چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
عناصر دینی در مطالعات اسطوره شناختی ایرانی(4)
جبار رحمانی
بخش چهارم و نهایی
نتیجهگیری
هرچند در ایران اسطورهشناسی بیشتر معطوف است به جهان ایران باستان، که در این حیطه نیز رویکرد تکاملگرایی و روانشناختی و تقلیلگرایانه حاکم است، اما این محدود شدن اسطورهشناسی به دوره باستانی، سبب غفلت این علم از ایران پس از اسلام و مطالعات اسطوره شناختی آنست. دلایل این مسأله از یکسو در پیش فرضهای گفتمانهای اسطوره شناختی است که مهمترین آنها، انحصار اساطیر برای شناخت دورانی از تاریخ ایران است که منبع و سندی وجود ندارد و بیشتر اسطورهشناسی را محدود به اسناد و متون باستانی کرده است، لذا اسطوره به مثابه تاریخ جهان سنت، و یک فرم سمبلیک قائم به ذات که مبنای فرهنگ است برای ایران پس از اسلام مدنظر قرار نمیگیرد، و از سوی دیگر در پیش فرضهای تکامل گرایانه ای که اسطوره را شکلی از آگاهی معتبر برای دورانهای تاریخی و جدید و معاصر نمی دانند. لذا نوعی تمایل ضمنی به محدود کردن مفهوم اسطوره به جهان باستانی در دوردست های تاریخی وجود دارد.
علمانسانشناسی در مطالعه اساطیر نتایج و الزمات خاص به همراه دارد، اینکه اسطورهشناسی مبتنی بر اسناد، درک محدودی از عملکرد واقعی اساطیر به ما میدهد و تلقی اسطوره به مثابه روایتی زنده و جاری در جامعه و تاکید بر کار میدانی، ما را به این سمت هدایت میکند که اسطورهشناسی جامعه زنده، کاملتر و حتی مبنایی برای فهم اسطورهشناسی جوامع باستانی است. به هر حال انسانشناسی تاکیدش به اسطوره به مثابه «پدیده اجتماعی تام» و در ارتباط با سایر پدیدهها و ابعاد زندگی است. لذا برای شناخت ایران اسلامی و بالاخص ایران شیعی، و پی بردن به بنیانهای فرهنگی و مذهبی جامعه شیعی ایران، لازم است نوعی اسطورهشناسی شیعی را مطرح گردد. این اسطورهشناسی در پی آنست که در تاریخ و جامعه امروز شیعه، نظام اساطیر مرکزی را در بستر زندگی مردم جستجو کند، اسناد و پژوهشهای موجود نیز حاکی از آنست که در جهان اجتماعی شیعه، مهمترین، اصلیترین و مرکزیترین مناسک و اسطورهها، مناسک و اساطیر مربوط به عاشورا است. اسطوره عاشورا، یک مفهوم است برخاسته از علم انسان شناسی، و بیانگر اینست که مومنان شیعی، برای بیان معنای عمیقی که در تجربه تاریخی عاشورا برایشان از لحاظ اجتماعی و دینی وجود دارد، از زبان و آگاهی اساطیری استفاده کردهاند و این نیز طبیعی است، چرا که جهان سنت، فلسفه تاریخ و منشور اجتماعیاش را در اساطیر و بواسطه آنها تجلی میدهد، و تشیع نیز از این امر مستثنی نیست. لذا طرح اسطورهشناسی ایران شیعی به دنبال شناخت فرهنگ ایرانی در دوران سیطره تشیع که از لحاظ تاریخی از عصر صفویه به اینسو را در برمیگیرد. میباشد. این طرح به دنبال ابعاد و خرده روایات اساطیری است که بنابر ساختار کلان نظام اساطیری عاشورا ایجاد شده است. مجدداً باید تاکید کنم که مفهوم انسانشناختی اسطوره، از مفهوم دینی آن که مهمترین تجلی آن در مفهوم «اساطیر الاولین» که در قرآن آمده و به معنای روایتهای باطل و بیاعتبار مربوط به گذشتگان است، جداست. مفهوم انسانشناختی اسطوره برای پی بردن به معنا و ساختار معنایی اصلی یک جامعه که در اعتقادات و اساطیرشان تجلی یافته است میباشد. معناها و ساختار معنایی که برای افراد آن جامعه، هم مهم هستند و هم مقدس و در نهایت منشور و مبنای اصلی کنشهای افراد هستند. لذا مفهوم انسانشناختی اسطوره به دنبال فهم و تفسیر معانی مرکزی یک اجتماع است و اسطورهشناسی عاشورا، از خلال فهم نظام اساطیری عاشورایی- شیعی میخواهد معناهای اصلی جهان مذهبی- اجتماعی تشیع را بیان و تفسیر کند. نکته اصلی اینجاست که این نظام اساطیری صورت یکسانی در تمام جوامع شیعی ندارد، زیرا نظامهای اساطیری برحسب شرایط تاریخی و اجتماعی و فرهنگی جوامع شکل میگیرند، هر چند احتمال دارد که بتوان هسته معنایی مشترکی را در نظامهای اساطیری شیعی در اجتماعات مختلف شیعه (در ایران، هند، جهان عرب و…) یافت، اما فرمنهایی و نحوه ترکیب و حتی عناصر مورد استفاده تا حد زیادی وامدار محیط خاص خودشان است. لذا هم میتوان از اسطورهشناسیهای مختلف شیعی بحث کرد و هم از روایتهای مختلفی از این ساختار اصلی نظام اساطیری شیعی. این بحث لازمهاش مطالعه تطبیقی اسطورهشناسی شیعی در کشورهای مختلف و اجتماعات است.
منابع:
آموزگار، ژاله (1374) تاریخ اساطیری ایران، تهران: سمت
استروس، کلودلوی (1376) اسطوره و معنا، شهرام خسروی، تهران: مرکز
استروس، لوی (1386) توتمیسم، مسعود راد، تهران: توس
الیاده، میرچاه (1386) چشماندازهای اسطوره، جلال ستاری، تهران: توس
باستید، رژه (1370) دانش اساطیر، جلال ستاری، تهران: توس
بروگش، هاینریش (1374) در سرزمین آفتاب، مجید جلیلوند، تهران: مرکز
بل، گرترود (1363) تصویرهایی از ایران، بزرگمهر ریاحی، تهران: خوارزمی
بهار، مهرداد (1384) از اسطوره تا تاریخ، تهران: چشمه
--- (1385) جستاری در فرهنگ ایران، تهران : نشر اسطوره
بیلسکر، ریچارد (1384) یونگ، حسین پاینده، تهران: طرح نو
پولدک، ادوارد یاکوب (1363) سفرنامه یولاک، کیکاووس جهانداری، تهران: خوارزمی
جلال ستاری (1384) اسطوره در جهان عرب و اسلام، تهران: مرکز
چالمرز، آلن. اف (1378) چیستی علم، سعید زیبا کلام، تهران: سمت
دلاواله، پیترو (1381) سفرنامه دلاواله، شعاعالدین شفا، تهران: علمی و فرهنگی
دورکیم، امیل (1383) صور ابتدائی حیات دینی، باقر پرهام، تهران: مرکز
رضایی، مهدی (1384) آفرینش و مرگ در اساطیر، تهران: انتشارات اساطیر
زرین کوب، عبدالحسین (1377) تاریخ مردم ایران: ایران قبل از اسلام، تهران: امیرکبیر
ستاری، جلال (1377) جهان اسطورهشناسی 1 ، مجموعه مقالات ترجمه شده) تهران: مرکز
ستاری، جلال (1385) اسطوره و حماسه در اندیشه ژرژ دومزیل، (ترجمه) تهران: مرکز
سروش و … (1381) سنت و سکولاریسم، تهران: صراط
شریعتی، علی (1378) شیعه، تهران: قلم
ضیمران، محمد (1384) گذار از جهان اسطوره به فلسفه، تهران: هرمس
فرای، ریچارد (1377) میراث باستانی ایران، مسعود رجبنیا، تهران: علمی و فرهنگی
فریزر، جیمز (1383) شاخه زرین، کاظم فیروزمند، تهران: آگاه
فکوهی، ناصر (1381) تاریخ اندیشه و نظریههای انسانشناسی، تهران: نی
کاسیرر، ارنست (1378) فلسفه صورتهای سمبلیک، یدا…موقن، تهران: هرمس
کاشفی سبزواری، ملاحسین (1382) روضهالشهدا، عقیقی بخشایشی، قم: نوید اسلام
کدی، نیکی (1283) نتایج انقلاب ایران، مهدی حقیقتخواه، تهران: ققنوس
کراپ الکساندر 1377) «درآمدی بر اسطورهشناسی» در ستاری (1377)
کمپفر، انگلبرت (1360) سفرنامه کمپفر، کیکاووس جهانداری، تهران: خوارزمی
گیمن، ژاک روشن (1384) جهان ایرانی در ستاری (1385)
مالینوفسکی، برانیلاو (1377) «اسطوره در روانشناسی انسانهای بدوی»: ستاری (1377)
موریس، برایان (1383) مطالعات مردم شناختی دین، قم: زلال کوثر
ویلس، چارلز (1366) تاریخ اجتماعی ایران در عهد قاجاریه، جمشید دودانگه و مهرداد نیکنام، تهران: طلوع
هینلز، جان (1385) شناخت اساطیر ایران، ،تهران: اساطیر
Braun, W. & Mc Cutcheon, R.T. (2000) Guide to Study of Religion, New York: Cassel.
Douglas, Mary (1975) Implicit Meaning, London: Routledge & Kegan
Fischer, Micheal M (1980) Iran: from Religious Dispute to Revolution, London: Combridge.
Geertz, Clifford J. (1973) Interpretation of Cultures New York, Basic Book
Herzfeld, Micheal (2004) Athropology, New Delhi: Rawat
Ingold,Tim(1994) Companion Encyclopedia of Anthropology London: Routledge.
Klunchhohn, Clyde (1998) "Myth and Ritual: A General Theory", in Segal, 1998.
Kuper, Adam (1999) Culture, London: Harvard
Lambek, Misheal (2002) A Reader in the Anthropology of Religion, oxford: Blackwell.
Leach,Edmund (1978) The Structural Study of Myth and Totemism, London: Tavistoch Publication.
Malinsowski, Bronislaw (2002) "Myth in Primityv psychology" in Lambek (2002)
Rosenberg, Donna (1994) World Mythology, Chicago, NTC.
Segal, Robert A. (1998) The Myth and Ritual Theory, Oxford: Blackwell.
Smith , Mark J. (2002) Culture, New Delhi: viva Books
Strauss, cloude levi (1987) Anthropology and Myth, New York: Basil Blackwell
Smith, Philip (2001) Cultural Theory, Oxford: Blackwell.
Weiner, James F. (1994) "Myth and Metaphor" in Ingold (1994)
نتیجهگیری
هرچند در ایران اسطورهشناسی بیشتر معطوف است به جهان ایران باستان، که در این حیطه نیز رویکرد تکاملگرایی و روانشناختی و تقلیلگرایانه حاکم است، اما این محدود شدن اسطورهشناسی به دوره باستانی، سبب غفلت این علم از ایران پس از اسلام و مطالعات اسطوره شناختی آنست. دلایل این مسأله از یکسو در پیش فرضهای گفتمانهای اسطوره شناختی است که مهمترین آنها، انحصار اساطیر برای شناخت دورانی از تاریخ ایران است که منبع و سندی وجود ندارد و بیشتر اسطورهشناسی را محدود به اسناد و متون باستانی کرده است، لذا اسطوره به مثابه تاریخ جهان سنت، و یک فرم سمبلیک قائم به ذات که مبنای فرهنگ است برای ایران پس از اسلام مدنظر قرار نمیگیرد، و از سوی دیگر در پیش فرضهای تکامل گرایانه ای که اسطوره را شکلی از آگاهی معتبر برای دورانهای تاریخی و جدید و معاصر نمی دانند. لذا نوعی تمایل ضمنی به محدود کردن مفهوم اسطوره به جهان باستانی در دوردست های تاریخی وجود دارد.
علمانسانشناسی در مطالعه اساطیر نتایج و الزمات خاص به همراه دارد، اینکه اسطورهشناسی مبتنی بر اسناد، درک محدودی از عملکرد واقعی اساطیر به ما میدهد و تلقی اسطوره به مثابه روایتی زنده و جاری در جامعه و تاکید بر کار میدانی، ما را به این سمت هدایت میکند که اسطورهشناسی جامعه زنده، کاملتر و حتی مبنایی برای فهم اسطورهشناسی جوامع باستانی است. به هر حال انسانشناسی تاکیدش به اسطوره به مثابه «پدیده اجتماعی تام» و در ارتباط با سایر پدیدهها و ابعاد زندگی است. لذا برای شناخت ایران اسلامی و بالاخص ایران شیعی، و پی بردن به بنیانهای فرهنگی و مذهبی جامعه شیعی ایران، لازم است نوعی اسطورهشناسی شیعی را مطرح گردد. این اسطورهشناسی در پی آنست که در تاریخ و جامعه امروز شیعه، نظام اساطیر مرکزی را در بستر زندگی مردم جستجو کند، اسناد و پژوهشهای موجود نیز حاکی از آنست که در جهان اجتماعی شیعه، مهمترین، اصلیترین و مرکزیترین مناسک و اسطورهها، مناسک و اساطیر مربوط به عاشورا است. اسطوره عاشورا، یک مفهوم است برخاسته از علم انسان شناسی، و بیانگر اینست که مومنان شیعی، برای بیان معنای عمیقی که در تجربه تاریخی عاشورا برایشان از لحاظ اجتماعی و دینی وجود دارد، از زبان و آگاهی اساطیری استفاده کردهاند و این نیز طبیعی است، چرا که جهان سنت، فلسفه تاریخ و منشور اجتماعیاش را در اساطیر و بواسطه آنها تجلی میدهد، و تشیع نیز از این امر مستثنی نیست. لذا طرح اسطورهشناسی ایران شیعی به دنبال شناخت فرهنگ ایرانی در دوران سیطره تشیع که از لحاظ تاریخی از عصر صفویه به اینسو را در برمیگیرد. میباشد. این طرح به دنبال ابعاد و خرده روایات اساطیری است که بنابر ساختار کلان نظام اساطیری عاشورا ایجاد شده است. مجدداً باید تاکید کنم که مفهوم انسانشناختی اسطوره، از مفهوم دینی آن که مهمترین تجلی آن در مفهوم «اساطیر الاولین» که در قرآن آمده و به معنای روایتهای باطل و بیاعتبار مربوط به گذشتگان است، جداست. مفهوم انسانشناختی اسطوره برای پی بردن به معنا و ساختار معنایی اصلی یک جامعه که در اعتقادات و اساطیرشان تجلی یافته است میباشد. معناها و ساختار معنایی که برای افراد آن جامعه، هم مهم هستند و هم مقدس و در نهایت منشور و مبنای اصلی کنشهای افراد هستند. لذا مفهوم انسانشناختی اسطوره به دنبال فهم و تفسیر معانی مرکزی یک اجتماع است و اسطورهشناسی عاشورا، از خلال فهم نظام اساطیری عاشورایی- شیعی میخواهد معناهای اصلی جهان مذهبی- اجتماعی تشیع را بیان و تفسیر کند. نکته اصلی اینجاست که این نظام اساطیری صورت یکسانی در تمام جوامع شیعی ندارد، زیرا نظامهای اساطیری برحسب شرایط تاریخی و اجتماعی و فرهنگی جوامع شکل میگیرند، هر چند احتمال دارد که بتوان هسته معنایی مشترکی را در نظامهای اساطیری شیعی در اجتماعات مختلف شیعه (در ایران، هند، جهان عرب و…) یافت، اما فرمنهایی و نحوه ترکیب و حتی عناصر مورد استفاده تا حد زیادی وامدار محیط خاص خودشان است. لذا هم میتوان از اسطورهشناسیهای مختلف شیعی بحث کرد و هم از روایتهای مختلفی از این ساختار اصلی نظام اساطیری شیعی. این بحث لازمهاش مطالعه تطبیقی اسطورهشناسی شیعی در کشورهای مختلف و اجتماعات است.
منابع:
آموزگار، ژاله (1374) تاریخ اساطیری ایران، تهران: سمت
استروس، کلودلوی (1376) اسطوره و معنا، شهرام خسروی، تهران: مرکز
استروس، لوی (1386) توتمیسم، مسعود راد، تهران: توس
الیاده، میرچاه (1386) چشماندازهای اسطوره، جلال ستاری، تهران: توس
باستید، رژه (1370) دانش اساطیر، جلال ستاری، تهران: توس
بروگش، هاینریش (1374) در سرزمین آفتاب، مجید جلیلوند، تهران: مرکز
بل، گرترود (1363) تصویرهایی از ایران، بزرگمهر ریاحی، تهران: خوارزمی
بهار، مهرداد (1384) از اسطوره تا تاریخ، تهران: چشمه
--- (1385) جستاری در فرهنگ ایران، تهران : نشر اسطوره
بیلسکر، ریچارد (1384) یونگ، حسین پاینده، تهران: طرح نو
پولدک، ادوارد یاکوب (1363) سفرنامه یولاک، کیکاووس جهانداری، تهران: خوارزمی
جلال ستاری (1384) اسطوره در جهان عرب و اسلام، تهران: مرکز
چالمرز، آلن. اف (1378) چیستی علم، سعید زیبا کلام، تهران: سمت
دلاواله، پیترو (1381) سفرنامه دلاواله، شعاعالدین شفا، تهران: علمی و فرهنگی
دورکیم، امیل (1383) صور ابتدائی حیات دینی، باقر پرهام، تهران: مرکز
رضایی، مهدی (1384) آفرینش و مرگ در اساطیر، تهران: انتشارات اساطیر
زرین کوب، عبدالحسین (1377) تاریخ مردم ایران: ایران قبل از اسلام، تهران: امیرکبیر
ستاری، جلال (1377) جهان اسطورهشناسی 1 ، مجموعه مقالات ترجمه شده) تهران: مرکز
ستاری، جلال (1385) اسطوره و حماسه در اندیشه ژرژ دومزیل، (ترجمه) تهران: مرکز
سروش و … (1381) سنت و سکولاریسم، تهران: صراط
شریعتی، علی (1378) شیعه، تهران: قلم
ضیمران، محمد (1384) گذار از جهان اسطوره به فلسفه، تهران: هرمس
فرای، ریچارد (1377) میراث باستانی ایران، مسعود رجبنیا، تهران: علمی و فرهنگی
فریزر، جیمز (1383) شاخه زرین، کاظم فیروزمند، تهران: آگاه
فکوهی، ناصر (1381) تاریخ اندیشه و نظریههای انسانشناسی، تهران: نی
کاسیرر، ارنست (1378) فلسفه صورتهای سمبلیک، یدا…موقن، تهران: هرمس
کاشفی سبزواری، ملاحسین (1382) روضهالشهدا، عقیقی بخشایشی، قم: نوید اسلام
کدی، نیکی (1283) نتایج انقلاب ایران، مهدی حقیقتخواه، تهران: ققنوس
کراپ الکساندر 1377) «درآمدی بر اسطورهشناسی» در ستاری (1377)
کمپفر، انگلبرت (1360) سفرنامه کمپفر، کیکاووس جهانداری، تهران: خوارزمی
گیمن، ژاک روشن (1384) جهان ایرانی در ستاری (1385)
مالینوفسکی، برانیلاو (1377) «اسطوره در روانشناسی انسانهای بدوی»: ستاری (1377)
موریس، برایان (1383) مطالعات مردم شناختی دین، قم: زلال کوثر
ویلس، چارلز (1366) تاریخ اجتماعی ایران در عهد قاجاریه، جمشید دودانگه و مهرداد نیکنام، تهران: طلوع
هینلز، جان (1385) شناخت اساطیر ایران، ،تهران: اساطیر
Braun, W. & Mc Cutcheon, R.T. (2000) Guide to Study of Religion, New York: Cassel.
Douglas, Mary (1975) Implicit Meaning, London: Routledge & Kegan
Fischer, Micheal M (1980) Iran: from Religious Dispute to Revolution, London: Combridge.
Geertz, Clifford J. (1973) Interpretation of Cultures New York, Basic Book
Herzfeld, Micheal (2004) Athropology, New Delhi: Rawat
Ingold,Tim(1994) Companion Encyclopedia of Anthropology London: Routledge.
Klunchhohn, Clyde (1998) "Myth and Ritual: A General Theory", in Segal, 1998.
Kuper, Adam (1999) Culture, London: Harvard
Lambek, Misheal (2002) A Reader in the Anthropology of Religion, oxford: Blackwell.
Leach,Edmund (1978) The Structural Study of Myth and Totemism, London: Tavistoch Publication.
Malinsowski, Bronislaw (2002) "Myth in Primityv psychology" in Lambek (2002)
Rosenberg, Donna (1994) World Mythology, Chicago, NTC.
Segal, Robert A. (1998) The Myth and Ritual Theory, Oxford: Blackwell.
Smith , Mark J. (2002) Culture, New Delhi: viva Books
Strauss, cloude levi (1987) Anthropology and Myth, New York: Basil Blackwell
Smith, Philip (2001) Cultural Theory, Oxford: Blackwell.
Weiner, James F. (1994) "Myth and Metaphor" in Ingold (1994)
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس احمد وحیدی مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم قوه قضائیه خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
روز معلم تهران آموزش و پرورش قوه قضاییه شهرداری تهران سازمان هواشناسی فضای مجازی سلامت پلیس دستگیری شورای شهر تهران شورای شهر
بانک مرکزی خودرو حقوق بازنشستگان قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا ایران خودرو سایپا دلار مالیات چین بازار خودرو
تلویزیون سریال سعید آقاخانی سینمای ایران سینما نون خ موسیقی تئاتر دفاع مقدس فیلم کتاب رسانه ملی
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان ترکیه افغانستان
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید سپاهان تراکتور بایرن مونیخ باشگاه استقلال لیگ برتر فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا تسلا اپل اینستاگرام فناوری همراه اول آیفون گوگل
داروخانه خواب دیابت مسمومیت کاهش وزن چاقی سلامت روان بارداری آلزایمر