چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

نسل جدید خودروها


نسل جدید خودروها

كلیو ۳ نسل سوم خودروهای كلیوی دو در شركت رنوست كه با ویژگی های جدیدی وارد بازار شده است این خودرو براساس پلتفرم B اتحاد رنو ـ نیسان با دو نوع موتور بنزینی و دیزلی شامل موتورهای بنزینی ۱۲۰۰ سی سی ۱۶ سوپاپ ۷۵ اسب بخار , ۱۴۰۰ سی سی ۱۶ سوپاپ ۱۰۰ اسب بخار , ۱۶۰۰ سی سی ۱۶ سوپاپ ۱۰ اسب بخار و موتور دیزلی ۱۵۰۰ سی سی با سه قدرت خروجی ۷۰ اسب بخار, ۸۵ اسب بخار و ۱۰۵ اسب بخار تولید شده است

●خودروی جدید كلیو ۳

كلیو ۳ نسل سوم خودروهای كلیوی دو در شركت رنوست كه با ویژگی‏های جدیدی وارد بازار شده است. این خودرو براساس پلتفرم B اتحاد رنو ـ نیسان با دو نوع موتور بنزینی و دیزلی شامل موتورهای بنزینی ۱۲۰۰ سی‏سی ۱۶ سوپاپ (۷۵ اسب بخار)، ۱۴۰۰ سی‏سی ۱۶ سوپاپ (۱۰۰ اسب بخار)، ۱۶۰۰ سی‏سی ۱۶ سوپاپ (۱۰ اسب بخار) و موتور دیزلی ۱۵۰۰ سی‏سی با سه قدرت خروجی ۷۰ اسب بخار، ۸۵ اسب بخار و ۱۰۵ اسب بخار تولید شده است. خودروی مذكور در انواع دنده اتوماتیك یا معمولی تولید می‏شود. دنده یك این خودرو همانند مدل مدوس به صورتیك گیربكس خودكار عمل می‏كند كه با دسته‏ای در پشت فرمان خودرو كنترل می‏شود. شركت رنو برای طراحی و تولید كلیو ۳ حدود ۹۷۰ میلیون یورو هزینه كرده كه ۶۳۰ میلیون یورو مربوط به خطوط تولید است.

این خودرو كه برای نخستین بار در نمایشگاه فرانكفورت به نمایش درآمد، قرار است نیمه اول سال ۲۰۰۶ در تولید انبوه وارد بازار شود. تولید آن ابتدا در فرانسه و با فاصله اندك در تركیه صورت می‏گیرد و تیراژ تولید این خودرو در سال اول ۱۲۰ هزار دستگاه است. مدیر قسمت بازاریابی رنو قیمت مدل‏های مختلف این خودرو را بین ۱۱ تا ۲۱ هزار یورو اعلام كرد.

لوك الكساندر معاون امور بین‏المللی شركت رنو نیز گفت، تمام خودروهای كلیو ۳ در یك جاده ۵۰۰ متری تست و سپس به مشتری تحویل داده می‏شود.

●ضریب ایمنی

استفاده از كارت هوشمند به جای سوئیچ، از مزیت‏های این خودرو در زمینه افزایش ایمنی در مقابل سرقت است. خودروی كلیو ۳ از نسل هشتم ترمزهای ABS شركت بوش و توزیع الكترونیكی نیروی ترمز EBD (Electronic Brake force Distribute) و نیز كمك ترمزهای اضطراری EBA (Emergency Brake Assist) بهره می‏برد. همچنین این خودرو دارای برنامه الكترونیكی ثبات خودرو (ESP) است كه ضریب ایمنی آن را برای سرنشینان بالا می‏برد.

كلیو ۳ اولین خودروی دو در است كه چراغ‏های اضافی در جلو دارد. چراغ‏های آن هنگام چرخش به راست و چپ خودرو با زاویه مناسب (حدود ۴۰ درجه) حركت می‏كنند تا دید راننده نسبت به پیچ جاده بهتر و بیشتر شود. هشت كیسه هوا در این خودرو تعبیه شده كه دو كیسه هوا در جلو مجهز به سیستم محدودكننده فشار دوبل برای سرنشینان صندلی‏های جلوست. صندلی عقب این خودرو نیز محل جداگانه‏ای برای نشستن كودكان ۶ تا ۱۰ ساله دارد تا تعادل آنها را در مقابل تغییر جهت خودرو و یا ترمزهای شدید حفظ كند. كلیو ۳ همچنین نشان ۵ ستاره در تست‏های تصادف یورو NC AP را دریافت كرده است.

●محیط زیست و كلیو ۳

مدل بنزینی این خودرو هر ۳۰ هزار كیلومتر و مدل دیزلی آن هر ۲۰ هزار كیلومتر به سرویس نیاز دارد كه موجب كاهش آلایندگی و اقلام مصرفی آن می‏شود. كلیو ۳ با دارا بودن استاندارد زیست محیطی یورو ۴ آلایندگی اندكی دارد و ۹۵ درصد آن قابل بازیافت است.

●تست جاده كلیو ۳

شركت رنو در ابتكاری جدید برای تست این خودرو صدها نفر از خبرنگاران و مسؤولان ارتباطات و رسانه‏ها را از ۱۰۰ كشور جهان به جزیره ساردین ایتالیا دعوت كرد و آنها مدل‏های مختلف كلیو ۳ را در جاده‏های كوهستانی و پرپیچ و خم این جزیره تست كردند. تقریباً قریب به اتفاق خبرنگارانی كه در گروه خبرنگاران ایرانی، مراكشی، الجزایری و اردنی قرار داشتند، با دادن نمره قبولی به كلیو ۳ آن را خودرویی مناسب، با ایمنی بالا و قدرت زیاد و فرمان‏پذیری خوب ارزیابی كردند.

كلیه این خبرنگاران مجاز بودند در سرعت‏های ۱۳۰ كیلومتر در بزرگراه، ۸۰ كیلومتر در جاده و ۵۰ كیلومتر در شهر، این خودرو را تست كنند.

●ال ۹۰ و رنو

كارلوس گوسن مدیر رنو ـ نیسان پس از تست خودروی ال۹۰ گفت: اجرای این پروژه باید تسریع شود.

لوك الكساندر معاون امور بین‏المللی شركت رنو با حضور در جمع خبرنگاران ایرانی گفت: مدیر شركت رنو ـ نیسان خودروی ال۹۰ را تست كرده و ضمن ابراز رضایت از آن گفته است كه اجرای این پروژه در ایران باید تسریع شود.

الكساندر با اشاره به تلاش طرف فرانسوی برای اجرای تعهدات خود در اجرای این طرح افزود: اولین قطعه برای ال۹۰ در ایران تولید شده كه گام مهمی برای اجرای این پروژه بزرگ است.

وی همچنین با اشاره به ۱۵۰ هزار سفارش خرید خودروی لوگان در كشورهای الجزایر، رومانی، مراكش، اسپانیا، آلمان، چك، اسلونی، عربستان، مونته‏نگرو، اكراین و تركیه گفت: مسلماً این خودرو در ایران نیز با استقبال مواجه خواهد شد زیرا مزیت‏های بسیاری دارد.

او درباره ذهنیت منفی ایرانیان نسبت به محصولات رنو گفت: به علت تصور منفی در خصوص محصولات رنو، فروش خودروهای این شركت به آلمانی‏ها سخت بود ولی رنو با تولید محصولات كیفی، فروش سالانه در آلمان را از ۷۵ هزار دستگاه به ۲۵۰ هزار دستگاه افزایش داده است یعنی تولید محصول كیفی می‏تواند ذهنیت منفی مشتریان را اصلاح كند و ما امیدواریم با تولید محصولات جدید كیفی در ایران، از جمله ال۹۰ این ذهنیت منفی اصلاح شود. وضعیت مناسب اقتصادی ایران و شركای خوب ایرانی (سایپا و ایران خودرو) موجب تمایل رنو برای اجرای پروژه ال۹۰ در ایران شده است.

الكساندر مزیت این طرح را پلتفرم مشترك و ساخت داخل دانست و افزود: رنو ـ نیسان به دنبال پروژه مونتاژ نیست و بر همین اساس قراردادهای جوینت ونچر (مشترك) با قطعه‏سازان ایرانی امضا كرده است. پس از شش ماه ارزیابی به این نتیجه رسیدیم كه قطعه‏سازان ایرانی توان تولید قطعات مناسب با استاندارد رنو را دارند. رنو برای تولید ال۹۰ با ۵۰ شركت ایرانی همكاری خواهد كرد و ۶۰۰ قطعه و مجموعه قطعات در ایران تولید خواهد شد.

وی تولید موتور ال۹۰ در مگاموتور سایپا را گام مهمی در زمینه ساخت داخل ال۹۰ دانست و گفت: برای ساخت دیگر قطعات اصلی با شركت‏های ایرانی در حال مذاكره هستیم.

●مگان و پارس خودرو

معاون امور بین‏الملل رنو همچنین در جمع خبرنگاران ایرانی گفت: مگان تولیدی در پارس خودرو از جدیدترین تكنولوژی برخوردار خواهد بود.

وی افزود: مگان در دو نوع تولید می‏شود كه مگان ۱ سه سال پیش وارد بازار شد و مگان ۲ به زودی وارد بازار می‏شود. مگان تولیدی پارس خودرو از نوع مگان جدید ۲ است.

الكساندر تیراژ تولید این خودرو در ایران را ۱۵ تا ۲۰ هزار دستگاه در سال ذكر كرد و گفت: با همكاری سایپا و پارس خودرو، درصد ساخت داخل مگان را به تدریج افزایش خواهیم داد.

علیرضا نبئی