دوشنبه, ۱ مرداد, ۱۴۰۳ / 22 July, 2024
مجله ویستا

ماشین های عضلانی آمریکایی ۲


ماشین های عضلانی آمریکایی ۲

هیچ ماشینی به اندازه خودروهای عضلانی آمریکایی جذاب و دوست داشتنی نیست زمانی که اروپایی های ماشین های عروسکی خود با موتور چهار سیلندر را در دهه ۱۹۶۰ میلادی نمایش می دادند, آمریکایی ها ماشین های عضلانی زیبایی داشتند که بسیار هم قدرتمند بودند

هیچ ماشینی به اندازه خودروهای عضلانی آمریکایی جذاب و دوست داشتنی نیست. زمانی که اروپایی های ماشین های عروسکی خود با موتور چهار سیلندر را در دهه ۱۹۶۰ میلادی نمایش می دادند، آمریکایی ها ماشین های عضلانی زیبایی داشتند که بسیار هم قدرتمند بودند. دهه ۱۹۶۰ میلادی، دوره طلایی ماشین های عضلانی بود. از میان این مدل ها، ۲۰ خودرو را انتخاب و معرفی کرده ایم.

● ۱۹۷۰ Buick GS ۴۵۵ Stage ۱

در سال ۱۹۷۰ میلادی، جنرال موتورز محدودیت موتورهای بزرگ در ماشین های متوسط را لغو کرد و بیوک خودرویی با موتور GS ۴۵۵ و ۳۵۰ اسب بخار تولید کرد. با پرداخت مبلغی اضافه تر از قیمت اصلی خودرو، می توانستید دوربین خطر، سوپاپ های بزرگ تر و همفشردگی‌ بیشتر هوا و سوخت‌ لحظه‌ای پیش از احتراق‌ را در موتوری با قدرت ۳۶۰ اسب بخار و گشتاور ۵۱۰ پوند-پا داشته باشید. GS ۴۵۵ Stage ۱ در تست Motor Trend، ۱.۲ کیلومتر را در عرض ۱۳.۳۸ طی کرد که در آن زمان سریع ترین شتاب میان ماشین های آمریکایی بود.

● ۱۹۷۰ Chevrolet Chevelle SS ۴۵۴ LS-۶

شورولت Chevelle SS ۴۵۴ LS۶ سال ۱۹۷۰ میلادی، یک چهارچرخ ساده و معمولی بود. موتور Chevelle V-۸ با ۳۶۰ اسب بخار و اندازه ۴۵۴ اینچ مکعب، بالاترین قدرت را میان خودروهای عضلانی‌ای دارد که تاکنون تولید شده اند. در آن زمان مشتری می توانست با پرداخت ۲۶۳ دلار بیشتر، نسخه LS-۶ با ۴۵۰ اسب بخار قدرت را سفارش دهد. شاید جالب باشد بدانید این میزان قدرت موتور، نشان دهنده عدد واقعی آن نیست و گاهی این قدرت به ۴۷۰ یا حتی ۵۰۰ اسب بخار نیز می رسد. قیمت کنونی این خودرو در بازار آمریکا حدود ۷۵ هزار دلار است.

● ۱۹۷۰ Dodge Challenger R/T

با معرفی چلنجر در سال ۱۹۷۰ میلادی، دوج نخستین خودروی کوچک خود را عرضه کرد. بدنه کوچک موتور خودرو برای مسابقات Trans-Am طراحی شده بود اما بدنه بزرگ تر موتور در خودروهای عضلانی کار گذاشته شد. موتور V۸ مدل R/T با اندازه استاندارد ۳۸۳ اینچ مکعب و ۳۳۵ اسب بخار طراحی و عرضه شد اما خریداران می توانستند مدل های ۳۹۰ اسب ۴۴۰ Six Pack و ۴۲۵ اسب ۴۲۶ Hemi را نیز داشته باشند. هر دو مدل ۴۴۰ و Hemi قادر بودند ۱.۲ کیلومتر را در کمتر از ۱۴ ثانیه طی کنند. طراحی زیبا و رنگ های روشن از پالت High Impact دوج، چلنجر را به یک خودروی بسیار چشمگیر و زیبا بدل کرده بود.

● ۱۹۷۰ Plymouth Superbird

مدل Superbird یک Road Runner بود و بالی هم در عقب داشت که نمای خاصی به آن می بخشید. بال عقب خودرو ۶۳.۵ سانتی متر ارتفاع دارد. این خودرو موتور Hemi V۸ بااندازه ۴۲۶ اینچ مکعب دارد. قدرت موتور ۴۲۵ اسب بخار است و می تواند در عرض ۱۳.۵ ثانیه، ۱.۲ کیلومتر را طی کند.

● ۱۹۸۷ Buick GNX

هزینه بالای بیمه و مصرف سوخت زیاد از جمله مشکلات ماشین های عضلانی بودند. اما بیوک در دهه ۱۹۸۰ میلادی با گراند نشنال و موتور توربو شارژ ۳.۸ لیتری V۶ تا حدی این مشکلات را از بین برد. خودروی بسیار GNX که در سال ۱۹۸۷ میلادی به خط تولید بیوک اضافه شد، موتور توربو شارژ بزرگ تر با ۲۷۶ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ پوند-پا گشتاور داشت. فقط ۵۴۷ دستگاه از این خودرو ساخته شد.

● ۱۹۹۸ Pontiac Trans Am WS-۶

در دهه ۱۹۹۰ میلادی، خودروهای عضلانی تغییر کردند. کارخانه های خودروساز به تولید عضلانی های شاسی بلند و وانت روی آوردند و هندلینگ خودرو یکی از پیش نیاز های عضلانی ها شد. شورولت کامارو و پونتیاک فایربرد نیز در سال ۱۹۹۸ میلادی، موتور جدید ۵.۷ لیتری LS-۱ V۸ دریافت کردند. نسخه میزان نشده موتور کوروت جدید در Firebird Formula، ۳۰۵ اسب بخار قدرت داشت اما Trans Am با WS-۶ مجموعه ای از ۳۲۰ اسب بخار است. با این تغییرات، Trans Am قادر بود از صفر تا یکصد کیلومتر را در عرض ۴.۹ ثانیه طی کند و در عرض ۱۳.۴ ثانیه نیز ۱.۲ کیلومتر را بپیماید.

● ۲۰۰۸ Dodge Challenger SRT۸

دوج، خط تولید چلنجر را دوباره برای سال ۲۰۰۸ میلادی با الهام از مدل های اصلی سال ۱۹۷۰ میلای، راه انداخت. موتور ۵.۷ لیتری Hemi V۸ با ۳۷۶ اسب بخار، قدرت زیادی به مدل R/T داد اما چلنجر SRT۸ موتور مشابه و ۶.۱ لیتری با ۴۲۵ اسب بخار قدرت دارد. این خودرو در عرض ۵ ثانیه از سرعت صفر به یکصد کیلومتر می رسد و ۱.۲ کیلومتر را در عرض ۱۳ ثانیه می پیماید.

● ۲۰۰۹ Cadillac CTS-V

کادیلاک، در سال ۲۰۰۴ میلادی مدل CTS-V را با موتور ۵.۷ لیتریLS۲ V۸ و ۴۰۰ اسب بخار عرضه کرد. اما مدل سال ۲۰۱۰ میلادی ظاهر بهتر و قدرت بیشتری داشت. موتور این خودرو، V۸ و ۶.۲ لیتری با ۵۵۶ اسب بخار قدرت است و در عرض ۴.۱ ثانیه از سرعت صفر به یکصد کیلومتر می رسد. ۱.۲کیلومتر را نیز در عرض ۱۲.۳ ثانیه طی می کند.

● ۲۰۱۲ Camaro ZL۱

در سال ۱۹۶۹ میلادی شورلت فقط ۶۹ دستگاه از کامارو ZL۱ را تولید کرد. این خودرو، موتور V-۸ آلومینیومی ۴۲۷ اینچ مکعب دارد که به صورت دستی روی خودرو سوار شده است – پروسه ای بسیار عظیم و کاملا وقت گیر. این کاماروها از آنجا که تا حدی با دست ساخته شده اند حدود ۴۲۵ هزار دلار آمریکا قیمت دارند. اما، شورولت، خط تولید کامارو را پس از سال ۲۰۰۳ از بین برد و دوباره در سال ۲۰۱۰ میلادی احیا کرد. مدل ۲۰۱۰، موتور V۸ ۶.۲ لیتری با ۴۲۶ اسب بخار دارد. در سال ۲۰۱۲ این قدرت بیشتر هم شد و شورولت، قدرت موتور V۸ ۶.۲ لیتری را در کامارو ZL۱ به ۵۸۰ اسب بخار رساند. ZL۱ سریع ترین کاماروی تاریخ است و می تواند در عرض ۴ ثانیه از سرعت صفر به یکصد کیلومتر برسد و ۱.۲ کیلومتر را در عرض ۱۲.۳ ثانیه طی کند.

● ۲۰۱۳ Shelby GT۵۰۰

فورد، مدل Shelby موستانگ را در دهه های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی عرضه می کرد اما جدیدترین نسخه Shelby، پادشاه همه ماشین های عضلانی است. فورد، موتور سوپرشارژ V۸ ۵.۸ لیتری با ۶۶۲ اسب بخار را در مدل ۲۰۱۳ Shelby GT۵۰۰ گنجانده است. این مدل، قدرتمندترین خودرویی است که تاکنون خودروسازان آمریکایی تولید و عرضه کرده اند. Shelby GT۵۰۰ می تواند در عرض ۳.۵ ثانیه از سرعت صفر به یکصد کیلومتر برسد و ۱.۲ کیلومتر را نیز در عرض ۱۱.۸ ثانیه طی می کند. بیشینه سرعت این خودرو، ۳۲۲ کیلومتر در ساعت است.