جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
كارآفرینی در نظام ارزشی اسلام
●كارآفرینی در منظر وحیانی
قرآن كریم كه قانون اساسی و اساس قانونی ما مسلمانان است، در حقیقت، كتاب زندگی، كارآموزی و حیات طیبه است و پیامبر رحمت، حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله نیز كار و كارآفرینی را مورد تأكید قرار میداد و خود به آن عمل كرد.
آن چه از آیات قرآن كریم بهرهبرداری میشود این است كه دستیابی به زندگی شایسته و سالم، در گرو بهرهگیری از معارف آسمانی، تفكر، تعقل و فعالیت مثبت، دوراندیشانه و مفید است. خطوط كلی و شاهراههای وصول به زندگی مطلوب، شكوفا كردن بخشی از استعدادهای درونی و جامه عمل پوشاندن به آنهاست؛ زیرا این حیات دنیوی و مادی، ظرفیت شكوفایی تام یا حتی بخش اعظم استعدادهای آدمی را ندارد.
در نظام ارزشی و در جای جای كلام معصومین و به ویژه در نگاه پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله، در امتداد آیات قرآن و خاستگاه وحی، امور اقتصادی و مقوله كارآفرینی، بخش مهمی از زندگی آدمی را به خود اختصاص داده است.
قرآن كریم با تأكید بر عناوین و مواضع مختلف، اهمیت اقتصاد و كار و كارآفرینی را مورد تأكید قرار داده است، كه موارد ذیل برخی از آنهاست:
۱. تجلی توحید در اقتصاد و كارآفرینی
از دیدگاه قرآن كریم، تمام هستی و به ویژه انسان، منابع و ابزارهای تولید و تمامی فعالیتهای تولیدی انسان، مخلوق خدا و نشان خداوندیاند و قرآن، همه آنها را آثار رحمت و فضل خدا میداند۱ و كارآفرینان نیز تجلیگاه این ویژگی خدایند و هر روز، او دستاندركار و نو آفرین است.
۲. توجه به معاد، اقتصاد و كارآفرینی
قرآن كریم در جاهای مختلف تأكید میورزد كه تمامی اعمال آدمی در روز واپسین (قیامت)، ارزیابی و محاسبه میشود و حتی میفرماید: «بر زبانهای آنها قفل خاموشی میزنیم و دستها و پاهای آنها با ما سخن میگویند» و این مقوله، عنایت ویژهای به عمل و همچنین رفتارهای اقتصادی دارد. قرآن كریم در این زمینه، اموری مانند تولید، توزیع، مصرف، انگیزه كار، تلاش و فعالیت و در كنار آن، صله رحم، احسان، انفاق، بخشش و بذل را مورد تأكید قرار میدهد.۲
۳. عدالت و دادگری در اقتصاد متعادل و كارآفرینی
اصل عدل و دادگری، همراه با توحید و معاد، از معارف مهم قرآن كریم است.۳
وقتی از حضرت امام علی علیهالسلام سؤال كردند كه عاقل را برای ما وصف كن، فرمود: عاقل كسی است كه هر چیز را در جای خود قرار دهد.۴
از این منظر، كارآفرین نیز دقت و خلاقیت لازم را جهت انجام درست كار و كار درست، در زمان مطلوب و جایگاه مناسب كار، از خود بروز میدهد.
۴. نقش رهبری و مدیریت، در اقتصاد كارآفرینانه
اصل مدیریت با مسئله حكومت و رهبری در جامعه ارتباط دارد. در راستای اصل توحید كه حق حاكمیت را از آن خدا میداند، افرادی هم كه از جانب او - اداره و مدیریت جامعه را بر عهده میگیرند - مسئولیت دارند تا در امور اجتماعی، سیاستگذاری و تنظیم امور اقتصادی و حرفهای در سطح كلان، متناسب با شرایط و مقتضیات زمان و مكان، تدبیر كنند و كارآفرینان را مجال بروز استعداد دهند و محوریت عدالت را بر اساس سه مقوله آبادانی، كشف استعداد (كارآفرینان)، انجام كارهای نیك و پاینده قرار دهند و این مهم، میسر نمیشود؛ مگر با شناخت و داشتن برنامه كه خداوند كریم ارسال پیامبران از كارگاه آفرینش را مثال و شاهد میآورد؛ مانند ابراهیم، لوط، اسحاق و یعقوب.۵
۵. ثروت قرآنی و قدرت كارآفرینی
در آیات متعدد، به طور آشكار یا در ضمن ضربالمثلها و قصهها و با نگاههای متفاوت، به ثروت توجه شده و بیان شده است كه حب مال و ثروت، امری فطری است۶ و این كه انسان موجودی است كارآفرین كه این ویژگی، زمینههای كسب ثروت را در او ایجاد كرده است.۷ جمع آوری ثروت، به شرط ادای واجبات و دوری از قاعده نكوهیده كنز، مورد نكوهش نمیباشد؛ از این رو، قرآن، كارآفرینان متعددی، مانند حضرت سلیمان، داود و ذوالقرنین را مثال میزند كه با تبحر زیاد، ثروت فراوان اندوختند؛ اما علاقه به مال را در خود تعدیل و جامعه را به فعالیت ترغیب كردند و آدمیان را از بطالت و بیكاری رها ساختند۸ و در مقابل، سودجویان و ثروت اندوزان نابالغ را مثال میزند؛ مانند قارون، فرعون، ولید بن مغیره و ابیلهب كه مترفان و مستكبرانی كنزگرا بودند و عشق بیش از حد به انباشت و ثروت اندوزی، موجب سقوط آنها شده است.۹
۶. سرزنش مرفهین شبه كار آفرین
در آیات متعددی نیز مرفهین شبه كار آفرین غافل مذمت شدهاند و رابطه مثبتی بین كار و ثروت و سركشی، در صورت عدم ظرفیت، مطرح شده است. چنین كسانی، در مقابل حقیقت و منافع مردم و آینده نیز میایستند و پیامبران را كه كارآفرینان اندیشهورز كارگاه الهی هستند، به مشقت میاندازند و در برابر نوح، ابراهیم، موسی، طالوت و حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله میایستند؛ تا حدی كه حضرت نوح از قوم خود در پیروی از ثروتمندانی كه اموال و دارایی خود را نه از طریق كارآفرینی، بلكه با حیله و نیرنگ حاصل نمودند و باعث گمراهی خویش شدهاند، نفرین مینماید.۱۰
۷. حیات طیبه و كارآفرینی
قرآن كریم، منشأ حركت به سوی حیات طیبه را عمل نیك، فعالیت مفید، مثبت و سازنده در همه زمینههای علمی،
فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بر میشمرد. از اختراعات بزرگ تا مجاهدتها و شهادتها و از كارهای بزرگ همچون رسالت انبیا تا كوچكترین كارها، مانند كنار زدن یك سنگ كوچك از وسط جاده، همه در این مفهوم گسترده، جمع میباشند۱۱ و تمامی این موارد، در سخنی از رسول اكرم صلیاللهعلیهوآله بیان شدهاند؛ زیرا آدمی مساوی تلاش است و كار و تلاش، جوهره وجودی اوست. از این رو میفرماید: «خداوند، تلاش و كار و كوشش را بر شما مقرر داشته است؛ پس بكوشید».۱۲
●كارآفرینی در سیره پیامبر صلیاللهعلیهوآله
یكی از فصلهای درخشان زندگی پیامبر معظم اسلام صلیاللهعلیهوآله، كار و كارآفرینی و تقدیر و ترویج كار و فعالیت است. در نگاه پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله، كار كردن، در ردیف جهاد در راه خدا آمده است. وی در این باره میفرماید: «هر كس از راه، حلال برای استغنای خود و خانوادهاش تلاش كند، مانند كسی است كه در راه خدا جهاد كرده است و هر كس با تلاش و آبرو، در پی حلال دنیا باشد، در مرتبه شهدا خواهد بود».۱۳
امام صادق علیهالسلام، درباره پیامبر میفرماید: «پیامبر، همیشه هستههای خرما را در زمین مینشاند و علاقه زیادی به كشاورزی داشت». همچنین ابن اثیر مینویسد: «در فدك، ۱۱ درخت خرما بود كه پیامبر صلیاللهعلیهوآله، آنها را كاشته بود كه از میوه آنها، حجاج استفاده میكردند. عدهای نیز از آنها بهره اقتصادی میبردند».
از احادیث مرتبط با مقولات یاد شده، به خوبی روشن میشود كه پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله، با این كه امور اجتماعی و وظایف سنگین رسالت و تبلیغ را بر عهده داشت، هم شخصاً كار میكرد و هم كار و تلاش و خلق فرصتها را ترویج میكرد. او، مروج كار و كارآفرینی بود و همواره و در تمامی زوایای حیات خویش، در هیئت یك كارآفرین اندیشهورز، ظاهر میشد؛ او، مبدأ كار و كارآفرینی را خدا میدانست و میفرمود: «وقتی خداوند، دری از كسب و كار و روزی را به روی شما گشود، آن را حفظ كنید» و همواره تأكید میكرد كه «كسی كه از دسترنج خود درآمد داشته باشد و كسب و كار و اشتغال داشته باشد، دوست خداوند است».
وی در فرازی دیگر، بسیار هنرمندانه، دستها را به سه نوع «دست بگیر یا سائله»، «دست بده و كارساز» و «دست مَده یا ممسكه» تقسیم كرد و كارآفرینی را در گروه دست بده و كارساز میداند. از نظر پیامبر صلیاللهعلیهوآله، از میان این سه نوع دست، بهترین دست، دست كارساز و بخشنده است.
در جایی دیگر، پیامبر صلیاللهعلیهوآله، به گونهای دیگر، دستها را در سه دسته «دست فرازین یا دست خدا»، «دست میانی یا دست بنده بخشنده» و «دست فرودین یا دست سائل» تقسیم میفرماید. از میان اینها، دست كریمانه خداوند و دست بندهای كه دائماً در حال بذل و احسان است، زیور خلقتند؛ اما دست سائل، نكوهش گردیده است.۱۴
●رهنمودهای ده گانه كارآفرینی با الهام از سیره پیامبر (ص)
در ترویج كار و كارآفرینی، اندیشه خیرخواهانه پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله، مورد تصدیق مورخان و صاحب نظران بوده و هست و آن چه از سخنان ایشان استفاده میشود، این است كه در شكوفا كردن استعدادهای نهانی و جامه عمل پوشاندن به آرمانها و تبدیل مرحله فكر و اندیشه به عمل و محصول، ده گام اساسی زیر را باید طی نمود.
۱. ضرورت آموختن یك كار و پیشه
پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله، منادی آموختن مهارتهای مختلف است؛ لذا میفرماید: «خداوند بندهای را دوست دارد و آنان، كار و پیشهای را بیاموزد تا به وسیله آن، از مردم، بینیاز گشته، از كابوس هراسانگیز فقر، رهایی یابد».
۲. زمان شناسی
زمانشناسی در كار، بسیار مهم است و چه بسا كارهایی كه به خاطر انتخاب زمان نامناسب، با شكست مواجه شدهاند. پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله میفرماید: «كسب و كار، در گرو زمان و فصل مناسب خویش است».۱۵
۳. سستی گریزی
مردم سست، جامعه كسل را رقم میزنند و جامعه كسل، آینده خمود و كمتحرك را به ارمغان میآورد؛ لذا پیامبر رحمت صلیاللهعلیهوآله، از كسالت و سستی، به خدا پناه میبرد و میفرماید: «خدایا! به تو پناه میبرم از كسالت و سستی و به تو پناه میبرم از فقر و كفر» و باز میفرماید: «خداوند، انسان بیكار و بیتحرك در كارهای دنیا و آخرت را دشمن میدارد».۱۶
۴. تداوم و استواری
یكی از ویژگیهای فاخر كارآفرینان، استواری، استحكام، تدوام و شكستناپذیری است؛ لذا پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله، ضمن تشویق به انتخاب یك كار دقیق، میفرماید: «هر كسی از شما كه كاری را انجام میدهد، باید آن را با استواری، استحكام و مداومت به سرانجام برساند»۱۷ و نیز میفرماید: «بافضیلتترین كارها، بادوامترین آنهاست؛ ولو اندك باشد».۱۸
۵. سودرسانی
از ویژگیهای كارآفرینان، خلق فرصتها، استقبال از خطرها، خرج سرمایه فكری و مادی، عبور از ناشناختهها و خلق «همه چیز» از «هیچ» و سپس ترك آن برای دیگران و ایجاد فرصتی دیگر است و این خلق و واگذاری، در چرخه تداوم قرار میگیرد و نتیجه آن، سودرسانی به دیگران است. پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله در این باره میفرماید: «بهترین مردم، كسی است كه برای مردم، سودمندتر باشد».۱۹
۶. كسب دانش و مهارت لازم
حالت جستوجوگری و كسب اطلاعات، از ویژگیهای كارآفرینان است كه كارهای خود را بر اساس اطلاعات متقن و با تدبیر انجام میدهند. رسول اكرم صلیاللهعلیهوآله، در این باره میفرماید: «ای پسر مسعود! هر گاه تصمیم به كاری گرفتی، آن را از روی علم و عقل انجام بده و از این كه بدون اندیشه و علم، اقدام به كاری كنی، پرهیز كن».
۷. رابطه دوستانه و صحیح
از ویژگیهای كارآفرینان، رابطه آنان با اطرافیان خود در محیط كار است كه اغلب، دوستانه، غیررسمی و سودرسان است. پیامبر صلیاللهعلیهوآله درباره فعالیتهای مختلف میفرماید: «در اسلام، نه تحمل زیان جایز است و نه ضرر رساندن به دیگران و فریب آنها. روابط، باید شفاف، دوستانه و صادقانه باشد».
۸. صداقت حرفهای
ویژگی دیگر كارآفرینان، صداقت حرفهای و عدم طمعورزی است. این مسئله، هم در اعتماد به كارآفرین و هم در تداوم همكاری با او، مؤثر است. پیامبر صلیاللهعلیهوآله در این باره میفرماید: «هر گاه فردی برای یك كار مشخص، فرد دیگری را به فعالیت فرا خواند، باید حقوق او را به طور كامل بپردازد» و نیز میفرماید: «هر كس فردی را به فعالیت فرا میخواند، پیش از كار، او را از اجرتش آگاه سازد».
۹. پشتكار و خلاقیت
كارآفرین، علاوه بر تصمیمگیری صحیح، مناسب و دقیق، فردی است كه دارای ایده و فكر جدید باشد و در حوزهای وسیع، از خلاقیت و پشتكار برخوردار باشد. زمانی كه یك كارآفرین، احساس ذوق و هیجان میكند، به یك فكر و ایده جدید میرسد و آن گاه، پشتكار لازم را از خود نشان میدهد. كارآفرین، همواره در تكاپو و خلاق است. پیامبر اكرمصلیاللهعلیهوآله، جدیت و پشتكار را ستایش میكند و میفرماید: «هر كس به دنبال كاری رود و در آن، پشتكار به خرج دهد، یقیناً به نتیجه میرسد».
۱۰. احتكارگریزی و مولد بودن
كارآفرین نوآور، همیشه در حال خلق و ایجاد است و به كم قناعت نكرده، زیاد را هم انباشته نمیكند و در عین حال، فردی احتكارگریز و در حال حركت است و همواره احساس نیاز به توفیق بیشتر، او را از تكیه به وضع موجود، رها میسازد. پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله، ضمن ستایش بینیازی و غنا میفرماید: «دارا بودن و بینیازی، بهترین یاور انسان بر حفظ تقواست» و تأكید میفرماید كه «از احتكار بپرهیزید».
نویسنده:حسین خنیفر
پینوشت:
۱. اعراف، آیه ۵۷؛ اسراء، آیه ۱۲؛ ملك، آیه ۱۵.
۲. مطففین، آیات ۵-۱؛ فاطر، آیه ۹.
۳. آلعمران، آیه ۱۸؛ نساء، آیه ۱۳۵؛ مائده، آیه ۸؛ نمل، آیه ۹۰؛ نساء، آیه ۵۸؛ آل عمران، آیه ۲۱.
۴. نهجالبلاغه، قصار.ش، ۲۳۵.
۵. شوری، آیه ۱۵؛ حشر، آیه ۷؛ انبیاء، آیه ۷۲؛ مریم، آیه ۵۵-۵۴؛ توبه، آیه ۱۰۳.
۶. آل عمران، آیه ۱۴.
۷. ملك، آیه ۱۵.
۸. سبأ آیه ۱۳-۱۲؛ كهف، آیه ۹۵ و ۹۸؛ سبأ آیه ۱۱-۱۰.
۹. قصص، آیه ۷۹؛ یونس، آیه ۸۸؛ قلم، آیه ۱۵-۱۲؛ مدثر، آیه ۱۲؛ مسد، آیه ۲-۱.
۱۰. انفال، آیه ۴۷؛ شوری، آیه ۲۷؛ سبأ، آیه ۳۵-۳۴؛ نوح، آیه ۲۷-۲۱؛ یونس، آیه ۸۱.
۱۱. مكارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج ۱۱، ص ۳۸۹.
۱۲. رسول اكرم، نهج الفصاحه.
۱۳. محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۱۰۰، ص ۱۰.
۱۴. همان، ص ۱۰۶.
۱۵. بحارالانوار، ج ۷۷، ص ۱۶۵.
۱۶. نهج الفصاحه، ح ۲۲۱.
۱۷. همان.
۱۸. همان، ح ۳۴۴.
۱۹. همان، ح ۳۱۷.
منبع:ماهنامه پرسمان ، شماره ۴۶
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست