شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

پروتورینگ شورلت کامارو ۱۹۶۹, شیطان سرخ


پروتورینگ شورلت کامارو ۱۹۶۹, شیطان سرخ

داشتن یک اتومبیل PT یا پروتورینگ آرزوی هر راننده ای است اتومبیلی که بی مهابا می راند و غرش اگزوزش تا فرسنگ ها طنین می افکند شیطان سرخ یا مدل پروتورینگ شورلت کامارو ۱۹۶۹ اتومبیلی است که به معنای واقع این شاخه از صنعت خودروسازی را به تصویر کشیده است

داشتن یک اتومبیل PT یا پروتورینگ آرزوی هر راننده ای است. اتومبیلی که بی مهابا می راند و غرش اگزوزش تا فرسنگ‌ها طنین می افکند. اما به راستی واژه پروتورینگ به چه اتومبیل هایی اطلاق می شود. طراحان و مهندسین این شاخه با تیونیگ مدل های مختلف چنین اتومبیل هایی را می آفرینند اما نکته مهم رعایت استانداردهایی است که هر اتومبیل پروتورینگ باید از آن‌ها برخوردار باشد. عموما در ساخت این اتومبیل ها عناصر پایه از چند مدل گردهم می آیند. نیروی وافر، چسبندگی و هندلینگ بی نظیر، قابلیت ترمزگیری بالا و یک بدنه همه آن چیزی است که برای شروع کار لازم است. شیطان سرخ یا مدل پروتورینگ شورلت کامارو ۱۹۶۹ اتومبیلی است که به معنای واقع این شاخه از صنعت خودروسازی را به تصویر کشیده است. مهندس خوش نام جنرال موتورز، مارک استایلو، آن را طراحی کرده است. جالب است که شیطان سرخ علی رغم برخورداری از تمامی ویژگی های نفس گیر یک اتومبیل پروتورینگ هم چنان به عنوان یک اتومبیل مطابق با قوانین جاده ای شناخته می شود.

● یادگار سال های دور

شیطان سرخ از سال ها پیش می آید، سال هایی که برای بسیاری خالی از مفهوم هستند. اما این کاماروی شرور بدون شک محبوب ترین اتومبیل عضلانی تاریخ است. ظرافت طراحی کلاسیک در آن بیداد می کند و سایز کوچکش در کنار فضای سخاوتمندانه درون کاپوت آن را به نمونه‌ای مناسب برای تیونرها بدل ساخته است. در این مدل شاهد ترکیب هنرمندانه شورلت کامارو با سرعت و هندلینگ کوروت ZR۱ هستیم. شیطان سرخ یازدهمین شورلت کامارو ۶۹ است که مارک استایلو در طول ۲۳ سال اخیر تیونینگ کرده است. موتور آن دستخوش تغییراتی اساسی شده است. در حقیقت موتور ۷ لیتری کوروت Z۰۶ در کاپوت جای می گیرد. در اثر تغییراتی نظیر افزودن سرسیلندرهای ZR۱ و سوپرشارژر و هم چنین دگرگونی سوپاپ ها تولید نیرو تا میزان قابل توجه ۷۵۶ اسب بخار افزایش می یابد. یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی نیروی تولیدی را به چرخ ها منتقل می سازد. چرخ ها نیز تعویض شده و به واسطه دیفرانسیل لغزش محدود کنترل می شوند.

● چرا دوست داشتنی است؟

طراحی کلاسیک و عضلانی به همراه سرعت و هندلینگ کوروت ZR۱. شتاب بی نظیر که در دنده یک سرعت به بالای ۱۰۰ کیلومتر می رسد

یک سری لاستیک فرمول وان بر آن ها کشیده می شوند. این لاستیک ها طی عملیات متعددی در پیست ها و مسیرهای صعب العبور آزمایش شده​اند. چسبندگی آن ها حیرت برانگیز است. مثل این می ماند که شیطان سرخ تحت هیچ شرایطی حاضر به ترک زمین نیست. سیستم تعلیق از این دگرگونی ها بی نصیب نمانده است. ساب فریم، چرخ دنده ها، ضربه گیرها و کمک فنرها ارتقا یافته اند. اکسل عقب با دقتی خاص جاسازی شده است و آنتی رول بارها تیونینگ شده اند. در نتیجه کاماروی عضلانی به اتومبیلی چالاک و چابک تغییر ماهیت می دهد. عملکرد آن به ویژه در پیچ ها غافل گیرکننده است. قسمت جلو با اطمینان و آرامش کامل وارد پیچ می شود و چرخ های عقب مسئولیت نیمه عقب را بر عهده می گیرند. فرمان آن کاملا مستقیم و خوش دست است.

● شرور اما مطیع

با این همه شیطان کوچک در عین شرارت بسیار مطیع و سربه راه است. یک اشاره به موتور کافی است تا به دور موتور ۷۵۰۰ دور در دقیقه دست یابد. کلاچ سبک و بسیار کارآمد است. به راحتی می توان آن را با پدال گاز هماهنگ کرد. با عملکرد آنی پدال گاز دستی کشیدن به پروسه ای دل چسب تبدیل می شود. اهرم دنده نیز به سرعت راه خود را در جعبه دنده T-۵۶ پیدا می کند. برای دستیابی به سیستم مدرن توقف سیستم ضد قفل Z۰۶ بر روتورهای برمبو و کالیپرهای ترمز تعبیه شده است. ساختار پدال گاز تغییر پیدا کرده است. با وارد آمدن کوچک ترین فشاری اتومبیل عکس‌العمل نشان می دهد. غرش اگزوز از لحظه آغازین حس می شود. این اگزوزهای آتشین هرگز از نفس نمی افتند اما تنها در صورت تمایل به صدا در می آیند. شتاب صفر تا صد شیطان سرخ ۱/۴ ثانیه و بیشینه سرعت آن ۲۰۴ کیلومتر در ساعت تا رسیدن به ۴۰۰ متر برآورد شده است.

● چرا دوست داشتنی نیست؟

سازنده آن تمایلی به فروش آن ندارد.مدل های مشابه بسیار گران قیمت هستند

این ارقام در کروت ZR۱ ۴/۳ ثانیه و ۲۰۶ کیلومتر در ساعت گزارش شده اند. برای یک اتومبیل با لاستیک های باریک تر و ۱۲۱ کیلوگرم وزن اضافه تر این عمل کرد بسیار تاثیربرانگیز است. باید گفت که مدل ZL-۱ کامارو ۶۹ شاهد شتاب صفر تا صد ۲/۵ ثانیه ای و بیشینه سرعت ۱۶۹ کیلومتر در ساعت تا رسیدن به ۴۰۰ متر بودیم. در چنین شرایطی میزبانی قابل ستایش صندلی‌ها، کارایی ابزارهای اطلاعاتی و عملکرد سیستم تهویه هوای مطبوع کابین آن را به مامنی دوست داشتنی بدل می سازد. در طول مسیر کابین با فراهم آوردن خدمات مختلف راحتی شما را تضمین می کند. درون کاپوت نظمی خاص برقرار است. حروفی که کوروت را هجی می‌کردند اکنون شورلت را هجی می کنند.

● از یک گاراژ تخلیه زباله

نبوغ استایلو در گاراژ پدرش در کانزاس شکل گرفت. پدر او مسئولیت تخلیه زباله را بر عهده داشت. استایلو پس از مدتی به تحصیل در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه میسوری پرداخت. او مدیریت تیم Formula SAE دانشجویان دانشگاه را بر عهده گرفت. این امر کمی بعد او را به فعالیت در تولید کاماروهای مسابقه مشغول ساخت. در سال ۱۹۹۱ از دانشگاه فارغ التحصیل شد و با در دست داشتن مدرک مهندسی به کمپانی جنرال موتورز راه یافت. در این زمان تحت عنوان مهندس توسعه شورلت کاپریس استخدام شده بود اما گذر زمان او را به بخش تکنولوژی موتوراسپرت وارد ساخت و در سال ۱۹۹۵ به سمت سرمهندسی تولید و توسعه «سامیت ریسینگ» ارتقا بخشید. در سال ۱۹۹۹ استایلو به جنرال موتورز بازگشت تا بار دیگر به طراحی و توسعه مشغول شود.

سال ۲۰۰۰ نقطه عطفی در فعالیت های او بود. یک بار دیگر ترفیع یافت و با ورود به بخش سواری و هندلینگ در کنار «جان هین ریسی» قرار گرفت. هم کاری آن ها مدل های SS و سری V کمپانی را در پی داشت. او در اوقات فراغت هشتمین کاماروی ۶۹ خود را تیونینگ کرد. این اتومبیل در طول مدت ساخت کاماروی حاضر که بر اساس مدل ۶۹ ساخته شده است، در استودیو حضور پیدا کرد. از طرف دیگر ساخت شیطان سرخ ۲ سال به طول انجامید. به عقیده استایلو شیطان سرخ برترین کامارویی است که تا به امروز ساخته شده است. او می گوید: این اتومبیلی سریع بوده و در عین حال از هندلینگی بی نظیر بر خوردار است. علاوه براین یک کروزر کاملا راحت است. اما خبرها حاکی از آن هستند که استایلو تمایلی به فروش این دردانه سریع السیر ندارد. علاقه مندان می توانند مدل های مشابه را از تیم «تایل و استیسی توکر» خریداری نمایند. هزینه پایه برای تهیه چنین مدل هایی ۲۵۰۰۰۰ دلار خواهد بود.



همچنین مشاهده کنید