پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
مدیریت بازاریابی در ایران
بازاریابی ایران ایستگاههای محصول، فروش، تبلیغات، توزیع و بازاریابی عمومی و کلی را پشت سر گذاشته و ایستگاههای تازه ای شامل تحقیقات بازاریابی پیشرفته، مدیریت برند، بازاریابی مستقیم و خلاقانه و بازاریابی تخصصی را در مسیر حرفه ای شدن پیش رو دارد.
برای رسیدن به مقصد و حرکت درست در این مسیر لازم است به نکاتی چند از جمله آگاهی از اهداف و انگیزه ها و دلایل سفر، چگونگی حرکت در این مسیر، مدت توقف در هر ایستگاه، همسفرها، توشه سفر و نقشه و راهنمای سفر توجه داشت.
● اهداف و انگیزه ها
مهمترین اهداف و انگیزه های بازاریابی ایران برای حرکت به سوی بازاریابی تخصصی و تخصص بازاریابی عبارتند از:
- آماده شدن برای رقابت واقعی در داخل و یا خارج از کشور
- افزایش دانش و مهارتهای لازم برای حضور در بازارهای آینده
- پاسخگویی بهتر و سریعتر به انتظارها و نیازهای مخاطبان
- استفاده بهینه از منابع و ابزارهای بازاریابی
- افزایش فروش، درآمد، سود و سهم بازار
- انعطاف پذیری و سازگاری سریع با تحولات بازار
- امکان همکاری و مشارکت با انواع گروههای حرفه ای جهانی و
● شبکه های گوناگون
- افزایش بهره وری بازاریابی
- کاهش یا حذف گروههای غیرحرفه ای و آسیب رسان در حوزه بازاریابی و فروش
- سرمایه گذاری برای تخصصی کردن بازاریابی و استفاده از توانایی های متخصصان
● چگونگی حرکت
برای دستیابی به اهداف و انگیزه های بالا لازم است سرعت حرکت در این مسیر متناسب با واقعیت های رقابت جهانی و مقتضیات کشور باشد، در غیر این صورت شاهد نوعی هیجان جبران یا کندی و توقف های مشکل ساز خواهیم بود که در هر دو حالت باعث از دست رفتن فرصتها و حتی انگیزه ها می شود. مطالعه و بررسی موانع و منابع باید مورد تأکید قرار گیرد.
● مدت توقف در ایستگاهها
عدم تشخیص و تفاوت ایستگاه و جایگاه باعث می شود تا توقف در بعضی از ایستگاهها بسیار طولانی شده و تلاش برای حرکت مجدد دشوار شود. تجربه تلخ توقف طولانی در ایستگاه »جایگزینی واردات« در مسیر توسعه اقتصادی کشور و در جا زدن در این ایستگاه باعث شد تا از رسیدن به ایستگاههای بعدی توسعه از جمله گسترش صادرات و جهانی شدن بسیار فاصله گرفته و از رقابت جهانی باز بمانیم. بازاریابی تخصصی نمی تواند توقفی طولانی مدت در هر ایستگاه داشته باشد زیرا دنیای امروز دنیای سرعت و تحول است و ایستایی یعنی پذیرش خطر و نابودی.
● همسفرهای بازاریابی تخصصی
برای دستیابی به اهداف بازاریابی تخصصی و تخصص بازاریابی، بسیاری از نهادها، سازمانها و اشخاص حقیقی و حقوقی بعنوان همسفران، نقش آفرین هستند. همکاری نهادهای دولتی و دولتمردان، دانشگاهها و مؤسسات آموزشی، تولیدکنندگان و بازرگانان و سازمانها و تشکیل های حرفه ای باعث می شود تا مسیر تخصصی و حرفه ای شدن بازاریابی بهتر و سریعتر و با پشتوانه مناسب و محکمی طی شود. هم پذیری دولت، صنعت و دانشگاه باعث می شود تا تخصص های بازاریابی مطابق با نیازها، خواسته ها و انتظارات جامعه و بازار شکل گرفته و تقویت شود.
● توشه سفر
بهترین توشه سفر در این مسیر پرپیچ و خم و طولانی، واقع بینی، امیدواری، بردباری، تلاش، پشتکار، همدلی، اراده و عزم و خرد جمعی، تواضع و آمادگی برای یادگیری، سرمایه های انسانی و مادی، قانون پذیری و نظم پذیری است.
● نقشه راه
سفر به مکان های ناشناخته نیازمند نقشه راه است. داشتن استراتژی و برنامه روشن و مشخص برای حرکت در مسیر حرفه ای شدن و بازاریابی تخصصی یکی از الزامات این سفر است. اگر هدف جامعه درست حرکت کردن در مسیر و سفر تازه است، پیشنهاد می شود اندیشمندان و کارشناسان بازاریابی با دقت و حوصله، استراتژی بازاریابی تخصصی و حرفه ای کشور را تنظیم کرده، و با تشکیل انجمن علمی بازاریابی ایران برهرگونه فعالیت بازاریابی کشور در چارچوب اهداف و مسیر استراتژیک، نظارت داشته باشند تا آینده ای مطلوب برای بازاریابی فراهم آید.
نویسنده: دکتر احمد روستا
این یادداشت به عنوان پیشگفتار مراسم افتتاحیه در دومین کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی ارایه شده است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست