پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
مجله ویستا

مدیریت بازاریابی در ایران


مدیریت بازاریابی در ایران

بازاریابی ایران ایستگاههای محصول, فروش, تبلیغات, توزیع و بازاریابی عمومی و کلی را پشت سر گذاشته و ایستگاههای تازه ای شامل تحقیقات بازاریابی پیشرفته, مدیریت برند, بازاریابی مستقیم و خلاقانه و بازاریابی تخصصی را در مسیر حرفه ای شدن پیش رو دارد

بازاریابی ایران ایستگاههای محصول، فروش، تبلیغات، توزیع و بازاریابی عمومی و کلی را پشت سر گذاشته و ایستگاههای تازه ای شامل تحقیقات بازاریابی پیشرفته، مدیریت برند، بازاریابی مستقیم و خلاقانه و بازاریابی تخصصی را در مسیر حرفه ای شدن پیش رو دارد.

برای رسیدن به مقصد و حرکت درست در این مسیر لازم است به نکاتی چند از جمله آگاهی از اهداف و انگیزه ها و دلایل سفر، چگونگی حرکت در این مسیر، مدت توقف در هر ایستگاه، همسفرها، توشه سفر و نقشه و راهنمای سفر توجه داشت.

‌● اهداف و انگیزه ها

مهمترین اهداف و انگیزه های بازاریابی ایران برای حرکت به سوی بازاریابی تخصصی و تخصص بازاریابی عبارتند از:

- آماده شدن برای رقابت واقعی در داخل و یا خارج از کشور

- افزایش دانش و مهارتهای لازم برای حضور در بازارهای آینده

- پاسخگویی بهتر و سریعتر به انتظارها و نیازهای مخاطبان

- استفاده بهینه از منابع و ابزارهای بازاریابی

- افزایش فروش، درآمد، سود و سهم بازار

- انعطاف پذیری و سازگاری سریع با تحولات بازار

- امکان همکاری و مشارکت با انواع گروههای حرفه ای جهانی و

● شبکه های گوناگون

- افزایش بهره وری بازاریابی

- کاهش یا حذف گروههای غیرحرفه ای و آسیب رسان در حوزه بازاریابی و فروش

- سرمایه گذاری برای تخصصی کردن بازاریابی و استفاده از توانایی های متخصصان

● چگونگی حرکت

برای دستیابی به اهداف و انگیزه های بالا لازم است سرعت حرکت در این مسیر متناسب با واقعیت های رقابت جهانی و مقتضیات کشور باشد، در غیر این صورت شاهد نوعی هیجان جبران یا کندی و توقف های مشکل ساز خواهیم بود که در هر دو حالت باعث از دست رفتن فرصتها و حتی انگیزه ها می شود. مطالعه و بررسی موانع و منابع باید مورد تأکید قرار گیرد.

● مدت توقف در ایستگاهها

عدم تشخیص و تفاوت ایستگاه و جایگاه باعث می شود تا توقف در بعضی از ایستگاهها بسیار طولانی شده و تلاش برای حرکت مجدد دشوار شود. تجربه تلخ توقف طولانی در ایستگاه »جایگزینی واردات« در مسیر توسعه اقتصادی کشور و در جا زدن در این ایستگاه باعث شد تا از رسیدن به ایستگاههای بعدی توسعه از جمله گسترش صادرات و جهانی شدن بسیار فاصله گرفته و از رقابت جهانی باز بمانیم. بازاریابی تخصصی نمی تواند توقفی طولانی مدت در هر ایستگاه داشته باشد زیرا دنیای امروز دنیای سرعت و تحول است و ایستایی یعنی پذیرش خطر و نابودی.

● همسفرهای بازاریابی تخصصی

برای دستیابی به اهداف بازاریابی تخصصی و تخصص بازاریابی، بسیاری از نهادها، سازمانها و اشخاص حقیقی و حقوقی بعنوان همسفران، نقش آفرین هستند. همکاری نهادهای دولتی و دولتمردان، دانشگاهها و مؤسسات آموزشی، تولیدکنندگان و بازرگانان و سازمانها و تشکیل های حرفه ای باعث می شود تا مسیر تخصصی و حرفه ای شدن بازاریابی بهتر و سریعتر و با پشتوانه مناسب و محکمی طی شود. هم پذیری دولت، صنعت و دانشگاه باعث می شود تا تخصص های بازاریابی مطابق با نیازها، خواسته ها و انتظارات جامعه و بازار شکل گرفته و تقویت شود.

● توشه سفر

بهترین توشه سفر در این مسیر پرپیچ و خم و طولانی، واقع بینی، امیدواری، بردباری، تلاش، پشتکار، همدلی، اراده و عزم و خرد جمعی، تواضع و آمادگی برای یادگیری، سرمایه های انسانی و مادی، قانون پذیری و نظم پذیری است.

● نقشه راه

سفر به مکان های ناشناخته نیازمند نقشه راه است. داشتن استراتژی و برنامه روشن و مشخص برای حرکت در مسیر حرفه ای شدن و بازاریابی تخصصی یکی از الزامات این سفر است. اگر هدف جامعه درست حرکت کردن در مسیر و سفر تازه است، پیشنهاد می شود اندیشمندان و کارشناسان بازاریابی با دقت و حوصله، استراتژی بازاریابی تخصصی و حرفه ای کشور را تنظیم کرده، و با تشکیل انجمن علمی بازاریابی ایران برهرگونه فعالیت بازاریابی کشور در چارچوب اهداف و مسیر استراتژیک، نظارت داشته باشند تا آینده ای مطلوب برای بازاریابی فراهم آید.

نویسنده: دکتر احمد روستا

این یادداشت به عنوان پیشگفتار مراسم افتتاحیه در دومین کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی ارایه شده است.