جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بهترین غذاها، بهترین آنتی‌اکسیدان‌ها


بهترین غذاها، بهترین آنتی‌اکسیدان‌ها
كلم بروكلی از بهترین سبزیجاتی است كه به آن لقب <ضدسرطان> را داده‌اند. این كلم دارای مقدار بالایی ویتامین‌C‌ و بتاكاروتن است، به طوری كه در هر ۱۰۰ گرم خام این سبزی ۵۷۵ میكروگرم بتاكاروتن(میزان توصیه شده روزانه ۱۰ تا ۱۵ میلی‌گرم) و ۸۷ میلی‌گرم ویتامین‌‌ C‌ (مقدار توصیه شده روزانه ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم) وجود دارد. محققین مصرف مداوم آن را از طریق رژیم غذایی روزانه مانع بروز سرطان‌هایی نظیر سرطان سینه، ریه، معده، روده بزرگ، رحم، دهانه رحم، دهان و پروستات می‌دانند.‌
هویج نیز از منابع غنی بتاكاروتن بوده و از بروز سرطان‌هایی نظیر سرطان ریه، معده، ركتوم و دهان جلوگیری می‌نماید. به‌علاوه دریافت مقادیر كافی بتاكاروتن در سالمندان در شب‌كوری و اختلالات چشمی كه با افزایش سن در آنها ایجاد می‌شود، جلوگیری می‌كند. جالب است بدانید كه در هر ۱۰۰ گرم هویج ۵۳۳۰ میكروگرم بتاكاروتن وجود دارد و خوردن این مقدار سبزی نیمی از نیاز روزانه بدن به این ماده مغذی را تامین می‌نماید.
در پیاز هم بیوفلاونوئیدی به نام كوئرستین وجود دارد كه دارای فعالیت آنتی‌اكسیدانی است. این تركیب مانند ویتامین‌C‌ و‌E‌ از بروز سرطان‌هایی نظیر سرطان مثانه خصوصا در افراد سیگاری جلوگیری می‌نماید و با كاهش مقدار‌ال‌دی‌ال خون و اثرات مخرب رادیكال‌های آزاد بر این لیپوپروتئین احتمال بروز بیماری‌های قلبی- عروقی را كاهش می‌دهد.
انبه نیز از میوه‌هایی‌ست كه سرشار از كارتنوئیدهایی از نوع كریپتوگزانتین است. در مطالعه‌ای كه بر روی بیش از ۱۵ هزار زن در طول بیش از ۱۵ سال به انجام رسیده است دیده شده است كه، وجود مقادیر بالای بتاكروپیتوگزانتین درخون به میزان قابل ملاحظه‌ای احتمال بروز سرطان رحم را كاهش می‌دهد و دریافت منظم این میوه از عود مجدد این بیماری می‌كاهد.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید