جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

جنگ ، آمریکا را در سراسر جهان منفور و مطرود ساخت


وی در این تحلیل خود در روزنامه لبنانی دیلی استار می نویسد كه بوش آمریكا را در معرض خطر قرار داده، آمریكا بیش از همیشه مقروض شده و از هر زمان دیگری بیشتر مورد تحقیر واقع شده است. وی می افزاید: ریاست جمهوری بوش با اشتباهات احمقانه ای همراه بوده است.
بوش در عكس العمل خود مسئله ۱۱ سپتامبر، اصول اصلی و دكترینها را كنار گذاشت و به درخواست ایشان كنگره بزدل به او قدرت وسیعی داد.
بوش با یك اقدام امپریالیستی یك سال بعد از ۱۱ سپتامبر اعلام كرد كه ایالات متحده خود بر آن است تا پلیس جهان شود و دنیا را بر وفق مراد و در راستای اهداف خود بنا كند.
بوش اقتدار ملی و دیگر قوانین حیاتی بین الملل را با تاكید بر حق خود برای حمله به یك كشور دیگر در هنگامی كه آمریكا با تهدید امنیتی روبرو می شود، به زباله دان انداخت. بوش اعلام كرد كه سازمان ملل و دیگر مؤسسات بین المللی یا باید از او پیروی كنند یا عنصر نامطلوب تلقی می شوند.
فیندلی در ادامه تحلیل خود می نویسد كه متاسفانه منظور بوش همان بود كه اعلام كرد. بوش بدون ادا كردن تدابیر دیپلماتیك آمریكا را به یك میدان عظیمی از جنگهای پیشگیرانه وارد كرد و به عراق و افغانستان حمله نمود. این حملات مشكلات قبلی را حل نكرده باقی گذاشت و به لحاظ مالی مشكلات جدیدی را هم ایجاد كرد.
آنها اخیراً یك هزار آمریكایی را در جنگ عراق كشتند و در این پیكار حداقل ۱۳ هزار آمریكایی و افغانی به قتل رسیدند و هزار نفر دیگر نیز شدیداً مجروح و زخمی شدند. خانواده های بی شماری در تمام جبهه ها به طرز وحشتناكی دچار ترس و وحشت شدند و خانه و كاشانه آنها ویران گردید.
وی افزود كه جنگ، آمریكا را در سراسر جهان بویژه در بین یك میلیارد و ۳۰۰ میلیون مسلمان جهان منفور و مطرود ساخت و در داخل به جای افزایش مالیاتها بوش به كاهش آنها اقدام كرد كه این مسئله می تواند سنگینی هزینه های جنگ عراق را بر دوش نسلهای آینده بیشتر كند. بوش همواره به شیوه خود به توجیه جنگ می پردازد. وی ابتدا اعلام نمود كه جنگ برای خلاصی از سلاحهای كشتار جمعی صدام حسین است. وقتی دیكتاتور دستگیر شد، بوش موضع خود را تغییر داد و اعلام كرد كه جنگ لازم بود تا دموكراسی و آزادی را برای عراقی ها به ارمغان بیاورد.
این نماینده سابق كنگره می گوید كه مردم عراق چگونه می توانند وعده های بوش را باور كنند؟ آنها نیازمند این هستند تا به اطراف خود نگاه كنند و در همسایگی خود در فلسطین ببینند كه چگونه آمریكا از لحاظ مالی، سیاسی و نظامی به حمایت از اسرائیل می پردازد، رژیمی كه مدت زمانی طولانی است دست به جنایت می زند و برادران عراقی ها را در فلسطین از دست یافتن به آزادی و دموكراسی محروم كرده است. حال عجیب نیست كه شبه نظامیان در عراق علیه تداوم اشغال دست به حمله می زنند. نویسنده كتاب جنجالی «آنها جرات سخن گفتن دارند» اظهار می دارد كه طرح بوش برای دور بعدی، مبارزه نظامی بیشتر است و می خواهد دست به تغییر حكومتهای ایران و سوریه بزند و با صحبتهای تند اقدام به تهدید آنها می كند و برای این منظور اخیراً تائیدیه كنگره را نیز دریافت كرده است و در این راه آماده می شود.
برای محك خطر حمله به ایران باید به وی یاد آوری شود كه در حمله ۱۹۸۰ عراق علیه ایران، آن كشور در دفاع موفق از تهران یك میلیون كشته در مقابل این حملات داد. این سیاستمدار كهنه كار در ادامه اذعان می كند: به نظر می رسد كه بوش از ماهیت تروریسم بی اطلاع است. وی می گوید كه تروریستها از آمریكای آزاد متنفرند.
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ ایرنا


همچنین مشاهده کنید