جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چرا مو سفید میشود؟


تغییر رنگ موها بمرور زمان و با افزایش سن امری عادی و طبیعیست و خیلی ها با دیدن اولین موی سفید تازه متوجه می شوند كه سن آنها هم در حال افزایش است!اما چرا این تغییر رنگ پدید می آید؟
اصولا رنگ موها توسط رنگ دانه ای به نام ملانین بوجود می آید ، ملانین توسط فولیكول یا پیاز موها ساخته می شود.با افزایش سن میزان تولید ملانین بتدریج كاهش می یابد و از حوالی سن ۳۰ سالگی به حدی میرسد كه رنگ مو را به سمت خاكستری تغییر میدهد . این تغییر رنگ معمولا از شقیقه ها شروع شده و بتدریج به بالای سر امتداد می یابد .با گذشت زمان موها كاملا سفید میشوند ، معمولا در سن چهل سالگی تا ۴۰ در صد مردم -به درجات مختلف - موهای سفید را درسر خود خواهند دید.این تغییر رنگ به سر محدود نمیشود و سایر مناطق بدن نیز باگذشت زمان دچار آن خواهند شد ،اما امكان دارد شدت درگیری آنها كمتر باشد.ژنتیك و فاكتورهای ژنتیكی در تغییر رنگ موها اهمیت تعیین كننده ای دارند ، و برعكس مسائل تغذیه ای یا ویتامینها و سایر مواد قادر به متوقف كردن یا كاهش سرعت این تغییر نیستند!
ضخامت موها نیز با گذشت زمان دچار تغییر میشود ، هر رشته ی مو در حقیقت یك رشته ی پروتئینی است كه از پیاز یا فولیكول مو بوجود آمده و از طریق سوراخی به سطح پوست می رسد .هر مو بطور معمول بین ۴-۵ سال عمر میكند وپس از آن با موی جدید جایگزین میشود.اینكه هر فرد میتواند چه مقدار از این موها را بر روی سر یا بدن خود داشته باشد عمدتا به فاكتورهای ژنتیكی بستگی دارد، اما بهرحال همه ی افراد با گذشت سن درجاتی از كاهش مو و ریزش آن را تجربه خواهند كرد.بالا رفتن سن به كاهشی در رشد موها همراه است موها در سنین بالاتر بتدریج نازكتر شده و به سمت خاكستری تغییر رنگ میدهند ، بسیاری از فولیكولها دیگر موئی بوجود نخواهند آورد .این مسئله در خانمها هم بهمین صورت خواهد بود.
تقریبا ۲۵ درصد مردان تا ۳۰ سالگی و ۷۵ درصد آنها تا ۶۰ سالگی این حالت (درجاتی از كم موئی ) را تجربه خواهند كرد . ریزش موها در آقایان با خانمها متفاوت بوده و بصورت مردانه دیده میشود.ریزش موی مردانه عمدتا توسط هورمون تستوسترون پدید می آید و نواحی پیشانی و فرق سر را درگیر میكند ، در حالیكه ریزش موی زنانه بطور منتشر بوده و شدت كمتری خواهد داشت. موهای مناطق مختلف بدن نیز بمرور اما نه به شدتی كه در سر دیده میشود كاهش می یابند ، رویش موهای صورت در نواحی چانه و اطراف لبها با افزایش سن بیشتر می شود.در مردها هم موهای بیشتری در ابروها ، گوشها و بینی پدید میآیند كه بلند و ضخیمتر از معمول خواهند بود.


همچنین مشاهده کنید