جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
۱۰ اشتباه بزرگ در طراحی وب سایت
هر سال اشتباهات جدیدتری در طراحی وب سایتها رخ میدهد. تعدادی از بدترین اشتباهات در طراحی وب به ترکیبهای ضعیف پستهای الکترونیکی مربوط میشوند اما در سال گذشته، «نبود اطلاعات مربوط به قیمتها» بزرگترین اشتباهی بود که در تمام موتورهای جستوجو مطرح شده بود.
موضوعاتی که در زیر میآید، از جملهی این اشتباهاتاند. این مطلب را بخوانید و سعی کنید که این اشتباهات را در طراحی وبسایت خود تکرار نکنید.
۱) عدم ذکر قیمت در سایتهای B۲C
هیچ سایت B۲C(فروشنده به خریدار) چنین اشتباهی را مرتکب نمیشود. اما گاهی چنین اشتباهی در سایتهای B۲C رخ میدهد و کاربر را به اشتباده میاندازد.
۲ ) عدم انعطاف موتورهای جستوجوگر
برخی موتورهای جستوجو کارآیی لزم را ندارند و نهتنها کاربران قدیمی را دچار مشکل میکنند بلکه هر کاربر دیگری را نیز عصبانی خواهد کرد. بهتر است موتورهای جستوجویی که شما طراحی میکنید، بهترین پیشنهادات را در بالای لیستش ارائه دهد.
۳) طولانی بودن عرض صفحه
پیمایش عمودی بیشتر برای کاربران جاافتاده است و همچنین برای حالتهای استاندارد پنجرهی اینترنتی مثل (۸۰۰x۶۰۰) تعریف شده است. پس، از طراحی صفحاتی که کاربران را به پیمایش عرضی صفحهتان مجبور میکند، بپرهیزید.
۴) ثابت بودن اندازهی فونتها
در ۹۵ درصد موارد اگر فونت را در طراحی صفحه وب به صورت ثابت تعریف کرده باشید، کاربران عمومی آنها را به صورتی نازک خواهند دید. پس بهتر است امکان تغییر اندازهی فونت برای کاربران را به وجود آورید.
۵) بلوکهای متنی
دیواری از متن، مرگی برای تجربهی پویاست. برای خواندن نیز بسیار خستهکننده خواهد بود. نوشتن برای کاربران اینترنتی متفاوت از نوشتههایی است که برای چاپ حاضر شدهاند. برای جلب خواننده باید از ترفندهای نوشتاری مانند:
- تیتر
- لیستهای شمارهدار
- لغات کلیدی رنگی
- پاراگرافهای کوتاه
- هرم وارونه
و نوشتاری ساده استفاده کرد.
۶) در لینک به صفحات از جاوااسکریپتهای ساده استفاده کنید
وجود جاوا اسکریپت در پیوندها (لینکها) راه استفاده از امکانات اینترنتی را برای کاربران، ساده میکند. این لینکها باید ابر متن (Hypertext) هایی باشند که ساده هستند و به راحتی صفحه جاری را با یک صفحه جدید جایگزین میکنند. کاربران باید خودشان تصمیم بگیرند از کدام لینکها استفاده کنند.
۷ ) FAQها
FAQها فقط به سئوالات ساده پاسخ میدهند. پس اگر سئوالاتی که کمی مشکل تر باشد از سوی کاربر مطرح شود و جوابش در این سئوالات نباشد، اطمینان کاربر به این صفحه وب کاهش میابد و به جستجویش صدمه خواهد زد.
۸ ) جمعآوری آدرسهای پست الکترونیکی بدون آنکه حقوق شخصی رعایت شود
کاربران اغلب به راحتی آدرس پستهای الکترونیکیشان را به صفحات وب نمیدهند. فقط به آنها نگوئید عضو شدن مجانی است بلکه به آنها حقوقشان را یادآور شوید.
۹ ) URLهایی بیشتر از ۷۵ کاراکتر
طولانی بودن آدرس اینترنتی به گشت اینترنتی لطمه میزند و به سختی میتوان چنین صفحهی وبی را به دوستی معرفی کرد. اگر کاراکترهای آدرس زیاد باشد، کاربران نمیدانند که چگونه میتوانند به آن دسترسی داشته باشند.
۱۰) فرستادن نامهی الکترونیکی به مکانهایی ناخواسته
در برخی سایتها ممکن است با زدن کلیدی به جای آن که به جایی که میخواهید بروید مجبور میشوید نامهای را به کسی که نمیشناسید بفرستید. آدرسهای Mail to را بر روی نام افراد قرار ندهید. چراکه که کاربران بیشتر فکر میکنند که با کلیک بر روی نام افراد میتوانند بیوگرافی را بخوانند.
در پایان تاکید میشود که در طراحی صفحات وب باید خواستهای کاربران را تامین کرد نه چیز دیگر.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست