازی به زودی راه اندازی می شود.
بحرالعلوم ادامه داد: حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در نخستین جلسه ستاد راهبری حفظ خواستار طراحی نقشه راه حفظ قرآن شدند تا پس از تصویب به محضر رهبر انقلاب ارائه دهند و مسیر ما مشخص شود که تاکنون جلسات مفصلی در همین راستا برگزار شده و در کنار کارهای اجرایی، نگاهی به تدوین و طراحی برنامه حفظ داریم.
دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با ارائه گزارشی از روند برنامه های در دست اقدام گفت: هفت ردیف قرآنی در برنامه هفتم پیشرفت وجود دارد که دو برنامه مربوط به حفظ قرآن است.
نقش اساسی آموزش و پرورش در تربیت حافظان قرآن
میکائیل باقری مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با ارائه گزارشی از برنامه های این وزارتخانه در زمینه حفظ قرآن گفت: آقای علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در مساله حفظ، هم دغدغه و حساسیت دارد و هم مطالبه گری می کند. با توجه به سند برنامه پنج ساله هفتم مبنی تحقق ۱۰ میلیوننفر جزء حافظ در کشور نقش آموزش و پرورش به واسطه تحصیل ۱۶ و نیم میلیون دانش آموز که بسیاری از آنان استعداد حفظ قرآن را دارند، نقش آنان نیز نسبت به سایر دستگاه ها اهمیت بیشتری دارد.
وی با بیان این که پیگیری این امر در حوزه فوق برنامه ما را به هدف اصلی نخواهد رساند، تاکید کرد: ما در ۱۲ سال گذشته فقط در حوزه فوق برنامه فعالیت کردیم و مراکز فرهنگی مانند دارالقرآن ها را ایجاد کردیم ولی مانند بسیاری از نهادها به نتیجه نرسیدیم. لذا موضوع حفظ در برنامه هفتم توسعه گنجانده شد و تکلیفی برای راه اندازی مدارس حفظ بر دوش آموزش و پرورش قرار گرفته است.
مسئول قرارگاه فرهنگیان و دانش آموزان ستاد حفظ قرآن با اشاره به بازبینی کتاب های قرآنی مدارس ابتدایی گفت: امسال کتاب قرآن در پایه اول دبستان در هشت مدرسه به صورت آزمایشی آموزش داده می شود و دانش آموزان به حفظ عبارت ها و آیات کوتاه کاربردی و اخلاقی می پردازند. اگر قرار است آموزش و پرورش در این زمینه موفق باشد، باید هم ورود به کتب درسی داشته باشد و هم با سایر دستگاه های همسو، هم افزایی داشته باشد.
برگزاری دوره توانمندسازی دانشجومعلمان
باقری ادامه داد: بر همین اساس با تحقق قرارگاه فرهنگیان و دانش آموزان می توان هم افزایی با سایر نهادهای مربوطه داشت تا به چشم انداز موردنظر برسیم. انجمن اولیا و مربیان، سازمان تعلیم و تربیت کودک و دانشگاه فرهنگیان به عنوان دستگاه های همسو در آموزش و پرورش هستند و بر اساس مصوبه ای، برگزاری دوره های توانمندسازی دانشجومعلمان در سه محور آشنایی با شیوه های حفظ، حفظ جزء ۳۰ و توان تلاوت و تدبر در حال اجراست.
وی افزود: اگر قرار است در زمینه حفظ، اتفاقی در آموزش و پرورش بیافتد، باید از کلاس درس آغاز کرد. در مرداد امسال بیش از ۳۶۵ هزار کاربرگ حفظ قرآن به تعداد کلاس های ابتدایی تهیه شده تا ۹ میلیون دانش آموز که در حال تحصیل هستند، بتوانند محفوظات خود را ارائه کنند و نیمی از این دانش آموزان در فرایند حفظ قرار گرفته اند که تا خرداد سال آینده به پایان می رسد. البته میزان پیشرفت این طرح سامانه جامع ارزیابی حافظان نیز قابل ارزیابی است.
استعدادهای برتر قرآنی بدون کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان می شوند
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به دستورالعمل جذب استعدادهای برتر قرآنی در دانشگاه فرهنگیان بدون کنکور گفت: سال گذشته این طرح هرچند دیرهنگام ولی اجرا شد و برای شناسایی حافظان قرآن دو معیار طراحی کردیم. یکی دانش آموزانی که در مسابقات حفظ آموزش و پرورش شرکت می کنند و رتبه های اول تا پنج را کسب کرده باشد و همچنین دیپلمه هایی که مدرک عمومی و تخصصی حفظ از سامانه حافظان داشته باشند، میتوانند بدون کنکور وارد دانشگاه شوند که سال گذشته مدارک بیش از دو هزار نفر از این افراد پذیرفته شد.
طرحی برای تشویق کنشگران حفظ قرآن
باقری درباره طرح تشویق گفت: حفظ عمومی در آموزش و پرورش بر اساس اهداف آموزش عمومی قرآن کریم یعنی حفظ سه جزء صورت می گیرد و لذا بیش از هر چیز به نظام تشویق و انگیزه بخشی نیاز داریم. در این بخش کارهای خوبی صورت گرفته است.
وی افزود: قرارگاهی که برای حفظ قرآن تشکیل شده، مقدمه نقش سپاری به کنشگران مهمی خواهد بود که در حوزه تربیت حافظان قرآن نقش دارند. اولیاء و به ویژه مادران یکی از کنشگران مهم در این حوزه هستند که اداره کل انجمن اولیاء و مربیان نقش مهمی در آموزش و نگهداشت مادران و دانش آموزان حافظ خواهد داشت.
۲۰۵ مدرسه تخصصی حفظ مجوز گرفتند
این مقام مسئول درباره مدارس رسمی حفظ تخصصی قرآن گفت: بر اساس برنامه پنج ساله باید هزار و ۲۰۰ مدرسه حفظ تخصصی راه اندازی شود ولی با توجه به این که بخشنامه تشکیل مدارس حفظ در ۱۹ مهر ابلاغ شد، تا کنون بیش از ۳۰۰ مدرسه درخواست مجوز داشتند که مجوز ۲۰۵ مدرسه صادر شده است. محتوای آموزشی این مدارس با حضور اساتید حفظ و مدیرانی که تجربه حفظ قرآن دارند، در دست تدوین است.
آیلیگ، شاید وقتی دیگر
وی درباره نرم افزار آیلیگ که برای حفظ قرآن راه اندازی شده، اظهار داشت: آیلیگ به عنوان یک برنامه کاربردی و بازیواره آموزش حفظ آیات و عبارات قرآنی است ولی در دسترس دانش آموزان نیست. چون اطلاعات دانش آموزان را نمی توان در اختیار همگان قرار داد. به همین دلیل آیلیگ نیاز به دریافت گواهی های امنیتی همچون آزمایش عدم نفوذ دارد و چون این فرایند طولانی شده لذا نتوانستیم اعلام رسمی کنیم و آن را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم.
توجه برنامه هفتم پیشرفت به قرآن
محمدحسین فدوی مدیر کارگروه طرح و برنامه ستاد راهبری حفظ قرآن گفت: ما در سال دوم اجرای برنامه هفتم پیشرفت در کشور قرار داریم که شامل فصول مختلفی است و یکی از این فصل ها با عنوان فرهنگ و رسانه مشخص شده است. در ابتدای این فصل جدولی وجود دارد که اهداف کمی برنامه هفتم در حوزه فرهنگ و رسانه را در ۱۵ سنجه و هدف کمّی مشخص کرده که هفت مورد آن در حوزه قرآن است.
وی افزود: یکی از این سنجه ها هدف گذاری تربیت ۱۰ میلیون نفرجزء حافظ قرآن است که تا پایان برنامه باید محقق شود. لذا در ستاد راهبری حفظ، برنامه ای را طراحی کردیم که تربیت سالانه دو میلیون نفرجزء حافظ قرآن چگونه از دستگاه ها مطالبه شود. این کار در مجموعه های مردمی، مدارس، موسسات قرآنی و پایگاه های بسیج انجام خواهد شد ولی برای پاسخگویی نهادها یک تقسیم بندی میان ۱۱ دستگاه اصلی صورت گرفت که به نوعی با تربیت حافظان مرتبط هستند؛ مانند حوزه های علمیه، نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها، نیروهای مسلح، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ولی سه چهارم کل هدف در آموزش و پرورش تعریف شده است.
قوه مقننه پیگیر تحقق اهداف تربیت ۱۰ میلیون حافظ است
فدوی ادامه داد: دستگاه ها مکلف هستند برای تربیت حفاظ از اعتبارات سازمانی استفاده کنند و قوه مقننه نیز با جدیت پیگیر تحقق اهداف تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن است و یک یک وزیران را برای گزارش سال اول دعوت کرده است.
وی افزود: در حوزه اعتبارات بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۴ اعتبار جداگانه ای با عنوان بودجه یک درصد یا جدول ۱۲ تعیین شد که میزان آن ۹۰۰ میلیارد تومان برای تمام سنجه های قرآنی است ولی بخشی از آن را برای حفظ درنظر گرفته ایم که تا کنون ۳۰۰ میلیارد تومان از این ردیف به دستگاه ها تخصیص یافته است.
فدوی ادامه داد: ۱۰۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آن به موضوع حفظ اختصاص داده شده که وزارت ارشاد ۴۰ میلیارد تومان، ۴۰ میلیارد تومان سازمان تبلیغات اسلامی، پنج میلیارد تومان برای سازمان بسیج، ۱۵ میلیارد تومان برای حوزه علمیه برادران و هفت و نیم میلیون تومان برای حوزه علمیه خواهران برای تحقق اهداف کمی حفظ در اختیار دستگاهها قرار گرفته است.
نهادهای دولتی با بودجه سازمانی به تربیت حافظ بپردازند
مدیر کارگروه طرح و برنامه ستاد راهبری حفظ قرآن افزود: البته سازمان برنامه و بودجه تاکید دارد که این یک درصد به عنوان یک اعتبار متمم و حمایتی ویژه برای کسری بودجه نهادهاست و دستگاه ها باید از بودجه های خود در این زمینه استفاده کنند. کارگروه طرح و برنامه برای تعیین سرانه تربیت هر نفرجزء حافظ مبلغ دو میلیون و ۹۸۰ هزار تومان را با توجه به تورم و افزایش هزینه ها در مجموعه های مردمی و برای نهادهای دولتی مبلغ دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان تعیین کرده است.
وی افزود: البته پیشنهاد ما به سازمان برنامه و بودجه برای قانون بودجه سال آینده این است که دو میلیون تومان از این مبلغ به نهادهای مردمی سرانه یارانه داده شود. یعنی حدود دو سوم با کمک دولت و یک سوم با کمک های مردمی و شهریه تعیین شود ولی در مجموع ما برای تحقق اهداف کمی برنامه سه همت فقط برای سنجه حفظ در سال ۱۴۰۵ نیاز داریم که امیدوارم در بوده سال آینده لحاظ شود.
سهم وزارت فرهنگ در تربیت حافظان قرآن چقدر است؟
مرتضی خدمتکار آرانی مسئول کارگروه نظارتی ستاد راهبری حفظ گفت: در سال ۱۴۰۴ طبق تکلیف برنامه هفتم پیشرفت، تمام مجموعه دستگاه های قرآنی و فرهنگی کشور، دو میلیون نفرجزء است که باید تا پایان سال محقق شود. از این تعداد ۱۰۰ هزار نفرجزء تکلیف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. از نظر عملیاتی امسال، سال دوم برنامه هفتم باشد ولی با توجه به جابجایی دولت می توان گفت امسال، سال شروع برنامه هفتم محسوب می شود و لذا از ابتدای سال تمرکز بر تربیت ۱۰۰ هزار نفر را داریم.
وی از دو هزار موسسه قرآنی و ۲۸ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد کشور به عنوان دو ظرفیت برای تربیت حافظان قرآن یاد کرد و گفت: با توجه به هماهنگی های انجام شده تقسیم کاری صورت گرفته و قرار است تربیت ۷۰ هزار نفرجزء در موسسات و ۳۰ هزار نفرجزء در کانون های فرهنگی هنری مساجد صورت گیرد. برش استانی تعیین و ابلاغ شده و سهم هر استان نیز مشخص شده است.
مدیر کل دفتر برنامهریزی، آموزش و توسعه مشارکتهای مرکز عالی قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بسترسازی و تسهیل گری برای تحقق این موضوع با بسیج تمام امکانات دولتی صورت می گیرد و همراهی خوبی در وزارت ارشاد داریم. یکی از ظرفیت ها در این زمینه، ایجاد نرم افزار و وب سایت حافظ شو است. در این برنامه کاربردی تلاش کردیم تا تمام ظرفیت های مردمی و دولتی همچون مدارس، خانه های قرآنی، بسیج، دانشگاه ها، موسسات قرآنی مردمی و مراکز دینی اهل سنت به کارگرفته شود.
اجرای طرح ملی حافظ شو آغاز شد
خدمتکار درباره طرح حافظ شو گفت: این طرح از امروز به صورت رسمی آغاز می شود؛ چون نرم افزار آن را باید از نظر محتوایی و قابلیت های فنی بهروزرسانی و کامل می کردیم. این برنامه کاربردی در حوزه محتوایی یک فضای عمومی فعال است و موضوع های قرآنی به صورت دسته بندی شده و کاربردی ناظر بر مفاهیم و ساحت های زندگی فردی و اجتماعی برای ایجاد یک فضای رقابتی آماده شده است.
وی افزود: طبق توافقی که با سازمان تبلیغات داشتیم، مجموعه آیاتِ سه دوره از طرح زندگی با آیه ها در این نرم افزار تجمیع شده و آیات امسال نیز گرفته شده تا حافظ شو تمام ظرفیت ها را کنار هم قرار دهد. آموزش و پرورش برنامه ای را اول مهر برای حفظ جزء ۳۰ در مدارس ابلاغ کرده بود که با نگرشی بر آسان سازی مسیر حفظ قرآن صورت گرفته و این طرح نیز همگام با طرح آموزش و پرورش است.
جایزه شهید سلامی خرداد سال آینده برگزار می شود
خدمتکار در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره جایزه ملی شهید سلامی گفت: مقدمات کار فراهم شده و با توجه به هماهنگی با ستاد راهبری حفظ، بعد از تصویب نظام نامه و رونمایی از این رویداد، نیازمند شیوه نامه اجرایی آن بر مبنای نظام نامه بودیم تا سنجه های اختصاصی را برای همه دستگاه های فرهنگی، قرآنی و دولتی تعریف کنیم.
وی افزود: مجموعه مقدمات برای تهیه شیوه نامه اجراییسازی این جایزه فراهم شده و نخستین جلسه شورای راهبری جلسه جایزه شهید سلامی نیز هفته آینده تشکیل خواهد شد. طبق برنامه ریزی صورت گرفته، در دهه سوم خرداد همزمان با اولین سالروز شهدای اقتدار، برترین دستگاه های دولتی و مردمی را معرفی کنیم.
دوره کنشگران حفظ قرآن در مشهد برگزار می شود
حجت الاسلام حمیدرضا لیمویی مسئول قرارگاه مردمی حفظ قرآن گفت: این قرارگاه چهار ماموریت دارد. یکی هماهنگی و همافزاسازی فعالیت های مردمی است. در سال های اخیر مجموعه های مردمی در زمینه تربیت حافظان قرآن موفق بودند که می توان به بیت الاحزان اشاره کرد که ۱۰ مرکز شبانه روزی حفظ قرآن دارد و سالی ۵۰۰ حافظ کل قرآن تربیت می کند یا موسسه جامعة القرآن و مهد قرآن که به صورت تخصصی به تربیت حافظان قرآن مشغول هستند.
وی از توانمندسازی کنشگران حفظ قرآن به عنوان دومین ماموریت این قرارگاه یاد کرد و گفت: سومین مامویت عبارت است از شبکه سازی میان کنشگران مردمی. مانند خانه های قرآنی و پایگاه های بسیج. چهارمین ماموریت ما حمایت مادی و معنوی از این موسسات و کنشگران مردمی حفظ قرآن است.
مسئول دارالقرآن بسیج گفت: دوره کنشگران اصلی حفظ قرآن در مشهد برگزار می شود و جبهه مردمی حفظ قرآن نهایی خواهد شد.
وی با اشاره به فعالیت های دارالقرآن بسیج گفت: اولویت اصلی ما حفظ قرآن است و از ۳۷۰ دارالقرآن بسیج خواسته ایم که تمرکز خود را بر حفظ قرآن بگذارند و اعلام شد که از طرح حفظ در مساجد قرآنی حمایت می کنیم که به عنوان نمونه در ماه رمضان گذشته حدود پنج میلیارد تومان به مساجد پرداخت شد و بیش از صد میلیارد تومان بابت تجهیزات لامز به دارالقرآن های بسیج اختصاص یافت تا کنشگران حفظ قرآن تجهیزات لازم را برای تربیت حافظان قرآن داشته باشند.
پنج هزار مربی در طرح تشویق ثبت نام کردند
سیدمحمود چاوشی مدیر مهد قرآن کشور گفت: طرح تشویق معلمان به منظور ساماندهی مربیان حفظ قرآن برای نخستین بار اجرا می شود که از اول آبان آغاز شده و تا ۲۲ بهمن ادامه دارد. تاکنون پنج هزار و ۲۳۹ مربی حفظ قرآن در سامانه تشویق ثبت نام کرده اند.
وی افزود: مربیان تاکنون اسامی ۲۰ هزار و ۳۲۰ حافظ را در این سامانه بارگذاری کره اند. مربیان باید در سامانه آزمون حفظ عمومی آزمون دهند و اطلاعات خود را ثبت کنند. حدود ۴۰ درصد از مربیانی که ثبت نام کرده اند از موسسات مردمی هستند.
مهدی شکری معاون آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم با ارائه گزارشی از فعالیت های ۲۰ ساله این سازمان در زمینه حفظ قرآن گفت: امسال بیستمین آزمون حفظ تخصصی برگزار شد و در ۱۹ دوره گذشته در پنج درجه، بیش از ۱۱۶ هزار نفر از سراسر کشور شرکت کردند که ۱۳ هزار و ۴۶۷ نفر موفق به اخذ مدرک حفظ در رشته های مختلف حفظ شدند.
وی درباره رشته حفظ عمومی گفت: تا امروز ۵۷ هزار و ۸۹۹ نفر در این آزمون ها شرکت کردند که نسبت خواهران بیشتر است؛ به گونه ای که سهم خواهران ۴۱ هزار و ۳۲۰ نفر و سهم برادران ۱۶ هزار و ۵۷۲ نفر است. امسال امسال ۱۲ هزار و ۳۲۰ نفر در این آزمون ها شرکت کردند که شاهد رشد ۸۹ درصدی هستیم و در تعداد قبولی ها از ۵۷ هزار نفر حدود ۳۵ هزار و ۹۷۰ توانستند مدرک حفظ را بگیرند. رشد قبولی نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی به میزان دو برابری بوده ست.
شکری از اجرای نظام ارزیابی حفظ موضوعی در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: به زودی آیین نامه و چارچوب مربوطه به ستاد حفظ ارجاع خواهد شد که این ارزیابی نیز زنجیره شناسایی حافظان کامل خواهد شد. بنابر این دو رشته حفظ ترتیبی و حفظ موضوعی خواهیم داشت که هر کدام تخصصی و عمومی خواهد بود. امسال و سال گذشته برای حمایت از حفظ قرآن مبلغ دو میلیارد تومان در قالب قرعه کشی به شرکت کنندگان حفظ عمومی پرداخت شد و مبلغی نیز در حمایت از موسسات فعال در این زمینه اختصاص خواهد یافت که به زودی اعلام خواهد شد.
منبع : آخرین خبر

















































