دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
دفاع مشروع,ترور و عملیات شهادت طلبانه در مذهب شیعه
این مقاله بر ادلّه مذهبی و دیدگاههای درون مذهبی شیعه نسبت به دفاع مشروع، ترور و عملیات استشهادی تمركز دارد. فقه شیعه دست كم برای تبیین رفتار سیاسی ـ دفاعی جوامع شیعی اهمیت زیادی دارد. این دستگاه فقهی ـ حقوقی هرچند مفهوم ترور و انتحار را تحریم كرده است، اما عملیات شهادتطلبانه را ذیل مفهوم عمومی «جهاد دفاعی» قرار داده و حدود و شرایط اقدامات دفاعی مشروع را توضیح میدهد. با این حال، استراتژی دفاعی شیعه قیود ممنوعه مهمّی دارد: تحریم فتك و غَدْر، منع ترور و حرمت نقض عهد و میثاق. این مقاله با توضیح این قیود، به تبیین دیدگاههای فقهی شیعه پرداخته است.
«دفاع مشروع»، «ترور» و «عملیات استشهادی / انتحاری» مفاهیم سهگانه و مهمّی هستند كه به موازات گسترش جهانی خشونت و ترور در دو دهه پایانی قرن بیستم، در ادبیات اسلام سیاسی نیز به تدریج، ظاهر شدهاند. تبیینهای ممكن درباره ظهور این پدیده را میتوان به دو دسته اساسی تقسیم كرد:
الف. تبیینهای معطوف به انگیزههای روانشناختی، اجتماعی و سیاسی؛
ب. دیدگاهها و ادلّه مذهبی.
در این مقاله، پس از اشاره به تبیینهای نوع اول، دیدگاهها و ادلّه مذهبی، به ویژه با تكیه بر منابع شیعه، گزارش خواهند شد. پرسشِ محوری مقاله این است كه «مذهب شیعه معاصر چه تبیینی از ماهیت دفاع مشروع، ترور و عملیات استشهادی / انتحاری دارد؟»
● تبیینهای علّی و منطق عملیات استشهادی
تبیینهای علّی، عملیات استشهادی مسلمانان را در زمینه عمومی تروریسم انتحاری(۱) از ۱۹۸۰ تاكنون تحلیل میكنند. طبق این تحلیلها، هرچند عملیات استشهادی مسلمانان قابل توجه است، اما تروریسم انتحاری نوین، هرگز به بنیادگرایی اسلامی محدود نمیشود، بلكه دایره وسیعی را شامل میشود كه عملیات استشهادی مسلمانان فقط بخشی از آن است. بدینسان، تروریسم انتحاری نوین امری جهانی است و از منطقی جهانی، به عنوان بخشی از سیاست بینالملل نوین پیروی میكند و البته رفتار مسلمانان را نیز باید در قالب همین منطق استراتژیك فراگیر درك نمود.رابرت پاپ (Robert. A. Pape) در مقالهای با عنوان «منطق استراتژیك تروریسم انتحاری»،(۲) كوشش كرده است ضمن اشاره به ادبیات موجود درباره تبیینهای علّی، نظریهای درباره منطق استراتژیك حاكم بر عملیات انتحاری رو به رشد در سطح جهانی در دو دهه اخیر ارائه كند. اهمیت نظریه پاپ از دیدگاه نوشته حاضر، از آنروست كه با تكیه بر دادههای آماری سالهای ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۳، نوعی از عقلانیت و انتخاب عقلانی معطوف به هدف در مجموعه عملیاتهای انتحاری را تبیین و گزارش میكند.(۳) شاید بتوان تبیین رابرت پاپ را درآمدی بر طرح تبیین دیدگاههای مذهبی شیعه در خصوص این پدیده تلقّی كرد؛ زیرا دیدگاههای شیعی نیز با فرض یك منطق عقلانی یا عدم آن در عملیات استشهادی، ماهیت این نوع عملیات را ذیل عنوان «دفاع مشروع» و در قالب «جهاد دفاعی» ارزیابی میكنند و از این حیث كه دیدگاههای شیعی در باب جهاد، با مجموعه مذاهب فقهی اهل سنّت تفاوتهای استراتژیك دارند، لاجرم اندیشه شیعه درباره عملیات استشهادی نیز از مختصات ویژهای برخوردار است.
به نظر پاپ، موج اول تبیینهای علّی، كه در سالهای هشتاد و نود در غرب رواج یافت، عملیات انتحاری را عمدتا در قالب انگیزههای روانی افراد انتحاركننده تحلیل میكرد. از جمله ویژگیهای مثبت این تحلیلها، توجه به پراكندگی عملیات انتحاری در جهان در بین مسلمانان و غیرمسلمانان از یك سو، و نیز وجود جهتگیریهای سكولار در عملیات انتحاری در جوامع اسلامی از سوی دیگر است. بنابراین، تحلیلهای موج اول بیتوجه به انگیزههای مذهبی، به این دلیل كه عملیات انتحاری فراتر از مذهب است، بر عوامل روانی ـ درونی افراد انتحاركننده به مثابه پایه تحلیل تمركز یافتند و همین تحلیل را به رهبران هدایتكننده سازمانهای تروریستی تعمیم دادند. طبق این برداشت از پدیده «عملیات انتحاری»، مفاهیمی مانند غیرمعقول بودن(۴) و جزمگرایی اعتقادی افراد(۵) از علل اقدامات انتحاری تلقّی میشوند و قهرا نمیتوان منطقی عقلانی برای عملیات انتحاری تصور نمود.(۶)
اما موج دوم تبیینها عملیات انتحاری را اقدامی میدانند كه برای دستیابی به اهداف سیاسی خاص طراحی میشود و بنابراین، از «عقلانیتی به ظاهر غیرعقلانی» حكایت میكند. پاپ، كه خود را از مجموعه موج دوم معرفی میكند، برای آزمون فرضیهاش درباره «منطق استراتژیك عملیات انتحاری»، این نوع عملیاتهای انجام شده در سطح جهان را در سالهای ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۱ از همین زاویه مورد بررسی قرار میدهد. وی پنج ویژگی مشترك در همه این رفتارها ملاحظه میكند:
● ویژگیهای پنجگانه عملیات انتحاری
به نظر پاپ، عملیاتهای انتحاری نوین، اغلب در پنج مورد مهم، وجه مشترك دارند. وی این موارد را تحت عنوان «وجوه پنجگانه» تنظیم كرده است:(۷)
۱. عملیات انتحاری اقدامی «استراتژیك» است. بیشتر مهاجمان انتحاری افرادی جزمگرا و از لحاظ روانی، گوشهنشین و پرخاشگر نیستند، بلكه بیشتر به گروههای سازمانیافتهای تعلّق دارند كه در جستوجوی هدف سیاسی ویژهای هستند. این گروهها عملیات انتحاری را در جهت همین اهدافِ مشخّص برپا میكنند و آنگاه كه تمام یا بخشی از این هدفها تحقق پیدا كردند، مهاجمان انتحاری نیز متوقّف میشوند.
۲. منطق استراتژیك عملیات انتحاری، ناظر به «اهداف سرزمینی» است، به ویژه چنان طرّاحی میشود كه دموكراسیهای نوین را وادار به اعطای نوعی خودمختاری یا امتیازات و خواستهای ملّی كند.
۳. طی بیست سال گذشته، تروریستهای انتحاری چنین اندیشیدهاند كه این نوع عملیات تنها راه ممكن و مؤثر است. بدینسان، تأثیر عملیات انتحاری در تحصیل مقاصد سیاسی، آنان را به تعقیب عملیاتهای بلندپروازانه تشویق كرده است.
۴. هرچند تعدیل عملیات تروریستی باعث تعدیل در امتیازات داده شده بوده است، اما به طور كلی، تنبیه غیرنظامیان به سطوح پایین تا متوسط تهدیدات تروریستی تعلّق دارد. تروریسم انتحاری از اهداف غیرنظامی / مدنی برای تهدید دیوار امنیتی و افزایش هزینه امنیتی دولتهای نوین استفاده میكند.
۵. در نهایت، مهمترین راه امیدبخش برای مقابله با عملیات انتحاری، كاهش اطمینان تروریستها برای انجام این حملات در جوامع هدف است؛ نه اقدام نظامی به تنهایی قادر به كنترل عملیات انتحاری است و نه اعطای امتیاز، بلكه مهار این نوع عملیات نیازمند تدابیر دفاع مرزی و ابزارهای امنیتی درون سرزمین خاص میباشد.
اشاره به نكات پنجگانه مزبور، از دیدگاه مقاله حاضر اهمیت دارند؛ زیرا اولاً، جوامع شیعی نیز به دلایل جغرافیایی ـ سیاسی در معرض این نوع حملات انتحاری قرار دارند. حوادث تروریستی علیه شیعیان در محرّم ۱۳۸۲ در كشور عراق و نیز فعالیتهای تروریستی گسترده «سازمان مجاهدین خلق» علیه اهداف دولتی و شهروندان ایران در ۲۵ سال گذشته از جمله نمونههای مهم این نوع عملیات انتحاری در جوامع شیعه محسوب میشوند.
ثانیا، منابع مذهبی شیعه تفاوتهای بنیادی میان عملیات انتحاری و استشهادی قایل شده و ضمن تحریم ترور و عملیات انتحاری، بحث و تفسیر خاصی از ماهیت و حدود عملیات استشهادی ارائه دادهاند. در ذیل، به بسط و تفصیل این اندیشه و استدلالهای فقهی آن میپردازیم:
● شیعه و مسئله عملیات استشهادی
عملیاتهای استشهادی نیز همانند دیگر عملیات انتحاری، اهداف منطقی ـ استراتژیك دارند و در شرایطی شكل میگیرند كه تنها راه ممكن برای الزام دولتها برای تغییر سیاستها تصور شوند، با این تفاوت اساسی كه منطقه استراتژیك عملیات استشهادی «مطلقا ویژگی دفاعی» دارد و بدینسان، تابع دیدگاه عمومی شیعه در باب جهاد و جهاد دفاعی میباشد.
منابع اهل سنّت از وجوب «جهاد ابتدایی» سخن گفتهاند و البته جزئیات فقهی و تبعات حقوقی آن را نیز از شافعی در رساله امّ تاكنون توضیح دادهاند.(۸) تعداد كمی از فقیهان معاصر اهل سنّت از «ماهیت مطلقا دفاعی جهاد» حمایت كردهاند. شیخ محمّد عبده در تفسیر المنار چنین دیدگاهی دارد.(۹) شیخ نعمت الله صالحی نجف آبادی مجموع این دیدگاهها را در كتاب جدید خود، جهاد در اسلام، گردآوری و ارزیابی كرده است.(۱۰)
فقه شیعه در ماهیت جهاد ابتدایی دیدگاه ویژهای دارد: اغلب قریب به اتفاق فقیهان شیعه تقسیمبندی جهاد به دو نوع «ابتدایی» و «دفاعی» را همانند اهل سنّت پذیرفتهاند، اما بر خلاف اهل سنّت، «جهاد ابتدایی» و به تعبیر دیگر، «جهاد اصلی» را مشروط به امر امام معصوم مبسوط الید دانستهاند. صالحی نجفآبادی، كه خود تقسیم دوگانه جهاد به ابتدایی و دفاعی را نمیپذیرد و مجموعه ادلّه جهاد را ذیل جهاد دفاعی میداند، درباره دیدگاه عمومی فقیهان شیعه مینویسد: «عجیب است كه هیچیك از فقهای شیعه در اینكه جهاد اصلی مشروط به امر امام معصوم مبسوط الید است، تردید نكردهاند.»(۱۱)
نتیجه این دیدگاه، تعطیل جهاد ابتدایی و خصومت نسبت به غیرمسلمانانی است كه به رغم تفاوت دین و عقیده، در وضعیت جنگی و تهاجمی نسبت به مسلمانان قرار ندارند. این مطلب در نظر علمای شیعه به قدری مسلّم بوده است كه فیض كاشانی در كتاب الشافی میگوید: «چون در زمان غیبت، جهاد حق تعطیل است، ما از ذكر آداب و شرایط آن خودداری كردیم» (و لمّا كان الجهاد الحق ساقطا فی زمن الغیبهٔ طوینا ذكر آدابه و شرائطه.)(۱۲)
سیدعلی طباطبائی (۱۲۳۱ ق) صاحب ریاض المسالك توضیح بیشتری دارد؛ وی تأكید میكند كه جهاد به معنای اول (جهاد ابتدایی) فقط با وجود امام عادل، كه معصوم علیهالسلام یا منصوب او برای جهاد ـ یا اعم از جهاد و غیرجهاد ـ باشد، واجب است. اما نایب عام امام در دوره غیبت، نظیر فقیه، چنین حكم و اختیاری ندارد. بنابراین، نه بر خود فقیه جایز است و نه بر كسی كه او را همراهی میكند كه در حال غیبت، اقدام به جهاد ابتدایی نماید. به نظر طباطبائی، این اندیشه آنگونه كه كتابهای فقهی المنتهی و الغنیهٔ نیز تصریح كردهاند، مخالفی در مذهب شیعه ندارد، بلكه ظاهر این منابع، اجماع بر حضور معصوم علیهالسلام است و نصوص و ادلّه متواتر شیعه نیز آن را تقویت میكنند. طباطبائی بر اساس این شرط (وجود معصوم علیهالسلام )، جهاد در دوره غیبت را جز در شرایط دفاعی خاص، كه اساس اسلام و جامعه اسلامی تهدید میشود، منع میكند.(۱۳)
شیخ محمّد حسن نجفی (۱۲۶۶) در كتاب «جهاد» جواهر الكلام، دیدگاه صاحب المسالك را تكرار كرده و تأكید نموده است كه ظاهر این اندیشهها «عدم اكتفا به نایب غیبت»،(۱۴) یعنی فقیه حاكم، در امر جهاد است. صاحب جواهر همچنین روایتی از امام رضا علیهالسلام نقل میكند كه با تلقّی دوره غیبت به مثابه دوره تقیّه، هرگونه تردّد و قتل نسبت به كفّار را در دوره غیبت / تقیّه، تحریم كرده است. در تحف العقول از امام رضا علیهالسلام در نوشتهای به مأمون آمده است: «و جهاد همراه با امام عادل واجب است، و كسی كه در دفاع از مال و رحل و جان خود مبارزه كند و كشته شود، شهید است، و قتل احدی از كفّار در دار تقیّه حلال نیست، مگر آنكه قاتل یا یاغی [زورگیر [باشد، و این [عدم تعرّض] تا زمانی است كه بر نفس خویشتن بیم ندارید.» (و الجهادُ واجبٌ مع امامٍ عادلٍ، و من قَاتَل فقُتِل دونَ مالِه و رَحلهِ و نَسبِه فهو شهیدٌ، ولا یَحلُّ قتَلُ اَحدٍ مِن الكفار فی دارالتّقیّهِٔ الاّ قاتلٌ او باغٌ و ذلكَ اِذا لم تَحذر علی نفسِك.)(۱۵)
صاحب جواهر پس از نقل روایت مزبور و نیز اقوال مشهور علمای شیعه در باب منع جهاد ابتدایی در دوره غیبت، امكان مناقشه در باب قول مشهور فقها را با استناد به عموم ادلّه ولایت فقیه بعید نمیداند. اما از آنرو كه ظاهرا وجود و اتمام «اجماع» در بین علمای شیعه را پذیرفته است، از طرح و تعقیب مناقشه خود دست برمیدارد و بیآنكه تعرّضی به قول مشهور شیعه داشته باشد، به ادامه مباحث خود درباره بقیّه مسائل مربوط به جهاد در فقه شیعه میپردازد.(۱۶)
پینوشتها
۱. Suicide Terrorism.
۲. Robert. A. Pape, "The Strategic Logic of Suicide Terrorism" in American Political Science Review, vol. ۹۷, no.۳, August ۲۰۰۳. PP. ۳۴۳-۳۶۱.
۳. Ibid, P. ۳۴۸ & ۳۵۷-۳۶۱.
۴. irrationality.
۵. Religious Fauaticism.
۶. Ibid. PP. ۳۴۳-۳۴۴.
۷. Ibid. P. ۳۴۴.
۸.امام محمد شافعی، كتاب الام، بیروت، دارالمعرفهٔ، ۱۹۹۴، ج ۴، ص ۱۶۱.
۹. نعمت الله صالحی نجفآبادی، جهاد در اسلام، تهران، نشر نی، ۱۳۸۲، ص ۲۳، به نقل از: محمّد عبده، تفسیر المنار، ج ۲، ص ۲۱۰.
۱۰. همان، ص ۱۰۸ ـ ۱۰۹.
۱۱. همان، ص ۶۷.
۱۲. نعمتاللّه صالحی نجفآبادی، همان، ص ۶۶، به نقل از: مولی محسن فیض كاشانی، الشافی، جزء۲،ص ۷۳.
۱۳. سیدعلی طباطبائی، ریاض المسالك، قم، مؤسسهانتشاراتاسلامی،۱۴۱۵،ج۷،ص ۴۴۶ ـ ۴۴۷.
۱۴. محمد حسن نجفی، جواهر الكلام، تحقیق شیخ عباس قوچانی، چ هفتم، بیروت، داراحیاء التراث العربی، بیتا، ج ۲۱، ص ۱۳.
۱۵. همان، ص ۱۲.
۱۶. همان، كتاب «جهاد»، ص ۱۳ـ۱۴. شاید به استناد همین نكات و اشارات صاحب جواهر است كه بعضی از فقیهان معاصر شیعه نیز به عدم تمایل صاحب جواهر نسبت به تعرّض اظهار نظر كردهاند. نك: سید علی خامنهای، اجوته الاستفتائات، فصل جهاد. س. ج ۱۰۴۸.
۱۷. محمدحسن نجفی، پیشین، ص ۱۶.
۱۸. همان، ص ۱۸ ـ ۱۹.
۱۹. همان، ص ۴۷. اندیشمندان شیعه حاكمان جائر را به سه دسته تقسیم كردهاند: جائر كافر، جائر مخالف (اهل سنّت)، و جائر مؤمن (حاكمان شیعه مذهب كه بدون اذن شارع عرصه سیاسی را تصرف كردهاند.) نك: شیخ مرتضی انصاری، المكاسب، چاپ قدیم، ص ۱۵۳ ـ ۱۵۶ / همو، المكاسب المحرّمهٔ، باب جوائز.
۲۰. www.deedgah.org/gaftegoo۰۰۵.htm
۲۱.Ibid,www.deedgah.org/gaftegoo۰۰۵.htm
۲۲. محمد حسن نجفی، پیشین، ص ۷۸.
۲۳. همان.
۲۴. محمد بن حسن الحرّ العاملی، وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، قم، مؤسسه آل البیت، ۱۴۱۶ ق، ۱۳۷۴ ش، ج ۱۵، ص ۶۹ ـ ۷۰.
۲۵. همان، ص ۶۹.
۲۶. همان، ص ۷۰ / نهجالبلاغه، تصحیح صبحی صالح، قم، هجرت، ۱۳۹۵ ق، ص ۳۱۸.
۲۷. مجموعه تروریسم، گردآوری و ویرایش رضا طیّب، مقاله دیوید آرون شواتز، «تروریسم بین الملل و حقوق اسلامی»، ترجمه زهرا كسمتی، تهران، نشر نی، ۱۳۸۲، ص ۲۸۰ ـ ۳۷۹.
۲۸. Robert. A. Pape. OP.Cit. P. ۳۴۵.
۲۹. www.Lankarani.org /Persian /Ahkam /new-estefta.html/ سؤال و جواب ۸۱۲
۳۰. محمد فاضل لكنرانی، جامع المسائل، ج دوم، باب «دفاع»، ص ۴۸۱.
۳۱. www.Lankarani.org /Persian /Ahkam /new-estefta.html/ سؤال و جواب ۴۹۲
۳۲.محمدبنحسنالحرّالعاملی،پیشین،ص۱۱۹ـ۱۲۳.
۳۳. همان، ص ۱۲۳، روایت ۲۰۱۲۴.
۳۴. همان، ص ۱۲۱، روایت ۲۰۱۱۶.
۳۵. همان، ص ۱۲۱، روایت ۲۰۱۱۷ ـ ۲۰۱۱۸.
۳۶. همان.
۳۷. محمد حسن نجفی، پیشین، ج ۴۱، كتاب «الحدود»، ص ۶۵۱.
۳۸. همان، ص ۶۵۲ ـ ۶۵۶.
۳۹. همان، ج ۲۱، ص ۴۷.
۴۰. سید علی خامنهای، پیشین، ج ۲، باب «جهاد».
۴۱. محمدحسن نجفی، پیشین، ج ۴۱، ص ۶۵۳ (و فی قواعد الفاضل، یجب الدفاع عن النفس و الحریم ما استطاع، و لایجوز الاستسلام.)
۴۲. نعمتاللهصالحینجفآبادی،پیشین،ص۱۵ـ ۹۲.
منبع:فصلنامه شیعه شناسی، شماره ۶
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست