جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
پل شهرستان
قدیمیترین پل زاینده رود است كه به عقیده بعضی از محققین اساس امروز آن ساسانی است ولی ریشه و پایه هخامنشی دارد و قسمتهای فوقانی آن الحاقاتی از آثار دوره دیالمه و سلاجقه را در بر میگیرد. این پل قدیمی در ناحیه «جی قدیم» واقع شده و از نظر معماری فوقالعاده جالب توجه است و یكی از پل های باستانی است كه در چهاركیلومتری مشرق اصفهان واقع و از دو طرف از آن پل عبور میكنند. یكی از خیابانهای مشتاق و سارویه و از دامنه تپه اشرف و دیگر از دالان بهشت؛ در دوطرف این پل بیشه و باغها و آپارتمانهای تابستانی وجود دارد.
این پل از نظر معماری بسیار جالب و بعقیده باستان شناسان مربوط به دوره ساسانیان است و پایه های آن بر روی سنگهای طبیعی كف رودخانه استوار گردیده است عدهای هم ساختمان آن را به دوره دیلمیان مربوط می دانند. این پل در نه كیلومتری مشرق پل خواجو واقع شده است ثبت این پل در گردش اداری است.
امروزه این پل را پل شهرستان می نامند، ولی در روزگاران قدیم جسر حسین و پل جی هم نامیده میشده. از نویسندگان قدیم، مفضل بن سعدبنحسین مافروخی اصفهانی در كتاب خود بنام محاسن اصفهان، از این پل بنام جسر حسین یاد كرده است و قصرهایی كه نزدیك این پل بنا شده بوده را ستوده است. با توجه به مطالب كتب تاریخی و آثار به دست آمده كه به آن اشاره خواهد شد، پل مذكور از پلهای معروف اصفهان در دوران دیلمیان و سلجوقیان بوده است. بر پایه شباهت پل شهرستان با پلهای ساسانی خوزستان، مانند: پل شادروان شوشتر و پل دزفول، اساس و بنیاد این پل را به دوران ساسانی نسبت دادهاند. زیرا توجه ساسانیان به پل سازی كه یكی از لازمههای شهرهای كنار رودخانه یا است شهرت دارد.
اقدامات ساسانیان در زمینه ایجاد تاسیسات زیربنایی، نظیر جاده، پل، سد و كانالهای آبرسانی، نشانهای از توجه آنها به برنامه ریزی عمرانی است و از پیش میتوان پذیرفت كه شكوفایی زندگی شهری با جمعیت رو به افزایش شهرها، بدون وجود تجهیزات فوق، امكانپذیر نبوده است. برخی از آثار بجا مانده از تاسیسات ساسانی و همچنین اشارات مورخین اسلامی به جنبه هایی از اقدامات مزبور، بیانگر توجه ساسانیان به هر دو نوع برنامه ریزی فوق الذكر است. افزایش جمعیت و گسترش ابعاد شهرها، بی شبهه مسایل متعدی بر كارگردانان عصر ساسانی مطرح میكرد كه از آن جمله، مشكل تامین آب مردم بود. ساسانیان سدهای متعدد بدین منظور ایجاد كردند و به توزیع آب، میان شهرنشینان اهتمام نمودند. سپس با استفاده از نوشته های اصطخری و این حوقل در مییابیم كه حتی قرنها پس از اسلام، اداره تقسیم آب در شهرهایی چون سمرقند، به عهده زرتشتیان بود.
سمرقند، منبع آبی مهم و شبكه توزیعی از لولههای فلزی (قلعی) داشت و نموداری از ابتكارات ارزنده ساسانیان به شمار میرفت. توزیع آب در محلات نیشابور نمونه دیگری از اقدامات ساسانیان در زمینه تاسیسات آبرسانی شهر ی است. در زمان قدیم، آب رودخانهای را كه از طرف شمال به شهر نیشابور سرازیر میشد، از زیرزمین به داخل شهر میآوردند و آن را پس از رسیدن به شهر، به وسیله رشتههای متعدد قنوات به محلههای و خانهها تقسیم میكردند. به طوری كه تقریباً بیشتر مناطق، دارای آب جاری بوده است.
تقسیم آب زاینده رود نیز همانطور كه ذكر شد، به اردشیر بابكان نسبت داده شده است. شاید احداث مادی های اصفهان نیز از اقدامات دوره ساسانی باشد. این رسته یادآور می شود كه نامگذاری رودخانه زرین رود (زاینده رود) از اقدامات اردشیر بابكان بوده است.
● مصالح ساختمان به كار رفته در پل شهرستان
الف) سنگ
از لاشه سنگ و ملات برای ساختن پل استفاده شده است.
ب) آجر
در ساختمان پل و بنای موسوم به گمرك خانه، از آجر استفاده شده است. ابعاد آجرها به این شرح است ۲۵*۲۵*۵ سانتیمتر، قرمز رنگ ۲۶*۲۶*۵ سانتیمتر، كرمی مایل به سبز.
پ) خشت
ابعاد خشتها به علت اندودی كه در اثر مرمتهای مكرر بر روی آن انجام شده، نامشخص می باشد. از خشت، در ساختمان گمرگ خانه پل استفاده شده است.
● خصوصیات پل شهرستان
طول پل مزبور از ستون مدور آجری تا انتهای سنگفرش قدیمی، در حدود ۱۰۵ متر و عرض آن از ۴/۲۵ تا۵ متر متغیر است. جهت پل، شمالی - جنوبی با كمی انحراف است. انحراف آن از فاصله چهل متری از سمت جنوب آغاز میگردد كف پل هموار نیست، بلكه از مركز پل در دو سمت دارای شیب ملایمی است.
پل شهرستان دارای یازده چشمه و دوازده پایه سنگی بزرگ است دو دهنه كناری آن، مربوط به نهرهای منشعب از رودخانه است. بر روی هر كدام از پایه های سنگی، یك طاقنما دیده میشود كه از پایه سوم (سمت جنوب) شروع شده و تعداد آنها به هشت عدد می رسد، ابعاد آنها متفاوت است در سمت شمال پل، بنایی از خشت و آجر ساخته شده كه سقف آن فرو ریخته بود. بنا دارای اتاق كوچك و دو طاقنما به عرض ۱/۱۶ متر و ارتفاع ۹۳ سانتیمتر میباشد. این ساختمان به گمرك خانه شهرت دارد كه مرمت كرده و به صورت چاپخانه سنتی در آورده اند.
در یكی از جرزها، یك ستون مدور آجری به ارتفاع ۱/۳۰ سانتیمتر به دست آمده كه ابعاد آن ۲۵*۱۷/۵*۵ سانتیمتر و قرمز رنگ می باشد آجرها، به دلیل اینكه بتوانند ستون دایرهای شكل ایجاد كنند، به صورت ذوزنقهای ساخته شده اند.
● شیوه ساختمان پل
همانطور كه ذكر شد، پل بر بستر صخرهای رودخانه احداث شده است. در زمانهای باستان، برای ایجاد پلها، بستر صخرهای رودخانه انتخاب میشد. همچنین محل مورد نظر را در جایی انتخاب میكردند كه رودخانه باریك شده است. این شیوه، برای استحكام و صرفه جویی در مصرف مصالح در ساختمان پل به كار گرفته میشد در این شیوه، ابتدا صخره را تراشیده سپس با سنگ و ساروج پایههای پل را به وجود می آوردند. در ساختن پل شهرستان نیز از همین شیوه استفاده شده، و پایهها را از سنگ لاشه و ساروج ساخته اند.
به نظر می رسد تمام پل از سنگ و ملات ساخته شده و سپس بعد از ویرانی كه بر اثر طغیانهای مكرر زاینده رود صورت گرفته، طاقها را مرمت كردهاند. آثار مرمت، به خاطر ناهمگونی قوس های طاق مشخص میباشد . آثار بجامانده از پل و مرمتها را اینگونه میتوات تقسیم بندی كرد:
۱) آثار بنای اولیه در پا طاق قوس ها كه از سنگ و ملات استفاده شده، با پایههای پل از نظر مصالح یكسان می باشند.
۲) آثار مرمت بعدی كه به شیوه اولیه ساختمان پل و با سنگ و ملات انجام گرفته است. این مصالح اندكی با مصالح اولیه از نظر ابعاد سنگها متفاوت می باشد.
۳) قسمتهای بالای طاق چشمهها كه مرمت شده، در دوران بعدی (احتمالاً سلجوقیان) با آجر مرمت شده است. ابعاد آجرهای این قسمت ۲۵*۲۵*۵ و رنگ قرمز ملایم میباشند. آجرهای مذكور با آجرهای ستون روی پل، از نظر جنس و ابعاد یكسان می باشد. بر روی آجرها از اندود مقاومی استفاده شده است.
۴) قسمتهای دیگری از پل، از جمله حاشیه قوسها و بعضی نقاط دیگر طاقها یا آجرهایی به ابعاد ۲۶*۲۶*۵ به رنگ كرمی مایل به سبز مرمت شده است. این مرمت بر اساس نوع آجرها، احتمالاً به دوران صفوی مربوط میگردد. نمونه آجرهای یاد شده در ساختمان پل خواجوی اصفهان نیز به كار گرفته شده و مرمتهای دوران اخیر نیز با آجری به همین شكل انجام گرفته است.
۵) آجرهای دیگر در مرمت پل به كار گرفته شده كه ابعاد آن عبارتند از: ۲۰*۲۰*۴ ۲۳*۲۳*۷ سانتیمتر، رنگ این آجرها، كرمی مایل به زرد و كرمی مایل به قرمز است.
● نتیجه
از سبك ساختمان پل میتوان دریافت كه تاریخ احداثل پل، با ساختمان اولیه كه در تپه اشرف ایجاد شده، مربوط به یك دوره است. به كارگیری مصالح و بریدن صخرهها، همه حاكی از این موضوع میباشد. احتمالاً پل،
در دوران آل بویه، سلجوقی و صفوی، مورد مرمت كلی قرار گرفته است. اهمیت پل كه تا دوران صفوی، راه اصفهان به شیراز از فراز آن میگذشت، محرز میباشد.
اصفهان، دارای دو پل دیگر نیز هست كه به شیوه پل شهرستان، بر روی صخرههای كف رودخانه ایجاد شدهاند. ساختمان اولیه آنها را نیز به دوران پیش از اسلام نسبت میدهند، مانند پل مارنان . پل مزبور در طغیانهای زاینده رود ویران شده و در سال ۱۳۶۷ به طور كامل بازسازی شد. در عكسی كه زمان ویرانی پل برداشته شده است، میتوان استفاده از مصالح متنوع را، مانند پل شهرستان، مشاهده كرد؛ همچنین پل خواجو كه در دوران صفوی به طور كامل بازسازی شد. بنابراین شاید بتوانیم اساس بنای این سه پل را از احداثات زمان ساسانیان بدانیم.
از دیوار خشتی كه به موازات رودخانه، در حفاری سال ۱۳۵۲ به دست آمد، میتوان پی برد كه قسمت شمالی پل - كه شهرستان نامیده می شده - كاملاً محصور بوده و راه دست یافتن به شهر، تنها از طریق بنای گمرك خانه پل بوده و در واقع گمرك خانه، دوازه شهرستان محسوب می شده است.
یا آثار بجا مانده از پل و پیرامون آن، می توان نتیجه گرفت كه پل شهرستان در دوره ساسانی ساخته شد و سپس در دوران بعد از اسلام، به دفعات مورد مرمت قرار گرفت. زیرا پل، بنایی است كه برای همگان سودمند است و باید آن را حفظ میكردند. بنای گمرك خانه پل، مربوط به دوران بعدی است. با این نوع بناها از روزگار آل بویه آشنا هستیم. نمونههای از آن، در بند امیر در جلگه مرودشت باقی مانده است. ولی به احتمال زیاد، این شیوه ماخوذ از دوره پیش از اسلام میباشد و، شاید گمرك خانه بر بنایی كهنتر ساخته شده باشد. بنابراین اگر ساختمان اولیه تپه اشرف را بنای تدافعی قلمداد كنیم، دلیل منطقی خواهیم یافت كه نگهبانی از پل ورود و خروج به شهر را از وظایف ساكنان قلعه بدانیم.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست