سه شنبه, ۱۸ دی, ۱۴۰۳ / 7 January, 2025
نگاهی مختصر به موسیقی انقلاب
جرقههای موسیقی انقلاب از ماههای قبل از انقلاب زده شد، زمانی که هوشنگ ابتهاج سایه در رادیو مسئولیت موسیقی را بر عهده داشت و جریانی از موزیسینهای جوان و خوشفکر به دور او گرد آمده بودند؛ محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان، محمدرضا شجریان، شهرام ناظری و...
خرداد ۵۷، حسین علیزاده قطعه معروف حصار را برای زندانیان سیاسی دربند رژیم پهلوی ساخت، قطعهای که در چهارگاه ساختهشده بود و شعر معروف:
ای عاشقان، ای عاشقان، پیمانهها پرخون کنید
وز خون دل چون لالهها، رخسارهها گلگون کنید
آمد یکی آتشسوار، بیرون جهید از این حصار
تا بردمد خورشید نو، شب را زخود بیرون کنید
این قطعه در همان روزها از رادیو پخش شد و ولولهای در زندان انداخت به نحوی که حسین علیزاده وقتی هفته بعد برای دیدن همسر زندانیاش رفت، تاثیرات آن را از گپ وگفت با همسرش دریافت. اما جرقه اصلی این جریان به روز بعد از هفدهم شهریور بازمیگشت.
بعد از این حادثه و در صبح روز هجدهم، تمام نوازندگان رادیو به همراه هوشنگ ابتهاج سایه از کار در رادیو استعفا دادند و حتی از رفتن به سفر پیشبینیشده به شوروی امتناع کردند.
نتیجه آن شد که تمام این افراد جریان و کانونی به نام چاووش را بنا نهادند و نخستین اثر آنها «چاووش ۱ در بیات ترک» بود که به یاد عارف قزوینی توسط محمدرضا لطفی ساخته شد و با صدای شجریان به بازار آمد.
چندی بعد، قطعات و تصانیفی چون شبنورد، همراه شو عزیز، ایرانی ز سر کن خواب مستی و... دیگر آثار این گروه به بازار آمد که با اقبال فراوان اهالی موسیقی روبهرو شد. نگاهی به این آثار نشان میدهد جریانات اجتماعی تا چه اندازه در شکلگیری برخی از آثار موسیقایی سهم داشتهاند.
شاید بعد از مشروطه که عارف قزوینی و شیدا برخی آثار سیاسی ـ اجتماعی را در قالب سرود و ترانه و تصنیف ساختند و بسرعت در میان مردم پراکنده شد، جریان چاووش مهمترین و شاخصترین جریان در میان موسیقیهای مرتبط با جریانات و جنبشهای اجتماعی به شمار برود.
این موسیقی توانست همزمان شور و انرژی خاصی را به جریان رخوتزده موسیقی کشور وارد کند و خود بنیانگذار آثاری ماندگار برای بعدهای موسیقی ایران شد؛ آثاری که خارج از چارچوبهای سفارشی و دولتی مسیر خود را ادامه داد و به تولید آلبومهایی چون نینوا، شورانگیز، چاووش ۶، بیداد، دستان، نوا مرکب و... انجامید. در حالی که موسیقی مورد نظر و یادشده، استمرار یافت و به زاد و ولد خود در سالهای بعد ادامه داد و هنوز که هنوز است، مهمترین جریان جدی و هنری موسیقی کشور به شمار میرود.
سیدابوالحسن مختاباد
منتقد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست