دوشنبه, ۱۱ تیر, ۱۴۰۳ / 1 July, 2024
تخصصی به نام طراحی اکشن در سینما و تلویزیون
![تخصصی به نام طراحی اکشن در سینما و تلویزیون](/web/imgs/16/149/j8za91.jpeg)
سه سال گذشت. نیمههای اردیبهشت ۸۸ بود که پیمان ابدی، طراح بادانش صحنههای اکشن سینما و تلویزیون، سر صحنه تصویربرداری تلهفیلم «چشمهای نامحسوس» ساخته سیدمحسن موسویان دچار حادثهای دلخراش شد و جان باخت.
پیمان جلالیابدی متولد یازدهم آبان ۱۳۵۱ در محله یوسفآباد تهران بود. او در شش سالگی به ورزش اسکی پرداخت و در ۱۲ سالگی برای ادامه تحصیل به شهر کلن آلمان سفر کرد. رشته تخصصی ورزشی او شیرجه بود و در مسابقات قهرمانی جهان، اروپا و آلمان ۳۷ مدال کسب کرد و در پی شیرجه منحصربهفردش در فرانکفورت موفق به ثبتنام خود در رکوردهای گینس شد.
او عضو تیم Action concept (یکی از چهار تیم برتر اکشن جهان) بود و با طراحی و اجرای صحنههای اکشن در پروژههای مشهوری نظیر هشدار برای کبرا ۱۱، پلیسهای موتورسوار، ۱۰۰ درجه، دلقک و فرشتگان وحشی مهارتهای علمی و فنی خود را به نمایش گذاشت. پیمان ابدی سال ۱۳۸۵ به ایران بازگشت و یک آموزشگاه حرفهای اکشن تاسیس کرد. پیمان ابدی بیستم آذر ۱۳۸۶ با ساناز نوروززاده ازدواج کرد.
نوروززاده پس از مرگ غیرمنتظره این بدلکار، سرپرستی تیم او را به عهده گرفت. او دانشآموخته مهندسی منابع طبیعی ـ محیطزیست است و مدرک کارگردانی سینما و تدوین از وزارت ارشاد دارد. نوروززاده در سمت مدیر و طراح اکشن، همراه گروه ویژهاش و همچنین بانوان موتور کراس نورا نراقی و شهرزاد نظیفی در فیلم «شهر اسفنجی» صحنههای اکشن را خلق کرد و نام خود را به عنوان اولین زن ایرانی طراح صحنههای اکشن در ایران ثبت کرد.
دیدگاههای او درباره شرایط بدلکاری در سینما و تلویزیون را از نظر میگذرانید.
● تخصصی به نام طراحی اکشن
در پروژههای سینمایی و تلویزیونی طراحی بخشهای حادثهای کار را به عهده میگیرم و پس از خواندن کامل فیلمنامه، براساس نیاز فضای قصه، صحنههای اکشن را طراحی میکنم. البته در ایران معمولا صحنههای اکشن توسط کارگردان و نویسنده مشخص و براساس آن کار طراحی آغاز میشود؛ اما در شکل استاندارد آن، طراحی صحنههای اکشن، تخصصی جداگانه میطلبد. طراح اکشن میتواند با تغییر زاویه دوربینی که به فیلمبردار پیشنهاد میکند در اجرا و باورپذیری صحنههای اکشن موثر عمل کند.
● ارتقای کیفی با حضور ابدی
حضور مرحوم پیمان ابدی در ارتقای کیفی حوزه اکشن، بدلکاری و جلوههای ویژه فیلمها و مجموعههای تلویزیونی ایرانی اثرگذار بوده است. او با دانش و تجربه، این بحث را به سینما و تلویزیون ایران آورد، به اصول حرفهای پایبند بود و میدانست در همه جای دنیا، واحد اکشن از واحد درام جداست و کارگردانی و فیلمبرداری مستقلی دارد.
● بدلکاری، نیازمند حمایت است
حوزه بدلکاری و اجرای صحنههای حادثهای در سینما و سریالهای تلویزیونی نیازمند حمایت ویژهتری است و وضعیت که این فن در شرایط فعلی از آن برخوردار است، آرمانی نیست. متاسفانه امروزه تهیهکنندگان کمتر به این حوزه توجه دارند و بودجه و امکانات لازم را برای این بخش در نظر نمیگیرند و به بحث بیمه بدلکاران هم توجهی نمیکنند. من همیشه به امنیت اعضای گروهم توجه داشتهام و امیدوارم با توجه و عنایت مسئولان، این بخش به وسایل روز دنیا تجهیز شود و بدلکاران بتوانند در شرایط حرفهایتری به فعالیت بپردازند که البته متاسفانه تا امروز خبری از آن نیست.
● قوت قلب
همانطور که اشاره کردم، حضور مرحوم ابدی برای بدلکاری کارهای نمایشی کشورمان یک قوت قلب بود و حالا که نیست، جای خالی او احساس میشود. شاید بتوانم بگویم با توجه به اتفاق تلخی که برای پیمان رخ داد، از حضور در این حرفه دلسرد شدهام، اما ادامه مدل فعالیت او در این عرصه، تنها دغدغهام از این حضور است.
احمد محمداسماعیلی
مسعود پزشکیان سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم پزشکیان قالیباف انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ انتخابات 1403 ریاست جمهوری
قتل پلیس شهرداری تهران تهران آموزش و پرورش هواشناسی سلامت سازمان هواشناسی خانواده عربستان سیل بارش باران
دولت سیزدهم همراه اول الکامپ قیمت دلار قیمت خودرو دلار قیمت طلا حقوق بازنشستگان خودرو بازار خودرو بورس بازنشستگان
علیرضا قربانی تخت جمشید کنسرت سینما سینمای ایران بازیگر تلویزیون رسانه ملی کتاب موسیقی سریال شهید
هوش مصنوعی وزیر علوم دانش بنیان ماهواره باتری تراشه
رژیم صهیونیستی ترکیه غزه اسرائیل جو بایدن فلسطین آمریکا روسیه جنگ غزه دونالد ترامپ لبنان ترامپ
یورو 2024 فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر باشگاه پرسپولیس علیرضا بیرانوند باشگاه استقلال بازی نقل و انتقالات آلمان تیم ملی آلمان
ربات موبایل نمایشگاه الکامپ وزیر ارتباطات عیسی زارع پور اینترنت فناوری گوگل
سرطان سکته مغزی ویتامین قند خون ریزش مو