چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
تحقیق در بازار
برای موفقیت در کسب و کار کوچک، باید بازار را بخوبی شناخت. تحقیقات بازار، راهی ساده و روشی ساختیافته برای یادگیری درمورد کسانی است که با آنها داد و ستد دارید. این مقاله، نگاهی جامع به چیستی و چگونگی انجام تحقیقات بازار است و تکنیکهای ارزان جمعآوری واقعیت درباره مشتری را برای کسب و کارهای کوچک که در آنها عموماً مالکیت و مدیریت یکی است معرفی میکند.
برخی تحقیقات وسیع بازار، چیزی جز گردآوری اطلاعاتی بیهوده نیست. این درحالی است که تحقیقات بازار را میتوان در محدودهای کوچک و با هزینهای اندک انجام داد. این نکته ممکن است تعجبآور باشد، اما نتیجه هردوی آنها ممکن است درست باشد.مثلاً جستوجو و بررسی زبالههای دور ریختنی در بسیار از رستورانهای کوچک، امری معمول و متداول است. بسیاری از مردم، "فلاندر" را به دلیل مد بودن ظرفهایش سفارش میدهند. صاحبان رستوران میتوانند بسیاری از این ظروف را دست نخورده روی میزهای ترک شده، پیدا کنند.
شمامیتوانید استفادههای بسیار خوبی از زبالهها کنید. ممکن است بررسی قوطیها و کارتونهای زباله برای شما کار جالبی نباشد، اما آنها به شما میآموزند که مصرفکنندگان، چه چیزهایی را میخرند. شما میتوانید با بررسی زبالههای رقیبانتان دریابید که آنها چه میفروشند. مفهوم این پیام آن نیست که دائماً مشغول آشغال جمع کردن شوید، اما راهی است که نشان میدهد تحقیقات بازارلزوماً توسط کارکنان خبره و کاربا تکنیکهای آماری توسط رایانههای قدرتمند انجام نمیشود. تحقیقات بازار میتواند پرخرج و پرهزینه نباشد.
● تحقیقات بازار چیست؟
اساساً تحقیقات بازار یافتن محصولات مورد توجه مشتریان از طریق مشاهده رفتارهای آنان و ثبت نتایج این مشاهدات است. در فرهنگ لغات انجمن بازاریابی امریکا، تحقیقات بازار: سیستم جمعآوری، ثبت و تحلیل اطلاعات در مورد مشکلات مربوط به بازار کالا و خدمات تعریف شده است.
تحقیقات بازار، روشی ساختیافته برای یافتن جواب پرسشهایی است که هر کسب و کاری با دانستن آنها، موفق خواهد شد. هر کسب و کار کوچک، باید از خود بپرسد:
▪ مشتریان بالقوه و بالفعل من چه کسانی هستند؟
▪ آنها چه نوع شخصیتی دارند؟
▪ کجا زندگی میکنند؟
▪ آیا من کالا یا خدمت مورد نیاز مشتریان را در بهترین مکان، زمان و اندازه عرضه میکنم؟
▪ آیا قیمت محصولات من متناسب با ارزشی است که برای مشتریان ایجاد میکند؟
▪ آیا برنامههای توسعه در شرکت من اجرا میشود؟
▪ مشتریان در مورد کسب و کار من چه فکر میکنند؟
▪ کسب و کار من چگونه با رقبا رقابت میکند؟
تحقیقات بازار، علمی مستقل نیست بلکه روشی است برای فهم چیزهایی که میتوانند برخواستنیها و نخواستنیها و رفتارهای مشتری اثر بگذارند زیرا بسیاری از این موارد، ناشناخته هستند. تحقیقات بازار با یادگیری علمی بازار، جمعآوری منظم و ساختیافته حقایق برای درک اینکه انسانها چگونه میاندیشند، شروع میشود و به ما میآموزد که مشتریان چیزهایی را که میخواهند میخرند، نه چیزهایی را که ما میخواهیم به آنها بفروشیم.
● چرا IT را انجام میدهیم؟
این کاری غیرممکن است که به مردم، چیزهایی را بفروشیم که نمیخواهند. به بیانی دیگر، مردم چیزهایی را میخرند که به آنها نیاز دارند. حتی کسب و کارهای بزرگ نیز همانند کسب و کارهای کوچک نیازمند درک خواستههای مشتریان خود هستند.
مالکان صنایع کوچک که عموماً وظایف مدیریت را نیز برعهده دارند، به مشتریان خود بسیار نزدیک هستند. آنها میتوانند بسیار سریع، خواستنیها، نخواستنیها و عادات خرید مشتریان را دریابند. این دسته از مدیران، بازار و مشتریان خود را بخوبی درک میکنند و این امر ناشی از تجربه آنهاست. همین تجربه میتواند مانند شمشیری دولبه عمل کند زیرا دارای حجم عظیمی از اطلاعات است که طی سالها انباشته شده و حتی ممکن است از رده خارج شده باشند و یا برای تصمیمگیری مناسب نباشند.
تحقیقات بازار، اطلاعات بازار را سازمان داده و منظم میکند. این امر به شما اطمینان میدهد که این اطلاعات بروز بوده و به نیاز شما پاسخ مناسب میدهند. نتایج تحقیقات بازار:
▪ خطر ریسکها را از بین میبرند
▪ مشکلات و اشکالات بالقوه را در بازار تشخیص میدهند
▪ در شناسایی و بهرهگیری از فرصتها به ما کمک میکنند
▪ اطلاعات و حقایق اولیه در مورد بازار را فراهم میکنند
▪ به فرایند تصمیمگیری، برنامهریزی و عمل کمک میکنند
● چه باید کرد؟
هر روز طی کارهای روزمره مدیریتی خود، ممکن است در مورد بازار تحقیقات کنید بدون اینکه از آن آگاه باشید. مثلاً، موارد برگشتی را در صورتی که دارای الگوی خاصی باشد، بررسی میکنید. به دیدار مشتریان قدیمی میروید و از آنها میپرسید چرا بتازگی سری به شما نزدهاند. همواره مواظب رقبای خود هستید تا دریابید محصولات مشابه را با چه ویژگیهایی میفروشند.
تحقیقات بازار، این کاوشها را بسادگی ساختمند میکند و مدلی بهوجود میآورد که به شما اجازه میدهد اطلاعات جمعآوری شده را تجزیه و تحلیل کنید.
● فرایند تحقیقات بازار
▪ مسئله یا فرصت را تعریف کنید
▪ اطلاعات در دسترس را ارزیابی کنید
▪ اطلاعات اضافه را در صورت نیاز جمعآوری کنید
▪ گزارشها و اسناد ثبت شده را مطالعه کرده و یا با کارمندان خود مصاحبه کنید
▪ اطلاعات محیطی را جمعآوری کنید
▪ اطلاعات را دستهبندی و طبقهبندی کنید
▪ تصمیم بگیرید و به آن عمل کنید
▪ نتایج عملیات را مورد ارزشیابی قرار دهید
● تعریف مسئله یا فرصت
تعریف مسئله یا فرصت، نخستین گام و مهمترین مرحله برای شروع فرایند تحقیق است باید بتوانید مشکل را فراتر از نشانههای آن درک کرده و علتها را کاملاً بفهمید. مشاهده مشکلی مانند کم شدن فروش، دلیلی را مشخص نمیکند بلكه صرفاً یک نشانه است.
برای تعریف مسئله باید، فهرستی از چیزهایی که به نظر شما علت و تاثیرگذار در بروز مشکل بوده تهیه کنید. این بسیار مهم است که بدانید آیا مشتریان شما تغییر کردهاند؟ آیا ذائقه آنان تغییر کرده است؟ باید فهرستی از دلایل ممکن را تهیه کرده و دلایلی را که قابل ارزیابی نیستند، حذف کنید چون نمیتوانید با آنها کاری مفید انجام دهید.
باید ایدههایی را مورد بررسی قرار دهید که قابل اندازهگیری و آزمایش باشند. در زمانی که حقایق را جمعآوری میکنید به فهرست دلایل احتمالی خود بهطور متناوب مراجعه کرده و آنها را ارزشیابی کنید. از همین طریق میتوانید در مورد فرصتهای احتمالی نیز تحقیق کنید.
● اطلاعات در دسترس را ارزیابی کنید
پس از تعریف مسئله خود اطلاعاتی را که فوراً دراختیار شما قراردارند، ارزیابی کنید. اگر فرضیات خود را درست تعریف کرده باشید، ممکن است تمام اطلاعات مورد نیاز برای حل مسئله را در اختیار داشته باشید و بتوانید راه حل مشکل را طی فرایند تعریف مسئله مشخص کنید. در این حالت باید توقف کنید زیرا اگر تحقیقات بازار را انجام دهید، تنها پول و وقت خود را به هدر دادهاید. اگر مطمئن نیستید که به اطلاعات بیشتری نیاز دارید و یا با اطلاعات اضافی احساس آرامش بیشتری خواهید کرد، باید وزن و قیمت اطلاعات بیشتر را در برابر کارامدی آن بسنجید. شما در تنگنا قرار دارید و باید با تخمین پیشاپیش سود، هزینه تبلیغات را مشخص کنید شما نمیدانید چه مقدار سود بازخواهد گشت و چه مقدار از آن را میتوانید جذب کنید. حتی نمیدانید اصولاً سودی خواهید داشت یا نه. بهترین کاری که میتوانید انجام دهید، ایجاد توازن بین هزینه اطلاعات جمعآوری شده و اطلاعاتی است که باعث شکل دادن تصمیم میشود.
● جمعآوری اطلاعات اضافی
در جمعآوری اطلاعات، تا حد ممکن به اطلاعات در دسترس و ارزان فکر کنید. پیش از روی آوردن به راههای گرانقیمت نظیر تحقیق میدانی، به اسناد و پروندههای خود نگاه کنید. این اسناد عبارتند از: اسناد فروش، شکایات، دستورالعملها و هر سند دیگری که به شما نشان میدهد مشتریان شما کجا زندگی و کار میکنند و چگونه و چه چیزهایی میخرند.
مالک کسب و کار کوچک، آدرس مشتریان خود را از طریق فیشهای پرداخت پیدا میکند. به کمک این نوع اطلاعات میتوان دریافت که مشتریان کجا هستند و چه میخرند و از این طریق، اثرگذاری تبلیغات خود را مورد بررسی قرار داد.
آدرس مشتریان، حاوی اطلاعات زیادی در مورد آنهاست. شما میتوانید سبک زندگی مشتری را با شناخت همسایگانش بفهمید و چیزهای مورد انتظار او را به وی بفروشید. همچنین، آدرسها، اطلاعاتی در مورد شغل مشتریان، سطح درامد و وضعیت تاهل آنها به شما میدهند. اسناد اعتباری، منبع بسیار خوبی برای بهدست آوردن اطلاعات بازار هستند.
پس از بررسی اسناد، به جمعآوری اطلاعات ارزشمند محیطی روی آورید. کارمندان شما ممکن است بهترین منبع اطلاعاتی در مورد علاقمندیها یا چیزهایی باشند که مشتریان دوست ندارند. آنها صدای مشتریان را در مورد کالا و خدمات میشنوند. در بسیاری موارد، چیزهایی را که مشتریان فکر میکنند اهمیت چندانی ندارند که آنها را به مدیر شرکت بگویند، با کارکنان در میان میگذارند. کارمندان از نیازهای مشتریان آگاهند و میتوانند اطلاعات خوبی از تماس روزانه خود با مشتریان به شما بدهند.
نویسنده : حسین نصیری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست