سه شنبه, ۲۶ تیر, ۱۴۰۳ / 16 July, 2024
مجله ویستا

جرقه ـ دستگاه تولید


در موتورهای بنزینی، برای احتراق مخلوط بنزین و هوا از نیروی برق استفاده می‌شود جرقه‌ الکتریکی مخلوط هوا و بنزین را مشتعل می‌کند. ازینرو برای تولید، ذخیره، ازدیاد تقسیم و سرانجام …

در موتورهای بنزینی، برای احتراق مخلوط بنزین و هوا از نیروی برق استفاده می‌شود جرقه‌ الکتریکی مخلوط هوا و بنزین را مشتعل می‌کند. ازینرو برای تولید، ذخیره، ازدیاد تقسیم و سرانجام ایجاد جرقه برق قسمت‌های ویژه‌ای در موتورها را پیش‌بینی نموده‌اند.

جرقه الکتریکی

امروزه در موتورهای انفجاری بنزینی جرقه الکتریکی که توسط شمع در محفظه ایجاد می‌شود مورد استفاده می‌باشد و در موتورهای دیزل هم از حرارت هوای متراکم شده برای آتش زدن سوخت مربوط استفاده می‌شود.

جرقه‌زن ـ شمع

مهندسان بخش شمع جرقه‌زن AC شرکت جنرال موتورز، می‌گویند که شمع رپیدفایر که محصول تازه این شرکت است، به‌عنوان شمع جایگزینی برای وسایل نقلیه حداقل سه سال کار کرده، طراحی شده است و تحول تازه‌ای را در این زمینه ایجاد کرد.

باری مثال، الکترودهای آن به‌طور مشخصی با شمع‌های معمولی متفاوت می‌باشد. الکترود مرکزی آن نسبت به استوانه‌ای بودن، مخروطی‌تر است و با آرایش شیاری در اطراف نوک خود، برای احتراق جرقه‌ای به ولتاژ کمتری نیاز دارد. الکترود کناری نیز در نوک خود تراشیده شده است و به‌جای اینکه تمام راه سرتاسری را بپوشاند، فقط تا نیمه راه روی الکترود مرکزی امتداد می‌یابد. این کار اجازه می‌دهد که مقدار بیشتری از بار سوخت در معرض انرژی احتراقی قرار گیرد و در نتیجه جبهه شعله‌ای بهتری را در سرتاسر محفظه احتراق منتشر نموده و امکان به سوزی‌ها و پیش احتراق‌ را کاهش می‌دهد.

نوآوری دیگری این شعله جرقه زن جدید متالورژی آن می‌باشد. درون یک محفظه احتراق دمائی از ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد دارد، به همین خاطر و برای بدست آوردن طول عمر قابل قبولی از طرح الکترودی خلاصه شده، شمع AC یک آلیاژ نیکل ـ نقره‌ای بسیار رسانانا را برای الکترودهای خود به‌جای آلیاژ نیکل ـ کروم (اینکانل) به‌کار برده شده در بیشتر شمع‌های احتراقی، انتخاب نمود؛ این آلیاژ نیکل ـ نیکل ـ نقره‌ای به اندازه یک سوم فرسودگی اینکانل فرسایش پیدا می‌کند و عمر مفیدی حدود ۵۰ هزار کیلومتر برای آن پیش‌بینی شده است.

جزء نهائی این طرح عبارت از طول گسترش یافته انتهای مؤثر شمع می‌باشد، که به اندازه یک میلی متر اضافی در محفظه احتراق امتداد می‌یابد.