شنبه, ۳۰ تیر, ۱۴۰۳ / 20 July, 2024
مجله ویستا

پرواز، هواپیما و قانون


پرواز، هواپیما و قانون

۱۰۳ سال پیش وقتی نخستین هواپیما از عرض کانال مانش گذشت، عصر جدیدی برای بشر رقم خورد که آینده او را بشدت تغییر داد.
طی این دوران، برادران رایت سفرهایی را برای پرواز نمایشی در …

۱۰۳ سال پیش وقتی نخستین هواپیما از عرض کانال مانش گذشت، عصر جدیدی برای بشر رقم خورد که آینده او را بشدت تغییر داد.

طی این دوران، برادران رایت سفرهایی را برای پرواز نمایشی در اروپا آغاز کردند تا مردمی را که سال‌ها پرواز را ناممکن می‌پنداشتند، متقاعد کنند عصر جدیدی آغاز شده است و به این ترتیب بتوانند حمایت سرمایه‌گذاران و از آن مهم‌تر دولت‌ها را برای پول خرج کردن در این صنعت جدید جلب کنند.

نیروهای نظامی کشورهای مختلف در طول جنگ جهانی اول بتدریج متوجه شدند هواپیما نه‌تنها ابزار مفیدی در جنگ است، بلکه می‌تواند نتیجه جنگ را بکلی عوض کنند. در نتیجه در سال‌های پایانی جنگ جهانی اول، انواع هواپیماها و سایر وسایل پرنده مثل بالن، فضای جنگ را پر کرد. در این سال‌ها، هواپیما نشانی از ترس بود. در جنگ دوم به نسبت جنگ اول از هواپیما استفاده وسیع‌تر و کارآمدتری صورت گرفت. با پایان یافتن جنگ جهانی دوم، جهان چهره‌ جدیدی به خود گرفت. فعالیت‌هایی برای استفاده هر‌چه ارزان‌تر و وسیع‌تر از هواپیما برای جابه‌جایی بار و مسافر انجام گرفت که به نامگذاری این دهه به عنوان عصر مسافرت‌های هوایی طولانی منجر شد. به عنوان مثال می‌توان به پرواز چهار هواپیمای داگلاس ورلد کروزر آمریکایی برای سفرهای ۱۷۵ روزه ۲۸ هزار مایلی به دور دنیا برای استفاده علاقه‌مندان اشاره کرد.

در این بین افراد ماجراجویی هم بودند که از روزمرگی‌ها و تفریحات یکنواخت خسته شده و به دنبال نوع جدیدی از تفریحات بودند تا هیجان بیشتری را تجربه کنند. این افراد بیشتر در روزهای تعطیل به سراغ طیاره‌های آهنی خود می‌رفتند تا با آن چرخی در آسمان بزنند و هوایی تازه کنند؛ اما صدای موتور این طیاره‌ها آنقدر زیاد بود که گاهی مزاحم مراسم مذهبی مردم در کلیساهای اطراف می‌شد. از این‌رو مسئولان کلیسا به فرمانداران فشار وارد کردند که به این وضع سر و سامانی بدهند.

بالاخره پس از مدتی اولین قانون در هوانوردی جهان پا به عرصه وجود گذاشت، اما با گذشت زمان و افزایش تعداد هواپیماها و دامنه پرواز آنها از مرز‌های جغرافیایی، قوانین بین‌المللی بیش از هر زمانی احساس می‌شد. به همین دلیل ۵۲ نماینده کشورهایی که دارای صنعت حمل و نقل هوایی بودند، در روز ۱۶ آذر ۱۳۲۳ خورشیدی در شیکاگو دور هم جمع شدند تا سازمانی بین‌المللی را برای سامان دادن به قوانین این صنعت تاسیس کنند.

در پنجاه و دومین سالگرد تاسیس این سازمان در سال ۱۳۷۵ خورشیدی، روز ۱۶ آذر به نام روز جهانی هواپیمایی کشوری نامگذاری شد.