پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
کاهش فشارهای روانی
این هفته باید کارهای مهمی را برنامهریزی و اجرا میکردم. با خودم گفتم، اشارهها که برای انجام این کارها مستقیم به سمت من نیست و دوستان و همکارانم مسئول انجام کارها هستند. همکاری را دیدم که در کمتر از دو ساعت سه بار مسیری را رفت و برگشت. یکی دیگر از همکارانم برای اینکه کاملا" درگیر و سرگرم کار باشد، پروژهی دیگری را هم به کارهایش اضافه کرد و باعث شد تا من فکر کنم که: "اگر به برخی کارها «نه» بگویم، فشارهای روحی و روانیام کاهش مییابد. ولی از نه گفتن، میترسم."
چه اتفاقی میافتد اگر «نه» بگوییم؟ آسمان به زمین میرسد اگر برای پسرتان کلوچه درست نکنید؟ اگر وبسایت جدیدی را طراحی نکنید، کل اینترنت دنیا قطع میشود؟ اگر پروژهی جدیدی را قبول نکنید، اخراج میشوید؟ در بسیاری موارد پاسخ چنین سوألاتی به طعنه، «نه» خواهد بود.
اگر به برخی کارها «نه» بگویم، فشارهای روحی و روانیام کاهش مییابد. ولی از نه گفتن، میترسم
برای خودم خیلی راحت خواهد بود که راجع به چنین مسائلی قضاوت کنم، اینطور نیست؟ من کارشناس مدیریت زمان و بهرهوری و تغییر در زندگی مردم هستم. اما قسمتی از من مانند یک کارگر، مادر، همسر، زن، همسایه، دختر و دوست باید ایفای نقش نماید. همانطور که هر کدام از انسانها اینگونه رفتار خواهند کرد.
در این مقاله به روشهایی جهت کاهش فشارهای روانی در محل کار و زندگی شخصی اشاره خواهیم کرد.
۱) کارها را الویتبندی نمایید.
از ابزارهای سادهای برای برنامهریزی کارهایتان، استفاده نمایید. مانند لیستی که زمانتان را ساماندهی نماید. لطفا" برای تهیهی این لیست، فقط به کارهایی که باید امروز انجام دهید، توجه نشان ندهید و خیلی برای تهیهی آن عجله نکنید. فقط کارهای مورد نظر را الویتبندی نمایید.
بهعنوان مثال یکی از بیمارانم میخواهد که به خودش کمک کند تا شخص با انگیزهای باشد. لیستی از اهدافش را تهیه مینماید، کامپیوتر را روشن کرده یا نموداری میکشد. خیلی شگفتانگیز است که احساس خوبی نسبت به خودتان داشته و تصویر روشنی از اهداف و برنامههایتان را جلوی دیدهتان داشته باشید!
۲) کارها را تقسیم کنید.
مسئولیتها و وظایف را تقسیم نمائید. بله، اگر رئیس هستید و وظیفهتان راهنمایی و همراهی دیگران است، تقسیم وظایف بسیار راحت خواهد بود. اما اگر باید کارهایی را خودتان انجام دهید و تعداد وظایفتان زیاد است از سایرین کمک بخواهید.
کودکان و همسرتان باید در کارها به شما کمک کنند. مثلا" یک کودک ۱۰ ساله میتواند میز غذا را بچیند و حتی یک کودک ۳ ساله میتواند در گردگیری وسایل منزل به شما کمک نماید. آنجور که دوست دارید برنامهریزی کنید و از دیگران کمک بگیرید. بهترین روش برای اینکه حس مسئولیتپذیری را در کودکان ایجاد نماییم و مقداری وقت آزاد برای خودمان ایجاد نماییم، تقسیم کارها است.
بهترین روش برای اینکه حس مسئولیتپذیری را در کودکان ایجاد نماییم و مقداری وقت آزاد برای خودمان ایجاد نماییم، تقسیم کارها است.
۳) تعلیقها را محدود نمایید.
اجازه ندهید که تمام کارهایتان در چشم باشد و مجبور باشید که وظایفتان را هم انجام دهید. مثلا" جای استراحت اتاق کارتان را از هم تفکیک کنید و بدین طریق بر روی کارهایتان تمرکز خواهید داشت و مزاحمتها را به حداقل خواهید رساند.
در هزارهی دوم هستیم و باید از ابزارهای تازه استفاده کنیم! از Voice mail یا منشی تلفنی برای پاسخگویی به تماسهای تلفنیتان استفاده نمایید و بدین طریق از انجام دادن یکسری کارهای بیهوده جلوگیری مینمایید. زنگ تلفن همراهتان را هنگام دیدن فیلم و یا راه رفتن در پارک همراه همسرتان خاموش نمایید.
۴) محدود کردن مزاحمتها
با محدود کردن عواملی که در طول روز حواستان را پرت میکنند بهراحتی میتوانید بر روی کارها و مشکلاتتان تمرکز نمایید و دیگران را برای این که کارهایتان را انجام دهند، بهکار بگیرید. با استفاده از منشی تلفنی به تلفنهای ضروری پاسخ خواهید داد و بیشتر وقتتان را صرف نوشتن گزارشی کامل برای مدیرتان کنید.
برخی مأموریتها را در هفته بهعهده گرفته و از اینکه آنها را ناتمام رها کنید خودداری نمایید. بهعنوان مثال کشاورزان بهخوبی میدانند که بعد از فصل درو چه مواقعی باید برای فروش محصولاتشان به شهر رفته و کار فروش را انجام دهند. همیشه زمانی را برای بهپایان رساندن کارهایتان در نظر بگیرید.
۵) قدر زمانتان را بدانید.
بعد از اینکه زمانبندی کارهایتان را به اتمام رساندید، تمام کارها را الویتبندی نمایید تا بهموقع تمام شوند. البته تمام کارها بهموقع و سر وقت تمام نخواهند شد و فقط تعدادی از کارها بهموقع به اتمام خواهند رسید. پس کارهای مهم را مشخص نمائید و تمام تمرکز خود را برای اینکه اینکار سر وقت پایان یابد صرف نمایید.
بعد از اینکه زمانبندی کارهایتان را به اتمام رساندید، تمام کارها را الویتبندی نمایید تا بهموقع تمام شوند. البته تمام کارها بهموقع و سر وقت تمام نخواهند شد و فقط تعدادی از کارها بهموقع به اتمام خواهند رسید. پس کارهای مهم را مشخص نمائید و تمام تمرکز خود را برای اینکه اینکار سر وقت پایان یابد صرف نمایید.
بیشتر ما آدمها از طریق بصری بیشتر یاد میگیریم، پس چشمان خود را ببندید و این تصویر را در ذهن مجسم کنید مادری سه لقمهی بزرگ پنیری را میبلعد. تصویر ناخوشایندی خواهد بود! مگر نه؟ دوست دارید به آن مادر بگویید: "آرامتر، نزدیک است که خونسردیتان را از دست بدهید! آن لقمههای بزرگ جایی نخواهند رفت، پس آرامتر بخور و لقمهها را مزه کن!"
حالا مادر دیگری را تصور کنید که لقمههای کوچکی را میخورد، کمکم لقمهها را مزه مزه میکند و از طعم و مزهی لقمهها، لذت میبرد. از نوشیدنیاش مقداری مینوشد، و سپس با دستمال کاغذی که در دست دارد، دور دهانش را تمیز میکند. سپس غذا را میجود و از مزهی آن لذت میبرد.
تصاویر را در ذهن مجسم کردید؟ مهم نیست که کارها چهقدر بزرگ باشند، شما باید لقمههای کوچک بردارید. باید انباری منزلتان را کمکم تمیز کنید و فقط باید برای آخر هفتهای که وقت کافی برای انجام دادن کارها داشته باشید، صبر کنید. شاید هیچ وقت این فرصت دست ندهد! اما میتوانید هر شب بعد از اینکه از سر کار برگشتید، مقداری متمرکز شوید و فکر کنید و انباریتان را مرتب کنید و خواهید دید که خیلی زود همه چیز بهخوبی ساماندهی میشود. فقط وقت بگذارید و کارها را به سرانجام برسانید. میتوانید؟
یکی از بیمارانم حدود یکسال هیچ کدام از کاغذهای شخصیاش را بایگانی نکرده بود و بالأخره تسلیم شد. او منتظر فرصتی بود تا روزی اینکار را انجام دهد، اما همسرش و ۲ تا کودک خردسالش، تمام وقت او را پر میکردند. بعد از اینکه با او در مورد زندگی شلوغ و درهمی که برای خودش ایجاد کرده بود حرف زدیم، سیستم جدیدی را برای زندگیاش ایجاد نمودیم. پسر خردسال او باید کمک میکرد و کاغذهای زیادی را که انباشته شده بودند، بایگانی مینمود. فرزند دیگر استراحت مینمود و سپس فرزند کوچکتر کارها را به عهده میگرفت. در این مدت مادر خانواده وقت خود را صرف امور منزل و فرزند بیکار مینمود. در عرض دو هفته تمام کارها تمام شد. چیزیکه فکر مادر خانواده را مدتها درگیر خود نموده بود و وقت و زمان کافی برای بایگانی این همه کاغذ نداشت. حالا کار بایگانی تمام شده است و مادر خانواده حس خوبی از این همکاری و همراهی دارد.
ساماندهی بیشتر پروژهها از همین سبک و سیاق پیروی خواهند نمود. تقسیم هر کاری به کارهای کوچکتر و کمک طلبیدن از دوستان، اعضای خانواده و همکاران. یادآوری اینکه کاری را بهخوبی به اتمام رساندهاید، حس خوبی به شما خواهد داد.
محول کردن کارها، محدود نمودن مزاحمتها و برنامهریزی برای هر کاری، ابزارهای مدیریتی هستند که سالیان سال، به شما کمک خواهند کرد. از این ابزار در تمامی جنبههای زندگیتان استفاده نمایید. سعی کنید که خودتان را با حجم زیادی از کارهای ناتمام مشغول نکنید، بلکه هر کاری را بهموقع و با موفقیت به اتمام برسانید و سراغ کار بعدی بروید.
نویسنده: Debbie Williams
منبع: وبگاه sideroad.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست