چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

شهرهای فراموش شده


شهرهای فراموش شده

● آکروتیری
آکروتیری، این تمدن باستان عصر مفرغ جزیره کرت پیش از آن که در سال ۱۵۰۰ پیش از میلاد زیر گدازه‌‌های آتشفشانی دفن شود، یکی از شهرهای مهم این جزیره به شمار می‌رفت. کاوش‌های …

آکروتیری

آکروتیری، این تمدن باستان عصر مفرغ جزیره کرت پیش از آن که در سال ۱۵۰۰ پیش از میلاد زیر گدازه‌‌های آتشفشانی دفن شود، یکی از شهرهای مهم این جزیره به شمار می‌رفت. کاوش‌های باستان‌شناسان اگرچه تمامی آن شهر را آشکار نساخت اما پیاده‌روهای سالم، نقاشی‌های رنگی دیوارها و کفپوش‌های خیابان‌های این شهر را از دل خاک بیرون کشید.

به گفته باستان‌شناسان فوران‌های متعدد گدازه‌های آتشفشانی بخش قابل توجهی از این جزیره به زیر آب برد تا بار دیگر افسانه قاره آتلانتیس را در اذهان تداعی کند.

ماچو پیچو

با افول اقتدار امپراتوری اینکا از سال ۱۵۳۰ به این سو، خاطرات و شکوه شهر ماچوپیچو نیز از اذهان مردم رفته رفته پاک شد. این فراموشی ادامه‌دار شد تا اینکه ویرانه‌های این شهر باستانی در سال ۱۹۱۱ به دست یک باستان‌شناس امریکایی به نام هیرام بینگهام کشف گردید. این کشف اگرچه پس از وقفه‌ای نزدیک به ۴۰۰ سال به وقوع پیوست اما منجر به کشش و جاذبه‌ای جهانی شد و علاقه‌مندان بی‌شماری را به سوی خود کشاند. اکنون مناظر و ویرانه‌های این شهر به یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری تبدیل شده است.

اما یکی از اندک پرسش‌های بی‌پاسخ در خصوص این شهر دلیل و علت ساخته شدن آن در چنین مکانی بوده است. سؤالی که برخی جواب آن را مسائل مذهبی یا اخترشناسی اعلام کرده‌اند.