چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

با قوانین و مقررات داوری شنا آشنا شویم


با قوانین و مقررات داوری شنا آشنا شویم

داوران استیل در دو طرف طول استخر مستقر می گردند ۲ نفر هر یک در یک سمت هر داور استیل باید دقت نماید که قوانین مربوط به استیل شنای شناگران در مسابقه رعایت گردد و او می بایست در رعایت نمودن استیل برگشت شناگران به داور برگشت کمک کند داور استیل باید جزئیات مربوط خط را به سرداور گزارش دهد

در مسابقات ۸۰۰ و ۱۵۰۰ متر انفرادی هر داور ناظر یا برگشت در انتهای استخر باید تعداد دوره‌های طی شده توسط شناگر مربوط به آن خط را یادداشت نماید و اطلاعات آن‌را به‌صورت شماره و تعداد دورها به‌صورت کامل در Lap card ثبت نماید. (اخطار دور آخر مسابقه در ۸۰۰ و ۱۵۰۰ متر انفرادی به‌عهده داور برگشت است) داوران برگشت بعد از پایان استارت مختلط و آزاد تیمی باید تعیین نمایند که آیا شروع‌کننده بعدی همزمان با شناگری که دیواره استخر را لمس نموده به درون آب پریده است یا خیر؟ داوران برگشت باید هر تخلف و خطا و جزئیات مربوط به آن و شماره خط مربوط را به سرداور برگشت گزارش دهند و اوست که می‌بایست فوراً سرداور مسابقه را در جریان قرار بدهد.

داور استیل: داوران استیل در دو طرف طول استخر مستقر می‌گردند. (۲ نفر هر یک در یک سمت) هر داور استیل باید دقت نماید که قوانین مربوط به استیل شنای شناگران در مسابقه رعایت گردد و او می‌بایست در رعایت نمودن استیل برگشت شناگران به داور برگشت کمک کند. داور استیل باید جزئیات مربوط خط را به سرداور گزارش دهد.

سرداور پایان: سرداور پایان باید جای داوران پایان را تعیین کرده و هر یک را در موقعیت خود قرار دهد. بعد از پایان مسابقه سرداور پایان باید برگه نتایج را از داوران دریافت نموده و نتیجه را به سرداور مسابقه گزارش دهد. در جائی‌که از Tuch pad استفاده می‌شود سرداور پایان باید گزارش رکوردهای پایانی را ”که توسط دستگاه ثبت شده است“ ارائه نماید.

لیست‌بندی دوره‌های مقدماتی، نیمه نهائی و فینال: برای تمامی مسابقات در المپیک، قهرمانی جهان، بازی‌های منطقه‌ای باید گروه‌بندی به‌صورت مشروحه باشد:

دور مقدماتی: بهترین زمان به‌دست آمده برای تمام ورودی‌ها با اولویت و براساس نتایج دوازده ماه گذشته برای ورود به مسابقات است و شناگر می‌بایست فرم ورودیه را پر کرده و زمان ورودیه را به کمیته برگزارکننده اعلام نماید. شناگرانی که زمان ورودی خود را اعلام ننمایند می‌بایست مورد بررسی قرار گرفته و در انتهای لیست قرار داده شوند. ترتیب جای‌گیری شناگران دارای زمان ورودی یکسان و همچنین شناگرانی که زمان خود را اعلام نکرده‌اند می‌بایست با قرعه‌کشی تعیین گردد. شناگر باید طبق آزمون ورودی و مقدماتی و ثبت زمان در جای خود قرار بگیرد. به این دلیل تعداد نفرات زیاد، دور مقدماتی به دو دوره تبدیل خواهد شد و سریع‌ترین شناگر باید در دوره دوم مقدماتی شرکت نماید و سریع‌ترین شناگر بعد از او در دور اول به‌همین ترتیب تا نفر آخر، اگر سه دوره باشد سریع‌ترین شناگر باید در سومین دور قرار گیرد، دومین شناگر در دور دوم و شناگر سریع بعد از او باید در دور اول مسابقه دهد چهارمین شناگر باید در دور سوم مسابقه دهد و الی آخر.

در دوره‌های مختلف رکوردهای شناگران ثتب شده و نفرات برتر هر گروه به دور نیمه‌نهائی می‌رسند. مسابقاتی که در استخر ۵۰ متر (Long Course) برگزار می‌شود، باید به این‌صورت تعیین شوند:

شماره ۱ باید در سمت راست استخر باشد. سریع‌ترین شناگر یا تیم باید در قسمت مرکزی یا خط ۴ و ۵ قرار گیرند، اما در استخر کوچک (۲۵ متر یا Short Course) در خط ۳ و ۴ دومین شناگر سریع در سمت چپ سریع‌ترین شناگر یا تیم قرار می‌گیرد و بقیه شناگران به ترتیب زمان ثبت شده در سمت چپ و راست آنها می‌ایستد. شناگران با رکوردهای برابر و یکسان وضعیت قرار گرفتنشان از طریق قرعه انجام خواهد گرفت. جهت شروع مسابقه در تمامی استخرها ممکن است که یکسان نباشد و این بستگی به موقعیت و محل نصب Tuch pad دارد و کمیته برگزارکننده باید قبل از شروع مسابقه شناگران را از وضعیت استخر و تصمیم اتخاذ شده آگاه نمایند.

نیمه‌نهائی و فینال: ترتیب استقرار شناگران در این مراحل به مانند دور مقدماتی است در صورتی‌که شناگرانی از گروه‌های مختلف یا یک گروه دارای زمان ثبت شده یکسان باشند مسابقه حذفی تعیین می‌نماید که کدام شناگر یا شناگران به فینال راه پیدا می‌کنند. مسابقه حذفی تعیین می‌نماید که کدام شناگر یا شناگران به فینال راه پیدا می‌کنند. مسابقه حذفی برای تعیین نفرات برتر نباید ساعت‌ها بعد از اتمام همه مراحل شنا و تکمیل گروه‌ها انجام گیرد. در جائی‌که یک یا چند شناگر در مرحله نیمه‌نهائی یا فینال حضور نیابد کمیته برگزارکننده جایگزین او را تعیین خواهد نمود تا در این مرحله نفرات تکمیل گردد. در چنین مواردی می‌بایست مجدداً لیست‌بندی نموده و تغییرات به‌وجود آمده با ذکر جزئیات یادداشت گردد.

استارت Start: استارت در شنای آزاد، قورباغه و پروانه و مختلط انفرادی می‌بایست با شیرجه از روی سکو انجام گردد. با صدای سوت بلند توسط سرداور شناگران باید بر روی سکوی استارت قرار گیرند با اعلام فرمان ”به”جای خود، Take your markes“ توسط داور استارت آنها می‌بایست بلافاصله در وضعیت استارت که معمولاً شناگران یک پای خود را جلوتر از پای دیگر قرار می‌دهند قرار گیرند.

وضعیت دست‌ها چندان مطرح نیست وقتی شناگران در وضعیت ثابتی قرار گرفتند داور استارت بوق مخصوص استارت را به صدار در می‌آورد. استارت در کرال پشت و مختلط تیمی باید از درون آب شروع شود با صدای سوت بلند اول توسط سرداور، شناگران می‌بایست بدون تأخیر به وضعیت استارت بازگردند وقتی تمامی شناگران در وضعیت استارت قرار گرفتند داور استارت با اعلام فرمان ”به‌جای خود“ و ثابت شدن شناگران صدای بوق مخصوص را جهت شروع مسابقه به صدا در می‌آورد.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.


همچنین مشاهده کنید