شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بودجه بازاریابی سال ۹۴ را چطوری ببندیم


بودجه بازاریابی سال ۹۴ را چطوری ببندیم

برنامه ریزی زمانی و مالی برای هر فرایند موفقیت آمیزی پر اهمیت است, از آنجایی که بازاریابی یکی از ارکان اصلی رشد و بقا هر سازمانی است لذا بودجه بندی و برنامه ریزی زمانی در این حوزه می تواند احتمال رسیدن به آرمان های سازمان را افزایش دهد

برنامه ریزی زمانی و مالی برای هر فرایند موفقیت آمیزی پر اهمیت است، از آنجایی که بازاریابی یکی از ارکان اصلی رشد و بقا هر سازمانی است لذا بودجه بندی و برنامه ریزی زمانی در این حوزه می تواند احتمال رسیدن به آرمان های سازمان را افزایش دهد. وجود برنامه مشخص در بازاریابی شرکت شما هدف ایجاد می نماید، بودجه بازاریابی به شما کمک می نماید تا قدم های عملی برای دستیابی به این اهداف بردارید. پس باید به طور دقیق میزان هزینه بازاریابی، زمان و مکان آن را مشخص نمود! معمولا بودجه بازاریابی به طور عام هزینه های تبلیغات، ترفیعات و روابط عمومی ها را پوشش می دهد. میزان بودجه بازاریابی نسبت به اندازه کسب و کار، فروش سالانه و میزان رقابت متفاوت می باشد. بسته به نوع صنعت و بازار، بودجه بازاریابی می تواند حداقل یک درصد از فروش تا حداکثر ۳۰ درصد متغیر باشد. شرکت های جدید التأسیس ممکن است تا ۵۰ درصد از فروش برای برنامه های بازاریابی مقدماتی در سال اول فعالیتشان اختصاص دهند. مدیر یک کسب و کار کوچک ممکن است تلاش کند این هزینه را فقط برای رقابت با رقبای مشخص خود صرف نماید.

عناوین بودجه بازاریابی شامل موارد ذیل می گردد:

۱- طراحی و هزینه های چاپ برای تمام مواد چاپ، از قبیل خبرنامه ها، روزنامه ها، مجلات، و منتشر شده در مطبوعات، هزینه های پست مستقیم

۲- چاپ و پخش تبلیغات

۳- روابط عمومی

۴- تدوین وب سایت

۵- معرفی شرکت

۶- هر روش خاص مورد نیاز دیگر

در نظر داشته باشید، معمولا ساده ترین روش آن است که با یک مقدار پایه برای بودجه بازاریابی آغاز نمایید و سپس آن را به زیر شاخه های مشخصی تقسیم کنید. بودجه بازاریابی برای در هر شرکتی متفاوت است، در زیر چهار روش معمول مورد استفاده برای تخصیص بودجه بازاریابی معرفی می شود:

درصد از فروش

این روش برای زمانی که فروش به صورت سیستماتیک درامده است، کاربرد دارد. اختصاص یک درصد مشخص از درآمد فروش یکی از محبوب ترین روش ها برای بودجه بندی در بازاریابی است. این میزان به طور متوسط معمولا مابین نه تا دوازده درصد از بودجه سالیانه می باشد، و در کسب و کار های کوچک به کمتر از دو درصد هم می رسد. اگر شرکتی در حال راه اندازی یک محصول یا خدمت جدید باشد، به تبلیغات بیشتری نیازمند دارد، بنابراین این درصد افزایش خواهد یافت. مزیت اصلی استفاده از یک درصد از فروش این است که بودجه بازاریابی با درآمد فروش شرکت، افزایش یا کاهش خواهد یافت.

روش پولی

اغلب شرکت ها به سادگی مقداری پول به منظور بودجه بازاریابی خود اختصاص می دهند. این روش مخصوصا برای شرکت های کوچک مفید می باشد، شرکت های کوچک نظر به این دارند که از عهده چه مقدار هزینه بازاریابی می توانند برآیند. اختصاص یک نرخ ثابت معمولا برای شرکت ها و آن قسمت هایی که به دنبال هزینه یک باره هستند، از قبیل روابط عمومی، بازاریابی یا نشان تجاری، موثر است، ولی برای یک برنامه بازاریابی بلندمدت موثر نیست. تعریف یک مقدار مشخصی هزینه برای بودجه بازاریابی در سال اول مدیران یک شرکت ممکن است آن را به چالش کشیده، زیرا هیچ سابقه ای از فروش و هزینه های بازاریابی وجود ندارد. برخی از صاحبان و مدیران شرکت ها در سال اول تاسیس خود، به افرادی که در این صنعت فعال هستند مراجعه می کنند و در مورد پروژه های بازاریابی و فروش آنها پرس و جو می کنند و به این وسیله هزینه های بازاریابی خود را تخمین و برآورد می کنند.

تطبیق با رقبا

راه دیگر به منظور تدوین یک برنامه بودجه بازاریابی این است که به تجزیه و تحلیل و برآورد آنچه رقبا برای بازاریابی خود هزینه می کنند، بپردازند و آن را برای خود کپی کنند. که البته با توجه به اینکه اکثر شرکت ها در ایران به صورت سنتی عمل می کنند، زیرا شرایط محیطی ممکن است برای شرکت های مختلف، شرایط متفاوتی را رغم بزنند. به هر حال این روش یکی دیگر از راه های ساده برای تنظیم بودجه است، که با تطبیق هزینه بازاریابی خود با هزینه رقبای خود به نوعی خود را در صف رقابت با رقیب نگه می دارد. به هرحال این روش فرض می کند که رقبا مبلغ مناسبی را به این امر اختصاص می دهند و دارای یک شرکت برابر هستند. اگر شما مدیر یک موسسه مالی و اعتباری کوچک باشید و رقبای قدرتمندی مانند بانک ها را داشته باشید، بدیهی است که شما نمی توانید از بودجه بازاریابی بانک ملت کپی برداری نمایید. هنگام استفاده از این روش، درآمد و سایز یک شرکت هم باید در نظر گرفته شود.

اهداف برنامه بازاریابی

این روش اغلب به عنوان موثرترین روش بودجه بندی در نظر گرفته می شود. در این روش از اهداف برنامه بازاریابی برای تعیین بودجه بازاریابی استفاده می شود. این بودجه، برآورد هزینه های مورد نیاز برای دستیابی به اهداف بازاریابی مطلوب و مد نظر است. اگر چه این روش از بودجه بندی، بسیار واقع بینانه است و اغلب محدود به سرمایه موجود می باشد. البته گاهی بودجه مطلوب مورد نظر ممکن است از پولی که برای یک سال کنار گذاشته شده است، تجاوز نماید. به هر حال، بسیاری بر این باورند این روشی منطقی برای تعیین بودجه بازاریابی می باشد. با این حال اختصاص یک بودجه بازاریابی دقیق قبل از شروع هر سال مالی و سالانه ممکن است به موازات رشد یا افت شرکت تغییر کند. نظارت بر هزینه های بازاریابی و نتایج در طول سال باعث اثر بخشی بهتر بودجه تان می گردد.

در نظر داشته باشید که مدیریت خوب بازاریابی یک شرکت، خود باعث می گردد که کسب و کار در محیط دلخواه قرار گرفته و به درآمد بالا دست یابید.

بودجه بازاریابی سال ۹۴ را چطوری ببندیم؟!؟

نویسنده :خدایار عبداللهی

تحلیلگر اقتصادی



همچنین مشاهده کنید