شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

رستوران‌های غذاهای فوری


رستوران‌های غذاهای فوری
از چند سال پیش رستوران‌های زنجیره‌ای یا رستوران‌های غذای فوری (fast food) شروع به کار کردند و از آن‌جائی که تهیه غذا از این رستوران‌ها سریع‌تر از طبخ غذا در منزل انجام می‌گیرد، مورد استقبال فراوانی قرار گرفته و تعدادشان روز به روز در حال افزایش است.
به‌طوری که در گوشه و کنار شهر، در میادین بزرگ، مراکز خرید، فرودگاه‌ها، نزدیک مدارس و ... اغلب این رستوران‌ها به چشم می‌خورند.
در این شماره سعی داریم طی چند نظر شما را با مضرات میل کردن غذا در این رستوران‌ها آشنا کنیم البته در نهایت این شما هستید که تصمیم می‌گیرید چند بار در هفته یا سال از این غذاها استفاده کنید.
صرف این غذاها تنها در کشور ما شایع نمی‌باشد بلکه خیلی پیش از این‌ها در آمریکا و اروپا شروع به کار کردند و هم‌چنان ادامه دارند. به‌طوری که مردم آمریکا به‌طور متوسط ۴ بار در هفته یعنی حدود ۱۹۸ بار در سال در رستوران‌های fast food غذا میل می‌کنند. خیلی از این رستوران‌ها چون در کشورهای مختلف شعبه‌های متعددی نیز دارند، افراد با سفر به کشورهای دیگر که غذاها یا ادویه‌جات و یا نوع طبخ آنها را نمی‌شناسند یا نمی‌پسندند ترجیح می‌دهند همین غذا را که در کشور خودشان امتحان کردند سفارش دهند و میل کنند. (یک دنیا ـ یک مزه) در ضمن در طی سفر خوردن غذا به این شکل سریع‌تر و ارزان‌تر نیز می‌باشد.
در این رستوران‌ها بیشترین جامعه هدف بچه‌ها هستند که با تبلیغاتی زیبا و گرفتن هدایای عروسکی، تشویق به ورود به این رستوران‌ها می‌شوند. خوردن غذا در این رستوران‌ها برای هریک از ما هر از چند گاهی جالب می‌باشد فقط هنگام سفارش غذا این نکات را فراموش نکنید که این غذاها حاوی مقادیر زیادی از این موارد هستند:
ـ چربی و کلسترول بالا: طبق سفارش سازمان قلب آمریکا ردیافت بیش از ۳۰۰ میلی‌گرم کلسترول در روز مضر می‌باشد و منجر به مشکلات قلبی ـ عروقی می‌گردد.
ـ کالری بالا: اغلب این غذاها کالری بسیار بالائی دارند و وزن شما را افزایش می‌دهند.
ـ سدیم (نمک) بالا: میزان دریافتی مطمئن و ایمن نمک ۱۱۰۰ تا ۳۳۰۰ میلی‌گرم در روز است که معادل ۵/۰ تا ۵/۱ قاشق چایخوری در روز می‌باشد و بیش از این تعداد منجر به افزایش فشار خون می‌گردد.
در جدول زیر نمونه‌هائی از کالری غذاهائی که به راحتی و بدون لحظه‌ای تفکر در این رستوران‌ها انتخاب می‌کنیم، ضمن مقایسه با مقادیر دریافتی صحیح (میزان سفارش آنها از طرف سازمان‌های معتبر) جهت آگاهی شما عزیزان آورده‌ایم:
/ میزان سفارش شده/ میزان موجود در یک چیزبرگر کوچک + سیب‌زمینی سرخ شده بزرگ/ میزان موجود در ۴ برش پیتزا
کالری/ ۲۷۰۰ـ۲۰۰۰ کالری/ ۱۱۶۶ کالری/ ۱۰۰۰ کالری
چربی/ کمتر از ۸۰ـ۵۰ گرم/ ۵۱ گرم/ ۲۸ گرم
کلسترول/ کمتر از ۳۰۰ میلی‌گرم/ ۹۵ میلی‌گرم/ ۶۲ میلی‌گرم
سدیم (نمک)/ کمتر از ۳۳۰۰ـ۱۱۰۰ میلی‌گرم/ ۱۴۵۰ میلی‌گرم/ ۲۰۳۲ میلی‌گرم
این نکته را در نظر داشته باشید که این مقادیر بدون احتساب مخلفات از قبیل نوشابه، سالاد ذکر شده و هنگام مقایسه با مقادیر سفارش شده این نکته را فراموش نکنید که این میزان دریافت‌های شما فقط در یک وعده غذائی است که در رستوران میل کرده‌اید و هر فردی به‌طور معمول دو وعده غذای اصلی دیگر و ۲ـ۱ میان‌وعده نیز در طی شبانه‌روز میل می‌کند.
هنگام سفارش غذا سعی کنید به‌جای مواردی که از گوشت و پنیر زیاد استفاده کردند، از سبزیجات سفارش دهید. سالاد را بدون س درخواست کنید و بیشتر از اب و نوشابه رژیمی به‌عنوان نوشیدنی استفاده نمائید.
▪ هفت راه برای تغذیه سالم‌تر در رستوران‌های غذاهای فوری:
۱) اعتقاد داشته باشید که اگر بخواهید می‌توانید هر از چند گاهی با یک سفارش غذای صحیح، خوراک لذت‌بخشی را در رستوران داشته باشید.
۲) رفتن به رستوران مستلزم توجه به هدف‌های سلامتی و تغذیه نیز می‌باشد و اگر کسی مکرراً به رستوران می‌رود احتمالاً این مسئله را فراموش کرده است.
۳) رستوران‌هائی را انتخاب کنید که انتخاب‌های سالم‌تری را ایجاد می‌کنند یعنی از بهداشت آنها آگاهی کافی را دارید و منوی کامل‌تری دارند.
۴) با حس خوب و مثبت هرچند وقت یک‌بار به این رستوران‌ها بروید، طوری‌که در آخر حس یک آدم گناهکار را نداشته باشید.
۵) هنگام سفارش زیاد وقت صرف نکنید چون هرچه بیشتر چشم بیاندازید غذاهائی که با انواع سس‌ها و مخلفات رنگین‌تر شده‌اند و سایزهای بزرگ‌تر را سفارش می‌دهید.
۶) در نظر داشته باشید که حتماً لازم نیست تا آخر غذا را میل کنید و برای کاهش اشتها میان غذا خوردن، آب نیز بنوشید.
۷) فراموش نکنید که انتخاب غذا در دست شماست و می‌توانید بخش‌هائی را که پرکالری‌تر و چرب‌تر هستند را حذف کنید.
منبع : ماهنامه اقتصاد خانواده


همچنین مشاهده کنید