یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 19 May, 2024
مجله ویستا

روابط‌ عمومی امروز در سیطره وبلاگ‌نویسی است


روابط‌ عمومی امروز در سیطره وبلاگ‌نویسی است

در دنیایی که فن‌آوری پیشرفته امروزی متحول شده است، گفتگو جای خود را به مصاحبه از راه دور، پست الکترونیکی، پیام کوتاه، چت روم و وبلاگ داده است. با فراموش کردن قوانین قدیمی‌ …

در دنیایی که فن‌آوری پیشرفته امروزی متحول شده است، گفتگو جای خود را به مصاحبه از راه دور، پست الکترونیکی، پیام کوتاه، چت روم و وبلاگ داده است. با فراموش کردن قوانین قدیمی‌ ارتباطات و شتافتن به سوی تحولات، روابط عمومی‌ها نیازمند یک کتاب قوانین جدید خواهند بود.

در آن هنگام که مارشال مک لوهان، که غالبا به عنوان پیشگوی عصر الکترونیک از او یاد می‌شود، بیان داشت: "رسانه خود پیام است"، همه فقط گوش کردند. اما نمی‌دانستند که آنچه در عرصه تکنولوژی و ارتباطات از پی می‌آید نه یک بار، بلکه صدها بار صحت گفته او را اثبات می‌کند.

در جهان امروز ما به عنوان شاهدان منفعل در معرض مقادیر متنابهی از اطلاعات قرار داریم که به هر روش ممکن به طرف ما پرتاب می‌شود. هرچه ما منفعل‌تر باشیم این اطلاعات هم بیشتر خواهند بود و وقتی ما مصرف‌کننده واقعی یا بالقوه باشیم، حجم این اطلاعات و لذا تلاش‌ها و پول صرف شده برای خیره کردن چشم‌ها به طور خودکار دو برابر می‌شود.

نکته جالب توجه در این راستا آن است که امروز بازاریاب‌ها از هر راهی وارد می‌شوند تا مطمئن شوند که پیام آنها اگر در مردم تاثیر نکند لااقل به سمع و نظر آنها می‌رسد. گرچه این امر فقط چند سالی است که به صورت ضرورت درآمده است، انعکاس آن منجر به توسعه همگرایی شده است که از مشخصه‌های آن محو کامل خطوط متمایزکننده انواع رسانه‌ها و ترکیب و تطبیق ارتباطات و تکنولوژی، روش آزمون و خطا برای یافت بهترین روش است و در پایان میزان اشتباهات ناچیز بود.

روابط عمومی‌ که چندی پیش، مرده فرض می‌شد، ناگهان در نتیجه رسانه مدرن نیروی حیاتی تازه‌ای گرفت. بنابراین، چرا سایر رسانه‌ها درحال حاضر از رسانه مدرن کمک می‌خواهند؟

رسانه‌های مدرن، عمدتا اینترنت، انقلابی عظیم در صنعت ارتباطات به وجود آورده است. تاثیرات آن در هر عرصه‌ای قابل مشاهده است و این امر منجر به تحول کامل کلیه ابتکارات و روش‌های بازاریابی شده است. روابط عمومی‌از این قاعده مستثنی نبوده است، به مانند سایر رسانه‌ها، اینترنت نیز به این عرصه راه یافته و در مدت کوتاه جایگاهش در این حوزه قطعی شده است. از اصلی ترین ابزار مورد استفاده در روابط عمومی‌می‌توان به وب سایت، بلاگ، مجله اینترنتی، ایمیل، خبرنامه، و سایت‌های شرکتی اشاره نمود.

امروزه وبلاگ‌نویسی به صورت حرفه‌ای و تخصصی جایگاه مناسبی در دنیای مجازی یافته است. وبلاگ‌نویسان به صورت حرفه‌ای و تخصصی می‌نویسند و فضای این دنیای مجازی بیشتر، دست کسانی است که در حوزه مسائل فرهنگی، هنری سیاسی یا اجتماعی، حرفی برای گفتن دارند... یکی از حوزه‌های نوپا اما تخصصی وبلاگ نویسی در ایران حوزه روابط عمومی ‌است که با تحولات یک دهه اخیر و پدید آمدن مفهومی‌ به نام روابط عمومی‌ الکترونیک اهمیتی دوچندان یافته است. اکثر وبلاگ‌ها در حوزه ارتباطات که اساتید این فن آن را اداره می‌کنند، جنبه آموزشی دارد و لینک‌های مرتبط آن‌ها با مباحث مختلف در رشته ارتباطات است. البته اطلاع رسانی، معرفی لینک‌های مفید، انتشار متون آموزشی برای دانشجویان و غیره هم از کارهایی است که در بیشتر این وبلاگ‌های تخصصی دیده می‌شود.

روابط عمومی‌ها در فضای سایبر در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات سعی دارند با استفاده درست از فرصت‌های جهشی که این فناوری‌های جدید در اختیارش می‌گذارند، جایگاه واقعی خود را پیدا و عقب ماندگی تاریخی خود را جبران کنند؛ البته به شرط آن که کلیک اول حرکت به سوی روابط عمومی‌الکترونیک، شرط لازم توانایی و مهارت فنی و نیز شرط کافی بینش دیجیتالی کارگزاران روابط عمومی‌ را همراه داشته باشد.