جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

شکوفایی خلاقیت در کلاس بی تنش


شکوفایی خلاقیت در کلاس بی تنش
اطلاعات آماری سیستم های آموزشی در کشورهای پیشرفته کمک مهمی برای مسئولان برنامه ریز آموزشی است. از اوایل قرن بیستم که اولین مدارس تیزهوشان در امریکا پایه گذاری شد، عده ای محقق روانشناس پیگیر چگونگی پیشرفت تعدادی از بچه ها در آن مدارس شدند. در یکی از موارد معروف و مهم، تحقیقی بود که پروفسور ترمن و تیم مربوطه به عهده داشتند، نتایج عجیبی از همان بچه ها بعد از چهل سال (حدود پایان جنگ جهانی دوم) به دست آمد. آنها بعد از چهل سال هر کدام برای خود شخصیت های علمی و اثرگذاری در عرصه های مختلف بودند و آن زمان تعجب مسئولین بسیاری از کشورها را برانگیخت، اما بعدها در بررسی ها متوجه شدند سطح انتظار از آن بچه ها می توانست خیلی بیشتر باشد، مشابه این تحقیقات روی بچه های بسیاری انجام گرفت. نتیجه این شدکه بر همین اساس امروز بهترین کلاس ها و برنامه های آموزشی در جهان برای بروز خلاقیت و نوآوری در بزرگسالی محیط های آموزشی بدون فشارهای روحی و استرس تقسیم گردید.
اصولاً اگر ایجاد زمینه های رقابتی آرامش بچه ها را به هم بزند، خوب نیست، شکل ایجاد رقابت باید درست به کار رود، به طور مثال اگر ما در یک مرکز آموزشی فاصله ۱۹ تا ۱۹‎/۵ یعنی ۰‎/۵نمره را به حد یک فاصله چند کیلومتری نشان دهیم اشتباه کرده ایم.
سیستم کلاس های باز یا Classes Open در دنیای پیشرفته برای بچه ها بر همین اساس پایه ریزی شده است، همه اینها برای این است که خلاقیت و شکوفایی در بچه ها از بین نرود.
● اثرات نامطلوب اضطراب
اضطراب و استرس به اختلال آرامش درونی در بچه ها منجر می شود و مانع خلاقیت است. خانواده ها مراقب باشند اگر می خواهند بچه هایی با عزت نفس و اعتماد به نفس و خلاق داشته باشند، آنها را زیر فشارهای منفی آموزشی قرار ندهند. فاصله نیم نمره در امتحانات آنقدر مهم نیست که داشتن یک آرامش درونی برای موفقیت های زندگی در بزرگسالی اهمیت دارد.
معتقدیم که سیستم های آموزشی در مراکز آموزشی دولتی و بویژه مراکز استعدادهای درخشان باید به سمت سیستم های با ثبات (از نظر مدیریت و حذف سلیقه های فردی) و سیستم های آموزش کم فشار و بدون استرس هدایت شوند. ما نیروهای قوی و آشنا به امر آموزش داریم که آنها خارج از سیستم دولتی هستند، اگر راه را برای آنها باز کنند به آموزش و پرورش کشور کمک می شود.
منطقی ترین نهاد ایجاد خلاقیت و نوآوری در کشور، نهاد آموزش و پرورش است، البته در این میان استعدادهای درخشان، گنجینه های آشکار کشور هستند که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.
تعالی بشر همیشه از سوی معدود افرادی بوده است که توانسته اند توانمندی های درونی خود را آن هم به صورت خلاقانه بارور کنند.
ما در زمان پیشرفته ای از رشد و تکامل بشری زندگی می کنیم، عصر ارتباط اینترنتی مرحله ای از جهش سریع اجتماعی است، این مرحله مناسبات و شرایط خاص خود را طلب می کند، هر چند بچه های امروز با دو سه نسل پیش بسیار متفاوتند، اما با وجود این آنچه برای بسترسازی بروز خلاقیت بچه ها لازم است، تفاوتی نکرده است.
بچه های امروز هم مثل گذشته برای بروز خلاقیت نیاز به آرامش و محیط مناسب دارند که باید سیستم آموزشی و خانواده ها آن را تأمین کنند.

دکتر مهدی شاکری
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید