پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
حج؛ تجسمی از معاد
مناسک حج و حضور در مواقف و میقاتهای آن، هر یک نمونهای است از حشر و نشر در قیامت که به برخی از این نمونهها اشاره میکنیم:
۱) آماده شدن برای سفر حج به پرداخت بدهیهای شرعی و قانونی و ردّ مظالم عباد و کسب رضایت کسانی که با او معاشرت داشتند، وصیت کردن و خداحافظی یادآور حالت احتضار و سفر به سوی آخرت است.
۲ـ)حضور در سرزمینی که پیشتر با آن آشنایی نداشت و دوری از زن و فرزند و خانه و کاشانه و قطع توجه از دیگران تداعیگر «یَوْمَ تُبَدَّلُ الاْرْضُ غَیْرَ الاْرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ(۱)؛ یَوْمَ یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ . وَ أُمِّهِ وَ أَبِیهِ ...(۲)؛ وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمْ الاْسْبَابُ است.(۳)
۳) حرکت اعضای هر کاروان به دنبال مدیر، راهنما و مسؤول هدایت کاروان، هنگام انجام اعمال یا ورود در خاک عربستان و در دست داشتن روادید که به منزله نامه عمل و جواز عبور است: خاطره بیان شده در این آیه در باب قیامت را مجسم میکند که: «یَوْمَ نَدْعُو کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ فَأُوْلَئِکَ یَقْرَءُونَ کِتَابَهُمْ وَلاَ یُظْلَمُونَ فَتِیلاً.» (۴)
۴) عاری بودن از مظاهر و مفاخر دنیوی، چون لباس و حشمت و کبکبه و پوشیدن دو جامه ساده شبیه کفن، با توجه به این نکته که برای حجگزار مستحب است در همان جامه کفن شود، چنان که پیامبر گرامی (صلیاللهعلیهوآله) نیز در دو جامه احرامش کفن شد،(۵) جلوهای از جلوات قیامت را به تماشا میگذارد.
۵) افاضه و کوچ از عرفات به طرف مشعر و پس از درک وقوف مشعر، کوچیدن هنگام طلوع آفتاب به سوی منا مظهری است از "یَخْرُجُونَ مِنْ الاْجْدَاثِ کَأَنَّهُمْ جَرَادٌ مُنتَشِرٌ." (۶)
۶) تذلل و فروتنی گردنفرازان هنگام انجام مناسک در پیشگاه حیّ قیوم، چنانکه امام صادق (علیهالسلام) در مقام بیان سرّی از اسرار سعی میفرماید: «جُعِلَ السَّعْیُ بَیْنَ الصَّفَا وَ الْمَرْوَهِٔ مَذَلَّهًٔ لِلْجَبَّارِینَ»(۷)، یادآور تذلل و خضوع همه چهرهها در قیامت است: "وَ عَنَتْ الْوُجُوهُ لِلْحَیِّ الْقَیُّومِ." (۸)
۷) اعتراف و اقرار حجگزار بر گناهان خویش، اعتراف بر گناه در قیامت را تداعی میکند که بعضی در پیشگاه خداوند میگویند: «قَالُوا رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَیْنِ وَ أَحْیَیْتَنَا اثْنَتَیْنِ فَاعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا فَهَلْ إِلَی خُرُوجٍ مِنْ سَبِیلٍ.» (۹) امام صادق (علیهالسلام) پشت خود را برهنه در برابر آفتاب گرفت و فرمود: «لَبَّیکَ فی الْمُذْنِبِین لَبَّیک» و چون به ملتزم رسید به همراهیانش فرمود: «أَمِیطُوا عَنِّی حَتَّی أُقِرَّ لِرَبِّی بِذُنُوبِی فِی هَذَا الْمَکَانِ»؛ «از من دور شوید تا در این مکان به گناهان خویش نزد پروردگارم اعتراف کنم که جای آمرزش است.»(۱۰)
۸) احساس امنیتی که حجگزار از تجاوز و جدال و آزار دیگران دارد، سخن خدای متعال را در باب قیامت تداعی میکند که فرمود: "لاَ ظُلْمَ الْیَوْمَ." (۱۱)
این نمونهها نمایانگر جامعیت حج و تمثیلی از قیامت است که اثری سازنده و مفید در حجگزار دارد.
پینوشتها:
۱- ابراهیم: ۴۸ .
۲- عبس: ۳۴ .
۳- بقره: ۱۶۶ .
۴- اسراء: ۷۱ .
۵- وسائل الشیعه، ج۹، ص۳۷، باب ۲۷، ح۲ .
۶- قمر: ۷ .
۷- وسائل الشیعه، ج۹، ص۵۱۱، باب ۱، ح۴ .
۸- طه: ۱۱۱ .
۹- غافر: ۱۱ .
۱۰- وسائل الشیعه، ج۹، ص۴۲۴، باب ۲۶، ح ۵ .
۱۱- غافر: ۱۷.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست