شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
شما هم در ارتباطات خود مشکل دارید
همه ما در بین اعضای خانواده، دوستان و آشنایان، کسانی را داریم که معتقدیم بهتر از دیگران عمل میکنند، در موقعیتهای خاص میتوانند به درستی تصمیم بگیرند و به بهترین شکل اقدام کنند، کمتر دچار اشتباه میشوند، در ارتباط برقرار کردن با دیگران موفقند و حتی مشاوروراهنمای خوبی برای دیگران هستند یا به قول معروف، دیگران همیشه روی آنها حساب ویژهای باز میکنند. مسلما همه ما به نوعی دوست داریم؛ مانند این افراد در ارتباط با دیگران موفق باشیم. این افراد خصوصیاتی دارند که میتوانند به جنبههای مختلف مسائل توجه کنند.
قبل از آنکه خصوصیات این افراد را بیان کنیم، شما با یک پرسشنامه، اعمال و باورهای خود را در مورد ارتباط با دیگران بسنجید تا بتوانید به میزان توانایی و اعتقاد خود در ارتباط بر قرار کردن با دیگران پی ببرید. این پرسشنامه شامل ۲۰ جمله تعیینکننده است؛ از بین «بله» یا «خیر» یکی را انتخاب کنید و تا حد امکان صادق باشید! آنچه را باور دارید و در مورد خودتان درست میدانید، علامت بزنید، نه آنچه را که فکر میکنید بهتر است!
● ۲ پیشنهاد برای یک ارتباط موفق
یادتان باشد افرادی که در ارتباط با دیگران موفقند، خصوصیات، راهکارها و رفتارهای شایستهای دارند.
۱) پذیرش مسئولیت
افراد موفق در ارتباط با دیگران همیشه به این نکته توجه دارند که نیمی از هر مسئله، متعلق بهخودشان و نیمی متوجه فرد دیگر است بنابراین در مییابند که بررسی رفتارهای خودشان برای ملاحظه اینکه چگونه این رفتارها به ایجاد مسئله منجر شده، کار آسانی است. این افراد پیشبینی میکنند برای ایجاد تغییر در رفتار دیگران، به ناچار باید رفتار خود را تعدیل و اصلاح کنند. برعکس، افرادی که در حل مسائل با دیگران ضعیفند، تصور میکنند رفتار آنها ناب و خالص است و تقصیر متوجه دیگران است.
۲) صراحت داشته باشید
بسیاری از افراد دچار این اشتباه میشوند که مسائلشان دیگران را نزد خود نگه میدارند. این کار بدین معنی است که برای این افراد، پذیرش مسئله داشتن با دیگران دشوار است و از اینرو، تمایل دارند آن را مخفی نگه دارند. افراد موفق در حل ممسائل بین فردی- هم در مواجه شدن با مسئله و هم دریافتن راهحلها- بسیار صریح عمل میکنند.
▪ کوشش کنید ۲ کار انجام دهید: اول، فردی را پیدا کنید که میتوانید در مورد مسائلتان با دیگران با او صحبت کنید. از این فرد بهعنوان یک مشاور استفاده کنید، نه اینکه انتظار داشته باشید جواب مسئله را برای شما فراهم کند. دوم، فردی را که رفتارش برای شما مسئله ایجاد کرده، باخبر کنید؛ با سکوت کردن، خودتان را عذاب ندهید. دیگران را در یافتن راهحل درگیر کنید.
● جملههای مورد نظر
۱) وقتی با کسی مسئله پیدا میکنم، سعی میکنم ریشه آن را در رفتارم پیدا کنم.
۲) وقتی برای مشکلمدنبال راه حل هستم، غالبا از افراد دیگر کمک میخواهم.
۳) چون همیشه انتظار وقوع بدترین اتفاق ممکن را دارم، به راحتی ریسک میکنم.
۴) از اینکه دیگران بدانند با کسی دچار مشکل هستم، اکراه ندارم.
۵) برای رفع مسائل، از روشهای خودم کوتاه نمیآیم، حتی اگر گاهی به تاخیر بیفتد.
۶) وقتی رفتار دیگران مرا مایوس میکند، سعی میکنم علت رفتارشان را پیدا کنم.
۷) وقتی با دیگران مسئلهای پیدا میکنم، دوست دارم عاقلانه به آن مسئله بیندیشم.
۸) هر چه مسئله بزرگتر باشد، بیشتر تلاش میکنم آن را تجزیه و تحلیل کنم.
۹) ترجیح میدهم فردی را که با او مشکل دارم، در جستن راه حل مشکل، درگیر کنم.
۱۰) وقتی بهدنبال راه حل هستم، سعی میکنم مطمئن شوم که طرفین سود میبرند.
۱۱) به نظرم داشتن یک نقشه خردمندانه، به من کمک میکند باثبات و منطقی باشم.
۱۲) سعی میکنم واقعبین باشم و امکانپذیربودن راهحل را بررسی کنم.
۱۳) غالبا با گفتن جملاتی نظیر «میفهمم چه احساسی دارید» همدلی خود را ابراز میکنم.
۱۴) من دائما مراقب اثرات رفتارم روی دیگران هستم.
۱۵) مراقبم رفتارم را طوری تنظیم و اصلاح کنم که مناسب اطرافیانم باشد.
۱۶) وقتی راهحلی پیدا میکنم، علاقه دارم طرح و نقشه خود را برای سایرین بیان کنم.
۱۷) وقتی اشتباهی رخ میدهد، مسئولیت آن را میپذیرم.
۱۸) سعی میکنم مسئله و مشکلم را با دیگران بهصورت مختصر تشریح کنم.
۱۹) وقتی باکسی مسئلهای پیدا میکنم، به احتمال زیاد به او خواهم گفت.
۲۰) اگر مسئلهای با دیگران پیدا کنم، روی فهم مسئله تاکید دارم.
کلید پاسخها
به هر پاسخ «بله» یک امتیاز بدهید و به پاسخ «خیر» امتیازی ندهید؛ حداکثر نمره شما ۲۰ خواهد بود.
- نمره بالای ۱۵:
بسیار خب شما فرد شایستهای برای حل مسائلتان با دیگران هستید. اگر کل نمره را به دست آوردهاید که هیچ! در غیراین صورت میتوانید عباراتی را که در آنها نمره نگرفتهاید، دوباره مورد بررسی قرار دهید؛ حتی ممکن است شایستهتر شوید!
- نمره بین ۱۰ - ۱۵
باورهای شما این شایستگی را به شما میدهد که در حل مسائل با دیگران ممتاز باشید، آنچه نیاز دارید بهبود بعضی از تکنیکهاست. به عبارتهایی که نمره نگرفتهاید، بار دیگر نگاهی بیندازید، شاید ایدههایی برای بهتر شدن پیدا کنید.
- نمره زیر ۱۰:
در بسیاری از موارد نیاز به بهبود دارید. کارتان را با انتخاب ۳ تکنیک و ۳ باور که از آنها نمرهای کسب نکردهایدآغاز کنید. روی این باورها و تکنیکها، بهعنوان حوزههای آغازین برای بهبود، تمرکز کنید.
● چند خصوصیت دوستداشتنی
آدمهایی که در ارتباطشان با دیگران موفق هستند، چند خصوصیت دیگر هم دارند که خوب است فراموش نکنیم:
▪ واقعبین بودن: افراد موفق در ارتباط با دیگران، افرادی خوشبین و البته واقعبین هستند.این افراد قبول دارند که گهگاه مسئلهای بین آنها با دیگران به ناچار پیش میآید و عقیده دارند همیشه میتوان کاری برای بهبود اوضاع انجام داد. این افراد اجازه نمیدهند مسئله، آنها را از پا درآورد.
▪ مواجه شدن با مسائل: حل و فصل کردن مسائل با افراد را میتوان تا حد زیادی به تاخیر انداخت. همیشه عذرهای زیادی برای خوشخیالی و سر زیر برف کردن وجود دارد که غالبا به دلیل ترس از بدتر شدن اوضاع، از این راهها استفاده میشود اما انسانهای موفق در ارتباط با دیگران، نگران مواجه شدن با مسئله نیستند، برای بهبود وضعیت پیشقدم میشوند، حتی اگر شهرت و محبوبیت خود را در این کار هزینه کنند.
▪ به رسمیت شناختن احساسات: تاکید روی رفتار ظاهری به معنی نادیده گرفتن عواطف و احساسات خودمان یا دیگران نیست. افراد موفق در ارتباط با دیگران، احساسات و عواطف خود را مدیریت کرده و با احساسات دیگران همدلی میکنند. سعی کنید خود را جای فرد مسئلهساز قرار دهید، به مسئله از چشم طرف مقابل نگاه کنید و مکررا نشان دهید که میفهمید او چه احساسی دارد.
▪ استوار و ثابتقدم بودن: افراد موفق در ارتباط با دیگران، به راهحلهای جادویی و یکشبه اعتقاد ندارند! این افراد کاملا متوجه هستند که اصلاح و تعدیل مسائل بین فردی، یک فرآیند تدریجی است و حاضرند اگر راهحل پیشبینی شده جواب نداد، به عقب برگشته و از اول شروع کنند. علاوه بر این، افراد موفق سرسختانه و با سماجت، روشهایی را که برای بهبود مسئله طراحی کردهاند، پیگیری میکنند.
سیب سبز
باز نشر اختصاصی: مجله اینترنتی Bartarinha.ir
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
حجاب گشت ارشاد حماس ایران رئیس جمهور پاکستان رئیسی دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی کارگران رهبر انقلاب سریلانکا
کنکور سیل درمان تهران هواشناسی قم سازمان سنجش فضای مجازی اصفهان شهرداری تهران پلیس زنان
دلار قیمت دلار بانک مرکزی قیمت خودرو آفریقا تورم قیمت طلا بازار خودرو سایپا ایران خودرو ارز مسکن
پایتخت خانواده تلویزیون موسیقی ترانه علیدوستی فیلم سریال سینمای ایران مهران مدیری کتاب
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین طالبان اوکراین ایالات متحده آمریکا ترکیه
پرسپولیس فوتبال جام حذفی آلومینیوم اراک استقلال فوتسال بازی بارسلونا تیم ملی فوتسال ایران باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال تراکتور
هوش مصنوعی سامسونگ گوگل همراه اول ناسا الماس تسلا فیلترینگ نخبگان
مالاریا آلزایمر کاهش وزن سلامت روان زوال عقل داروخانه