سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
آیا پول می تواند خوشبختی را بخرد
مورنیگهان درمانگر، روانشناس و استاد رشته مدیریت و سازمان ها در دانشکده «کلاگ» است. وی به بررسی یکی از مشهورترین نظریه های علوم اجتماعی به نام «پارادوکس ایسترلین» پرداخته است: پول تا آستانه مشخصی خوشبختی می آورد و پس از آن به کاهش این احساس می پردازد.
او همچنین در پی این است که میزان تاثیر اخلاقیات را در رابطه بین درآمد و خوشبختی بسنجد. او می گوید: «من برنامه اجرایی در اصول اخلاقی و رهبری «MBA» را تدریس می کنم و ما اغلب در این باره صحبت می کنیم که چگونه فساد، رشوه خواری و سایر راه های کسب درآمد نامشروع در برخی کشورها رایج است.» وی همچنین می افزاید: «هرچقدر هم که این گونه اعمال رایج باشد باز هم مردم می دانند رشوه خواری امری غیراخلاقی است و این اعمال نتایج منفی در جامعه در پی دارد.»
مورنیگهان با کمک همکارش «لانگ وانگ» استاد دانشگاه هنگ کنگ، تصمیم گرفت بفهمد چگونه پول، هیجان و اخلاقیات در مقیاس فردی و کشوری بر هم اثر می گذارد؟ او می گوید بخشی از مطالعات ما ریشه در طمع و حرصی دارد که پیشینیان هم به آن پرداخته اند. همان گونه که افلاطون و ارسطو می گویند: حرص از تنگ نظری و بینش پایین افراد سرچشمه می گیرد و اکنون داده های ما گفته های ایشان را بعد از 2000 سال تایید می کند. در صورتی که این مساله را جدی تلقی کنیم باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا به تناسب افزایش درآمد در برابر اصول اخلاقی بی بندوبارتر می شویم یا خیر؟
درآمدهای کلان و تاثیرات کلان
آنها برای بررسی تجربی این پرسش، در آمد 27کشور را بین سال های 2005 تا 2006 جمع آوری کردند درحالی که میزان خوشبختی و پایبندی مردم به اخلاقیات را نیز در نظر گرفته بودند. به عبارت دیگر از شرکت کنندگان خواسته شد که به سوالات مربوط به حس خوشبختی و پایبندی به اخلاقیات از یک تا 10 نمره دهند.
مورنیگهان می گوید: یک فرد ثروتمند ناخوشبخت چه بسا به خاطر بی اخلاقی احساس ناخوشایندی دارد حال آنکه همین رفتار، او را ثروتمند کرده است. «آنها میزان فساد را در 55 کشور منطبق بر «گزارش های ثروت بانک جهانی» بررسی کرده اند. همین کشورها در بررسی میزان خوشبختی نیز شرکت داشته اند. به گفته مورنیگهان مقایسه این دو آمار می تواند انعکاس دهنده مطالب بسیاری باشد. مطالبی که شاید تاکنون از آن غافل بوده ایم و می تواند ویژگی بارز عصر حاضر باشد. عصری که ما را مرتبا بر سر دوراهی اخلاق و منفعت شخصی قرار می دهد.
یافته هایی که این دو محقق نام «چالش انگیز» را بر آن گذاشته اند درواقع رابطه بین پول، خوشبختی و اخلاقیات را بازگو می کند. از بین 27627 نفری که در این پرسشنامه شرکت کرده اند، آنهایی که زیاد به اخلاقیات و درستکاری پایبند نبودند رضایت کمتری از زندگی داشتند و آنهایی که علاوه بر درآمد بالا درستکار بودند از سطح رضایت بالاتری برخوردار بودند. وقتی این نتایج را در مقیاس کشوری در نظر بگیریم می بینیم که «فسادِ بیشتر، افراد ناخوشبخت بیشتری را به ارمغان می آورد».
مورنیگهان معتقد است این یافته ها می تواند به بازنمایی عواملی بپردازد که خوشبختی را در سطوح خرد و کلان تحت تاثیر قرار می دهد. او می گوید: نتایج خوشایند رضایت از زندگی و خوشبختی تنها محدود به افراد نیست بلکه بر جامعه نیز اثر دارد. البته در ادامه می افزاید: ما دقیقا نمی دانیم که کدام یک علت و کدام یک معلول است یعنی آیا ثروتمند بودن و خوشبختی ما را درستکار می کند یا درستکاری ما را ثروتمند و خوشبخت؟ اما می توانیم نشان دهیم افرادی که از زندگی راضی هستند و درآمد خوبی هم دارند، درستکارترهستند.
در بررسی وجود همبستگی که بین درآمد بالا، رضایت پایین از زندگی و آستانه پایین رفتارهای غیراخلاقی صورت گرفته است، مورنیگهان این فرضیه را مطرح می کند که «شاید افرادی که خوشبخت نیستند رنجِ رفتارهای نادرستی را می کشند که برای ثروتمند شدن انجام داده اند.»اگر چه یافته های آنان علل و اثرات بین پول، خوشبختی و اخلاقیات را نشان نمی دهد اما مورنیگهان توانسته است این مساله که «پول خوشبختی می آورد» را به چالش بکشد. به بیان دیگر، این باور قدیمی که داشتن وضع مالی مناسب ذهن را از دغدغه ها آزاد می کند تا فرد بتواند به سایر نیازها و جوانب زندگی توجه کند و احساس خوشبختی کند را به چالش کشیده است و برعکس آن را مطرح می کند:
«جای تعجب ندارد افراد ثروتمندی که ثروت خود را از راه های نامشروع به دست آورده اند دارای تحمل بیشتری نسبت به دیگرانند و چه بسا به سختی در برابر رفتارهای سوء خود احساس گناه می کنند. همچنین ارسطو بیان می کند: چه بسا حس خوب خوشبختی همه آن چیزی نیست که ما می بینیم و معلول چندین علت است.»این تحقیق در آخر به نتایج گسترده تری اشاره دارد. از جمله اینکه مساله فساد و خوشبختی می تواند بستری برای مطالعه بسیاری از محققان و سیاست گذاران باشد و می گوید: «پرواضح است که ما فساد را که ریشه بسیاری از ناملایمات است برای مردم نمی خواهیم اما با روش های دیگری نیز می توان به مبارزه با آن پرداخت. اگر شما احساس خوشبختی بیشتری کنید به طور کلی جامعه نیز چنین حسی را با رها شدن از فساد خواهد کرد و این همان چیزی است که ما برای جامعه می خواهیم، رفاه و خوشبختی با سوق دادن افراد به پاکدستی».
آلامتو
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
آمریکا ایران مجلس شورای اسلامی خلیج فارس مجلس دولت سیزدهم دولت بودجه حجاب شورای نگهبان مجلس یازدهم محمدباقر قالیباف
سیل هواشناسی قتل تهران شهرداری تهران فضای مجازی شورای شهر تهران شورای شهر سلامت پلیس وزارت بهداشت سازمان هواشناسی
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو ایران خودرو سایپا دلار بازار خودرو بانک مرکزی قیمت طلا مالیات تورم مسکن
تلویزیون سینمای ایران فرانسه سریال رسانه سینما تئاتر فیلم رسانه ملی موسیقی بازیگر سریال پایتخت
ناسا سازمان سنجش
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه جنگ غزه عربستان حماس روسیه نوار غزه اوکراین ترکیه عراق
فوتبال استقلال پرسپولیس سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال وحید شمسایی بازی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر
هوش مصنوعی تبلیغات اپل خودرو برقی همراه اول آیفون گوگل روزنامه سامسونگ ایرانسل
داروخانه سازمان غذا و دارو خواب کاهش وزن مشروبات الکلی دیابت پرستار سلامت روان بارداری دندانپزشکی هندوانه