شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

با خوردن کلم بروکلی جوان بمانیم


با خوردن کلم بروکلی جوان بمانیم
بروکلی ممکن است نام یک شهر در ینگه دنیا باشد و پذیرفتن این موضوع بسیار راحت تر از آن است که این نام را روی یک نوع کلم بگذارند! شاید هم خاستگاه این کلم بروکلی باشد. هر چه هست این گران ترین و مفیدترین عضو خانواده بزرگ کلم، چندان در سبد خرید خانوارهای ایرانی جایی ندارد. در عین حال این سبزی تیره رنگ سرشار از آنتی اکسیدانی به نام سولفورافان است که به گونه ای اسرارآمیز تکثیر تومورهای سرطانی را کاهش می دهد. در پی انتشار اخباری مبنی بر این که یک زن مبتلا به سرطان توانسته است با رژیم کلم بروکلی سرطانش را درمان کند، بار دیگر توصیه های پزشکان در زمینه خوردن این کلم در صدر اخبار بهداشتی قرار گرفته است.
خوردن کلم بروکلی روند پیری را به تاخیر می اندازد و بهترین گزینه برای افراد دیابتی است. گفته می شود کلسیم موجود در این کلم به اندازه کلسیمی است که در شیر وجود دارد. ویتامین C، A، K و مقادیر زیادی فیبر از دیگر موارد موجود در این کلم به رنگ سبز تیره است. متخصصان تغذیه به ویژه خوردن بروکلی را به افراد سیگاری پیشنهاد می کنند چرا که از آسیب های وارده به ریه ها می کاهد. این سبزی خوراکی در عین حال در کاهش خطر بروز حمله های قلبی و سکته های مغزی نقش پررنگی دارد.
بهترین شکل خوردن کلم بروکلی
بهتر است این کلم را در روغن سرخ نکنید. بهترین شکل مصرف آن، بخارپز یا آب پز کردن آن است و در صورتی که با گوجه فرنگی خورده شود به اکسیری جادویی برای درمان سرطان پروستات تبدیل می شود و برخلاف ظاهر سفت و سختش دوست خوبی برای معده انسان است.
خورش کلم بروکلی با گوشت چرخ کرده
می توانید این خورش را در ردیف غذاهای تقریبا حاضری بگذارید. قیمت این نوع کلم از بقیه اعضای کلم ها کمی بیشتر است( تقریبا کیلویی ۳۵۰۰ تومان!)
مواد لازم برای سه نفر: ۲۵۰ گرم کلم بروکلی، ۳۰۰ گرم گوشت چرخ کرده گوسفندی، یک عدد پیاز متوسط، ۲ حبه سیر، یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی، یک قاشق چایخوری دارچین، کمی زردچوبه، ۸۰ گرم روغن مایع( ترجیحا زیتون)، نمک و فلفل قرمز نیز به اندازه کافی.
شیوه پخت: کلم بروکلی را تکه تکه خرد کنید و ۱۰ دقیقه ( نه بیشتر) در آب و نمک بپزید و آن گاه آبکش کنید. اکنون گوشت چرخ کرده را با پیاز و سیر، تفت بدهید و نمک و فلفل، زردچوبه، دارچین و رب گوجه فرنگی را به آن بیفزایید.
سپس کلم بروکلی را به همراه یک لیوان آب به مواد اضافه کنید و اجازه دهید خورش با حرارت ملایم به مدت ۲۵ دقیقه قل بزند. این خورش را می توانید با گوشت تکه خورشی، مرغ و یا ماهی تدارک ببینید.

مریم دلیران
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید