جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
تلفیق مرکّب عالم و خون شهید از افتخارات استاد مطهری
همواره در تاریخ انقلاب اسلامی ایران ، ماه اردیبهشت با خاطره ای تلخ و گدازنده عجین بوده است . ۱۲ اردیبهشت ، یاد آور فاجعه ای است که در آن پاره تن امام امت (ره) و مغز متفکّر نظام جمهوری اسلامی هدف تیر ح قد و نفاق خوارج فرقان قرار گرفت و لقب زیبنده « استاد شهید » را بر آیت الله مرتضی مطهری نشاند .
اینک پس از گذشت بیش از سه دهه از شهادت معلّم جاوید انقلاب ، واکاوی ویژگی های ممتاز علمی و عملی ایشان ، آن هم از بیان شیوا و حکیمانه استاد فرزانه و فقیه متألّه » حضرت آیت الله جوادی آملی (دامت برکاته) » به بهانه دوازدهم اردیبهشت تحفه ای والا خواهد بودکه با هم آن را از نظر می گذرانیم.
( اعتقادات ) ، ( فقه ) و ( اخلاق ) ؛ علوم واجب التّعلیم در مکتب اسلام آنچه که مربوط به حکمت مطهر شهید مرتضی مطهری (رض) است و همه ما باید راهی این راه باشیم و این راه برای همه ما باز است ؛ عبارت از این است که : ما چه حوزوی باشیم ، چه دانشگاهی باید این اصول و این فصول را رعایت کنیم که چه بخوانیم و چه جور بخوانیم و با چه دلمایه ای سفر کنیم . این ۳ فصل و ۳ اصل را مرحوم آیت الله مطهری به خوبی پشت سر گذاشت . او چون شاگرد اسلام بود و وجود مبارک پیامبر و همچنین امام صادق (ع) ضمن اینکه ما را به فراگیری علم و دانش دعوت کرده اند ، فرمودند : طلب علم فریضه است ؛ به ما فرمودند چه بخوانید . هم گفته اند عالم بشوید ، هم گفتند چه بخوانید . از رسول گرامی و از امام صادق (ع) رسیده است که : نّما الع لم ثلاثه : آیه محکمه ، فریضه عاد له ، و سنّه قائ مه (۱). یک بخشی از علوم مربوط به اصول دین ، به اعتقادات ، به جهان بینی الهی و مانند آن است ؛ یک بخشی از علوم مربوط به فقه و اصول است ، یک بخشی از علوم مربوط به اخلاق است . بخش های دیگر زیر مجموعه همین سه علم مندرج است .
ضرورت آگاهی به مسائل فقهی برای ورود به عرصه های مختلف اجتماعی اگر علم فقه شد ، همه مطالب را به همراه دارد . وجود مبارک امیر مؤمنان ، علی بن أبیطالب (ع) و سائر ائمه (ع) فرمودند : من اتّجر ب غ یر ف قه فقد ا رتطم ف ی الرّ باء(۲)؛ اگر کسی وارد حوزه تجارت بشود ، ولی فقیه نباشد ؛ به دام ربا می افتد . این سخن به عنوان تمثیل است و نه تعیین ! یعنی اگر کسی وارد حوزه های دیگر هم بشود و از فقه آگاه نباشد ، همین رطمه و چالش و چاله را دارد . اگر درباره تجارت وارد شد : من اتّجر ب غ یر ف قه فقد ا رتطم ، اگر کسی بدون آشنائی به مسائل فقهی وارد تجارت بشود گرفتار ربا خواهد شد ؛ می توان گفت : من ساس ب غ یر ف قه فقد ا رتطم ، من ا جتمع ب غ یر ف قه فقد ا رتطم . اگر کسی وارد حوزه هنر شد ب غ یر ف قه ، در چاله و چالش می افتد ؛ وارد سیاست شد بدون فقه به گودال می رود ؛ وارد مسائل اجتماعی شد ب غ یر ف قه ، به چاله می افتد .
این جزء جوامع الکلم است ، مخصوص پیغمبر نیست ! ائمه هم که به منزله جان پیغمبرند ، همین مطلب را دارند . ابن میثم بحرانی در جلد اوّل شرح نهج البلاغه از وجود مبارک پیامبر نقل می کند که به امیر مؤمنان (ع) فرمود : یا علی ! اعط یت جوام ع الکل م و لقد اعط یت یا علی جوام ع الکل م و جوام ع الع لم(۳). یعنی کلمات جامعه علم را خدا به ما داد که نّا اعطیناک الکوثر(۴) برآن منطبق است ، به تو علی بن أبیطالب هم داده است . کسی که دارای جوامع الکلم است ، حرفش حرف گوشه ای و زاویه ای و خصوصی و فردی و گذرا و مقطعی نیست ! اگر امیر مؤمنان فرمود : تجارت بی فقه با چاله و چالش همراه است ؛ سیاست هم همین طور است ، هنر هم همین طور است ، صدا و سیما هم همین طور است ، گویندگی همین طور است ، نویسندگی همین طور است ، نوازندگی همین طور است . هیچ کاری بدون فقه نخواهد بود و گرنه خدای ناکرده گودال است و چالش است و عقبه کئود !
اگر دین به ما فرمود این سه رشته علم را فرا بگیرید ، مرحوم شهید مرتضی مطهری (رض) بخشی از عمرش را به آیه محکمه که جهان بینی و فلسفه و کلام و علوم عقلی است گذرانده ، بخشی اش را به فقه و اصول گذرانده ، بخشی اش هم به علوم اجتماعی و اخلاقی و سایر مسائل گذرانده .
شهید مطهری ، پرورش یافته مکتب شدید القوای علامه طباطبائی لذا همچون علّمه شدید القوی(۵)، مرحوم علامه طباطبائی با یک دست المیزان می نویسد ، با دست دیگر آموزش دینی برای بچه های مدرسه می نگارد . این کار ، کار آسانی نیست ! حکمای ما غالباً یک قلمه اند ؛ یعنی در سطح عالی چیز می نویسند ، امّا کسی که مظهر عال ف ی دنوّ ه و دان ف ی علوّ ه(۶) باشد ؛ هم المیزانی باشد ، هم راهنمایان را و کودکان مدرسه را هدایت کند ، آن هنر است ! آن شدید القوی ، این مرتضی مطهری (قدّس سرّهما) را تربیت کرده که در ضمن تحریر آن کتاب های عمیق فلسفی ، داستان راستان می نویسد ؛ برای غالب نوسالان و نوجوان ها سودمند است . این سه رشته را به خوبی فرا گرفت ؛ یعنی آیه محکمه را خوب خواند ، فریضه عادله را خوب خواند ، سنّت قائمه را خوب خواند . چون اسلام گفت عالم بشوید و گفت چه بخوانید ، نه اینکه نگفته باشد !
● آزادی مطلق » علم » از هر قید ، راه نیل به مقام عالم شدن
خصوصیّت دیگر شهید مرتضی مطهری این بود که او در علم همان طوری که از حدیث شریف من اتّجر ب غ یر ف قه بر آمد ،نه مستعیر بود ، نه مستأجر بود ، نه مدین بود ، نه مرتهن ! عالمانی که در حوزه و دانشگاهند ؛ بعضی اهل ا ستعاره اند ، یعنی علم را عاریه گرفته اند . در علم استعاره ای، شخص مالک عین نیست ، یک ؛ مالک منفعت نیست ، دو ؛ فقط مالک انتفاع است . ظرف عاریه ای نه مال انسان است که بتواند بفروشد ، نه در اجاره انسان است که بتواند به دیگری اجاره بدهد و از منفعتش طرفی ببندد . استعارهف ضعیف تر از اجاره است ؛ چون آدم مالک عین نیست و مالک منفعت هم نیست و فقط مالک انتفاع است ! برخی از مشتغلان به علوم حوزوی و دانشگاهی مستعیرند ؛ نه تنها مالک علم نیستند ، مالک منفعت علم هم نیستند ؛ فقط برای گفتن خوب است ! بعضی ها مستأجر حوزه و دانشگاهند ، یعنی دانش را اجاره کرده اند ، مالک دانش نیستند ! برخی ها مدیونند ، وامدارند ، وام گرفته اند . اینها هرگز عالم نخواهند بود . بعضی ها هم مرتهن اند ؛ علم را دیگری تولید کرده ، این در گرو گرفته ؛ هیچ کدام از اینها به جائی نمی رسند ! آنکه عالم است کسی است که مالک علم باشد و کسی مالک علم است که کاری به عاریه و اجاره و د ین و رهن نداشته باشد .
ارائه سرمایه تفکر قبل از تحقیق و پژوهش ، وجه تمایز استاد مطهری با سایر متفکّران شهید مرتضی مطهری با سائر متفکّران فرق می کند . طلبه هائی که در حوزه هستند ، دانشجویانی که در دانشگاه هستند ؛ اینها هم باید خودشان را ارزیابی کنند که در آینده چه می خواهند بشوند . یک وقت است یک کسی شب شده ، می خواهد وارد اتاق مطالعه بشود ؛ همین که لباس را از بر گرفت و آماده مطالعه شد ، فوراً به سراغ کتاب می رود . این هنوز چیزی فراهم نکرده ؛ واردات را حالا یا عاریه است ، یا اجاره است ، یا د ین است ، یا وام است ، یا رهن است ؛ وارد می کند. . مرتضی مطهری قبل از اینکه دست به کتاب بزند ، می نشست فکر می کرد . می گفت این موضوع مسأله ، این صورت مسأله ؛ من چه می فهمم ! وقتی فکر کرد و تجهیز کرد و تحلیل کرد ، با این سرمایه دست به کتاب می زد . وقتی دست به کتاب می زد ، خیلی ها را پس می زد ، چون خودش پایگاه داشت . کسی که پایگاه فکری ندارد ، ظرفیّتش خالی است ؛ هر چه وارد شد ، می پذیرد ! می شود مستعیر دیگری ، می شود مستأجر دیگری . آنکه همین که شب شد ، دارد مطالعه می کند ؛ اوّلین چیزی که بر می دارد کتاب دیگری است ، او هر چه که شنید باور می کند ؛ او قدرت داوری ندارد ! ولی یک متفکّر، اوّل سرمایه خود را چون دریا تأمین می کند ؛ گفت :
چو دریا به سرمایه خویش باش
هم از بود خود سود خود بر تراش
ضرورت جوشش علوم و معارف از مخزن درونی خویش
بانک دارای پول است ، موزه ها دارای عتائق هستند ؛ امّا همه اینها عاریه است ! کسی در دریا گوهر نریخت ، خود دریا این را ساخت . اینکه بعضی از علماء را می گویند : ( بحرالعلوم ) ، نه برای آن است که انبار علوم است ! بلکه مخزن علم است و خودش ساخت و گوهر را خودش آفرید ؛ او شده بحر العلوم . اگر درباره عدّه ای گفتند او آدم متبحّری است ، یعنی بحر اندیش است . نه اینکه شب شد ، مستقیماً بروی به سراغ کتابخانه و کتاب را باز کنی ! اینکه کتاب باز می کند ، چون ظرفش خالی است ، هر چه در آن کتاب آمد روی این ظرف خالی می نشیند ؛ او متفکّر در نمی آید ! حافظ در می آید ، اطلاع رسان خواهد شد ، امّا او دیگر مرتضی مطهری نمی شود !
مطهری قبل از دست بردن به کتاب ، خودش فکر می کرد.شما می بینید خود امام کتاب های زیادی نداشت ، وقتی وارد منزل علامه طباطبائی می شدید ، می دیدید کتاب های زیادی نداشت ! اینها قبل از اینکه به حرف های دیگران بنگرند ، خودشان فکر می کردند ؛ با این سرمایه وارد می شدند ، بعد تجارت می کردند ؛ تبادل می شد ، تعامل می شد ، تقابل می شد ، تعاطی و اعطاء و اخذ می شد ، یک جهاد علمی بود . این از خصائص افرادی است که بخواهند عالم ربانی بشوند که نمونه هائی از این را می شود در سیره و سنّت جناب شهید مرتضی مطهری (رض) فراهم کرد ، این دأب او بود . پس هم فهمید که چه بخواند ، هم فهمید چه جور بخواند .
● کمالات شهید مطهری (ره) ، مواهب و عطایای الهی
همانطوری که جمال صوری قابل تحصیل نیست ، با مشّاط گری کسی یوسف نخواهد شد ، اینچنین نیست که این زیبائی کسبی باشد ؛ برخی از جمال ها و کمال ها ، جزء مواهب و عطایای الهی است . بعضی ها آزاد اندیش اند ؛ آزاد اندیش نه به معنای اینکه بی مرز فکر می کنند ، بلکه آن قدرت اندیشه شان در رهن و وام و اجاره و استیجاره چیزی نیست ، حرّ است . وقتی این قدرت، حرّ و آزاد بود ، دست و بال مطلب را هم آزاد می کند . نه اجازه می دهد اشکالی به حرم امن این مطلب بار یابد و نه اجازه می دهد شبهه وارد شده بماند ! این مطلب را آزاد می کند از هر قیدی ، از هر شبهه ای ، از هر نقدی که قابل قبول باشد ؛ این نصیب هر کس نیست ، کسبی هم نیست .
اینکه می بینید خواجه طوسی (رض) اقلیدس را تحریر کرده ؛ تحریر غیر از شرح است . این کار از صاحب جواهر ساخته نیست ، صاحب جواهر آمده شرایع را شرح کرده ؛ شرح کردن یک مطلب است ، تحریر کردن یک مطلب دیگر است . مال بطلمیوس را او تحریر کرده ، اکر سالیسیوس را تحریر کرده ، اقلیدس را تحریر کرده ؛ یعنی آزادکرده . آزاد کردن غیر از شرح کردن است ، مجمل را مفصّل کردن غیر از تحریر کردن است ، مبهم را معیّن کردن و مبیّن کردن غیر از تحریر است . طوری مطلب را باز کند که دالان ورودی و خروجی مشخص باشد . صدر و ذیل و اوج و حضیض مشخص باشد ؛ به تعبیر نمکین و لطیف شیخ عطار در منطق الطّیر فراز و فرود که از بهترین اصطلاحات شیخ عطار است مشخص باشد ؛ این کار آدم آزاد است . آزاد اندیشی از برکات است ، نه معنای رهائی بودن . هر حرف باطلی را بپذیرد ، بشود آزاد اندیش ، دگر اندیشی کند .
این آزاد بودن دست و پای و بال مطلب را آزاد می کند .
لذا شما در غالب نوشته های ایشان علامت حریّت را می بینید . البتّه این کسبی نیست ؛ با تلاش و کوشش افزوده می شود ، ولی این قدرت کار هر کسی نیست ! مثل آهنگ خوب ، جمال خوب ، خط خوب ؛ اینها درست است با تلاش و کوشش افزوده می شود ، ولی بخش اصلی اش هبه الهی است .پس مرحوم مرتضی مطهری فهمید چه بخواند و فهمید چه جور بخواند ،بعد هم چه جور عمل بکند . بخش وسیعی از برکات این شهید بزرگوار
علم الوارثه است .
علم الوراثه استاد مطهری (ره) ، متعالی تر از علم الدراسه او این علم الدّراسه را همه ما در حوزه ها و دانشگاه داریم ؛ بعد هم ممکن است خدای ناکرده به پایان برسیم و بگوییم : من آنچه خوانده ام همه از یاد من برفت ! کم نبودند عالمانی که: م نکم من یردّ لی ارذل العمر ل کیلا یعلم م ن بعد ع لم ش یئاً (۷). امّا برخی از عالمانند که هر چه سالمندتر ، کهنسال تر و سنّ شان بیشتر و بالاتر می رود ، عمیق تر می شوند . سرّش چیست ، چرا بعضی از علوم است که زود رخت بر می بندد ، بعضی از علوم است که از بین نمی رود . آن علم الدّراسه که از غیر آمده ، از در دیگر آمده ، از در دیگرهم بیرون می رود .
پیوند با خدا و اهل بیت (ع) ، راه نیل به » علم الوراثه »
امّا علم الوراثه که از بیانات نورانی امیر مؤمنان (ع) رسیده است ، این می ماند . در وراثت کسب شرط نیست ، پیوند شرط است ! ما یک ارث داریم ، یک مال التّجاره ؛ مال التّجاره را انسان با کسب به دست می آورد ، امّا ارث را که با کسب به دست نمی آورد ، با پیوند به دست می آورد . اگر کسی با خدا و اهل بیت رابطه داشت ، این پیوند باعث می شود به او ارث بدهند . اگر گفته شد : علماء ورثه انبیایند (۸)؛ نه علمای کسبی ، نه علمای درسی ؛ علمای ارثی ! مرحوم کلینی و سایر بزرگان نقل کرده اند که وقتی وجود مبارک حضرت امیر و سایر ائمه درباره علم الوراثه سخن گفتند ، فرمودند: من عم ل ب ما عل م ورّثه الله ع لم ما لم یعلم(۹). اگر کسی عمل بکند برای رضای خدا به آنچه یاد گرفت ؛ آنچه را که نمی داند ، خدا به او ارث می دهد .
● آثار مشهود اخلاص شهید مطهری
در حوزه های علمیه قم و تهران
این شهید بزرگوار سال ۳۱ از قم آمدند تهران ، در امتحان تصدیق مدرّسی شرکت کردند و در شعبه معقول شاگرد اوّل شدند ؛ دیگری در شعبه منقول شاگرد اوّل شد . در مدرسه مروی یک استاد بود ، استاد رسمی برابر وقفنامه مرحوم آیت الله سیّد عباس فشارکی بود ، شاگرد مرحوم آقا ضیاء بود که ما خدمتش رسائل و اینها می خواندیم . یک تالی مدرّس داشت ، مرحوم آ شیخ رضای قاضی بود . مرحوم آ شیخ رضای قاضی در کنار حجره ما یک حجره ای داشت که آنجا روزانه تدریس می کرد .
بعد از رحلت ایشان مرحوم شهید مطهری آمد و کنار حجره ما ، منتها روزها بود ؛ چون متأهل بود ، شبها در مدرسه نبود . از سال ۳۱ و ۳۲ و ۳۳ و ۳۴ تا خرداد ۳۴ که من تهران بودم ، از نزدیک حشری داشت . حجره ما هم محلّ رفت و آمد این بزرگوار و مرحوم آیت الله آ شیخ محمّد تقی جعفری بود و گاهی هم مرحوم آقای آشتیانی (رض) در درس ایشان شرکت می کرد . مرحوم آشتیانی در همان ایوان حجره ما که با مرحوم مطهری ارتباط داشت ، اعتراف کرده و گفته بود که من مطوّل را خدمت شما خواندم . مرحوم مطهری در قم اینها را تدریس می کرد ، شاگردانی هم مثل مرحوم آشتیانی داشت که مطوّل را خدمت ایشان خواندند ، همه اینها از اخلاص و صفای ضمیر او به خوبی یاد می کردند . عملاً و علناً آثار اخلاص او کاملاً مشخص بود ؛ چون او عم ل ب ما عل م ورّثه الله ع لم ما لم یعلم شد .
● راه خودکفا شدن در آخرت
بخش سوّم آن است که حالا با کدام سرمایه رفت ؟ بعضی ها خودکفا هستند در دنیا ، یعنی مجتهدند و نیازی به تقلید ندارند! امّا کسی خودکفا باشد در آخرت ، بسیار کم است . خودکفائی در آخرت این است که وقتی وارد صحنه می شود ،اعمال را می سنجند . ترازوئی هست ، وزنی هست ، میزانی هست ، تطایر کتبی هست ، ا نطاق و جوارحی هست ؛ همه این مواقف حساب و کتابی دارد . یکی از آن مواقف حساس صحنه قیامت ، صحنه توزین است که افراد را می سنجند ، عقائد و اعمال واخلاق را می سنجند .
ما ها ن شآء الله اگر عمل صالح داشته باشیم ، منتظریم ترازو نصب بکنند ؛ ترازو هم دو کفّه دارد . در یک کفّه وزن می گذارند ، در کفّه دیگر موزون . الآن وقتی کسی بخواهد نان را توزین کند ؛ یک کفّه اش را سنگ می گذارند ، یک کفّه اش را نان ؛ وزن می کنند که این نان سبک است یا سنگین ! در هر ترازو یک وزنی هست و یک موزونی . در قیامت این ترازو را که نصب کردند ، وزن ،سنگ و پارامتر و امثال اینها نیست . در سوره اعراف فرمود : و الوزن یومئ ذ الحق (۱۰)، نه و الوزن حق ! نه اینکه وزنی هست ، نخیر . وزن حقیقت است ؛ یعنی در یک کفّه حق می گذارند ، در کفّه دیگر اخلاق و عقائد و اعمال . آنجا سنگ نمی گذارند که نماز را با سنگ بسنجند! حقیقت چیست ، ن شآء الله که رفتیم ، آنجا مشخص می شود . پس در یک کفّه حقیقت می گذارند ، در کفّه دیگر اعمال و اخلاق و عقائد . اگر حقیقت بود می شود وزین: امّا من ثقلت مواز ینه . فهو ف ی ع یشه راض یه (۱۱). و اگر حقیقت نداشت ، سبک بود: و امّا من خفّت مواز ینه . فامّه هاو یه(۱۲) ( اعاذنا الله منها)
● تلفیق مرکب عالم و خون شهید ، فخر بزرگانی چون
استاد مطهری (ره)
این حدیث معروف از وجود مبارک رسول گرامی (ص)است که فرمود: خون شهید را با مرکب عالم می سنجند . حقیقت در آن روز مصادیق متعدّدی دارد . آن مرکّبی که عالمان دین با آن مرکب،
معارف الهی را نوشته اند ، آن حقیقت است و در یک کفّه قرار می گیرد . خون شهداء را با مرکب عالمان دین می نویسند . این شهید بزرگوار ما وقتی که وارد صحنه توزین شد ؛ وقتی می خواهند اعمال او را بسنجند ، هم وزن را به همراه دارد ، هم موزون را به همراه دارد . می گوید : این مرکّبم و این خون من ؛ کفی ب ذل ک فخراً . شهید اوّل این جور بود ، شهید ثانی این جور بود ، مرحوم آ شیخ فضل الله این جور بود ، شهدای انقلاب این جور بودند ، شهدای روحانی این بودند و بزرگانی که در راه دین شربت شهادت نوشیدند ؛ به یک دست گوهر ، به یک دست تیغ . نظامی درباره وجود مبارک رسول گرامی فرمود که او براساس آیه: لقد ارسلنا رسلنا ب البیّ نات و انزلنا معهم الک تاب و الم یزان ل یقوم النّاس ب الق سط و انزلنا الحدید(۱۳) اینها به یک دست گوهر ، به یک دست تیغ ؛ شهید مطهری به یک دست مرکب ، به یک دست خون ! به یک دست وزن ، به یک دست موزون ؛ این در توزین می شود خودکفا ! اینکه می بینید ۳۰ سال گذشته با جلال و شکوه ، همه برای او طلب مغفرت می کنند ؛ این است .
می ببینید روزانه هزارها نفر در حوزه های علمیه ایران و غیر ایرانمی گویند : قال الشّهید الأوّل (رح مه الله) ، قال الشّهید الثّانی (رح مه الله) ؛ این فخر عالم است که قرنها بگذرد ، هر روز هزارها نفر بگویند : شهید اوّل (رح مه الله) چنین گفت ، شهید دوّم (رح مه الله) چنین گفت ؛ این راه برای همه باز است . ما اگر نتوانستیم خودکفا بشویم ، هم وزن را بیاوریم ، هم موزون را ؛ لاأقل احدهما را بیاوریم ! مبادا خدای ناکرده جزء گروه چهارم باشیم ! گروه چهارم نه وزن دارند ، نه موزون . بعضی ها هر دو را دارند ، بعضی ها وزن را دارند ، موزون را ندارند ؛ یعنی عالمانی اند که شهید نشدند ، بعضی ها شهدائی هستند که روحانی نبودند و عالم دینی نبودند ؛ بالأخره احدهما را دارند . امّا خدای ناکرده اگر کسی فاقد هر دو بود ، بدا به حال او !!
آیت الله جوادی آملی
(۱) الکافی / ۱ / ۳۲
(۲) نهج البلاغه / حکمت ۴۴۷
(۳) الصراط المستقیم / ۱ / ۱۶۸
(۴) کوثر / ۱
(۵) نجم / ۵
(۶) ر. ک:المصباح ل لکفعمی / ۳۵۳
(۷) حج / ۵
(۸) ر . ک :الکافی / ۱ / ۳۲
(۹) بحار الأنوار / ۶۵ / ۳۶۳
(۱۰) اعراف / ۸
(۱۱) قارعه / ۶ و ۷
(۱۲) قارعه / ۸ و ۹
(۱۳) حدید / ۲۵
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران حجاب رئیس جمهور رئیسی دولت سیزدهم دولت توماج صالحی سریلانکا سیدابراهیم رئیسی پاکستان کارگران مجلس شورای اسلامی
کنکور تهران سیل آتش سوزی هواشناسی سازمان سنجش پلیس زنان سلامت شهرداری تهران اصفهان فراجا
قیمت خودرو خودرو قیمت طلا دلار بازار خودرو مسکن قیمت دلار ارز بانک مرکزی ایران خودرو تورم قیمت
موسیقی رهبر انقلاب خانواده فیلم تلویزیون ترانه علیدوستی سینمای ایران مهران مدیری بازیگر تئاتر
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
غزه آمریکا اسرائیل رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین روسیه حماس اوکراین طوفان الاقصی ایالات متحده آمریکا ترکیه
پرسپولیس فوتبال استقلال بازی جام حذفی سردار آزمون بارسلونا لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس فوتسال تراکتور
هوش مصنوعی ناسا رونمایی بنیاد ملی نخبگان گوگل تیک تاک فیلترینگ
دندانپزشکی مالاریا کاهش وزن زوال عقل سلامت روان داروخانه