چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
تغییر رفتار با روشهای غیرکلامی
بررسی شیوههای روانشناختی نشان میدهد که با روشهای غیرکلامی نیز میتوان رفتار اخلاقی دانشآموزان را تغییر داد.
یکی از ارکان مهم آموزش و تدریس، ایجاد فضایی سالم و مناسب برای یادگیری و آموختن است. ذهن، روان و رفتار کودکان و نوجوانان نسبت به سالهای گذشته دچار تحولات و دگرگونیهای بیشماری شده است.
دانش آموزان، آموزگارانی را ترجیح میدهند که به شخصیت آنها احترام گذارند، به جای تنبیه آنها را تشویق و حمایت کنند، خوب درس بدهند، انگیزه تلاش و پیشرفت را در آنها زنده نگه دارند، ارزشها و آرمانهایشان را نادیده نگیرند و آنها را در یافتن اهداف صحیح زندگی یاری کنند.
رابطه معلم ـ دانشآموز رابطهای ظریف و شکننده است، تا حدی که شکیبایی و بردباری بیشتر آموزگاران و معلمان را میطلبد. گاهی وضعیتی بر کلاس حاکم می شود که احتیاج به مهارت، تسلط و مدیریت آموزگار بر رفتارها و واکنشهای هیجانی - احساسی دانشآموزان دارد.
بدخلقیهای روزانه، اختلافها و تعارضهای بین بچهها، بحرانهای لحظهای کلاس و ... نیازمند توان بالای تصمیمگیری آموزگار است.
تحقیقات نشان میدهد ارتباط مستقیمی بین اعتماد به نفس آموزگار برای ایجاد رابطهای فعال و پویا با دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی کلاس وجود دارد. آموزگارانی که می دانند چه هدفی را دنبال میکنند و با چه شیوهای قصد دارند برنامههای آموزشی خود را دنبال کنند، با آمادگی بیشتری درس و کلاس خود را اداره میکنند.
باید اذعان کرد مشکلات آموزشی به یکباره و ناگهان به وجود نمیآید، بلکه همیشه عوامل گوناگون و متنوعی زمینه ساز آن است. خانواده، دوستان، مدرسه، اجتماع و... تاثیرات عمدهای بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان میگذارد که گاه آنها را از روند آموزش دور میسازد. در دنیای پرمسالهای که ما زندگی میکنیم، کودکان و نوجوانان نمیتوانند مشکلات شخصیشان را (حتی آنهایی را که ارتباطی هم به درس و مدرسه ندارد)، پشت در کلاس جا بگذارند و پس از بازگشت از مدرسه، آنها را با خود به همراه ببرند. برای آنکه بچهها از مدرسه، کلاس و درس لذت ببرند، استعدادهایشان شکوفا شود و تبدیل به افرادی سرزنده و پویا شوند، باید به تمامی نیازهای عاطفی، عقلانی، جسمانی و اجتماعی آنان توجه شود. تعامل و ارتباط بین معلم و شاگرد و شاگرد و شاگرد بخش مهمی از فرآیند آموزش و یادگیری است.
هرچه آموزگاران به اهمیت این تعامل اجتماعی بیشتر پی ببرند، بهتر می توانند محیطی مساعد برای تدریس خود به وجود آورند. رفتارها و پاسخهای آموزگاران، مربیان و مشاوران مدرسه میتواند جوی از تفاهم و توافق یا خودسری و مشاجره در بین کلاس و دانش آموزان پدید آورد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست