چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا

ارتباط بازاریابی جهانی


ارتباط بازاریابی جهانی

روشن است که تبلیغات, فروش شخصی, ارتقای فروش, روابط عمومی و بازاریابی مستقیم, بازاریابی مبتنی بر پایگاه داده و اینترنت از ابزارهای مهم ارتباطات در رقابت جهانی هستند کلیه اشکال مورداستفاده توسط سازمان, جهت اطلاع, یادآوری, توصیف, ترغیب و تاثیر گذاشتن در نگرش و رفتار مشتریان دارد هدف اصلی ارتباطات بازاریابی این است که مزایا و منافع محصول یا خدمت به مشتری اطلاع داده شود

روشن است که تبلیغات، فروش شخصی، ارتقای فروش، روابط عمومی و بازاریابی مستقیم، بازاریابی مبتنی بر پایگاه داده و اینترنت از ابزارهای مهم ارتباطات در رقابت جهانی هستند. کلیه اشکال مورداستفاده توسط سازمان، جهت اطلاع، یادآوری، توصیف، ترغیب و تاثیر گذاشتن در نگرش و رفتار مشتریان دارد. هدف اصلی ارتباطات بازاریابی این است که مزایا و منافع محصول یا خدمت به مشتری اطلاع داده شود. همانطور که اشاره شد، عوامل اصلی آمیخته سیاست‌های ترفیعی و تشویقی شامل تبلیغات، فروش شخصی، پیشبرد فروش و روابط عمومی هستند. تمام این عوامل می‌توانند در بازاریابی جهانی نیز، خواه به تنهایی و یا به صورت ترکیبی، استفاده نشود. در هر کشور، محیطی که برنامه‌ها باید در آن اجرا شوند، متفاوت است. مفهومی به نام ارتباطات بازاریابی منسجم که به آن IMC می‌گویند، نشان‌دهنده ایجاد توازن در این عوامل است.

تبلیغات و نام‌گذاری محصولات در بازار جهانی

تبلیغات را می‌توانیم به عنوان هر پیام تضمینی و متعهدی در رسانه‌های عمومی تعریف کنیم. به عبارت دیگر، تبلیغات عبارت است از: ارتباط و معرفی غیرشخصی محصولات یا خدمات از طریق رسانه‌های عمومی در مقابل دریافت وجه برای موسسات انتفاعی یا غیرانتفاعی و یا افرادی که به نحوی در پیام مشخص شده‌اند. تبلیغات جهانی از جذابیت‌های تبلیغاتی، پیام‌ها، هنر، کپی، عکس‌ها، داستان‌ها و غیره در بازارهای کشورهای مختلف تشکیل شده است.

یک شرکت جهانی که توانایی انتقال از بازار داخل به خارج را دارد و یا می‌تواند یک بازار جهانی جدید ایجاد کند، از مزیت مهمی برخوردار است.

در یک فرآیند بازاریابی خلاق، شرکت باید به دنبال بازاری برای محصول باشد. اولین شرکتی که به دنبال یک بازار جهانی می‌رود، نسبت به بقیه که بعدا بازار را کشف می‌کنند، برتری می‌یابد. تلاش فعالیت‌های تبلیغاتی در داخل و در سطح بین‌الملل می‌تواند بنایی برای کاوش استراتژی‌های جهانی تبلیغات باشد. چنین کاوشی باید همه کسانی که با محصول درگیر می‌شوند را جهت سهیم کردن اطلاعات و استفاده از تجربیات آنها، گرد هم آورد.

چون تبلیغات، اکثرا برای ایجاد ارزش روانی درباره یک محصول یا یک براند طراحی می‌شود، در بازاریابی مصرفی نقش مهمتری دارد. خرید مکرر و با هزینه کم، مستلزم حمایت تبلیغاتی عمیق جهت یادآوری به مصرف‌کنندگان در مورد محصول است.

دلایل گوناگونی برای رشد و محبوبیت تبلیغات جهانی وجود دارد. تلاش‌های جهانی انجام شده در تبلیغات، مدیران را به این باور رسانده که پیام‌های متحد نه تنها در افزایش فروش در کوتاه‌مدت موثر است، بلکه به تقویت ماهیت محصول در بلند مدت و ارایه هزینه کمتر نیز کمک می‌کند. مراکز تجاری منطقه اروپا در حال تجربه کردن نفوذ گسترده براندهای بین‌المللی هستند و با همکاری با سایر شرکت‌ها و همسان‌سازی قیمت‌ها و طرح‌های تولید به صورت واحد، برنامه‌های خود را سازماندهی می‌کنند. از دید بازاریابی، فعالیت‌های گسترده‌ای در حال انجام است که باعث می‌شود براندها در کوتاه‌ترین مدت اروپایی شوند. این پدیده، رشد تبلیغات را سرعت می‌بخشد.

پتانسیل تبلیغات موثر جهانی همچنین هنگامی که شرکت‌ها متوجه مفاهیم جدید، مثل فرهنگ محصول شده‌اند، افزایش یافته است. شرکت‌ها متوجه شده‌اند بعضی از بخش‌های بازار می‌تواند براساس جمعیت شناسی (به عنوان مثال، فرهنگ جوان)، به جای خود فرهنگی (فرهنگ قومی) یا فرهنگ ملی شناخته شود.

در همه دنیا افراد خواهان ارزش، کیفیت و آخرین تکنولوژی هستند. هر کس در هر کجا می‌خواهد که دوستش داشته باشند و به وی احترام بگذارند.

تبلیغات تطبیق یافته با اختلافات فرهنگی جوامع مختلف، از عمده‌ترین مسایلی است که شرکت‌های تولید کننده کفش‌های ورزشی در آمریکا آن را مورد توجه قرار می‌دهند، به همین دلیل نیز آنها از حرفه‌ای‌ترین بازاریابان به شمار می‌روند . شرکت "ری ‌باک" در کشورهای فرانسه، اسپانیا و انگلیس و شرکت "نایک" در تعداد زیادی دیگر از کشورهای اروپایی رهبری بازار را در اختیار دارند. گویای این امر، فروش محصولات تولیدی این دو شرکت در سال ۱۹۹۶ بود که به بالاتر از مرز ۳ میلیارد دلار در سطح جهان رسید.

شرکت "ری باک" با توجه به اختلافات فرهنگی، در فرانسه تبلیغات صحنه‌های بوکس را با فیلم خانم‌هایی که در کنار ساحل در حال ورزش هستند عوض کرد، زیرا تبلیغات خشونت‌آمیز در فرانسه ممنوع است.

همچنین اروپایی‌ها به دلیل بافت فرهنگی خود کمتر از آمریکایی‌ها در فعالیت‌های ورزشی شرکت می‌کنند و به همین دلیل خیلی کم اتفاق می‌افتد که از فروشگاه‌های ورزشی بازدید به عمل آورند و این در حالی است که کفش‌های ورزشی "ری باک" در کشور فرانسه در بیش از هزاران فروشگاه لوازم ورزشی به فروش می‌رسد.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.