یکشنبه, ۱۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 9 March, 2025
نسل جدید خودروها

●خودروی جدید كلیو ۳
كلیو ۳ نسل سوم خودروهای كلیوی دو در شركت رنوست كه با ویژگیهای جدیدی وارد بازار شده است. این خودرو براساس پلتفرم B اتحاد رنو ـ نیسان با دو نوع موتور بنزینی و دیزلی شامل موتورهای بنزینی ۱۲۰۰ سیسی ۱۶ سوپاپ (۷۵ اسب بخار)، ۱۴۰۰ سیسی ۱۶ سوپاپ (۱۰۰ اسب بخار)، ۱۶۰۰ سیسی ۱۶ سوپاپ (۱۰ اسب بخار) و موتور دیزلی ۱۵۰۰ سیسی با سه قدرت خروجی ۷۰ اسب بخار، ۸۵ اسب بخار و ۱۰۵ اسب بخار تولید شده است. خودروی مذكور در انواع دنده اتوماتیك یا معمولی تولید میشود. دنده یك این خودرو همانند مدل مدوس به صورتیك گیربكس خودكار عمل میكند كه با دستهای در پشت فرمان خودرو كنترل میشود. شركت رنو برای طراحی و تولید كلیو ۳ حدود ۹۷۰ میلیون یورو هزینه كرده كه ۶۳۰ میلیون یورو مربوط به خطوط تولید است.
این خودرو كه برای نخستین بار در نمایشگاه فرانكفورت به نمایش درآمد، قرار است نیمه اول سال ۲۰۰۶ در تولید انبوه وارد بازار شود. تولید آن ابتدا در فرانسه و با فاصله اندك در تركیه صورت میگیرد و تیراژ تولید این خودرو در سال اول ۱۲۰ هزار دستگاه است. مدیر قسمت بازاریابی رنو قیمت مدلهای مختلف این خودرو را بین ۱۱ تا ۲۱ هزار یورو اعلام كرد.
لوك الكساندر معاون امور بینالمللی شركت رنو نیز گفت، تمام خودروهای كلیو ۳ در یك جاده ۵۰۰ متری تست و سپس به مشتری تحویل داده میشود.
●ضریب ایمنی
استفاده از كارت هوشمند به جای سوئیچ، از مزیتهای این خودرو در زمینه افزایش ایمنی در مقابل سرقت است. خودروی كلیو ۳ از نسل هشتم ترمزهای ABS شركت بوش و توزیع الكترونیكی نیروی ترمز EBD (Electronic Brake force Distribute) و نیز كمك ترمزهای اضطراری EBA (Emergency Brake Assist) بهره میبرد. همچنین این خودرو دارای برنامه الكترونیكی ثبات خودرو (ESP) است كه ضریب ایمنی آن را برای سرنشینان بالا میبرد.
كلیو ۳ اولین خودروی دو در است كه چراغهای اضافی در جلو دارد. چراغهای آن هنگام چرخش به راست و چپ خودرو با زاویه مناسب (حدود ۴۰ درجه) حركت میكنند تا دید راننده نسبت به پیچ جاده بهتر و بیشتر شود. هشت كیسه هوا در این خودرو تعبیه شده كه دو كیسه هوا در جلو مجهز به سیستم محدودكننده فشار دوبل برای سرنشینان صندلیهای جلوست. صندلی عقب این خودرو نیز محل جداگانهای برای نشستن كودكان ۶ تا ۱۰ ساله دارد تا تعادل آنها را در مقابل تغییر جهت خودرو و یا ترمزهای شدید حفظ كند. كلیو ۳ همچنین نشان ۵ ستاره در تستهای تصادف یورو NC AP را دریافت كرده است.
●محیط زیست و كلیو ۳
مدل بنزینی این خودرو هر ۳۰ هزار كیلومتر و مدل دیزلی آن هر ۲۰ هزار كیلومتر به سرویس نیاز دارد كه موجب كاهش آلایندگی و اقلام مصرفی آن میشود. كلیو ۳ با دارا بودن استاندارد زیست محیطی یورو ۴ آلایندگی اندكی دارد و ۹۵ درصد آن قابل بازیافت است.
●تست جاده كلیو ۳
شركت رنو در ابتكاری جدید برای تست این خودرو صدها نفر از خبرنگاران و مسؤولان ارتباطات و رسانهها را از ۱۰۰ كشور جهان به جزیره ساردین ایتالیا دعوت كرد و آنها مدلهای مختلف كلیو ۳ را در جادههای كوهستانی و پرپیچ و خم این جزیره تست كردند. تقریباً قریب به اتفاق خبرنگارانی كه در گروه خبرنگاران ایرانی، مراكشی، الجزایری و اردنی قرار داشتند، با دادن نمره قبولی به كلیو ۳ آن را خودرویی مناسب، با ایمنی بالا و قدرت زیاد و فرمانپذیری خوب ارزیابی كردند.
كلیه این خبرنگاران مجاز بودند در سرعتهای ۱۳۰ كیلومتر در بزرگراه، ۸۰ كیلومتر در جاده و ۵۰ كیلومتر در شهر، این خودرو را تست كنند.
●ال ۹۰ و رنو
كارلوس گوسن مدیر رنو ـ نیسان پس از تست خودروی ال۹۰ گفت: اجرای این پروژه باید تسریع شود.
لوك الكساندر معاون امور بینالمللی شركت رنو با حضور در جمع خبرنگاران ایرانی گفت: مدیر شركت رنو ـ نیسان خودروی ال۹۰ را تست كرده و ضمن ابراز رضایت از آن گفته است كه اجرای این پروژه در ایران باید تسریع شود.
الكساندر با اشاره به تلاش طرف فرانسوی برای اجرای تعهدات خود در اجرای این طرح افزود: اولین قطعه برای ال۹۰ در ایران تولید شده كه گام مهمی برای اجرای این پروژه بزرگ است.
وی همچنین با اشاره به ۱۵۰ هزار سفارش خرید خودروی لوگان در كشورهای الجزایر، رومانی، مراكش، اسپانیا، آلمان، چك، اسلونی، عربستان، مونتهنگرو، اكراین و تركیه گفت: مسلماً این خودرو در ایران نیز با استقبال مواجه خواهد شد زیرا مزیتهای بسیاری دارد.
او درباره ذهنیت منفی ایرانیان نسبت به محصولات رنو گفت: به علت تصور منفی در خصوص محصولات رنو، فروش خودروهای این شركت به آلمانیها سخت بود ولی رنو با تولید محصولات كیفی، فروش سالانه در آلمان را از ۷۵ هزار دستگاه به ۲۵۰ هزار دستگاه افزایش داده است یعنی تولید محصول كیفی میتواند ذهنیت منفی مشتریان را اصلاح كند و ما امیدواریم با تولید محصولات جدید كیفی در ایران، از جمله ال۹۰ این ذهنیت منفی اصلاح شود. وضعیت مناسب اقتصادی ایران و شركای خوب ایرانی (سایپا و ایران خودرو) موجب تمایل رنو برای اجرای پروژه ال۹۰ در ایران شده است.
الكساندر مزیت این طرح را پلتفرم مشترك و ساخت داخل دانست و افزود: رنو ـ نیسان به دنبال پروژه مونتاژ نیست و بر همین اساس قراردادهای جوینت ونچر (مشترك) با قطعهسازان ایرانی امضا كرده است. پس از شش ماه ارزیابی به این نتیجه رسیدیم كه قطعهسازان ایرانی توان تولید قطعات مناسب با استاندارد رنو را دارند. رنو برای تولید ال۹۰ با ۵۰ شركت ایرانی همكاری خواهد كرد و ۶۰۰ قطعه و مجموعه قطعات در ایران تولید خواهد شد.
وی تولید موتور ال۹۰ در مگاموتور سایپا را گام مهمی در زمینه ساخت داخل ال۹۰ دانست و گفت: برای ساخت دیگر قطعات اصلی با شركتهای ایرانی در حال مذاكره هستیم.
●مگان و پارس خودرو
معاون امور بینالملل رنو همچنین در جمع خبرنگاران ایرانی گفت: مگان تولیدی در پارس خودرو از جدیدترین تكنولوژی برخوردار خواهد بود.
وی افزود: مگان در دو نوع تولید میشود كه مگان ۱ سه سال پیش وارد بازار شد و مگان ۲ به زودی وارد بازار میشود. مگان تولیدی پارس خودرو از نوع مگان جدید ۲ است.
الكساندر تیراژ تولید این خودرو در ایران را ۱۵ تا ۲۰ هزار دستگاه در سال ذكر كرد و گفت: با همكاری سایپا و پارس خودرو، درصد ساخت داخل مگان را به تدریج افزایش خواهیم داد.
علیرضا نبئی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست