جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ال کلاسیکو نبردی بر علیه افلاطون


ال کلاسیکو نبردی بر علیه افلاطون

افلاطون در کتاب جمهور خود در مذمت هنر شعر بسیاری گفته است او معتقد است که به جوانان نباید شعر و شاعری آموخت زیرا آنان را از جنگاوری باز میدارد و این مسئله استحکام و ادامه حیات کشور و حکومت را از بین میبرد

افلاطون در کتاب جمهور خود در مذمت هنر شعر بسیاری گفته است. او معتقد است که به جوانان نباید شعر و شاعری آموخت زیرا آنان را از جنگاوری باز میدارد و این مسئله استحکام و ادامه حیات کشور و حکومت را از بین میبرد.

نبرد ال کلاسیکو را میتوان به نوعی نبرد برای نقض این گفته افلاطون بر شمرد. جائی که راموس سرمربی رئالیها سعی داشت شاگردانش را که کمتر هنرمندانی در میان آنان دیده میشد را به جنگ و نبرد فیزیکی وا دارد و در سوی دیگر گواردیولا سردار ارتش کاتالان سعی داشت همچنان به فوتبال شاعرانه و هنرمندانه بارسا مقید باشد و از مردان با تکنیکی چون ‍ژاوی و مسی و آنری و اتئو بخواهد که سمفونی زیبای فوتبال کاتالان را بنوازند و شاید همین امر باعث شده بود که بسیاری از عشاق فلسفه یونان باستان نیز در کنار دیگر عاشقان فوتبال این کره خاکی به مهیجترین و بزرگترین مسابقه فوتبال هر سال بنگرند.

راموس به میدان آمده بود که به شوستر بگوید اگر برد ن در نیو کمپ غیر ممکن است در عوض آنها نخواهند گذ اشت که بارسا نیز به این امر یعنی بردن به ال کلاسیکو برسند و از این رو با آرایشی عجیب به میدان آمد. او در غیاب ستارگان مصدومش دست به تغییرات عمده ای زده بود.

در درون دروازه بار دیگر اعتماد به ایگر کاسیاس دروازه بان معروف ولی مغموم و افت کرده این روزهای رئال شده بود. کاسیاس که دیگر آن درو از ه بان بزر گ یو ر و ۲۰۰۸ در این ر و ز ها نیست اما به و اقع در بازی در ال کلاسیکو نشان داد شیر حتی اگر افت هم کند باز شیر است و با چند واکنش خوب و دفع ضربه پنالتی اتئو نشانه هائی از کاسیاس روزهای بزرگ گذشته نه چندان دور داشت.

رئال پس از مد تها متز لدر همان مدافع مستحکم آلمانی در یو ر و ۲۰۰۸ در کنار کار ناو ارو غایب بزر گ همان مسابقات به میدان فرا خو اند تا زو ج میانی خط دفاع قو های سفید را ساخته باشند ز و جی که و ظیفه داشتند بسیار متمرکز بازی کر ده و از آفساید گیری بپر هیز ند و از سو ی دیگر اجاز ه هیچ و اکنشی به بازیکنان بار سا در هیجده قدم ندهند. در سمت راست غایب بزر گ رئال مادر ید رامو س بو د! راموس که در این بازی حاضر و لی در پست اصلیش که باعث شد ه بو د در جمع ۲۵ باز یکن بر تر از سو ی مجله فرانس فو تبال قرار گیر د نمی تو انست حاضر باشد و به سمت مخالف یعنی پست دفاع چپ رفته بو د و بجای او سالگادو پا به سن گذاشته درپست دفاع راست بازی کر د.

در جلو ی این خط دفاعی دو هافبک تدافعی یعنی گاگو آر‍ژانتینی و اشنایدر هلندی بازی می کر د ند که راههای نفو ذ مر دان پا به توپی چو ن ژاوی را بگیر ند و در جلوی این دو گو تی بازی می کرد که در سمت راست خو د از حمایت در نته بهره می گر فت. در نته که آمده بو د به رامو س کمک کند تا از جلو ی نفو ذ دانی آلو ز و مسی با استفاد ه از تاکتیک ضد حمله و استفاد ه از فضای پشت سر آنها بگیرد. در جلو ی این دو هیگو ئن و رائو ل بازی می کر د ند که البته بیشتر سعی در پر تعداد کر د ن میانه میدان داشتند تا ز د ن گل و با فاصله ز یاد با محو طه هیجده قد م بار سا بازی می کر دند و در سیمای کلی رئال با این نفر ات سیستم ۲-۲-۲ -۴ را بازی میکرد که البته با عقب کشیدن رائول و هیگو ئن این سیستم تبدیل به سیستم ۱-۵-۴ می شد.

از سو ی دیگر بار سا که راز پر تعداد بو د ن ر ئال در محو طه هیجده قد م را دیده بو د عملا بد و ن مهاجم نو ک بازی می کر د و در خط دفاع با مار کز و پویول در خط دفاعی بازی می کر د که پو یو ل و ظیفه نفو ذی نیز داشت در سمت راست دفاع دنی آلو ز که او نیزنفو ذ می کر د و در سمت چپ آبیدال را داشتند. در جلو ی این خط توره بو د که به همراه پو یو ل هم و ظیفه ر ساندن تو پ به خطو ط جلو تر و هم مراقبت از رائو ل را داشت. در جلو ی تو ر ه ‍ژنرال ‍ژاو ی و د ر جلو ی او گودجانسن و مسی در سمت راست گودجانسن و در سمت چپ آنری حضور داشتند و اتو ئو نیز با فاصله و عمدتا رو به سمت چپ و بیر و ن هیجده قدم بازی می کرد.

سیسستم بار سا سیستم ۱-۴-۱- ۴پایه و تبدیل به ۵-۱-۴می شد و همین امر مو جب شد بار سا بیشتر صاحب توپ شو د ز یر ا ر ئال تصمیم گر فته بو د توپ را به بار سا و ز مین را بر ای خو دشان نگاه دارند شاید مشکل بار سا در اکثر ز مان بازی مشکل نفو ذ از عمق و مرکز دفاع بو د مر دانی چون مسی از ر است و آنری از چپ بخو بی به جناحین ر ئال می ز دند اما در مر کز دفاع متز لدر و کار ناو ارو اجاز ه ز دن ضر به های آخر نمی دادند و افت فاحش ژاوی و استفاده عجیب از گو د جانسن در پست باز ی ساز باعث مشکلات ز یادی بر ای بار سا نه تنها شده بو د بلکه سرعت در نته هلندی نیز باعث شد ه بو د که بار سا تا آستانه خو ر د ن گل پیش ر و د باید اذ عان داشت اگر رئال با آسیب دیدگی اشناید ر مو اجه نمی شد شاید گل ز دن به ر ئال سخت تر هم می شد و از سوی دیگر تعویض گو د جانسن در نیمه دوم باعث شد بار سا از این تله تاکتیکی ر ئال بیر و ن آید و حتی اضافه کر د ن هافبکهای تدافعی بیشتر چو ن گار سیا و فان در فارت هم نتو انست رامو س ر ا از این گر داب تهاجم ارتش شاعران کاتالان نجات دهد حر کتهای پیاپی آنری و اتئو و آلو ز و استفاد ه از تاکتیک استفاده از ضر بات ایستگاهی و ر و حیه بالای بار سا که حتی بعد از دست داد ن پنالتی همچنان بدو ن افت خیز به بازی ادامه می دادند باعث شد ه که بار سا گل او ل را بز ند و از سوی دیگر ضعف عمده قو ای بد نی ر ئال در ۱۵ دقیقه آخر بازی و حر کات احساسی آنها و اشتباهات فراو ان خط دفاعی آنها خصو صا بعد از خو ر د ن گل باعث شد بار سا از فضای خالی باز یکنان رئال در خط دفاع استفاد ه کر ده و گل دو م را بز ند بازی بار سا و ر ئال یک بار دیگر نشان داد که هنو ز می تو ان فو تبال قلبی یعنی همان فو تبال بر ز یل ۱۹۷۰ و ۱۹۸۲و هلند ۱۹۷۴ و فر انسه ۱۹۸۴ را با استفاد ه از تاکتیکهای مدر ن دید بار سا بر استی نشان داد براستی اگر فو تبال مجمو عه چندین هنر باشد به طو ر حتم بار سلو نا شعر آن خو اهد بودو آنها نشان دادند که بر ای پیر و زی در نبر د فو تبال بر خلاف نظر افلاطو ن حتی شعر و شاعری هم می تو اند بسیار مو ثرتر از جنگ و نبر دهای گلادیاتوری باشد.

تورج عاطف



همچنین مشاهده کنید