شنبه, ۲۶ خرداد, ۱۴۰۳ / 15 June, 2024
بازاریابی ورزشی
![بازاریابی ورزشی](/web/imgs/16/136/mdxyl1.gif)
بازاریابی ورزشی دربرگیرندهٔ تمام فعالیتهائی است که برای ارضاء نیازها و خواستههای تماشاچیان ورزشی طراحی شدهاند.علم بازاریابی ورزشی، همانند خود بازاریابی از علوم دیگری چون علم اقتصاد، جامعهشناسی، روانشناسی، ارتباطات و حقوق مدد میجوید.
البته باید بین بازاریابی ورزشی و بازاریابی از طریق ورزش تمایز قائل شد. بازاریابی ورزشی، هنگامی روی میدهد که سازمانی ورزشی درصدد ترویج محصولات و خدماتش باشد، مثل یک باشگاه فوتبال که برای فروش بلیت مسابقهٔ مربوط به تیمش در روزنامه آگهی میدهد. اما بازاریابی از طریق ورزش، زمانی است که سازمانی غیرورزشی، درصدد بهرهگیری از ورزش، بهعنوان ابزار فروش محصولاتش باشد، مثل یک شرکت تولیدکنندهٔ نوشابه که نام تجاری محصولاتش را طی یک رویداد ورزشی تبلیغ میکند.
ورزش بهعنوان صنعت، امروز مفهومی آشنا در کشورهای پیشرفتهٔ صنعتی دارد؛ رابرت میرز، مدیر شرکت ریبوک (Reebok) میگوید: ما چندین سال است به این باور رسیدهایم که امروزه بازار در اختیار انواع ورزشها، مد و موسیقی است.
در آمریکا صنعت ورزش، یازدهمین گروه صنعتی بزرگ را تشکیل میدهد و مردم سالانه ۲۱۳ تا ۳۵۰ بیلیون دلار، صرف خرید کالاها و خدمات ورزشی میکنند.
●انواع فعالیتها در بازاریابی
بازاریابی، طیف وسیعی از فعالیتها و تصمیمها را دربرمیگیرد که در یک تقسیمبندی کلی، میتوان آنها را در چهار گروه یا طبقه خلاصه کرد:
ـ محصول
ـ قیمت
ـ ترفیع
ـ توزیع
ایجاد هماهنگی بین این چهارطبقه، هدف اصلی بازاریابی را در برمیگیرد. فدراسیونهای ورزشی و باشگاهها نیز برای بازاریابی علمی، میتوانند فعالیتهای خود را در چهار طبقهٔ مورد نظر خلاصه کرده و در هر طبقه از ملاحظات علمی ـ کاربردی آن استفاده کنند.
منظور از محصول ورزش، کالا، خدمات یا ترکیبی از هر دو است که برای ارائهٔ مزیت به تماشاگر ورزشی، ورزشکار، حامی یا اسپانسر، طراحی میشود.
بازاریابی ورزشی، منحصربهفرد است، زیرا مشتریان آن مثل خریداران سایر فرآوردهها نیستند. فراهمکنندگان رویدادها، محصولات، و خدمات ورزشی، بهدلیل سرشت آزاد فعالیتها، ناپایداری رویدادها و ابهام در نتایج، نمیتوانند برجستگی کار را پیشبینی کنند، از اینرو در یک جمعبندی کلی میتوان گفت که محصول در ورزش، متفاوت از دیگر حوزههاست؛ مهمترین دلایل این مسئله عبارتند از: غیرملموس بودن نتیجه، زودگذر بودن، عدم ثبات و پایداری، حواشی شدید احساسی، مشتریان متخصص، کنترل اندک بازاریاب بر محصول، جذابیت عمومی و...
در این طبقه از فعالیتهای بازاریابی، ابتدا باید محصولات و خدمات قابل عرضه و فروش را شناسائی و دستهبندی کرد. بهطور کلی محصولات و خدمات بیشتر ورزشها و فدراسیونهای ورزشی بدین شکل طبقهبندی و معرفی شده است: مسابقات، آموزش، امور فرهنگی، امور توسعه و تجهیز نگهداری، امور پژوهشی و تحقیقاتی، اردوهای تیم ملی، بازیکنان نخبه، امور اداری و مالی.
مسابقات و رویدادهای رقابتی همواره یکی از محصولات اصلی ورزشهاست؛ طبیعی است که اهمیت و حساسیتهای مسابقات در ارزش و متقاضی آن تأثیر میگذارد. این محصولات از هر دو جنبهٔ بازاریابی ورزش و بازاریابی از طریق ورزش قابل ارائه است. در مسابقات حساس و پرمخاطب میتوان با اقدام به بلیتفروشی یا مبالغ مربوط به ورودیه برای شرکت درمسابقات و... نسبت به بازاریابی اقدام کرد. در عین حال بسیاری از تولیدکنندگان محصولات غیرورزشی را میتوان متقاعد کرد که در مسابقات فرصت خوبی را برای معرفی محصول خود خواهند یافت و میتوانند از طریق تبلیغات دور زمین مسابقه، پشت بلیتها، و یا روی پیراهن بازیکنان، صاحب موقعیتهای مناسب تبلیغاتی شوند.
نکتهٔ مهم در بازاریابی ورزشی آن است که همواره به خاطر داشته باشیم هر محصول قیمت تعیین شدهای دارد. در بازاریابی ورزش با تصمیمات قیمتگذاری متعددی دربارهٔ محصول اصلی و سایر محصولات مرتبط با آن مواجه هستیم. بازاریاب باید برای قیمت محصول خود، توجیه منطقی داشته باشد. رویکردهای قیمتگذاری عبارتند از: ۱ـ نقطهٔ سربهسر ۲ـ عرضه و تقاضا ۳ـ تأمین هدفها ۴ـ قیمتگذاری رقبا
قیمت، تأثیر زیادی بر ارزش محصول دارد، قیمتهای بالا، سبب میشود که مشتری خواستار کیفیتهای برتری از جمله جذابیت، تسهیلات، آرامش، پاکیزگی و قابلیت دسترسی باشد. اهمیت ایجاد خطمشی قیمتگذاری، برای آن است که اثر چشمگیری بر موفقیت طرح بازاریابی، و بهخصوص بازاریابی ورزشی دارد. بنابر نظریهٔ واستاتلار، برای اتخاذ خطمشی قیمتگذاری، باید چهار عامل را در نظر گرفت:
۱ـ خریدار: از ابعادی چون شکل جمعیتشناسی، شکلهای روانشناختی، رفتارهای خرید و...
۲ـ رقبا: بینش مصرفکننده در مورد ارزش محصول، در مقایسه با محصولات، بررسی و تحلیل قیمت محصول رقبا و...
۳ـ هزینههای تولید: شامل تحلیل هزینههای مواد، تجهیزات، دستمزدها، اجاره و کمترین هزینه برای رسیدن به محصول
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ایران سعید جلیلی علیرضا زاکانی قالیباف محمدباقر قالیباف مصطفی پورمحمدی ریاست جمهوری
تهران شهرداری تهران آموزش و پرورش سیل سیلاب قتل جاده چالوس هواشناسی سازمان هواشناسی وزارت بهداشت پلیس طوفان
خودرو ایران خودرو دولت سیزدهم همستر کامبت بورس قیمت طلا قیمت خودرو یارانه قیمت دلار حقوق بازنشستگان مسکن تورم
دیوارنگاره سینمای ایران عربستان دفاع مقدس تلویزیون رسانه ملی دعای عرفه سریال سینما سازمان صدا و سیما
فناوری دانشگاه تهران
رژیم صهیونیستی روسیه غزه جنگ غزه اسرائیل فلسطین آمریکا اوکراین حزب الله لبنان عراق لبنان حماس
فوتبال پرسپولیس یورو 2024 استقلال تیم ملی آلمان تیم ملی اسکاتلند فدراسیون فوتبال باشگاه پرسپولیس لیگ برتر جواد نکونام تیم ملی فوتبال ایران اوسمار ویرا
هوش مصنوعی ایلان ماسک گوگل سامسونگ تسلا اپل مایکروسافت ناسا تجهیزات پزشکی
سازمان غذا و دارو قهوه فشار خون پیری گرمازدگی