یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
دین جدید من
پدیدههای اجتماعی نوعا علل چند بعدی داشته و از خاصیتی پیچیده برخوردارند. بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی و فرهنگی ناشی از بستر و زمینه های فکری و اجتماعی خاص است که در طول قرنها شکل گرفته و سازمان یافته اند. مثلا موضوع مدعیان دروغین و عناوینی مانند جریان عرفان انحرافی، خرافه گرایی، توسل به موهومات، امروزه به یک پدیده فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است. از اینرو اعتقادات، باورها و ساختارهای ذهنی، قرنهای متمادی طول میکشد تا به نوعی سلوک و تعامل اجتماعی تبدیل شود و در این رهگذر عوامل مادی و معنوی زیادی نیز در شکل گیری آن اثرگذار باشد.
در بحث و بررسی موضوع موردنظر، علل و عوامل گوناگونی به اعتبار اصل پدیده، ابعاد و نوع ادعاهایی که مطرح شده، تأثیرگذار است. لذا نباید در بررسی علل پیدایش خرافه و بسترهای گرایش به مدعیان دروغین، به چند عامل امروزی و یا حتی به بخشی از سوابق تاریخی آن تکیه و بر این اساس، حکم قطعی صادر کرد. واقعیت امر آن است که در اینگونه تحلیلها نمیتوان به نتیجه قطعی و دقیقی دست یافت، اما میتوان برخی زمینه های بروز آن و یا بخشی از زمینه ها و بسترهای گرایش به مدعیان دروغین را بر اساس اطلاعات موجود یا قراین و شواهد بهدستآمده، مورد تحلیل و بررسی قرار داد.
● زمینه ها و بسترهای پیدایش فرقه گرایی و خرافات
۱) پلورالیزم دینی با رویکرد افراطی
پلورالیزم دینی یا کثرتگرایی با رویکرد افراطی از طریق نسبیتگرایی و شکاکیت معرفت شناختی شکل میگیرد؛ با این نگاه که متون دینی صامت و خالی از معانی هستند و هر شناختی از دین، شخصی است. بدینسان کثرتگرایی دینی با چنین رویکردی، زمینه برداشتهای انحرافی را فراهم میسازد.
۲) تحجرگرایی
تحجرگرایی مانع از تفکرگرایی و خردورزی است و آثار زیانباری را در پی دارد که هریک از این آثار بهنحوی، زمینه و بستر بروز فرقه های خرافی را فراهم میسازند
- تحجر نقطه مقابل تفقه دینی است، چون منشاء آن جمودی است که عقل را منکوب و اندیشه را منجمد میکند، آدمی را از اندیشیدن و تفکر دینی باز میدارد و شناخت دینی را سطحی میسازد.
متحجران در پی شناخت عمیق دینی بر نمیآیند؛ از اینرو هر ادعایی را در پوشش آموزههای دینی میپذیرند و زمینه را برای مریدسازی و مریدپروری مدعیان دروغین فراهم میسازند. منشاء ترویج مقدسمآبی، خرافهگرایی و پذیریش مدعیان دروغین در جامعه همین جمود است. شناخت سطحی از دین، اخباریگری را پدید میآورد و به آسانی فرقه سازی، تحقق مییابد و عوامی که شناختشان از دین سطحی است، جذب آن میشوند. همچنین در ظواهر دین ماندن و از عمقنگری در حقایق دینی بازماندن، منشاء برداشتهای متفاوت و گاه متضاد از دین است و هرکدام از اینها میتواند، منشاء پیدایش فرقه و مکاتب انحرافی شود.
- در چنین فضای مقدسمآبی است که طیفهای مدعی ارتباط با امام زمان یا ائمه معصومین به وجود میآید. خرافه گرایی و توسل به موهومات چون خوابنما شدن، تعبیر خواب، رمالی، دعانویسی، سحر و جادو و... رشد پیدا میکند و افکار انحرافی ترویج میشود.
۳) سرمایهگذاری خارجی
فرقه های نوظهور معنویتگرای وارداتی مانند «رامالله»، «اکنکار»، «فالون گونگ» و...، عقبههای برون مرزی دارند و با خارج از کشور مرتبط هستند.
در این فرقه ها، رعایت سلسله مراتب، جایگاه خاصی دارد و افراد پس از سپری کردن مراتبی به خارج از کشور اعزام میشوند تا از طریق سرگروههای خود به درجات بالاتری نایل آیند.
با داشتن پایگاهها در خارج از کشور، نمیتوان فعالیت آنان را بدون در نظر گرفتن تعاملات خارجی تلقی کرد. بهویژه اینکه آنان در ترویج منویات پنهان خود، مجالس خود را با سبک جذابی برگزار میکنند و از شیوههای هنری کمک میگیرند، در تهیه آثار هنری و همچنین در حوزه نشر کتاب نیز فعال هستند.
در مراکز و محیطهایی مانند دانشگاهها و فرهنگسراها و... فعالیت قابلتوجهی دارند و در ایجاد مشروعیت و بسط و گسترش اندیشههای خود فعال هستند. از اینرو، فعالیت فرهنگی این جریانات، اغلب تأثیرات گسترده تولیدات فرهنگی و هنری را به همراه دارد و این تازه، فعالیت برخی از گروههایی است که فعالیت آنها علنی و آشکار است. ولی برخی فرقه ها، سعی در مخفی نگهداشتن فعالیت خود و پنهان داشتن پیوند خود با جریان اصلی دارند. آنچه برای ما مشهود است، گرایش اقشار مختلف، بهخصوص قشر متوسط به بالای فرهنگی است که حکایت از فعال بودن مدعیان دروغین در عرصه فرهنگی دارد و باید برای پیشگیری آن، چارهای اندیشید.
از سوی دیگر، در امر فرقه سازی، فرقه گرایی و ظهور عرفانهای انحرافی و گروههای شبهعرفانی که قارچگونه ایجاد میشوند، بعید نیست که دست بیگانگان در کار باشد و بخواهند با به کارگیری آنان، اهداف شوم خود را در راستای تهاجم فرهنگی اجرا کنند.
سابقه ذهنی مردم ما، نشان میدهد که کشورهایی مانند انگلستان و آمریکا در ایجاد جریانات انحرافی در مقابل باورهای اصیل مردم، ید طولایی دارند. فرقه «بهائیت» در ایران و «وهابیت» در عربستان که ساخته و پرداخته بریتانیا است، شاهد گویایی بر این مدعا است. از آن گذشته، شکلگیری فرقه ها و نحلههای شبهعرفانی یا شبهمعنوی در اروپا رو به فزونی گذاشته است تا جایی که برخی، نیمه دوم قرن نوزدهم در اروپا به ویژه آمریکا را عصر انفجار فرقهای نامیدهاند.
بدیهی است، این فرقه های نوظهور وارداتی همین فرقه هایی هستند که در اروپا شکل میگیرند و سپس به کشورهای دیگر صادر میشوند. از اینرو باید به این نکته توجه داشت که این گروههای شبهعرفانی، ریشه در غرب دارند و بسیاری از اهداف بیگانگان را میتوانند در پوشش عرفانهای انحرافی، اجرا کنند و از این منظر، آنان حامل انگیزههای ضدامنیتی محسوب میشوند.
از اینرو، فرقه گرایی بهشیوه جدید، امروز از منظر امنیتی از حساسیت و اهمیت ویژهای برخوردار است و عدم توجه به آن مخاطرهآمیز خواهد بود؛ ضمن اینکه تسهیلی برای اهداف سرویسهای بیگانه است.
۴) نا آگاهی و غفلت
عرفان به معنی واقعی آن، یافتن سیر و سلوک هستی است که کمال مطلق، مطلوب و مقصود سالکان است. اما آنچه زمینه های انحراف از این رهگذر را فراهم میآورد، عدم شناخت و آگاهی افرادی است که جذب جریان عرفانهای انحرافی میشوند.
بنابراین، از یک سو عرفانگرایی، بر اساس باورهای دینی و اعتقادی، مطلوب هر مؤمنی است و از سوی دیگر، ناآگاهی افراد باعث میشود که نتوانند عرفان واقعی را از بدلی آن تفکیک سازند. بدینسان، این شیادان هستند که در این صحنه وارد میشوند، از باورهای پاک انسان مسلمان، سوء استفاده میکنند، آنان را در دام خود گرفتار میسازند، موجب انحراف در اعتقادت آنان میشوند و بدین سان، زمینه گرایش به خرافه گرایی و توسل به موهومات را فراهم میسازند.
۵) شناخت سطحی از دین
فقدان نگاه همهجانبه به دین و ناآگاهی به مبانی دینی، باعث شده است که برخی به دین، نگاهی سطحی داشته باشند و توان تفکیک حقایق دینی را از آنچه رنگ و بوی دینی به خود گرفتهاند، نداشته باشند.
از اینرو، افراد شیاد و حرفهای میتوانند آنان را اغفال کنند و همین امر، زمینه و بسترهایی را ایجاد میکند تا مدعیان بتوانند ایدهها و امیال خود را به راحتی مطرح کنند.
بهکارگیری برخی روشها، شیوهها و تحریفاتی که در برخی مراسم مذهبی در قالب آموزههای دینی بهکار گرفته میشود و طرح برخی از ادعاهای غیر واقعی بنیان تفکر دینی را با خطر مواجه میکند.
امروزه تحریفات عاشورا و... رو به افزایش است و برخی از این تحریفات، آلوده به بدعت، خرافه و موهومات است. ضمن اینکه مراسم و عزاداری سیدالشهدا(ع) را بهتدریج از محتوا تهی میسازد و زمینه را برای ترویج افکار انحرافی، خرافه گرایی و توسل به موهومات فراهم میسازد، در همین فضای مذهبی آلوده است که به آسانی، مدعیان دروغین میتوانند، سادهلوحان را اغفال و از احساسات پاک مذهبی برخی مؤمنین سوءاستفاده کنند.
از دیگر زمینه ها و بسترهای مناسب شکلگیری فرقه های انحرافی موارد ذیل هستند:
- تمایل ذاتی و احساس درونی افراد به معنویت و امور ماورای طبیعی و فقدان تغذیه معنوی مناسب که بتواند نیاز معنوی آنان را تامین کند، زمینهای را فراهم میکند که فرقه های نوظهور با جایگزین ساختن بدلهای انحرافی، افراد را جذب کنند.
- در نظام فرهنگی و جامعه دینی ما، بعضا حدود و ثغور اعتقادات متقن و اصیل از اعتقادات و سنتهای بیریشه و تفکرات انحرافی مشخص نشده است و به هر دلیل، اگر عرصه نقد و بررسی افکار و اندیشهها و ایدهها کمرنگ شود، آنگاه تبادل اندیشه از رونق کافی برخوردار نیست و اتهام ناروا و زدن برچسبهای ناچسب، جایگزین منطق و استدلال میشود.
در چنین فضایی، نخبگان فکری، اجتماعی و دینی نسبت به بروز و ظهور عرفانهای انحرافی و پیدایش فرقه های نوظهور بیتفاوت میشوند و خرافه گرایی گسترش و فرقه سازی، توسعه مییابد.
برخی دیگر از عوامل زمینهساز برای بروز انحراف و گرایش بهخصوص در میان قشر جوان به سمت و سوی فرقه گرایی به شرح ذیل است:
- ترویج و دخالت خرافات و بدعتها در حوزه دین و مراسم مذهبی؛
- نابسامانی و مشکلات اجتماعی، فرهنگی، فشارهای روحی، روانی، کمبودهای روحی و شخصیتی (خودکمبینی) افراد در جامعه؛
-گسترش تکنولوژی و امکان دسترسی آسان بهتشکلها و گروههای شبهعرفانی؛
- جذاب کردن عرفانهای کاذب و بدیع کردن روشهای مدعیان دروغین؛
- تبلیغات نادرست رسانهها (بهخصوص رسانههای ملی) از مراسم مذهبی؛
- تحریفاتی که از طریق مداحی و برخی سخنرانان در عزاداریها انجام میشود و پیرایههایی که از طریق مداحان و گردانندگان برخی هیئتها و متولیان برخی اماکن متبرکه به دین بستهاند؛
- عدم دستیابی نسل جوان به گروهها و افراد مرجع در سطح جامعه در زمینه عرفان و معنویت اصیل و ناب؛
● دلایل گرایش به فرقه گرایی
۱) انگیزه مادی
اطلاعات موجود نشان میدهد که انگیزه بسیاری از مدعیان، سودجویی و منفعتطلبی است. یعنی بسیاری از عناصری که به فعالیت فرقهای یا به کشف و کرامات روی آوردهاند، به نحوی، منافع مادی خود را دنبال میکنند. منابع مادی آنها با کلاهبرداری و اغفال مریدان تأمین میشود.
۲) انگیزههای روحی و روانی
حس برتریجویی، جاهطلبی، کسب مقام و رسیدن به مرتبه اجتماعی، افرادی را وادار به فعالیت در این زمینه میکند. همچنان که عدم تعادل روحی و روانی نیز در برخی مدعیان، منشاء اینگونه فعالیتها است.
۳) انگیزه ضداخلاقی
انگیزه ضداخلاقی، زمینه را برای افرادی فراهم میسازد که با سوءاستفاده از آموزههای دینی و رفتار قدیسمآبانه، دست به اعمال خلافشرع بزنند و مریدان توسط آنان اغفال میشوند و مورد سوءاستفاده جنسی قرار میگیرند و یا از طریق روشهایی چون هیپنوتیزم، انرژیدرمانی، آنان را مورد سوءاستفاده اخلاقی قرار میدهند و یا در قالب احکام ساختگی، روابط نامشروع با آنان برقرار میسازند و در مواردی به مرتبطان خود توصیه به امور خلاف میکنند و از این طریق به ناهنجاریهای اجتماعی دامن میزنند. با رمالی، سحر و جادو بین خانوادهها اختلاف ایجاد میکنند و باعث جدایی همسران از یکدیگر میشوند.
۴) انگیزه سیاسی
کم نیستند مداحان و گردانندگان جلسات دینی که برای گرمکردن مجلس و محفل خود به هر سبک و شیوه و شگردی متوسل میشوند.
طرح ادعاهایی مانند حضور ائمه معصومین(ع) در مجالس، شفا یافتن بیماران و... در فضایی عاطفی و احساسی طرح میشود و افراد شرکتکننده به دلیل اعتقاد و باوری که دارند، میپذیرند و برخی از گویندگان مذهبی نیز چون از انقلاب و نظام حمایت میکنند، این معنی را القاء میکنند که نظام به اینگونه امور باور دارد و اگر مخالف دین است، پس چرا نظام با آنها برخورد نمیکند. از سوی دیگر، خاستگاه برخی از گروههای شبهعرفانی معنویتگرا، غرب است که عقبه های برون مرزی یا خارج از کشور دارند و نمیتوان انگیزه سیاسی بیگانگان را در شکلدهی فرقه های نوظهور معنویتگرا نادیده انگاشت.
● جمعبندی و ارایه نظر
گستره جریانهای مدعی و فرقهای از فالگیری و دعانویسی آغاز و به کشف و کرامات، خوابنما شدن و ارتباط پیداکردن با اجنه و فرشتگان تا پیامبران و ائمه معصومین ادامه مییابد تا جایی که الوهیت، پیامبری، امامت، نیابت و جانشینی امام زمان را نیز در بر میگیرد و به اینجا نیز ختم نمیشود بلکه دامنه آن به صاحبان علم، فن، هنر و... نیز گسترش مییابد.
امروزه دیگر، در فرقه سازی تنها بحث ترویج افکار انحرافی، خرافه گرایی و توسل به موهومات مطرح نیست و تنها در قالب دین و مذهبهای ساختگی چون بهائیت و وهابیت تجلی نمییابد، بلکه به صورت فرقه های جدیدی مانند مکتب اکنکار، فالون گونگ، رامالله و کلیه گروههای شبه عرفانی و ورزشی به نام یوگا یا انواع مدیتیشن، فن انرژیزایی، فعالسازی انرژی، هیپنوتیزم، رویابینی، کنترل رویا، هنر کنترل و پرورش ذهن با استفاده از حالات ذن و هر چیز دیگر انجام میشود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست