جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سن شروع بلوغ در پسرها


سن شروع بلوغ در پسرها بطور متوسط در ۱۳ سالگی است. دختران حدود یك یا دو سال زودتر از پسران بالغ می شوند. دوقلوها از هر جنسی كه باشند دیرتر به سن بلوغ می رسند. درصدی از پسران و دختران كمی زودتر و یا كمی دیرتر از میانگین سنی یاد شده در بالا به سن بلوغ می رسند. تا ۱۰ سالگی پسر و دختر تفاوت های زیادی جز در اندامهای جنسی با یكدیگر ندارند،‌ اما بین سنین ۱۲ تا۱۴ سالگی تفاوتهای مشخصی بین دو جنس مشاهده می شود. شواهدی در دست است كه رعایت بهداشت،‌ سلامت جسمی،‌تغذیه خوب و مناسب، مراقبتهای پزشكی دوران بارداری و پس از تولد، و نیز وراثت در سن شروع بلوغ تاثیر می گذارند. در شرایط كنونی در مقایسه با نسل قبلی بلوغ زودتر اتفاق می افتد.
بطور كلی بلوغ جنسی در پسران ۲ تا ۴ سال طول می كشد، بدین ترتیب كه حدود یك تا دو سال برای تبدیل حالت غیرجنسی به جنسی زمان لازم است كه بدنبال آن یك یا دو سال طول می كشدكه اعضای تناسلی رشد و تكامل یابند.
از آنجایی كه مدت زمان رشد پسرها طولانی تر از دخترها است، معمولاً‌ قد پسران بلندتر از دختران می شود. لازم به یادآوری است كه تفاوتهای فردی در سن شروع بلوغ و شاخص های رشد جسمانی حتی در میان كودكان یك خانوده به فراوانی مشاهده می شود.
منبع : شبکه اطلاع رسانی بهداشتی جوان


همچنین مشاهده کنید