چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
جهنمی ها کی آزاد می شوند
خداوند هیچ مؤمنی را داخل جهنم نمیکند، در حالی که به او وعده بهشت داده است، و هیچ کافری را از جهنم نجات نمیدهد، در حالی که به او وعده خلود در آتش داده است و گناهکاران موحد، به جهنم داخل شده، از آن خارج میشوند، و شفاعت در حق ایشان روا است .
ما شنیده ایم که خداوند متعال ارحم الرحمین است و بخشش در حق بندگانش بی نهایت است و در عین حال همان خدای مهربانتر سهمگین ترین عذاب ها و آلام را برای بندگانش فراهم دیده است!
● بین مهربانی و عذاب چه رابطه ای هست؟
علما به این قبیل پرسش ها پاسخ های منطقی و وزینی داده اند از جمله اینکه: آتش جهنم هم سوزنده است هم سازنده ،می سوزاند که بسازد آن چه را که ما از سر جهل و عناد و ظلم به خود و دیگران نابود کرده ایم،وقتی ما راه مستقیم و کوتاه را برای رسیدن به هدف رها کرده ایم و در بیابان های بی حاصل دنیا در چی سراب دویده ایم باید یک جایی بر گردیم یا نه ؟ این راه برگشت طبیعتا سخت و طاقت فرسات چون توان از میان رفته قوت و توشه ای نمامده است و عطش مانده است و دیگر هیچ چس برای نجات باید این سختی را تحمل کرد تا رهایی یافت وقتی دنیا را به بیهودگی گذراندیم و هرپز به نقشه راه که ترسیم شده دست مبارک حضرت حق بوده است نظر نینداختیم و به بیراهه رفتیم و آنچه داشتیم در رسیدن به سراب ها باختیم پس راهی نداریم جز اینکه جبران مافات کنیم و این جهنم همان راهی است که رفته ایم و هر چه در راه رفت بی مهاباتر و لجام گسیخته تر تاخته ایم مسلم استکه بازگشت هم سخت تر خواهد بود .
● خوب همه این ها قبول ولی تا کی باید سوخت؟!
مدت زمان ماندن در جهنم بستگی به میزان گناهان دارد:
گناهان متفاوت است بنابر روایات، بعضی از آنها مانند شرک و کفر و نفاق موجب رفتن به جهنم و خلود در آن است و این در صورتی است که صاحب آن بدون توبه واقعی بمیرد. بعضی دیگر از گناهان برای مدت مشخصی موجب عذاب میباشد و بعد با شفاعت اولیاء یا لطف و فضل خدای متعال مورد بخشش واقع میشود.
براساس آیات و روایات، اگر آدمی، در مجموع رو به خدا داشته و مؤمن و دوستدار حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) و اهل بیت (علیهم السلام) باشد، ولی در دنیا خود را از آلودگیها و تعلّقات پاک نسازد؛ با عذابها و فشارهایی رو به رو بوده و چه بسا به طبقات اولیه جهنم خواهد افتاد. با این عذابها، تطهیر شود و به عالم نور قدم بگذارد. (بحارالانوار، ج ۸، ص ۳۵۲ و ۳۵۳، ح۲)
بر اساس روایتی از امام صادق (علیه السلام)، انسانها در قیامت سه دستهاند:
۱) یک دسته، کسانیاند که در عالم حشر آن گاه که مردم درگیر مواقف و عوالم حشراند زیر سایه خداوند و در جوار قرب حق خواهند بود و نیاز به طی آن عوالم و مواقف ندارند؛ چون آن مراحل را در این دنیا پشت سر نهادهاند.
۲) گروه دیگر انسانهاییاند که باید از حساب و عذاب و جهنم موقّت بگذرند تا پس از تطهیر و تصفیه و در عالم قیامت، به خدا برسند.
کسانی از اهل ایمان که مرتکب خطاهایی اعم از صغیره یا کبیره شدهاند -از جمله بی حجابی یا بدحجابی- و در دنیا توبه نکرده اند، در عوالم مختلف، قبر، برزخ و قیامت برحسب حال، عذابهایی خواهند کشید تا پاک شوند و از عذاب خلاصی یابند و در نتیجه وارد بهشت شوند۳. عدهای دیگر، کسانیاند که چون رویگردان و فراری از خدا بودهاند، به قعر جهنم فرو خواهند رفت (همان، ج ۷، ص ۱۸۳، ح ۳۱.)بنابراین عدهای مستقیم، وارد بهشت و بهشتها میشوند و هرگز از آن خارج نمیشوند؛ عدهای پس از گذر از مواقف -از جمله جهنم موقّت -وارد بهشت میگردند و عدهای نیز در جهنم جاودانه، جای خواهند گرفت.
از معصوم نقل شده است: «مؤمنان گناهکار روزی از جهنم خارج خواهند شد» )بحارالانوار، ج ۸، ص ۳۴۶.) اما اگر گناه به گونهای در او اثر کرده باشد که او را به حد کفر رسانده باشد، از آنجا که ما براساس آیات قرآنی: (بقره(۲)، آیات ۳۹، ۸۱، ۸۰، ۱۶۲ و ۱۶۱؛ مائده (۵)، آیه ۳۷؛ یونس (۱۰) آیه ۵۲ و... و روایات: بحارالانوار، ج ۸، صص ۳۵۱ ۳۶۲ و...) قائل به خلود کفار در جهنم هستیم، هیچگاه به بهشت وارد نخواهد شد (در باب جهنم و مسائل مرتبط با آن، ر.ک: محمد حسن قدردان قراملکی، جهنم چرا؟)
گناهکارانی که در قیامت به عذاب الهی گرفتار میشوند، پس از مدت زمانی معین عذاب آنها پایان یافته و یا ازطریق شفاعت بخشیده میشوند. اما عدهای هستند که هیچ زمینهای برای بخشش و پاک شدنشان وجود ندارد؛ مانندکافران و معاندین که این افراد به تصریح قرآن کریم همیشه در عذاب جهنم گرفتار خواهند بود.
برخی روایات دلالت دارد که دوستان علی(علیه السلام) و خاندان او در عذاب ابد نخواهند بود و دشمنان ایشان از عذاب جاودان نجات نخواهند یافت. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) میفرماید: همانا ولایت علی(علیه السلام) آن نیکی و خیری است که با وجود آن هیچ گناهی هر چند بزرگ باشد زیان نمیرساند، و به سبب پارهای از عذابهای اخروی تطهیر میشود تا به شفاعت سروران طیّب و طاهر از گناهان نجات کامل یابند و همانا دوستی و قبول رهبری و دشمنان علی(ع) و مخالفت با او گناهی است که چیزی با آن نمیتواند نافع باشد و تنها سودی که به خاطر طاعتهایشان در دنیا بهره آنها میشود این است که از نعمتهای ظاهری و رفاه، سلامتی، گسترش زندگی برخوردار میشوند. ولی چون وارد صحنه آخرت شوند برای آنان عذاب جاودان خواهد بود...(بحارالانوار، ج ۸، ص ۳۵۲، ح ۲)
علامه مجلسی در مقام جمع روایات یاد شده بر این باورند که:
۱) کافران و منکران ضروریات دین اسلام در آتش جاودان خواهند بود.
۲) گروههای غیرشیعه و کسانی که منکر ضروریات اسلام هستند اگر در تعصّب شدید و دشمنی با اهل بیت(علیهم السلام) سخت کوشیده و حجّت بر آنان تمام شده باشد، نیز در آتش جاودان خواهند بود.
۳) صاحبان گناهان بزرگ از شیعیان داخل آتش خواهند شد و مدتی عذاب خواهند چشید، جز این که شفاعت نصیبشان خواهد شد. برخلاف شیعیان راستین که حتّی یک نفر آنان هرگز در دوزخ دیده نمیشود. (بحار، ج ۸، ص ۳۹۳، ذیل ح ۴۱)
در بررسی نهجالبلاغه حضرت امیر در این زمینه به نتایج مفیدی میرسیم که: مردم از جهت انجام وظایف و ترک آن چند گروهند:
۱) گروه اول: آنها که تمام دستورات اعتقادی، حقوقی و اخلاق را بیچون و چرا انجام میدهند و مرتکب کوچکترین خطایی نمیشوند. قرآن این گروه را اهل بهشت معرفی میکند بهشتی که همواره در آن متنعّمند و هیچ گاه از آن اخراج نخواهند شد (توبه، آیهی ۷۲.)
گناهکارانی که در قیامت به عذاب الهی گرفتار میشوند، پس از مدت زمانی معین عذاب آنها پایان یافته و یا ازطریق شفاعت بخشیده میشوند. اما عدهای هستند که هیچ زمینهای برای بخشش و پاک شدنشان وجود ندارد؛ مانندکافران و معاندین که این افراد به تصریح قرآن کریم همیشه در عذاب جهنم گرفتار خواهند بود.
امام علی(علیه السلام) در خطبه ۱۰۹ و ۸۵ و حکمت ۳۸۷ نهجالبلاغه به طور کامل این موضوع را تبیین نموده است: «اما فرمانبرداران را در جوار رحمت خویش جای میدهد و در سرای جاوداناش آنان را مخلّد میسازد... .
۲) گروه دوم: کسانی که مرتکب گناهان کبیره نشدهاند، ولی گه گاه تن به گناهان صغیره دادهاند. خداوند این گروه را نیز به خاطر دینداری و اجتنابشان از کبائر، مرهون رحمت خود کرده، اهل بهشتشان میسازد. «إِن تَجْتَنِبُواْ کَبَآئِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَنُدْخِلْکُم مُّدْخَلاً کَرِیمًا »( نساء، آیهی ۳۱) ؛
۳) گروه سوم: آنان که مرتکب گناهان کبیره شدهاند، اما توبه کرده و یا شفاعت و رحمت واسعه الهی بر آنان سایه افکنده است. ایشان نیز عاقبت اهل بهشت خواهند گردید و همچون بهشتیان در آن جاودان خواهند زیست. امام رضا(علیه السلام) در این باره میفرماید: خداوند هیچ مؤمنی را داخل جهنم نمیکند، در حالی که به او وعده بهشت داده است، و هیچ کافری را از جهنم نجات نمیدهد، در حالی که به او وعده خلود در آتش داده است و گناهکاران موحد، به جهنم داخل شده، از آن خارج میشوند، و شفاعت در حق ایشان روا است(بحار، ج ۸، ص ۳۶۲.) از عبارت «به جهم داخل شده، از آن خارج میشوند...» میتوان استفاده کرد که مدّتی عذاب میبینند تا تطهیر شوند. آن گاه مشمول شفاعت خواهند شد
۴) گروه چهارم: کسانی که با سوء نیت راه کفر و نفاق در پیش گرفتند و با معارف حقه الهی دشمنی کردند. اینان اهل جهنماند و در آن جاودانه خواهند بود. «وَالَّذِینَ کَفَرواْ وَکَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا أُولَـئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ» (بقره، آیهی ۳۹)
● نتیجه
در مجموع میتوانیم نتیجه بگیریم کسانی از اهل ایمان که مرتکب خطاهایی اعم از صغیره یا کبیره شدهاند -از جمله بی حجابی یا بدحجابی- و در دنیا توبه نکرده اند، در عوالم مختلف، قبر، برزخ و قیامت برحسب حال، عذابهایی خواهند کشید تا پاک شوند و از عذاب خلاصی یابند و در نتیجه وارد بهشت شوند. امّا درباره عذاب یاد شده لازم است اشاره به فرمایش خداوند در قرآن کریم بکنیم که میفرماید: شدّت عذاب الهی در قیامت آن چنان است که هیچ کس عذابی همانند عذاب او نمیکند(فجر، آیهی ۲۵ (فیومئذٍ لایُعَذِّب عَذابه اَحَد)
یعنی عذاب قیامت نظیر ندارد و یک لحظهاش برای احدی قابل تحمل نیست. تازه بعد از این عذاب، وقتی وارد بهشت میشود این طور نیست که در مراتب عالی و همردیف اصحاب یمین یا سابقین قرار بگیرند بلکه در جایگاهی در شأن خودشان منزل و مأوا خواهند گزید.
خداوند متعال راه را مستقیم و روشن نشان داده است از باب لطف بی نهایت خود گناهان بی شمار ما را تا حد زیادی مورد بخشش قرار میدهد و در کنار ابن همه نعمت و لطف از خشمش نیز بر حذرمان میدارد پس بهتر از قبل از آن که دیر شود راهی را برویم که نهایتا مجبور به رفتنش هستیم و خود را به ورطه های هولناک و طاقت فرسا نیندازیم .
و من الله توفیق
ذکر منابع مطالعاتی:
۱. معاد، شهید دستغیب (قدس سره)
۲. معادشناسی، مجلّدات ۱۱ گانه، علامه محمد حسین حسینی طهرانی (ره)
۳. معاد در قرآن، ص ۴۹۵، آیةالله جوادی آملی (دامتبرکاته)
فرآوری: محمدی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست