شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

ویتامین B۱۲


ویتامین B۱۲
ویتامین ب-۱۲ (كوبالامین)
ویتامین ب-۱۲ كوبالامین نیز نامیده میشود. برای كمك به رشد و عملكرد طبیعی سلولهای بدن نیاز روزانه به مصرف این ویتامین داریم. مخصوصاً این ویتامین برای سلامت مغز استخوان (جایی كه سلولهای خونی تشكیل میشود) و سیستم عصبی مهم و ضروری است. مصرف ناكافی این ویتامین منجر به یك بیماری به نام «كم خونی پرنیشیوز» میشود كه منجر به دریافت ناكافی اكسیژن توسط سلولها و ایجاد اختلالات سیستم عصبی میشود. افراد پا به سن گذاشته بیشتر در معرض خطر كم خونی پرنیشیوز هستند زیرا افزایش سن باعث كاهش میزان ویتامین ب-۱۲ دریافتی از طریق غذا میشود.
موارد استفاده
مهمترین استفاده ویتامین ب-۱۲ در درمان علایم و نشانه های «كم خونی پرنیشوز» است. این علایم شامل: ضعیفی، رنگ پریدگی، نشانه های عصبی نظیر سوزن سوزن شدن و سوزش دست ها و پاها، عدم تعادل، گیجی از دست دادن حافظه و كج خلقی است.
تحقیقات اخیر مشخص كرده است كه ویتامین ب-۱۲ در جلوگیری از بیماریهای قلبی دخالت دارد. افرادی كه تركیبی از اسید فولیك، ویتامین ب-۱۲ و ویتامین ب-۶ استفاده می كنند سطح خونی پایینی از هوموسیستئین (كه به نظر می رسد مرتبط با خطر بیشتر برای بیماری قلبی باشد) دارند.
منابع غذایی
ویتامین ب-۱۲ در غذاهای حاوی پروتئین حیوانی وجود دارد. غنی ترین منبع این ویتامین كبد و كلیه است. دیگر منابع خوب برای این ویتامین شامل شیر، تخم مرغ، ماهی و پنیر است.
اشكال دیگر
ویتامین ب-۱۲ در فرم ویتامینی سیانوكوبالامین نیز یافت میشود. ویتامین ب-۱۲ به صورت قرص، ژل یا در مولتی ویتامین (قابل جویدن و به صورت قطره مایع)، فرم ب-كمپلكس یا به تنهایی وجود دارد.
نحوة مصرف
برای جلوگیری از اختلالات ناشی از كمبود ویتامین ب-۱۲، بزرگسالان باید روزانه ۲ میكروگرم از این ویتامین استفاده كنند. افرادی كه رژیم غذایی شان شامل گوشت، شیر و دیگر فرآورده های لبنی است، میزان نیاز روزانه آنها برطرف شده نیازی به مصرف مكمل ویتامینی ندارند. گیاهخوارانی كه فرآورده های پروتئین حیوانی مصرف نمی كنند باید مكمل های ویتامینی را ترجیحاً بعد از غذا باید مصرف كنند. خانم های حامله ۲/۲ میكروگرم از ویتامین ب-۱۲ و خانم های شیرده ۲/۶ میكروگرم از این ویتامین روزانه باید مصرف كنند. قبل از دادن هرگونه مكمی ویتامین ب-۱۲ به بچه ها با پزشك مشورت كنید. افراد پا به سن گذاشته روزانه بیش از ۲ میكروگرم ویتامین ب-۱۲ نیاز دارند زیرا توانایی جذب وتیامین ب-۱۲ با افزایش سن كاهش می یابد. افراد مسن باید در مورد میزان مصرف روزانه این ویتامین با پزشك مشورت كنند.
موارد احتیاط
ویتامین ب-۱۲ غیرسمی است، اما در مصرف بیش از ۲ میكروگرم آن در روز، اثرام مفید شناخته شده ای وجود ندارد
تداخل های احتمالی
جذب ویتامین ب-۱۲ به وسیله مصرف مت فورمین كه برای درمان افزایش قند خون استفاده میشود، كاهش می یابد. همچنین مصرف زیاد ویتامین سی (۵۰۰ میلی گرم یا بیشتر) باعث تخریب این ویتامین میشود.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید