سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
تخصصی به نام طراحی اکشن در سینما و تلویزیون
سه سال گذشت. نیمههای اردیبهشت ۸۸ بود که پیمان ابدی، طراح بادانش صحنههای اکشن سینما و تلویزیون، سر صحنه تصویربرداری تلهفیلم «چشمهای نامحسوس» ساخته سیدمحسن موسویان دچار حادثهای دلخراش شد و جان باخت.
پیمان جلالیابدی متولد یازدهم آبان ۱۳۵۱ در محله یوسفآباد تهران بود. او در شش سالگی به ورزش اسکی پرداخت و در ۱۲ سالگی برای ادامه تحصیل به شهر کلن آلمان سفر کرد. رشته تخصصی ورزشی او شیرجه بود و در مسابقات قهرمانی جهان، اروپا و آلمان ۳۷ مدال کسب کرد و در پی شیرجه منحصربهفردش در فرانکفورت موفق به ثبتنام خود در رکوردهای گینس شد.
او عضو تیم Action concept (یکی از چهار تیم برتر اکشن جهان) بود و با طراحی و اجرای صحنههای اکشن در پروژههای مشهوری نظیر هشدار برای کبرا ۱۱، پلیسهای موتورسوار، ۱۰۰ درجه، دلقک و فرشتگان وحشی مهارتهای علمی و فنی خود را به نمایش گذاشت. پیمان ابدی سال ۱۳۸۵ به ایران بازگشت و یک آموزشگاه حرفهای اکشن تاسیس کرد. پیمان ابدی بیستم آذر ۱۳۸۶ با ساناز نوروززاده ازدواج کرد.
نوروززاده پس از مرگ غیرمنتظره این بدلکار، سرپرستی تیم او را به عهده گرفت. او دانشآموخته مهندسی منابع طبیعی ـ محیطزیست است و مدرک کارگردانی سینما و تدوین از وزارت ارشاد دارد. نوروززاده در سمت مدیر و طراح اکشن، همراه گروه ویژهاش و همچنین بانوان موتور کراس نورا نراقی و شهرزاد نظیفی در فیلم «شهر اسفنجی» صحنههای اکشن را خلق کرد و نام خود را به عنوان اولین زن ایرانی طراح صحنههای اکشن در ایران ثبت کرد.
دیدگاههای او درباره شرایط بدلکاری در سینما و تلویزیون را از نظر میگذرانید.
● تخصصی به نام طراحی اکشن
در پروژههای سینمایی و تلویزیونی طراحی بخشهای حادثهای کار را به عهده میگیرم و پس از خواندن کامل فیلمنامه، براساس نیاز فضای قصه، صحنههای اکشن را طراحی میکنم. البته در ایران معمولا صحنههای اکشن توسط کارگردان و نویسنده مشخص و براساس آن کار طراحی آغاز میشود؛ اما در شکل استاندارد آن، طراحی صحنههای اکشن، تخصصی جداگانه میطلبد. طراح اکشن میتواند با تغییر زاویه دوربینی که به فیلمبردار پیشنهاد میکند در اجرا و باورپذیری صحنههای اکشن موثر عمل کند.
● ارتقای کیفی با حضور ابدی
حضور مرحوم پیمان ابدی در ارتقای کیفی حوزه اکشن، بدلکاری و جلوههای ویژه فیلمها و مجموعههای تلویزیونی ایرانی اثرگذار بوده است. او با دانش و تجربه، این بحث را به سینما و تلویزیون ایران آورد، به اصول حرفهای پایبند بود و میدانست در همه جای دنیا، واحد اکشن از واحد درام جداست و کارگردانی و فیلمبرداری مستقلی دارد.
● بدلکاری، نیازمند حمایت است
حوزه بدلکاری و اجرای صحنههای حادثهای در سینما و سریالهای تلویزیونی نیازمند حمایت ویژهتری است و وضعیت که این فن در شرایط فعلی از آن برخوردار است، آرمانی نیست. متاسفانه امروزه تهیهکنندگان کمتر به این حوزه توجه دارند و بودجه و امکانات لازم را برای این بخش در نظر نمیگیرند و به بحث بیمه بدلکاران هم توجهی نمیکنند. من همیشه به امنیت اعضای گروهم توجه داشتهام و امیدوارم با توجه و عنایت مسئولان، این بخش به وسایل روز دنیا تجهیز شود و بدلکاران بتوانند در شرایط حرفهایتری به فعالیت بپردازند که البته متاسفانه تا امروز خبری از آن نیست.
● قوت قلب
همانطور که اشاره کردم، حضور مرحوم ابدی برای بدلکاری کارهای نمایشی کشورمان یک قوت قلب بود و حالا که نیست، جای خالی او احساس میشود. شاید بتوانم بگویم با توجه به اتفاق تلخی که برای پیمان رخ داد، از حضور در این حرفه دلسرد شدهام، اما ادامه مدل فعالیت او در این عرصه، تنها دغدغهام از این حضور است.
احمد محمداسماعیلی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست