دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
همیشه برای آزادی دیر است: "روزهای بی تقویم"
عنوان فیلم مهرداد اسکویی " همیشه برای آزادی دیر است" یک دید منفیگرایانه نسبت به موضوع اصلی فیلم ایجاد میکند. این فیلم در یک نگاه کلی، به زندگی نوجوانانی میپردازد که در کانون اصلاح و تربیت تهران نگهداری می شوند. عنوان فیلم به طور کلی با موضوع فیلم سازگار است، چراکه این پسران نوجوان آزادی خود را به دلیل اینکه مجبورند زمانی را در این مرکز بگذرانند، از دست دادهاند. نوجوانانی که به علت بداقبالی و مشکلات اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی، دستخوش تنبیه به واسطهی بازداشت میشوند- یعنی نبود آزادی از طریق حبس فیزیکی؛ اما آنها احساس عمیقتر دیگری را نیز از دست دادهاند. این بچه ها علاوه بر حبس فیزیکی، علیرغم میلشان وارد مرحلهی جدیدی میشوند که در آن، احساس آزادی کودکانه از آنان سلب میشود، یعنی با وجود سن کمی که دارند، دیگر حتی نمیتوانند با چشم یک کودک به جهان بنگرند. در نگاه اول، عنوان فیلم روایتگرِ جنبههای اساساً منفی و آشکارِ حبس و نگهداری نوجوانان بزهکار است.
تحلیل سه شخصیت اصلیِ این فیلم مستند، زاویهی دیگری از فیلم را نشان میدهد که جنبههای ناامیدکنندهی فوقالذکر را تا حدی از بین میبرد. اگر به جای شرایط کلی حاکم بر افرادِ در این کانون، روی شخصیتهای اصلی فیلم تمرکز کنیم، تفاوت مختصری نمایان خواهد شد که به تفسیر خوشبینانهترِ فیلم کمک میکند. بهعلاوه، این دیدگاه خوشبینانه از فیلم به صورت یک پیام عملیِ جامع قابل تفسیر است که صعود به سطحِ پیشرفتهترِ بلوغ اجتماعی را مورد تاکید قرار میدهد. در این تحلیل، من قصد دارم سه شخصیت اصلی فیلم به نامهای وحید، علی و سجاد را به عنوان نمایندگانِ سه حالت مؤثر و مهم که افراد غالباً در سنین قبل از بلوغ آنرا تجربه میکنند (امید، حسرت و پاکی) مورد بررسی قرار دهم.
وحید بچهای زیرک و اجتماعی است که با حوادث دشوار زندگی خود دست و پنجه نرم میکند. مادرش او را به کانون می آورَد، زیرا نگران اعتیاد وی به مواد مخدر است. پدر وحید قبل از مرگ، رفتار ظالمانهای با او داشت و به این ترتیب، وحید با مشاهدهی عادات بد برادر خود، به اعتیاد روی میآورد. او در بحبوحهی این شرایط ویرانکنندهی خانوادگی، شوخ طبعی خود و توانایی برای مقابله با اشتباهاتش در زندگی را از دست نمیدهد. رفتار مطیعانهی وحید به خصوص زمانی در فیلم نمایان میشود که با خواهر بزرگترش که در دادگاه علیه او شهادت داد، گفتگو میکند، نمونهی دوم زمانی است که او طی یک گفت و گو تمایل خود به تغییر و اصلاح را نشان میدهد.
نقش وحید در این فیلم مستند منحصر به فرد است زیرا در سرتاسر فیلم، بدون توجه به موانع یا تردیدهایی که بر سر راهش قرار دارند، امید خود را از دست نمیدهد. تا اواخر فیلم وحید دقیقا نمیداند چه مسئولیتهایی به او محول شده و یا چه زمانی آزاد میشود؛ اما به جای اینکه تحت تاثیر این امور قرار گیرد، از خود خلاقیت و سازگاری نشان داده و دیگر بچه های کانون را در شرایط سخت عاطفی به آرامش دعوت میکند. فیلم تا جایی ادامه مییابد که وحید از زمان آزادیاش باخبر میشود. عکسالعمل او در برابر این خبر خوش همانند برخورد معمولیاش با تجربههای خوب و بد گذشته است. وحید نماد امید و خوشبینی در محیطی است که آزادی در آن سلب شده و آیندهی آزادی، امری نامعلوم و مبهم است.
برخلاف وحید که پیوسته به دنبال آینده است، دغدغهی گذشته، علی را آزار میدهد. او نسبت به دو نفر دیگر بزرگتر و از جنبههای مختلف بالغتر به نظر میرسد. بلوغ علی نتیجهی تجارب و احساس پشیمانی شدیدش در زمان بازداشت است. وی اعتراف میکند که نه تنها حقوق دیگران را پایمال کرده است (زیرا متهم به چاقو زدن یک پسر است) بلکه باعث رنجش و اضطراب خانوادهی خود به ویژه مادرش نیز شده است. عقل، اغلب محصول فکر کردن به جنبه های مختلف یک موضوع است. علی با فکر کردن به خسارات عاطفیای که برای خانوادهی خود ایجاد کرده ، به شدت پشیمان است. در میان این سه شخصیت اصلی، او تنها عضوی است که در شُرف آزادی بوده اما این امر احساس گناهکار بودنش را تسکین نمیدهد. حس عذاب وجدان او، زمانی تشدید مییابد که آزادیاش به دلیل کاغذبازیهای اداری به مشکل برمیخورد، نه به این دلیل که مجبور است زمان بیشتری را در کانون به سر برد بلکه بدین دلیل که مادرش مجبور است تاخیر او را تحمل کند. اسکویی با به تصویر کشیدن مکالمات تلفنی علی، شدت عذاب وجدانش را نشان میدهد؛ زمانیکه پی میبرَد مادرش تا چه حد مشتاق دیدن او بوده و اینکه خواهرش با چه مشقتی به خاطر آزادی او باید درگیر مراحل دادگاه شود.
در انتهای فیلم، علی موفقترین شخص در میان سه شخصیت اصلی به نظر میآید. چرا که تنها کسی است که آزاد میشود. با این حال، علی شاید تراژدیک ترین شخصیت باشد زیرا تنها فردی است که به خطاهای خود پی برده است. آگاهی او از اشتباهاتش، دلیل عمدهی اندوهش است اما این امر برای آزادیاش واجب و ضروری است. او میداند که افسوس شدیدش حتی بعد از آزادی نیز باقی خواهد ماند و عامل مهمی برای تغییر شخصیتش خواهد بود- صرفنظر از تلخی و سختیای که با شخصیت جدیدش همراه است- مشکلات علی در نهایت حل شده و او آزاد میشود، اما پشیمانیاش از اعمال بد خود، تا ابد یاد آن تجارب تلخ را به ذهنش خواهد آورد. حکایت علی بیانگر تناقض موجود در "حرکت رو به جلو در زندگی با نگاه به گذشته" است.
پیچیدگی سرگذشت سجاد قابل مقایسه با شرایط دو شخص دیگر نیست. بر خلاف وحید و علی، سجاد قصد ارتکاب بزه را نداشت. زمانیکه در فیلم، سجاد اتفاقات صورت گرفته در زمان ارتکاب بزه را توضیح میدهد، بیننده متوجه میشود که او بیگناه بوده و قربانی بدشانسی شده است. ناامیدی سجاد برای نجات دادن خود از دست عموی سودجویش از طریق دسترسی به مدارک تحصیلی خود،به دستگیری وی به دلیل سرقت موتورسیکلت منجر میشود. شانس او برای از بین بردن شک و شبهه محدود است چرا که والدینش از هم جدا شدهاند، مادرش ازدواج مجدد کرده و در سوئد زندگی میکند و دسترسی به پدرش به دلیل ممانعت خانوادهی مادرش مقدور نیست. حکایت سجاد از هر جنبه بیانگر بیگناهی مطلق اوست، پسری که باید به دلیل بیکفایتی سرپرستانش متحمل مجازات تنبیهی شود که حقش نیست.
نقش سجاد در فیلم تحسین برانگیز و در عین حال مشکلساز است. او مشتاقانه و به طور پیوسته به سایر افراد حاضر در مرکز کمک میکند. این خصلت سجاد زمانی در فیلم نمایان میشود که وی تمام طول شب را به ماساژ دادن یک پسر معتاد که به تازگی وارد کانون شده، میگذراند. یا زمانی که تلاش میکند در اوقات فراغت خود با افرادی که کمتر مورد توجه قرار میگیرند، همصحبت شود. در دنیای سجاد هیچ آدمی بد نیست، هیچ کس کوتاهی نمیکند. او خانوادهاش را به دلیل شرایط فعلی خود سرزنش نمیکند. تا جایی که حتی مایل نیست هیچ حرفی برای رسوا کردن عموی خود بزند. از آنجاییکه پاک و بیگناه است، نمیتواند کوتاهی آدمهایی را ببیند که بیکفایتیشان، او را به حبس کشانده است. این ویژگی شخصیت سجاد هم قابل تحسین است و هم مشکلساز و فقط میتوان آن را به پاکی کودکانه (بیگناهی مطلقش) نسبت داد. در فیلم، اشارهای به جزئیات آزادیاش نشده و بنابراین به صورت پسری نمایش داده می شود که باید با بیعدالتی دست و پنجه نرم کند و منتظر شود تا لحظهی آزادی که به عقیدهی خودش نزدیک است، فرا رسد. شخصیت سجاد از جنبههای مختلف به بیگناهی شهیدانی مانند امام حسین (ع) یا حضرت مسیح (ع) شباهت دارد.
"برای آزادی همیشه دیر است" فیلمی است دربارهی حساسترین لحظات تغییر و تحولِ افراد و قویترین احساسات توام با آن. این فیلم به بیان یک "آیین گذر" یا به طور دقیقتر، "تعمید با آتش" که سه نوجوان آن را طی میکنند، میپردازد. در مقیاس نظری، این فیلم میتواند یک تشبیه باشد که آزمایشهای سخت جوامع یا ملل را طی دورهی پیشرفت نشان میدهد.
فیلم مستند مهرداد اسکویی را نباید تنها به عنوان داستان زندگی پسران نوجوانی که در کانون اصلاح و تربیت به سر میبرند، دانست. این فیلم برخی از سختترین مشکلاتی را که افراد در مسیر بلوغ با آن مواجه میشوند و قویترین احساساتی را که این افراد در مواجهه با تحول شخصی و اجتماعی حس میکنند، به تصویر میکشد. مراحل پیشرفت و احساسات متناظر با آنها از طریق تجارب سه شخصیت اصلی فیلم اسکویی (وحید، علی و سجاد) به تصویر کشیده شده است. اسکویی با توصیف شرایط بحرانی سه پسر نوجوان کانون اصلاح و تربیت، همزمان، القاء امید، کسب تجربه از طریق احساس پشیمانی و درک معنای بیگناهی علیرغم خطاکاری را امکان پذیر میداند.
این عنوان ترجمه ی اسم لاتین فیلم :It’s always late for freedom”" می باشد
نوشته:دکتر امید توفیقیان
دکترای فلسفه از دانشگاه لایدن هلند
پرونده ی «کودکی» در انسان شناسی و فرهنگ
http://anthropology.ir/node/9829
پرونده ی «مهرداد اسکوئی» در انسان شناسی و فرهنگ
http://anthropology.ir/node/5941
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست