شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
مجله ویستا

آیا لازم است به دکوراسیون گالری طلا و جواهر اهمیت داده شود


آیا لازم است به دکوراسیون گالری طلا و جواهر اهمیت داده شود

امروزه کلماتی نظیر دکوراسیون, دکوراسیون داخلی و یا طراحی داخلی, بسیار شنیده می شود و همگان آن را به عنوان یک حرفه کاملا تخصصی می شناسند

امروزه کلماتی نظیر دکوراسیون، دکوراسیون داخلی و یا طراحی داخلی، بسیار شنیده می شود و همگان آن را به عنوان یک حرفه کاملا تخصصی می‌شناسند.

اما به راستی معنای واقعی این کلمات چیست ؟ و آیا واقعاً در زندگی روزمره و کار جایگاه خاصی باید به آن داد؟

دکوراسیون یا طراحی داخلی در واقع علمی است که می کوشد با بهینه سازی فضاهای داخلی یک ساختمان ، آن را برای فعالیت های مختلف آماده کند ؛ یعنی ایجاد تناسب کاربردی بین فضا و عملکردی که در آن انجام می شود بادر نظر داشتن توانایی ها و محدودیت ها و سلایق افراد داستفاده کننده از آن.

محیطی که با در نظر گرفتن این شاخه از دانش زیبایی شناسی آراسته می شود محیطی آرام ، خوشایند ، کاربردی و مناسب است و افرادی که درآن فضا قرار می گیرند احساس نشاط بیشتر و خستگی کمتری دارند و با تاثیر مثبتی که بر روی روان افراد می گذارد حس طراوت ، شادابی و توانایی در انجام کارها و در پی آن رضایت را به آنان هدیه می کند .

یک طراح می داند که چگونه باید از دانش فرمی و زیبایی شناسی و سواد بصری خود استفاده کند تا محیط کار و زندگی را به طور مطلوبی با نیاز های افراد سازگار گرداند و با استفاده از فن نورپردازی ، فضا را آنچنان آراید که کاربران شیفته زیبایی محل کار و زندگی خود شوند .

حتماً تا بحال با فروشگاه هایی برخورد کرده اید که با تغییر فضای کار خود فروششان را چند برابر کرده اند و بقول معروف ره چند ساله را یک شبه پیموده اند . در گالری های طلا و جواهر به دلیل ارائه محصولاتی خاص و گرانبها و برای ایجاد هماهنگی بین محصول ارائه شده با فضا باید توجه ویزه ای به فرم کلی این فضا شود تا خود نیز همچون نگینی بدرخشد و نسبت به فروشگاه های دیگر جلوه ای در خور داشته باشد .

رمز موفقیت گالری های طلا و جواهر این است که ؛ فضای آنها مشتریان را به سمت خود جلب کرده و با ارائه مناسب زیورآلات به خریداران ، فروش خود را تضمین کند در شرایطی که امنیت کافی و لازم جهت آرامش خاطر فروشندگان محترم و خریداران این اشیاء گرانبها ایجاد شده باشد .

حال باید پرسید که چگونه یک گالری می تواند جذاب ، خوانا و دعوت کننده باشد تا خریداران نا خوداگاه به سمت آن جذب شوند ؟ و چگونه باید امنیت آن برقرار شود ؟ چگونه محصولات باید به نحو مناسبی ارائه شوند ؟ و صد ها پرسش دیگر که پاسخ آنها را فقط یک طراح می داند .

یک طراح می داند که باید نمای ورودی یک گالری را چگونه طراحی و اجرا کند تا نسبت به سایر فروشگاه هاهمچون الماسی زیبا بدرخشد و بیننده را مجذوب خود کند . او می داند که یک ویترین مناسب برای گالری چقدر در جذب مشتری تاثیر گذار است . بطور مثال ویترین یک گالری باید دارای چه ویژگی های بصری باشد ؟ با چه نوری روشن شود تا جلوه طلا وجواهر چیده شده در آن چند برابر شود ؟ و در چه ارتفاع دیدی باید قرار گیرد ؟ زاویه قرارگیری مانکن های طلا چگونه باشد تا مشتریان از پشت شیشه ویترین اشراف کامل به آنها داشته باشند تا با اطمینان بیشتر به داخل گالری وارد شده و آن را از فروشنده طلب کنند ؟ و صد ها نکته باریک تر از موی دیگر در مورد ویترین .

طراح میداند فضای داخلی گالری را به چه نحوی طراحی کند تا هم فروشنده و هم خریداران در آ« احساس آرامش و رضایت مندی کرده و از بودن در آن محیط احساس مطلوبی نمایند .

از دید یک طراح داخلی یا یک دکوراتور رضایت در بین کاربران محیط از اولویت بالایی برخوردار است .عناصری که او در محیط کار یک گالری طلا و جواهر قرار می دهد با درنظر گرفتن کلیه خصوصیات فردی و روانی و ارگونومیکی * فروشندگان این فضا است . بطور مثال ابعاد و اندازه کانتر فروش بسیار حائز اهمیت است . مقدار فضایی که برای فروشندگان در نظر گرفته می شود چه مقدار از کل فضا را باید شامل شود تا این افراد با رفاه بیشتری به کار پردازند . بین کانتر فروش و ویترین باید ارتباط ویژه برقرار گردد وتا ارائه محصولات به خریداران به نحو بهتری صورت گیرد . از مجموعه المانهایی که در داخل فضای یک گالری قرار می گیرد ، تنها کانتر فروش دارای دها نکته می باشد که در طراحی آن مورد توجه و دقت قرار می گیرد ؛ که هم بر زیبایی فضا بیفزاید و هم در زمان ارائه محصولات به خریداران ایمنی لازم جهت آرامش خاطر فروشندگان برقرار شود و همین امنیت نیز برای خریداران ایجاد شود . همچنین طرح و فرمی که برای کانتر فروش هر گالری درنظر گرفته می شود می تواند هماهنگی زیبایی را در فضا ایجاد کرده و محیط داخلی گالری را بطور منحصربه فردی بیاراید .

داخل یک گالری عناصر مختلفی قرار می گیرد که همگی به بهروری بهتر از فضا کمک می کند . بطور مثال ویترین های دیواری که در فضا قرار میگیرند ، ارائه محصولات بیشتری را برای فروشندگان این صنف محیا می کند .

رنگ فضا در بهتر ارائه دادن زیور آلات طلا و جواهر بسیار تاثیر گذار است ؛ رنگی که برای دیوارها ، کف ، سقف ، کانتر فروش و ... انتخاب می شود نیاز به دانش رنگ شناسی قوی دارد که هم از نظر روانی بر فروشندگان و خریداران تاثیر مطلوبی داشته باشد و هم در بهتر نمایاندن طلا و جواهرات اثر گذار باشد . همینطور رنگ مانکن های انتخاب برای ویترین فروش نیز باید مورد توجه قرار گیرد .

طراحی سیستم امنیتی و محل صحیح قرارگیری دوربین ها و نمایشگر تصویر ، نیازمند تخصص بالایی است که بالا ترین کارایی را در محیط گالری داشته باشد و از نظر جلوه ظاهری نیز تاثیر نامطلوبی بر فضا نگذارد .

انتخاب مواد مختلف برای آراستن فضا هنری است که کمتر کسی بدان اشراف دارد این نکته که چه پوششی برای دیوار مناسب است و چه هماهنگی باید با کف داشته باشد ، چه جنسی برای کانتر فروش و ویترین های داخلی در نظر گرفته شود . طرح و فرم سقف چگونه باید باشد تا انعکاس بهتری بر زیورآلات گرانبهای این مجموعه داشته باشد . چه قسمت هایی نیاز به نورپردازی موضعی خاصی دارد و کدام بخش ها باید با نورپردازی عمومی فضا روشن شوند . چه نوع دیوارکوبی به زیبایی فضا کمک کرده و محیط مناسبتری را برای ارائه محصولاتی ذیقیمت فراهم می کند . و هزاران مورد دیگر از مسائلی است که باید برای کاربردی کردن و آراستن فضا از آنها استفاده کرد تا محیط کاری متناسب بوجود آید و کاربران در آن احساس لذت و رضایت مندی کنند . البته ناگفته نماند که اگر این موارد توسط طراحانی غیر حرفه ای و غیر متخصص انجام گیرد با وجود هزینه های گزافی که بر صاحبان گالری ها تحمیل می شود تاثیر بسیار نامطلوب و عکس نیز خواهد داشت . بنابراین توصیه می شود که کار را به دست کاردان بسپارید و نتیجه مطلوب را نظاره گر باشید .

ارگونومی از دو کلمه مجزای یونانی به معنای کار و قاعده و قانون تشکیل شده است که در حیطه طراحی محیطی ، بیانگر روابط انسان با کار می باشد. در واقع علمی است که تطبیق فضای کار با شرایط جسمی و ابعاد فیزیکی بدن انسان را مورد بررسی قرار می دهد و سعی در محدود نمودن فشارهای عصبی از طریق ایجاد شرایط کار مطلوب دارد.

شرکت ایده و فرم سپید

طراح و مجری دکوراسیون داخلی

فرناز سالمی – کارشناس ارشد طراحی صنعتی