چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا

جهنمی ها کی آزاد می شوند


جهنمی ها کی آزاد می شوند

خداوند هیچ مؤمنی را داخل جهنم نمی کند, در حالی که به او وعده بهشت داده است, و هیچ کافری را از جهنم نجات نمی دهد, در حالی که به او وعده خلود در آتش داده است و گناه کاران موحد, به جهنم داخل شده, از آن خارج می شوند, و شفاعت در حق ایشان روا است

خداوند هیچ مؤمنی را داخل جهنم نمی‏کند، در حالی که به او وعده بهشت داده است، و هیچ کافری را از جهنم نجات نمی‏دهد، در حالی که به او وعده خلود در آتش داده است و گناه‏کاران موحد، به جهنم داخل شده، از آن خارج می‏شوند، و شفاعت در حق ایشان روا است .

ما شنیده ایم که خداوند متعال ارحم الرحمین است و بخشش در حق بندگانش بی نهایت است و در عین حال همان خدای مهربانتر سهمگین ترین عذاب ها و آلام را برای بندگانش فراهم دیده است!

● بین مهربانی و عذاب چه رابطه ای هست؟

علما به این قبیل پرسش ها پاسخ های منطقی و وزینی داده اند از جمله اینکه: آتش جهنم هم سوزنده است هم سازنده ،می سوزاند که بسازد آن چه را که ما از سر جهل و عناد و ظلم به خود و دیگران نابود کرده ایم،وقتی ما راه مستقیم و کوتاه را برای رسیدن به هدف رها کرده ایم و در بیابان های بی حاصل دنیا در چی سراب دویده ایم باید یک جایی بر گردیم یا نه ؟ این راه برگشت طبیعتا سخت و طاقت فرسات چون توان از میان رفته قوت و توشه ای نمامده است و عطش مانده است و دیگر هیچ چس برای نجات باید این سختی را تحمل کرد تا رهایی یافت وقتی دنیا را به بیهودگی گذراندیم و هرپز به نقشه راه که ترسیم شده دست مبارک حضرت حق بوده است نظر نینداختیم و به بیراهه رفتیم و آنچه داشتیم در رسیدن به سراب ها باختیم پس راهی نداریم جز اینکه جبران مافات کنیم و این جهنم همان راهی است که رفته ایم و هر چه در راه رفت بی مهاباتر و لجام گسیخته تر تاخته ایم مسلم استکه بازگشت هم سخت تر خواهد بود .

● خوب همه این ها قبول ولی تا کی باید سوخت؟!

مدت زمان ماندن در جهنم بستگی به میزان گناهان دارد:

گناهان متفاوت است بنابر روایات، بعضی از آن‏ها مانند شرک و کفر و نفاق موجب رفتن به جهنم و خلود در آن است و این در صورتی است که صاحب آن بدون توبه واقعی بمیرد. بعضی دیگر از گناهان برای مدت مشخصی موجب عذاب می‏باشد و بعد با شفاعت اولیاء یا لطف و فضل خدای متعال مورد بخشش واقع می‏شود.

براساس آیات و روایات، اگر آدمی، در مجموع رو به خدا داشته و مؤمن و دوستدار حضرت رسول اکرم‏ (صلی الله علیه وآله) و اهل بیت (‏علیهم السلام) باشد، ولی در دنیا خود را از آلودگی‏ها و تعلّقات پاک نسازد؛ با عذاب‏ها و فشارهایی رو به رو بوده و چه بسا به طبقات اولیه جهنم خواهد افتاد. با این عذاب‏ها، تطهیر شود و به عالم نور قدم بگذارد. (بحارالانوار، ج ۸، ص ۳۵۲ و ۳۵۳، ح۲)

بر اساس روایتی از امام صادق (علیه السلام)، انسان‏ها در قیامت سه دسته‏اند:

۱) یک دسته، کسانی‏اند که در عالم حشر آن گاه که مردم درگیر مواقف و عوالم حشراند زیر سایه خداوند و در جوار قرب حق خواهند بود و نیاز به طی آن عوالم و مواقف ندارند؛ چون آن مراحل را در این دنیا پشت سر نهاده‏اند.

۲) گروه دیگر انسان‏هایی‏اند که باید از حساب و عذاب و جهنم موقّت بگذرند تا پس از تطهیر و تصفیه و در عالم قیامت، به خدا برسند.

کسانی از اهل ایمان که مرتکب خطاهایی اعم از صغیره یا کبیره شده‏اند -از جمله بی حجابی یا بدحجابی- و در دنیا توبه نکرده اند، در عوالم مختلف، قبر، برزخ و قیامت برحسب حال، عذاب‏هایی خواهند کشید تا پاک شوند و از عذاب خلاصی یابند و در نتیجه وارد بهشت شوند۳. عده‏ای دیگر، کسانی‏اند که چون روی‏گردان و فراری از خدا بوده‏اند، به قعر جهنم فرو خواهند رفت (همان، ج ۷، ص ۱۸۳، ح ۳۱.)بنابراین عده‏ای مستقیم، وارد بهشت و بهشت‏ها می‏شوند و هرگز از آن خارج نمی‏شوند؛ عده‏ای پس از گذر از مواقف -از جمله جهنم موقّت -وارد بهشت می‏گردند و عده‏ای نیز در جهنم جاودانه، جای خواهند گرفت.

از معصوم نقل شده است: «مؤمنان گناهکار روزی از جهنم خارج خواهند شد» )بحارالانوار، ج ۸، ص ۳۴۶.) اما اگر گناه به گونه‏ای در او اثر کرده باشد که او را به حد کفر رسانده باشد، از آنجا که ما براساس آیات قرآنی: (بقره(۲)، آیات ۳۹، ۸۱، ۸۰، ۱۶۲ و ۱۶۱؛ مائده (۵)، آیه ۳۷؛ یونس (۱۰) آیه ۵۲ و... و روایات: بحارالانوار، ج ۸، صص ۳۵۱ ۳۶۲ و...) قائل به خلود کفار در جهنم هستیم، هیچ‏گاه به بهشت وارد نخواهد شد (در باب جهنم و مسائل مرتبط با آن، ر.ک: محمد حسن قدردان قراملکی، جهنم چرا؟)

گناهکارانی که در قیامت به عذاب الهی گرفتار می‏شوند، پس از مدت زمانی معین عذاب آنها پایان یافته و یا ازطریق شفاعت بخشیده می‏شوند. اما عده‏ای هستند که هیچ زمینه‏ای برای بخشش و پاک شدنشان وجود ندارد؛ مانندکافران و معاندین که این افراد به تصریح قرآن کریم همیشه در عذاب جهنم گرفتار خواهند بود.

برخی روایات دلالت دارد که دوستان علی(علیه السلام) و خاندان او در عذاب ابد نخواهند بود و دشمنان ایشان از عذاب جاودان نجات نخواهند یافت. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) می‏فرماید: همانا ولایت علی(علیه السلام) آن نیکی و خیری است که با وجود آن هیچ گناهی هر چند بزرگ باشد زیان نمی‏رساند، و به سبب پاره‏ای از عذاب‏های اخروی تطهیر می‏شود تا به شفاعت سروران طیّب و طاهر از گناهان نجات کامل یابند و همانا دوستی و قبول رهبری و دشمنان علی(ع) و مخالفت با او گناهی است که چیزی با آن نمی‏تواند نافع باشد و تنها سودی که به خاطر طاعت‏هایشان در دنیا بهره آن‏ها می‏شود این است که از نعمت‏های ظاهری و رفاه، سلامتی، گسترش زندگی برخوردار می‏شوند. ولی چون وارد صحنه آخرت شوند برای آنان عذاب جاودان خواهد بود...(بحارالانوار، ج ۸، ص ۳۵۲، ح ۲)

علامه مجلسی در مقام جمع روایات یاد شده بر این باورند که:

۱) کافران و منکران ضروریات دین اسلام در آتش جاودان خواهند بود.

۲) گروه‏های غیرشیعه و کسانی که منکر ضروریات اسلام هستند اگر در تعصّب شدید و دشمنی با اهل بیت(علیهم السلام) سخت کوشیده و حجّت بر آنان تمام شده باشد، نیز در آتش جاودان خواهند بود.

۳) صاحبان گناهان بزرگ از شیعیان داخل آتش خواهند شد و مدتی عذاب خواهند چشید، جز این که شفاعت نصیبشان خواهد شد. برخلاف شیعیان راستین که حتّی یک نفر آنان هرگز در دوزخ دیده نمی‏شود. (بحار، ج ۸، ص ۳۹۳، ذیل ح ۴۱)

در بررسی نهج‏البلاغه حضرت امیر در این زمینه به نتایج مفیدی می‏رسیم که: مردم از جهت انجام وظایف و ترک آن چند گروهند:

۱) گروه اول: آن‏ها که تمام دستورات اعتقادی، حقوقی و اخلاق را بی‏چون و چرا انجام می‏دهند و مرتکب کوچک‏ترین خطایی نمی‏شوند. قرآن این گروه را اهل بهشت معرفی می‏کند بهشتی که همواره در آن متنعّمند و هیچ گاه از آن اخراج نخواهند شد (توبه، آیه‏ی ۷۲.)

گناهکارانی که در قیامت به عذاب الهی گرفتار می‏شوند، پس از مدت زمانی معین عذاب آنها پایان یافته و یا ازطریق شفاعت بخشیده می‏شوند. اما عده‏ای هستند که هیچ زمینه‏ای برای بخشش و پاک شدنشان وجود ندارد؛ مانندکافران و معاندین که این افراد به تصریح قرآن کریم همیشه در عذاب جهنم گرفتار خواهند بود.

امام علی(علیه السلام) در خطبه ۱۰۹ و ۸۵ و حکمت ۳۸۷ نهج‏البلاغه به طور کامل این موضوع را تبیین نموده است: «اما فرمان‏برداران را در جوار رحمت خویش جای می‏دهد و در سرای جاودان‏اش آنان را مخلّد می‏سازد... .

۲) گروه دوم: کسانی که مرتکب گناهان کبیره نشده‏اند، ولی گه گاه تن به گناهان صغیره داده‏اند. خداوند این گروه را نیز به خاطر دینداری و اجتنابشان از کبائر، مرهون رحمت خود کرده، اهل بهشتشان می‏سازد. «إِن تَجْتَنِبُواْ کَبَآئِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَنُدْخِلْکُم مُّدْخَلاً کَرِیمًا »( نساء، آیه‏ی ۳۱) ؛

۳) گروه سوم: آنان که مرتکب گناهان کبیره شده‏اند، اما توبه کرده و یا شفاعت و رحمت واسعه الهی بر آنان سایه افکنده است. ایشان نیز عاقبت اهل بهشت خواهند گردید و همچون بهشتیان در آن جاودان خواهند زیست. امام رضا(علیه السلام) در این باره می‏فرماید: خداوند هیچ مؤمنی را داخل جهنم نمی‏کند، در حالی که به او وعده بهشت داده است، و هیچ کافری را از جهنم نجات نمی‏دهد، در حالی که به او وعده خلود در آتش داده است و گناه‏کاران موحد، به جهنم داخل شده، از آن خارج می‏شوند، و شفاعت در حق ایشان روا است(بحار، ج ۸، ص ۳۶۲.) از عبارت «به جهم داخل شده، از آن خارج می‏شوند...» می‏توان استفاده کرد که مدّتی عذاب می‏بینند تا تطهیر شوند. آن گاه مشمول شفاعت خواهند شد

۴) گروه چهارم: کسانی که با سوء نیت راه کفر و نفاق در پیش گرفتند و با معارف حقه الهی دشمنی کردند. اینان اهل جهنم‏اند و در آن جاودانه خواهند بود. «وَالَّذِینَ کَفَرواْ وَکَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا أُولَـئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ» (بقره، آیه‏ی ۳۹)

● نتیجه

در مجموع می‏توانیم نتیجه بگیریم کسانی از اهل ایمان که مرتکب خطاهایی اعم از صغیره یا کبیره شده‏اند -از جمله بی حجابی یا بدحجابی- و در دنیا توبه نکرده اند، در عوالم مختلف، قبر، برزخ و قیامت برحسب حال، عذاب‏هایی خواهند کشید تا پاک شوند و از عذاب خلاصی یابند و در نتیجه وارد بهشت شوند. امّا درباره عذاب یاد شده لازم است اشاره به فرمایش خداوند در قرآن کریم بکنیم که می‏فرماید: شدّت عذاب الهی در قیامت آن چنان است که هیچ کس عذابی همانند عذاب او نمی‏کند(فجر، آیه‏ی ۲۵ (فیومئذٍ لایُعَذِّب عَذابه اَحَد)

یعنی عذاب قیامت نظیر ندارد و یک لحظه‏اش برای احدی قابل تحمل نیست. تازه بعد از این عذاب، وقتی وارد بهشت می‏شود این طور نیست که در مراتب عالی و هم‏ردیف اصحاب یمین یا سابقین قرار بگیرند بلکه در جایگاهی در شأن خودشان منزل و مأوا خواهند گزید.

خداوند متعال راه را مستقیم و روشن نشان داده است از باب لطف بی نهایت خود گناهان بی شمار ما را تا حد زیادی مورد بخشش قرار میدهد و در کنار ابن همه نعمت و لطف از خشمش نیز بر حذرمان میدارد پس بهتر از قبل از آن که دیر شود راهی را برویم که نهایتا مجبور به رفتنش هستیم و خود را به ورطه های هولناک و طاقت فرسا نیندازیم .

و من الله توفیق

ذکر منابع مطالعاتی:

۱. معاد، شهید دستغیب (قدس سره)

۲. معادشناسی، مجلّدات ۱۱ گانه، علامه محمد حسین حسینی طهرانی (ره)

۳. معاد در قرآن، ص ۴۹۵، آیة‏الله جوادی آملی (دامت‏برکاته)

فرآوری: محمدی