دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ / Monday, 21 January, 2019

در میان چشم بادامی ها


در میان چشم بادامی ها
تا به حال دانشجویان خارجی در دانشگاه های چین در کلاس ها و خوابگاه های جداگانه درس می خواندند و زندگی می کردند. صدها هزار نفر از دانشجویان چینی در خارج از این کشور تحصیل کرده اند اما به علل سیاسی، دانشگاه های چین دانشجویان خارجی را از بقیه جدا می کنند. پکن اکنون با اعتماد به نفس بیشتر می خواهد جایگاهی در عرصه آموزش جهان به دست آورد و در این راستا نخستین گام ها را برای گشایش دانشگاه هایی برای حضور خارجی ها- به خصوص دانشجویان کشورهای غربی- برداشته است.
همزمان با افزایش گستره اقتصادی، سیاسی و فرهنگی چین در جهان که با داشتن متحدان و شرکای جدید همراه است، تلاش های مختلف برای مشارکت بیشتر در بخش آموزش نیز افزایش یافته است. دانشجویان خارجی که شهریه بیشتری می پردازند، در خوابگاه های بهتری زندگی می کنند و برای ورود به دانشگاه باید شرایط کمتری را به نسبت متقاضیان چینی برآورده کنند، عامل تبلیغاتی خوبی برای چین هستند. پذیرش این دانشجویان طبعاً درآمد ارزی خوبی به همراه دارد. چین قصد دارد دانشگاه هایش را وارد جرگه دانشگاه های معتبر جهان کند و به این منظور باید فعالیت بیشتری برای جذب دانشجویان برجسته از خود نشان دهد.
دانشجویان چینی دومین گروه بزرگ دانشجویان خارجی در آمریکا هستند و از این رو، همواره خروج جوانان مستعد چینی برای مقاصد دیگر در جست وجوی فرصت های بهتر عادی است. اما حالا که فرصت های شغلی در چین افزایش یافته است، چه بسا دانشگاه های این کشور شاهد روند معکوس باشند.
در واقع سنت آموزش عالی نوین در چین از زمانی آغاز شد که مدارس ناچار شدند دانش آموزان را برای ورود به دانشگاه های غربی آموزش دهند. نظام آموزش عالی نوین جایگزین امتحان سراسری قدیمی «جین شی» شد که براساس آموزش مفاهیم ادبی کلاسیک بود. قدیمی ترین نهاد آموزش عالی چین که اکنون دانشگاه پکن است، در ابتدا مدرسه زبان بود.
در این اواخر، چین کوشیده است از کشورهای سوسیالیست سابق و کشورهای در حال توسعه، دانشجوی خارجی جذب کند. در دهه های ۱۹۷۰ و ،۱۹۸۰ این کشور برنامه ای را برای پذیرش دانشجویان آفریقایی اجرا کرد. این ابتکار بدون جنجال نبود. در سال ،۱۹۸۸ در دانشگا ه هایی در نانجینگ، شورش رخ داد. علت این حادثه همراهی دانشجویان دختر چینی با دانشجویان پسر آفریقایی در یک میهمانی بود که باعث ناآرامی در شهر و در میان دانشجویان شد. این حادثه آخرین مورد از این دست در دهه ۱۹۸۰ بود. تلاش های دیپلماتیک فشرده بین چین و کشورهای آفریقایی صورت گرفت تا تنش های نژادی موجود خنثی شود. به رغم این امر، چین امروز مشارکت آموزشی با آفریقا را به عنوان تعهد به توسعه بین المللی تبلیغ می کند. خبرگزاری «شین هوا» که گزارش های آن در روزنامه انگلیسی زبان «پیپل» (خلق) درج می شود، به تفصیل در این زمینه گزارش داده است. دولت چین بیش از ۱۰هزار بورس به خارجی ها و کمک های مالی ویژه ای به بخش آفریقا در یونسکو می دهد.
اکنون که روابط اقتصادی چین با غرب در حال گسترش است، تأکید بر همکاری با کشورهای در حال توسعه تدریجاً اهمیت خود را از دست می دهد.
همانطور که شرکت های غربی طالب فعالیت در چین باید طرح های مشارکتی با شرکت های چینی به اجرا درآورند، همکاری بین المللی به ویژگی برجسته ای در نظام آموزش چین بدل می شود. طرح همکاری دانشگاه های پکن و ییل از این جهت حائز اهمیت است که زبان آموزش در آن انگلیسی و مقطع آموزشی آن کارشناسی است.
اما طرح های مشابه در سطح تحصیلات تکمیلی، متداول تر است. مدرسه تجارت بین المللی در شانگهای بیش از ۲۰ درصد، دانشجوی خارجی دارد و تأکید دوره های آموزشی بر مهارت های سودمند برای شرکت های چندملیتی است که می خواهند در چین فعالیت کنند. چین می کوشد از مشارکت با نهادهای آموزشی برجسته در سراسر جهان بهره مند شود؛ مانند مشارکت شرکت های چینی با شرکت های غربی. به عبارت دیگر، دانشگاه ها می خواهند با یادگیری از همتایان خارجی خود، در درازمدت بهتر در عرصه بین المللی رقابت کنند. دانشگاه های چین می کوشند با جذب دانشجویان بین المللی، اسم خود را در عرصه جهانی به مانند دانشگاه های آمریکایی از قبیل هاروارد و ییل معروف کنند.
دانشجویان خارجی، شهریه بیشتری از دانشجویان چینی می پردازند. مثلا در دانشگاه تسینگ هوا، دانشجویان بین المللی باید بین ۲۰هزار یوان(۲۴۸۰دلار) تا ۴۲هزار یوان(۵۲۰۰دلار) شهریه بپردازند؛ این نرخ به رشته انتخابی بستگی دارد. دانشجویان چینی حدود ۵هزار یوان(۶۲۰دلار) می پردازند.
دانشجویان خارجی ناچارند زبان چینی را در کلاس های ویژه در دانشگاه بیاموزند. در عوض، دانشجویان خارجی در اماکن اقامتی بزرگ تر و گران تری زندگی می کنند. اقامت جداگانه می تواند امتیازی به دانشجویان خارجی یا تلاش هیأت رئیسه دانشگاه برای کسب درآمد بیشتر باشد. در کنار هزینه های بیشتر، خدماتی ارائه می شود که ایمنی و مطلوبیت نظام آموزشی چینی را به دانشجویان خارجی نشان می دهد؛ از قبیل بیمه بهداشتی و کمک دانشگاه به هنگام مواجهه با مقامات اداره مهاجرت و پلیس.
دانشجویان سایر کشورهای آسیایی علاقه فزاینده ای به ورود به دانشگاه های چینی نشان می دهند. امکان یادگیری زبان چینی، به خصوص جاذبه زیادی دارد و دانشگاه ها آموزش زبان را بخش اصلی برنامه های خود برای دانشجویان خارجی کرده اند. مثلاً دانشگاه جیائوتونگ در شانگهای که یکی از معتبرترین نهادهای آموزش عالی چین است، دانشکده آموزش بین الملل دارد که در آن بر زبان و زبان شناسی چینی تأکید می شود.
آیا دانشجویان خارجی به اعتبار بین المللی دانشگاه های چین کمک می کنند؟ در حال حاضر، دانشجویان خارجی در دانشگاه های برجسته چین به طور کلی از نظر علمی تمایز چندانی با همتایان چینی خود ندارند. دانشجویان خارجی ملزم نیستند امتحان سختگیرانه گائوکائو را بگذرانند. این امتحان که چند موضوع دارد، عمده عامل تعیین کننده برای ورود به دانشگاه است و همه متقاضیان ورود به دانشگاه باید آن را بگذرانند. در عوض، دانشجویان خارجی باید تسلط خود را به زبان چینی با امتحان جی اس کی نشان دهند که معادل چینی تافل است. در نتیجه، دانشگاه های برجسته بدون شک دانشجویان برجسته چینی را رد می کنند و دانشجویانی را می پذیرند که بیش از سایر رشته های راهبردی، به زبان چینی توجه کنند. طبعاً دانشگاه ها می کوشند چین را به مقصد جذابی برای دانشجویان خارجی بدل کنند. به هر حال، صرف حضور دانشجویان بین المللی در دانشگاه های برجسته جهان اعتبار به همراه می آورد. حضور دانشجویان از سایر کشورهای آسیایی تقویت کننده طرح های بلندپروازانه چین برای تبدیل شدن به یک کانون آموزش منطقه ای است. بسیاری از دانشجویان می گویند هدف آنان از تحصیل در چین کسب فرصت های شغلی مناسب در آینده است. چین اکنون در مسیر تبدیل شدن به بزرگ ترین اقتصاد جهان قرار دارد.
به مدت ۱۵۰سال، چین دانشجویان خود را برای ادامه تحصیل به سراسر جهان می فرستاد و این امر بر محیط اجتماعی و سیاسی کشور تأثیر گذاشته است. یونگ وینگ اولین دانشجوی چینی در دانشگاه ییل بود که در سال ۱۸۵۴ فارغ التحصیل شد. بازگشت وی به چین مقامات عالی رتبه کشور را واداشت در پی تسلیح کشور با فناوری غربی برآیند. چند دهه بعد چندین چهره انقلابی مانند لوچون که نویسنده بود، پس از تحصیل در ژاپن عقاید افراطی پیدا کردند.
مترجم: رضا محتشم
منبع: ییل گلوبال


منبع : روزنامه همشهری

مطالب مرتبط

کشتن دانشگاه با انگیزه ترحم

کشتن دانشگاه با انگیزه ترحم
در این هنگام که تضمین آینده حرفه ای هر چه ضعیف تر می شود، کاهش امکانات آموزشی توسط دولت ایتالیا موجی از مخالفت دانشجویان را برانگیخته است. این جنبش تا حدودی از مبارزه جوانان فرانسه در سال ۲۰۰۶ بر ضد عدم ثبات حرفه ای الهام گرفته است. روز ۱۵ مارس ۲۰۰۸ در بولونیا، روسای ۱۲ دانشگاه دولتی ایتالیا Aquis «انجمن حفظ کیفیت دانشگاه های دولتی» را تاسیس کردند. هدف این انجمن ایجاد رقابت بین دانشگاه ها بر مبنای معیارهای مالی و سودجویانه بود±. گویی اینچنین، فرآیند aziendalizzione (تغییر ساختار خدمات دولتی به اقتباس از سیستم شرکت های تجاری) به اوج خود می رسید. عجیب اینکه با وجود توافقش با این گرایش، دولت سیلویو برلوسکونی به تدریج مخالفت همگانی روسای دانشگاه، چه «سود آفرینان» و چه دیگران را نسبت به خود دامن زده است. او که به «شوالیه» ملقب است، زمانی به قدرت رسید که اقتصاد تضعیف شده ایتالیا با بحران مالی جدیدی مواجه بود. او اعلان کرد مجبور است در بودجه دولت کاهش هایی صورت دهد. روز ۲۵ ژوئن، شورای وزرا ظرف ۹ دقیقه یک «طرح اضطراری» را پذیرفت؛ لایحه ای که بعد به قانون ۱۳۳ تبدیل شد. این طرح شامل ۸۵ بند بود که پاره ای از آنها کاهش های عظیمی را در مخارج آموزش عالی دربرداشت. طبق گفته گائتانو آتزارینی استاد حقوق در زمینه قانون اساسی در دانشگاه رم، این «کشتن دانشگاه با انگیزه ترحم»² یک انتخاب سیاسی است که برخی از بخش های اقتصادی را به آموزش و پژوهش ارجحیت می دهد۳.
طبق این طرح، در برابر هر استخدام جدید استاد دانشگاه دو استاد باید از کار برکنار می شدند. چند ماده دیگر توسل به سرمایه های خصوصی و نیز افزایش هزینه ثبت نام را پیش بینی می کرد که نتیجه آن وادار کردن خانواده های فقیر به گرفتن وام برای ادامه تحصیل بود. روز ۲۸ آگوست، خانم ماریاستلا جلمینی وزیر آموزش ملی، آموزش عالی و پژوهش، تصمیم دیگری را اعلام کرد که مبنی بر آن کاهش بودجه و بازگشت به نظام «معلم واحد» در نظر گرفته شده بود (در دبستان های ایتالیا، هر کلاس توسط چند معلم مختلف تعلیم داده می شود). حاصل کار، کاهش مدت زمان حضور دانش آموزان در مدرسه بود. برخی دیگر از این تصمیمات، باعث بازگشت یک دیدگاه قدیمی در مورد آموزش می شد. از آن جمله ترویج مجدد نمره انضباط حتی در مقطع دبیرستان. منشاء اینگونه «اصلاحات»، موضع گیری و تبلیغات برخی از نمایندگان جناح راست بر ضد ولخرجی های آموزش و پرورش۴، به ویژه در زمینه هزینه هنگفت کارکنان است. این موضع قصد دارد کینه دیرینه ملت ایتالیا نسبت به اسراف ثروت ملی را (که اغلب اوقات موجه است) به سمت آموزش و پرورش سوق دهد و این ترفندی است که لااقل از یک دهه پیش توسط هر دو جناح چپ و راست دنبال می شود. همانطور که یک نویسنده و هنرمند تئاتر ایتالیایی که از مبارزان علیه «اصلاحات» کنونی نیز است، توضیح می دهد: در دوردست، هدف این تصمیمات نابودی ۸۷ هزار نیروی کاری است که در سه سال آینده صورت خواهد گرفت. این موضوع در هیاهوی روپوش و معلم واحد رنگ می بازد. پس از بازگشت به سیستم قدیمی نمره روی ۱۰ و نمره انضباط، حال باید چشم به راه کاهش های پی در پی در بودجه آموزش دولتی و به همان نسبت، افزایش کمک های دولت به مدارس خصوصی باشیم. این کمک ها در سال ۲۰۰۱ ، ۶۵ درصد افزایش یافت۵.
می توان گفت امسال، آغاز سال تحصیلی در ایتالیا پرشور و هیجان بود. روز ۱۵ سپتامبر، والدین و معلمان مدرسه ایکبال مسیح واقع در محله کونتو چلو در رم، مدرسه را اشغال می کنند. این جنبش خیلی سریع به همه ایتالیا سرایت می کند و «Non rubateci futuro» نام می گیرد به معنی «آینده را از ما ندزدید.» دانش آموزان، والدین و معلمان در مدرسه ها می خوابند، شعار می نویسند و در کنار هم تظاهرات می کنند. با اشغال دبیرستان مامیانی موج گردهمایی و بحث و گفت وگو به مقطع دبیرستان می رسد و سپس از روز پنجم اکتبر که آغاز سال تحصیلی رده عالی در پیزاست تا دانشگاه گسترش می یابد. هفتم اکتبر، دفتر ریاست دانشگاه ساپینزا در رم اشغال می شود. ۱۵ اکتبر عده شرکت کنندگان در یک گردهمایی به ۱۰ هزار دانشجو می رسد. یک تظاهرات، ایستگاه قطار مرکزی پایتخت، ترمینی را اشغال می کند و آنگاه می رسیم به روز ۱۷ اکتبر. در این روز که توسط اتحادیه های عادی یعنی غیروابسته به قدرت های مرکزی، اعتصاب عمومی اعلام شده، یک تظاهرات عظیم خیابان های رم را پرمی کند و ۵۰ هزار دانشجو به این راهپیمایی ملحق می شوند. در شهرهای بولونیا، میلان، تورن، ناپل، پادو و پالرم دانشگاه ها اشغال می شوند. این جنبش نام «Onda anormala» را برای خود برمی گزیند: «موج غیرعادی». روز ۳۰ اکتبر، سیل راهپیمایان گسترده تر می شود. روز بعد در جلسه سالانه اتحادیه متالوژی (عضو فدراسیون عمومی کار ایتالیا، CGIL) این، هیات نمایندگان دانشجویی است که اعتصاب عمومی پیشنهاد می کند. اتحادیه متالوژی بلافاصله این پیشنهاد را برای جنبش روز ۱۲ دسامبر خود می پذیرد.
تحت تاثیر این موج، مبارزان به جنبش خود اشکال غیرمنتظره ای می دهند. در جلسات، در انبوه وبلاگ ها و شبکه های اینترنتی، مردم صدها بیانیه می نویسند و مشترکاً اصلاح می کنند. استادان در خیابان ها تدریس می کنند و تحلیل های خود را به اطلاع مردم می رسانند.
از یک گروه نویسندگان بولونیا به نام وومینگ درخواست می شود که در یک آمفی تئاتر پرجمعیت سخنرانی کنند. بدین طریق، یک تفکر اجتماعی شکل می گیرد. «آنچه ما شاهد شکل گیری آن هستیم، یک خودسازماندهی دانشجویان و شاغلان کارهای ناپایدار است که در دانشگاه صورت می گیرد.» آلیوشا دانشجوی رشته ادبیات در دانشگاه ساپینزا در رم و نیز کارمند موقت در بانک، سخن خود را این طور دنبال می کند: «برخی از مبارزان، دانشجویانی هستند که همزمان با تحصیل مشغول کار موقت هستند، برخی دیگر پژوهشگرند و برخی دیگر تنها کارگران موقت که همه آنان به نحوی با مشکل عدم تضمین شغلی مواجه هستند. با همکاری اتحادیه های عادی، ما در روز ۱۷ سپتامبر یک اعتصاب عمومی به راه انداختیم که علاوه بر دانشگاه، در چندین محل کار نیز که در آنها مردم با مشکل عدم تضمین شغلی مواجه هستند، دنبال شد.»
امروز که میزان زاد و ولد در ایتالیا زیر خط بازتولید نسل است، جوانان تقریباً به نسبت مهاجران ایجاد نگرانی می کنند. در یک مصاحبه جنجالی، وزیر اقتصاد دولت قبلی، جوانان را «بامبوچیونی» لقب داد به معنی نوزادان بزرگ که هنوز قادر به ترک خانه والدین خود نیستند. همانطور که فرانچسکو، دانشجوی رشته دکترا می گوید: «این جنبش را می توان به عنوان نقطه آغاز مجدد یک طغیان و نشانه بارز جدایی میان نسل ها در نظر گرفت. این آغاز نبردی است علیه ناامنی اجتماعی و همچنین علیه جامعه ای که بر ضدجوانان شکل گرفته است؛ جامعه ای که در آن انعطاف حرفه ای هرگز با تضمین آینده حرفه ای توأم نبوده است. ما می گوییم: شما ما را مثل یک عده خلافکار، تنبل و خردسال ابدی ترسیم کرده اید در صورتی که ما قادریم بحث کرده و نظرات خود را غالب کنیم.» این دانشجو روی یک ویژگی دیگر این جنبش نیز تاکید می کند: «مبارزه ما دارد زمانی روی می دهد که جناح تندرو چپ دیگر در مجلس حضور ندارد. سیاست تغییر شکل خود بنا بر الگوی دو قطبی آمریکا را به تکامل می رساند. این جنبش گونه ای جدید از فعالیت سیاسی است. ما می خواهیم یک مبدأ نو بسازیم، با همه تناقض ها و دوگانگی هایش...»
خواستند «موج غیرعادی» را وادار به خشونت کنند ولی این جنبش از خود آگاهی بسیاری نشان داد، به عنوان مثال در تظاهرات روز ۲۹ اکتبر، نه تنها پلیس از ورود گروهی نئونازی با یک کامیون میلگرد به منطقه ای مختص عابران پیاده، در اطراف سنا جلوگیری نکرد بلکه هنگامی که نئونازی ها به راهپیمایان هجوم بردند، پلیس تنها سرگرم عقب نشینی و محافظت از نیروهای خود بود اما تصاویر نوجوانان ۱۳، ۱۴ ساله در حال فرار از دست مهاجمان نئونازی به ضرر دولت تمام شد. روزی دیگر برلوسکونی تهدید کرد که پلیس را به دانشگاه های اشغال شده بفرستد، اشغالگران با شعار «نمی ترسیم» به او پاسخ گفتند، که اشاره ای است به یک رمان معروف جوانان۶.
در این کشور که هنوز خاطره «سال های سرب» را به یاد دارد و همواره از این خاطره سوء استفاده می شود مبارزان به طور غریزی یک روش بی خشونت انتخاب کرده اند که دلیل آن به هیچ عنوان پیروی کورکورانه از قانون نیست. همانطور که دانشجوی علوم سیاسی در دانشگاه ساپینزا توضیح می دهد: «تاکتیک اشغال، هم یک واکنش فی البداهه و هم حاصل بررسی جنبش ضدCPE ( عدم ثبات حرفه ای) است که در سال ۲۰۰۶ در فرانسه روی داد، شامل اشغال ایستگاه های قطار و سد معبر در خیابان ها. بدین صورت می توان از رودررویی با نیروهای انتظامی جلوگیری کرد که با توجه به شهرت پلیس ایتالیا در این زمینه، فکر بدی نیست در ضمن این تاکتیک باعث می شود دانشجویان از دانشگاه خارج شوند، به سوی دیگران روند، با دیگران گفت وگو کنند و درک کنند که هدف مبارزه تنها دفاع از دانشگاه نیست بلکه محافظت از یک نسل و از چندین قشر اجتماع است. این مبارزه مستلزم توجه به مسائل کلی از جمله بحران اقتصادی است.
تازه می فهمیم که جنبش ما چقدر هوادار دارد.»
روزهای ۱۵ و ۱۶ نوامبر در رم، پس از یک تظاهرات «اقیانوسی»، هیاتی از نمایندگان دانشگاه های سراسر کشور تشکیل شد که شامل گروه های متعددی بود (در زمینه های فکری مختلف از جمله پژوهش، روش های آموزشی، تامین اجتماعی و...). این هیات چندین گزارش و بیانیه به سبب «خوداصلاح گری» آموزش عالی ارائه داد. گروه مربوط به تامین اجتماعی در مقدمه گزارش خود نوشت: «تعداد افرادی که در رده عالی مشغول به تحصیل می شوند همواره افزایش می یابد و نیز همواره عده بیشتری از آنان ناچار خود را مقروض می کنند. همچنین دانشی که آنها کسب می کنند همواره اعتبار خود را از دست می دهد. به این دلیل روند مبارزه به بازار کار (که در آن اهمیت تولید و کسب دانش هر چه بیشتر می شود)، سرایت می کند و نیز به زمینه تامین اجتماعی.»
روز قبل از اعتصاب عمومی ۱۲ دسامبر،
خانم جلمینی در بیانیه خود، «عقب نشینی» دولت را به اطلاع مردم رساند: انتخاب نظام «معلم واحد» اختیاری شد، در ضمن مدارس اجازه این را که تمام روز بازبمانند حفظ کردند. همچنین اصلاحات مربوط به آموزش عالی تا سال ۲۰۱۰ به تعویق افتاد اما تصمیم کاهش بودجه همچنان برجاماند. در راهپیمایی هایی که توسط CGIL، اتحادیه های عادی و «موج غیرعادی» ترتیب داده شدند با وجود باران بسیار شدید و سیل، عده بسیار زیادی شرکت کردند (که تعدادشان به گفتهCGIL به یک میلیون نفر رسید). ممکن است که پس از وقفه ناشی از پایان سال، این جنبش شکل دیگری به خود بگیرد اما بعید به نظر می رسد که کاملاً متوقف شود.
«موج غیرعادی» این شعار را در سراسر ایتالیا پراکند: «جزای بحران اقتصادی شما را ما نخواهیم داد.» این جنبش که اولین واکنش انبوه اجتماعی در برابر فاجعه اقتصادی اروپاست، بدون شک نقطه آغاز مبارزات پی درپی خواهدبود. دیری نگذشت تا این موج
به آن سوی دریای آدریاتیک گسترش یافت و جوانان یونان را به جنبش درآورد. طی اعتصاب عمومی ایتالیا، معترضان همواره همبستگی خود را نسبت به جوانان یونان ابراز کردند. با اشاره به آلکسی گریگوروپولوس جوان یونانی که به دست پلیس در آتن کشته شد
«موج غیرعادی» با این شعار مبارزه خود را ادامه داد
«دور از بند، دور از چنگ، از یونان تا ایتالیا، آلکسی در دل ها». در سراسر اروپا، باید چشم به راه موج های دیگری باشیم یا شاید هم سیل عظیمی...

وبگردی
طرح دلالی ملی بنزین !
طرح دلالی ملی بنزین ! - سخنگوی کمیسیون انرژی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره جزئیات طرح نمایندگان درباره اختصاص بنزین به ازای هر ایرانی توضیحاتی داد و گفت: قرار است سامانه‌ای ویژه این کار راه‌اندازی و تعبیه شود که بنزین در آن خرید و فروش شود.
دوربین مخفی ساختمان لواسان داماد شمخانی و فاطمه حسینی
دوربین مخفی ساختمان لواسان داماد شمخانی و فاطمه حسینی - همه چیز درباره ساخت و ساز فاطمه حسینی، داماد شمخانی و داماد صفدرحسینی | سر کشیدن دوربین مخفی شهرداد به ساختمان های آقازاده ها در لواسان! | پخش اختصاصی از صفحه آپارات آوانت
ماجرای دختربازی اسلامی از زبان رحیم پورازغدی
ماجرای دختربازی اسلامی از زبان رحیم پورازغدی - رحیم پورازغدی در مراسمی که با موضوع فجای مجازی بود،گفت: دختر خانم چادری یک عکس آنچنانی از خودش گذاشته و نوشته زن نباید قربانی نگاه شهوت مردانه بشه، بعد پسره زیر پستش نوشته"ما رایت الا جمیلا"
ما به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم.
ما به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم. - رئیس کل دادگستری خراسان رضوی: ما در نظام جمهوری اسلامی به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم. اگر فردی در زمان طاغوت در زندان بود، حبسش از مجازات اخروی او کم نمی کرد اما امروز اگر این تحمل کیفر یا قصاص و شلاق و دیگر احکام توسط حکام اسلامی و شرعی انجام می شوند یکی از آثار اخروی آن برای محکومان این است که این مجازات در آخرت از آنها برداشته می شود
جزئیاتی از منشا بوی بد تهران / فیلم
جزئیاتی از منشا بوی بد تهران / فیلم - بعد از فروکش کردن گازها، به حفاری ادامه دادیم و به یک مخزن بزرگ و استثنایی رسیدیم که بسیار عظیم تر از آنی بود که تصور می کردیم برای جایی مثل پلاسکو ساخته شود. برآورد ما از ابعاد این انبار فاضلاب این است که بین 400 الی 500 متر مکعب وسعت دارد و گازهای محبوس شده در این انبار در چندین دهه برای انتشار بوی بد در محدوده بزرگی از تهران کفایت می کند.
کلیپ جنجالی مهدی یراحی در باره جنگ / پاره سنگ
کلیپ جنجالی مهدی یراحی در باره جنگ / پاره سنگ - مهدی یراحی، خواننده ای که اخیرا موزیک ویدئوی جدید و اعتراضی خود با نام «پاره سنگ» را منتشر کرده است، از طرف برخی رسانه ها و مجید فروغی، مدیر روابط عمومی هنری مورد انتقاد قرار گرفته و شایعه هایی درباره ممنوع الفعالیت شدن یراحی به دلیل این ویدئو کلیپ و همچنین پوشیدن لباس کارگران گروه ملی در حمایت از مردم اهواز در کنسرت 6 دی ماه خود مطرح شده است. یراحی از جمله خواننده هایی است که همیشه نسبت به اتفاقات…
اهمیت فیلم صحنه دار و مرگ 10 انسان !
اهمیت فیلم صحنه دار و مرگ 10 انسان ! - گویا تلخی پخش فیلم صحنه دار، بیش از مرگ ۱۰ نفر است. درست همانطور که مسئله حجاب برای خیلی‎ها مهم تر از معیشت مردم است.
آقازاده شورای عالی انقلاب فرهنگی !
آقازاده شورای عالی انقلاب فرهنگی ! - انقلاب فرهنگی از این بالاتر که فرزند عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در آمریکا تابعیت بگیرد و از آنجا برای ایرانیان سبک زندگی تدریس بکند؟
رقص گروهی دختران دانشگاه الزهرا در حضور آقایان!
رقص گروهی دختران دانشگاه الزهرا در حضور آقایان! - ویدئویی عجیب از حرکات موزون گروهی دختران در دانشگاه الزهرا درحالی در فضای مجازی در حال انتشار است که مردان نیز در این مراسم حضور دارند!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان! - «شباهت عجیب علی الهام استاد هوا فضا در دانشگاهی در آلمان به غلامحسین الهام معاون رئیس جمهور سابق!
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر - سید احمد خمینی، نتیجه امام خمینی که چند هفته پیش با ازدواجش خبرساز شده بود، بار دیگر با انتشار عکسی از او و همسرش در حین سوارکاری حساسیت نسبت به خود را برانگیخته است و باعث تحریک مخاطبان و کاربران در فضای مجازی شده است.
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است !
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است ! - پس از اولین گفت وگوی رسمی میترا استاد (نجفی) و تایید ازدواجش با محمدعلی نجفی، حالا شهردار سابق، در نخستین واکنش به جنجال ها، عکس تازه ای از خود و میترا استاد در اینستاگرامش منتشر کرده است.