دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

اجرای تئاتر در خانه های شهر


اجرای تئاتر در خانه های شهر

اصولاً نمایش های تلویزیونی تله تئاتر برای مخاطبان ایرانی پدیده ای آشنا است البته اوج و درخشش این نمایش ها به دهه ۶۰ بر می گردد زمانی كه بعضی از متن های فنی كلاسیك از جمله دكتر فاستوس و از سوی بازیگران و كارگردان های ایرانی در تلویزیون اجرا می شد

سفره غذا كه جمع می شود، بوی چای تازه دم یا قهوه تازه در فضای خانه می پیچید. شمال، جنوب، شرق و غرب تهران فرقی ندارد. حتی یك روستای دور و كویری یا كوهستانی نیز با همدیگر تفاوتی ندارند. مهم این است كه تیك تاك ساعت از روی لحظاتی از زندگی رد می شود.

انگشتی به سوی تكمه تلویزیون نشانه می رود و به یكباره چندبازیگر آشنا یا گمنام تئاتر در صفحه تلویزیون ظاهر می شوند. آنها می گویند، می روند و كمی ساده تر از صفحه تئاتر برای مردم قصه ای را تعریف می كنند. شاید این الفبای ارتباط تئاتر با مردم جامعه است؛ حالا شاید این مردم زیر آسمان «تجریش» نشسته اند یا این كه در روستایی دور و كوهستانی هوای تمیز كشتزار را تنفس می كنند. در هر حال این جا محیط یك خانواده است و گویی جعبه جادو می خواهد تئاتر را به خانه مردم ببرد.

اصولاً نمایش های تلویزیونی (تله تئاتر) برای مخاطبان ایرانی پدیده ای آشنا است. البته اوج و درخشش این نمایش ها به دهه ۶۰ بر می گردد؛ زمانی كه بعضی از متن های فنی كلاسیك از جمله دكتر فاستوس و ... از سوی بازیگران و كارگردان های ایرانی در تلویزیون اجرا می شد. با این حال تاریخچه نمایش تلویزیونی در ایران در زندگی حرفه ای و آثار بعضی از بازیگران شاخص و سال های دهه ۴۰ ریشه دارد؛ دورانی كه بازیگرانی از جمله عزت الله انتظامی، علی نصیریان و... خاطرات اجرای صحنه ای و محله قدیمی و تالار پیر سنگلج را با خود به تلویزیون آوردند و مردم كوچه و بازار و در كل تمام تیپ های اجتماعی تهران و ایران را در خانه های خود پای دستگاه های سیاه و سفید تلویزیون می نشاندند.

● بازی در نگاه لنز ۱۲۰

فرهاد آئیش بازیگر و كارگردانی كه سال گذشته با نمایش «پنجره ها» آمار بیشترین تماشاگر را به خود اختصاص داد، یكی از بازیگران حرفه ای حوزه تله تئاتر است. وی با اشاره به تعامل تئاتر صحنه ای و تلویزیونی در این باره می گوید: به نظر من تئاتر صحنه ای و تلویزیونی دو مقوله جداگانه هستند. زیرا تله تئاتر پدیده ای تازه است و با اختراع تلویزیون به عرصه هنری آمد. نباید تله تئاتر را نوعی بازی كردن تئاتری در برابر دوربین بدانیم.

چون باید هنگام بازی در تله تئاتر به ترفندهای تلویزیونی و سینمایی گوشه چشمی داشته باشیم و در عین حال سعی كنیم از تئاتر دور نشویم. این مسأله درباره تمام عوامل نمایش صحنه ای كه در تله تئاتر نمود دارند، صدق پیدا می كند. یعنی طراحی لباس، نور، دكور صحنه و ... كه از دوربین و رسانه تلویزیون تأثیر می گیرند. برای نمونه در بحث بازیگری تله تئاتر، شیوه بازی بازیگر و تناسب لنزهای گوناگون از جمله ،۱۲۰ ۸۰ ، ۵۰ و... متفاوت است. مسعود فروتن كارگردان تلویزیونی تله تئاتر نیز كه نزدیك ۳۰ سال در این حوزه كار می كند و ۱۵۰ نمایش تلویزیونی را در كارنامه خود دارد، در این باره می افزاید: درست كه هر دو این نمایش ها، نام تئاتر را به خود اختصاص داده اند اما به طور كلی با هم تفاوت دارند.

زیرا تماشاگر نمایش زنده، حق انتخاب دارد. اما هنگام نمایش تله تئاتر این قدرت انتخاب از او سلب می شود. برای ارائه یك تله تئاتر، محتوا و پیام نمایش صحنه ای جوابگو نیست. همانطور كه شما نمی توانید با آبرنگ مینیاتور بكشید. وقتی می خواهیم نمایشنامه ای را در تلویزیون اجرا كنیم، باید فرم آن را بشكنیم. یعنی نمایشنامه صحنه ای باید آراسته شود. حتی یك بازیگر تئاتر هم باید بداند نحوه بازی اش در تلویزیون با صحنه فرق دارد.

حتی وضعیت تماشاگر این دو ژانر با هم متفاوت است. شما در اجرای صحنه ای به هر سویی كه دلتان خواست نگاه می كنید. اما در نمایش تلویزیونی این حق انتخاب را ندارید. زیرا كارگردان تلویزیونی تصاویر را به جای شما انتخاب می كند و شما تنها به انتخاب اونگاه می كنید. هادی مرزبان كارگردان هنری نمایش های تلویزیونی نیز در باره تفاوت نمایش های صحنه ای و تلویزیونی می گوید: به اعتقاد من تئاتر صحنه ای از سه ویژگی اساسی مجری، تماشاگر و مكان برخوردار است. بنابراین هر كدام از این عوامل در تشكیل مراسمی به نام اجرای صحنه ای سهیم هستند. اما در تلویزیون اینگونه نیست.

مجری كار خودش را انجام می دهد و تماشاگر هم به صورت زنده و مستقیم با اثر برخورد ندارد. زیرا تماشاگر نمی تواند مثل دیدن اجرای صحنه ای تمام جوانب تئاتر را در نظر بگیرد. یعنی او ممكن است چای بخورد، تلفن جواب بدهد یا به هر كار دیگری بپردازد. یعنی یكی از بحث های مهم در دیدن نمایش های صحنه ای و تلویزیونی بحث تمركز است.

● شكسپیر، نیل سایمون و یوجین اونیل به تلویزیون می آیند

یكی از حركات اخیر تلویزیون بویژه شبكه چهار پخش تله تئاتر های خارجی بود. ۲۶ تله تئاتر خارجی در ماه های گذشته در حالی از سوی صدا و سیما خریداری و پخش شد كه همواره نگاه های متفاوتی را به خود معطوف كرد. از این ۲۶تله تئاتر ۲۰ اثر در شبكه چهار و برنامه دریچه ای به تئاتر جهان پخش شد.

بعضی از این تله تئاتر ها از تولیدات كارگردان های مشهور تئاتر معاصر بودند. برای نمونه جاناتان میلر كارگردان آثار شكسپیر در دوره معاصر، نمایش «اتللو» را تولید كرده بود .در این نمایش تلویزیونی بازیگران مشهوری از جمله «آنتونی هاپكینز» و ... نیز بازی می كردند. اما با این حال بعضی از كارگردان ها و بازیگران تله تئاتر آثار خارجی نگاه های دیگری داشتند. میترا علوی طلب تهیه كننده برنامه دریچه ای به تئاتر جهان و تله تئاتر های خارجی درباره این برنامه ها می گوید: معمولاً دوستان تئاتری كه با ما تماس گرفته اند، درباره این آثار ابراز خرسندی كرده اند. آنها به كیفیت بالا، شیوه مناسب ساخت و فنی بودن آثار اشاره كردند و نسبت به این آثار علاقه خاصی نشان دادند.

اما در كل مخاطب این برنامه، قشرهای خاص و دانشجویان تئاتر هستند و خود برنامه دریچه ای به تئاتر جهان با انگیزه آموزش طرح ریزی شده و برای عموم مخاطبان در نظر گرفته نشده است. علوی طلب در ادامه به تفاوت تولیدات داخلی و خارجی در زمینه تله تئاتر می پردازد و می افزاید: به نظر من پخش یك تله تئاتر فنی برای بازیگر یا كارگردان ما نیز جنبه آموزشی دارد.

البته ما نمایش استاد معمار را كه به شیوه سیاه و سفید فیلمبرداری شده بود، پخش كرده بودیم و مرزبان هم نمایش را كار كرده بودند. بدون شك كار هادی مرزبان قابل احترام است. اما تله تئاتر خارجی استاد معمار از متن و اثری حكایت داشت كه شرایط فرهنگی و ویژگی های خاص اروپایی ها را بازتاب می داد. قطعاً كارگردان ایرانی با توجه به شرایط فرهنگی و ویژگی های خاص كشور ما برداشت متفاوتی نسبت به اثر تولید شده خارجی خواهد داشت.

علوی طلب در بخش دیگری از سخنانش و در گفت وگویی اختصاصی با روزنامه ایران به ادامه برنامه دریچه ای با تئاتر جهان در سال آینده اشاره می كند و در این باره می گوید: «ما ترجمه و پیش تولید ۲۶ تله تئاتر خارجی دیگر را نیز شروع كرده ایم و مجوز پخش آن هم صادر شده است. این تله تئاترها تركیبی از آثار كلاسیك و مدرن هستند و در میان آنها اسامی نویسندگان بزرگی از جمله شكسپیر، یوجین اونیل و نیل سایمون به چشم می آید.

● چرا ظروف چینی ارزان قیمت بخریم!

در مقابل دیدگاهی كه معتقد است تله تئاترهای خارجی برای بازیگران و كارگردان ها و دانشجویان ایرانی جنبه آموزشی دارد، دیدگاه متفاوت تری هم هست. مسعود فروتن كارگردان تلویزیونی تله تئاتر درباره این موضوع می گوید: درست است كه تئاتر از غرب آمده و تاریخچه اش به اروپا بر می گردد. با این حال ما هم نزدیك به ۶۰ سال است كه تئاتر كلاسیك داریم. بنابراین نمی توانیم كار آنها را از آثار خودمان قوی تر بدانیم.

به نظر من تله تئاترهای غربی از نظر كارگردانی از آثار ما ضعیف تر هستند. امسال همزمان با پخش تله تئاتر «استاد معمار»، نسخه خارجی این اثر هم پخش شد. شاید بهتر است كه چهار نفر كارشناس و منتقد درباره این دو اثر داوری كنند و رأی به برتری هر كدام از اینها بدهند. گاهی یك اثر وارداتی چندان هم قوی نیست. به نظر من خرید بعضی از تله تئاترهای خارجی اخیر به واردات چینی ارزان قیمت شباهت دارد. معمولاً میان صنعتگران ما باب شده كه چینی ارزان قیمت و بی كیفیت می خرند و بعد هم كلی ضرر می كنند. اما در بحث تله تئاتر این ضرر به بهای از دست دادن تماشاگر تمام می شود. دكتر جواد ظهیری تهیه كننده تله تئاتر نیز در گفت وگویی گفت: امیدوارم سیاست پخش تله تئاترهای خارجی در شبكه چهار سیما به توقف تولید تله تئاتر های داخلی منجر نشود.

این تهیه كننده تلویزیونی تولید تله تئاتر های داخلی را راهی برای آشنایی بیشتر بینندگان تلویزیون با تئاتر دانست و افزود: تولید تله تئاتر همچنین موجب شده تا برخی از همكاران ما در تئاتر به همكاری با تلویزیون عادت كنند و تعامل خوبی میان اهالی تئاتر و تلویزیون برقرار شود. وی پخش تله تئاتر های خارجی از شبكه های چهار سیما را به شرط آن كه جای تولیدات داخلی را نگیرند مثبت ارزیابی كرد و افزود: پخش تله تئاتر های خارجی موجب آشنایی ما با تكنیك های دیگران می شود، ضمن این كه به برنامه سازان و مدیران این امكان را می دهد توانایی های خود را با دیگران مقایسه كنند و متوجه شوند كه كارهایشان در چه سطح كیفی و تكنیكی قرار دارد.

وی در باره سطح كیفی این تله تئاترها نیز افزود: مسلماً هر كاری كه از تلویزیون پخش می شود حرفی برای گفتن دارد، اما من سطح كارهای خودمان را از آنها بالاتر می دانم. وی همچنین در باره نحوه دوبله این آثار اظهار كرد: برخی از این تله تئاترها خوب دوبله شده اند و توانسته اند حس بازیگران را به بیننده منتقل كنند.

امید بی نیاز


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.