یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
مجله ویستا

شکایات و یافته های چشمی در کاربران رایانه


شکایات و یافته های چشمی در کاربران رایانه

تعیین شیوع علایم و نشانه های چشمی در کاربران حرفه ای رایانه در مقایسه با گروه شاهد

● هدف:

تعیین شیوع علایم و نشانه‌های چشمی در کاربران حرفه‌ای رایانه در مقایسه با گروه شاهد.

● روش پژوهش:

این مطالعه مورد - شاهدی مقطعی بر روی گروهی از کارکنان بانک که جهت انجام وظایف سازمانی مستقیما با رایانه کار می کردند (به عنوان گروه مورد) و گروهی از کارمندان دیگر بانک که با رایانه سر و کار نداشتند (به عنوان گروه شاهد) انجام شد. علایم بر اساس شکایات چشمی افراد و نشانه ها بر اساس معاینه کامل چشمی تعیین و مقایسه شدند.

● یافته ها:

گروه مورد شامل ۵۷ نفر (۳۴ مرد و ۲۳ زن) با میانگین سنی ۳۰.۷±۶.۸ سال و در گروه شاهد شامل ۵۶ نفر (۲۵ مرد و ۳۱ زن) با میانگین سنی ۲۷.۶±۷.۲ بود. دو گروه از نظر سن و جنس تفاوت آماری معنی داری نداشتند (P=۰.۶۳). در گروه مورد و شاهد، به ترتیب سوزش چشم و اشک ریزش ۷۹ درصد در مقابل ۴۵ درصد (P=۰.۰۳۷)، احساس خشکی چشم ۶۶ درصد در مقابل ۳۲ درصد (P=۰.۰۲۳) و خستگی چشم در هنگام کار ۶۴.۸ درصد در مقابل ۴۰ درصد (P=۰.۰۴۴) وجود داشت. فراوانی خشکی چشم در گروه مورد (بر اساس آزمایش شیرمر کم تر از ۱۰mm طی ۵ دقیقه) ۴۰.۳ درصد و در گروه شاهد ۱۰.۷ درصد بود (P=۰.۰۱۲). زمان گسست لایه اشکی (TBUT) کم تر از ۱۰ ثانیه، در ۴۳.۸ درصد از گروه مورد و ۸.۹ درصد از گروه شاهد دیده شد (P=۰.۰۴۱). میزان هتروفوریا در گروه مورد ۳۳.۲ درصد و در گروه شاهد ۵.۳ درصد بود (P=۰.۰۳۲). شیوع نزدیک بینی در گروه شاهد ۵۴.۳ درصد و در گروه مورد ۳۹.۲ درصد بود (P=۰.۰۹).

● نتیجه گیری:

شیوع شکایاتی چون سوزش و اشک ریزش چشم، احساس خشکی چشم و احساس خستگی چشم به شکل قابل ملاحظه ای در کاربران رایانه بالاتر است که با توجه به گستردگی روزافزون استفاده از رایانه در محیط اداری و خانگی، به برنامه ریزی پژوهش هایی جهت شناسایی علل ایجاد این اختلالات و تدوین اقدامات پیش گیرانه و درمانی مناسب برای آن ها نیاز است.

عنوان فایل
شکایات و یافته های چشمی در کاربران رایانه application/pdf
yaftehaye cheshmi dar karbaran.pdf
155 KB
دانلود

دهقانی علیرضا

مهدی توکلی

محمدرضا اخلاقی

محمد ساری محمدلی

مرجان مسجدی

مهدی ریاحی