شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


اندر فواید چاله‌ چوله‌های‌ خیابان‌ها!


اندر فواید چاله‌ چوله‌های‌ خیابان‌ها!
یكی‌ از معضلاتی‌ كه‌ گریبانگیر ما شده‌ (البته‌ محسنات) و شهروندان‌ از آن‌ ناراضی‌ هستند كه‌ البته‌ به‌ نظر بنده‌ نه‌ تنها نباید ناراضی‌ باشند بلكه‌ به‌ لحاظ‌ منافعی‌ كه‌ دارد و عوام‌الناس‌ نمی‌دانند و بنده‌ بعدا عرض‌ می‌كنم‌ باید خیلی‌ هم‌ خوشحال‌ باشند، وجود چاله‌چوله‌های‌ خیابانهاست‌ كه‌ هر روز هم‌ اضافه‌ می‌شود.
مقداری‌ از این‌ چاله‌چوله‌ها بر اثر آسفالت‌ خوب‌ و با كیفیت‌ است‌! كه‌ بعد از مدت‌ كوتاهی‌ از بین‌ می‌رود. نه‌ اینكه‌ در مملكت‌ ما نفت‌ و قیر و ماسه‌ وجود ندارد؟! متخصصان‌ ما با هزار زحمت‌ و فلاكت‌ این‌ مواد را تهیه‌ می‌كنند و بعد همانند كشاورزی‌ كه‌ گندم‌ دیم‌ می‌كارد و گندم‌ را روی‌ زمین‌ می‌پاشد، این‌ آسفالت‌ بی‌زبان‌ را یا با فرغون‌ یا با ماشین‌های‌ مدرن‌ روی‌ خیابان‌ها می‌پاشند و بعد با غلتك‌ روی‌ آن‌ راه‌ می‌روند، ببخشید «می‌غلتند» تا آن‌ مواد كه‌ نامش‌ آسفالت‌ است‌ روی‌ زمین‌ صاف‌ شود. مثل‌ پلنگ‌ صورتی‌ كه‌ وقتی‌ ماشین‌ چمن‌زنی‌ از رویش‌ رد می‌شود آن‌ بینوا هم‌ تخت‌ زمین‌ می‌شود.
بعد از مدتی‌ این‌ آسفالت‌ یا به‌ علت‌ آفتاب‌خوردگی‌ یا باران‌خوردگی‌ یا رفت‌ و آمد ماشین‌ها (امان‌ از دست‌ این‌ ماشین‌ها یا دودشان‌ موجب‌ آلودگی‌ می‌شود و یا آسفالت‌ را خراب‌ می‌كنند) از بین‌ می‌رود. اصلا این‌ عوامل‌ طبیعی‌ مثل‌ آفتاب‌ و باران‌ هستند كه‌ آسفالت‌ را از بین‌ می‌برند یا وسایط‌ نقلیه‌ هستند چون‌ اگر ماشین‌ها آمد و شد نكنند آسفالت‌ دوام‌ بیشتری‌ پیدا می‌كند.
پس‌ نتیجه‌ می‌گیریم‌ كه‌ متخصصان‌ سعی‌ و تلاش‌ وافر انجام‌ داده‌اند و تقصیر از ناحیه‌ دیگری‌ بوده‌ است‌.
حال‌ برای‌ اینكه‌ از بحث‌ اصلی‌ دور نشویم‌، از فواید و منافعی‌ كه‌ چاله‌چوله‌ها دارند سخن‌ می‌رانیم‌. یكی‌ از فواید مهم‌ چاله‌چوله‌ها ایجاد شغل‌ به‌ صورت‌های‌ مختلف‌ در جامعه‌ است‌ و باعث‌ از بین‌ رفتن‌ بیكاری‌ می‌شود. حال‌ می‌گویید چطور؟ خب‌ كمی‌ تامل‌ كنید و دقت‌ نظر داشته‌ باشید تا به‌ عرض‌ برسانم‌.
وقتی‌ در خیابانی‌ چاله‌چوله‌یی‌ ایجاد می‌شود، مسئولان‌ محترم‌ اعم‌ از شهرداری‌، دهداری‌ و غیره‌داری‌ به‌ فكر و جنب‌ و جوش‌ و تشكیل‌ جلسات‌ مهم‌ می‌افتند و مقداری‌ از وقت‌ عزیز خود را در این‌ جلسات‌ می‌گذرانند. خب‌ در این‌ قسمت‌ یك‌ نوع‌ كار به‌ انجام‌ رسیده‌ و عده‌یی‌ به‌ نوایی‌ رسیده‌اند. بعد از آن‌ مسئول‌ مربوطه‌ كار آسفالت‌ریزی‌ را به‌ مناقصه‌ می‌گذارد. در مناقصه‌ معمولا یك‌ پیمانكار خاص‌! برنده‌ می‌شود و قرارداد با مبلغ‌ بالایی‌ بسته‌ می‌شود. سپس‌ این‌ پیمانكار با پیمانكار دومی‌ به‌ مبلغ‌ پایین‌تر گاه‌ تا نصف‌ مبلغ‌ قبلی‌ قرارداد می‌بندد و بدون‌ اینكه‌ كاری‌ انجام‌ شده‌ باشد پول‌ كلانی‌ به‌ جیب‌ می‌زند. در این‌ قسمت‌ نیز یك‌ اشتغال‌ به‌ وجود آمده‌ و فردی‌ از بیكاری‌ درآمده‌.
شاید این‌ روند چند بار تكرار شود و اشخاصی‌ با پولی‌ كه‌ به‌ جیب‌ زده‌اند از بیكاری‌ بیرون‌ آمده‌اند. پیمانكار آخری‌ هم‌ تعدادی‌ آسفالت‌ ریز و كارگر اجیر می‌كند و با پرداخت‌ مبلغی‌ آنها را از بیكاری‌ نجات‌ می‌دهد. تعدادی‌ هم‌ با كار ایجاد شده‌ در كارخانه‌های‌ آسفالت‌سازی‌ ماسه‌سازی‌ و قیر وغیره‌ به‌ كار مشغول‌ می‌شوند و با اشتغال‌ ایجاد شده‌ از بیكاری‌ خلاص‌ می‌شوند.
نكته‌ بعدی‌ آن‌ پیمانكار آخری‌ كه‌ پول‌ زیاد گیرش‌ نیامده‌ و همچنین‌ كارگرانی‌ كه‌ آسفالت‌ می‌ریزند ومبلغ‌ ناچیزی‌ گیرشان‌ آمده‌، فقط‌ به‌ ریختن‌ مقداری‌ آسفالت‌ معمولی‌ و نامرغوب‌ بسنده‌ می‌كنند كه‌ البته‌ این‌ هم‌ یك‌ حسن‌ دارد و آن‌ اینكه‌ آسفالت‌ ریخته‌ شده‌ زودتر از بین‌ می‌رود و بعد از مدتی‌ زنجیره‌ آسفالت‌ریزی‌ دوباره‌ شروع‌ شده‌ و با این‌ كار سیر تسلسلی‌ و مسلسل‌وار اشتغال‌زایی‌ به‌ كار می‌افتد.
حال‌ مواردی‌ دیگر از اشتغال‌زایی‌ را برای‌ علاقه‌مندان‌ و خوانندگان‌ بازگو می‌كنم‌. یكی‌ دیگر از حالات‌ اشتغال‌زایی‌ وجود اداراتی‌ چون‌ اداره‌ آب‌، برق‌، گاز و تلفن‌ است‌. شیوه‌ كار این‌ ادارات‌ بدین‌ صورت‌ است‌ كه‌ تا وقتی‌ خیابانی‌ آسفالت‌ نشده‌ و خاكی‌ است‌، یا یك‌ محله‌ یا شهركی‌ تازه‌ تاسیس‌ شده‌ و كوچه‌ و خیابانش‌ خاكی‌ است‌، این‌ ادارات‌ نیم‌نگاهی‌ هم‌ به‌ آنجا نمی‌كنند. اما موقعی‌ كه‌ مقداری‌ آسفالت‌ به‌ آنجا ریخته‌ شد، آن‌ وقت‌ این‌ ادارات‌ محترم‌ تصمیم‌ می‌گیرند كابل‌ یا لوله‌شان‌ را از آن‌ خیابان‌ عبور دهند، آن‌ هم‌ ممكن‌ نیست‌ مگر آنكه‌ به‌ جان‌ آسفالت‌ بیچاره‌ بیفتند و با بیل‌ و كلنگ‌ یا ماشین‌ مكانیكی‌ دل‌ و روده‌ آسفالت‌ را بیرون‌ بریزند تا كابل‌ و لوله‌شان‌ را در آنجا دفن‌ كنند.
بعد جای‌ كنده‌ شده‌ را آسفالت‌ كه‌ نمی‌كنند هیچی‌، حتی‌ خاك‌های‌ باقیمانده‌ را هم‌ جمع‌ نمی‌كنند. چرا؟ چون‌ خیابان‌ها همواره‌ باید ناهموار باقی‌ بمانند تا سیر اشتغال‌زایی‌ از بین‌ نرود.
حال‌ رسیدیم‌ به‌ نقطه‌ مهمتر و حساس‌ پروژه‌ اشتغال‌زایی‌! كه‌ از ناهمواری‌ خیابان‌ها به‌ وجود می‌آید و هرچه‌ ناهمواری‌ و چاله‌چوله‌ها بیشتر باشد اشتغال‌ بیشتری‌ فراهم‌ می‌شود.
بدین‌ صورت‌ اتومبیل‌هایی‌ كه‌ در محل‌های‌ ناهموار و دست‌اندازدار تردد می‌كنند، زود به‌ زود دچار نقص فنی‌ می‌شوند. مثلا جلوبندی‌ اتومبیل‌ خراب‌ می‌شود و این‌ باعث‌ ایجاد كار برای‌ جلوبندی‌ساز می‌شود و همچنین‌ برای‌ قطعه‌ساز كه‌ قطعاتش‌ به‌ فروش‌ می‌رسد. همچنین‌ یك‌ اشتغال‌ برای‌ لوازم‌ یدكی‌ فروش‌ به‌ وجود می‌آید. یا فنر ماشین‌ می‌شكند و باز چند شغل‌ ایجاد می‌شود. برای‌ مكانیك‌ برای‌ قطعه‌ساز برای‌ فروشنده‌ یا لاستیك‌ها زودتر از بین‌ می‌روند و باز چند شغل‌ ایجاد می‌شود. برای‌ كارخانه‌ لاستیك‌سازی‌، برای‌ فروشنده‌ها و برای‌ آپاراتی‌ها یا سیبك‌ می‌برد و باز چند شغل‌ ایجاد می‌شود.
معمولا جای‌ كنده‌كاری‌ شده‌ را اگر لطف‌ كرده‌ بخواهند بعد از مدت‌ها آسفالت‌ بریزند (كه‌ من‌ بیشتر دیده‌ام‌ در روزهای‌ بارانی‌ این‌ كار را انجام‌ می‌دهند)!؟ آن‌ قسمت‌ را یا به‌ صورت‌ چاله‌ در می‌آورند كه‌ وقتی‌ اتومبیل‌ها به‌ آنجا می‌رسند تالاپ‌ فرو می‌روند و در می‌آیند یا به‌ اصطلاح‌ به‌ صورت‌ ساندویچ‌ در می‌آورند كه‌ وقتی‌ اتومبیل‌ها به‌ آنجا رسیدند، گروپی‌ به‌ آن‌ برخورد كنند و باز این‌ از محاسن‌ اشتغال‌زایی‌ است‌. چون‌ با زودتر خراب‌ شدن‌ ماشین‌ چند نوع‌ شغل‌ ایجاد می‌شود. گاه‌ راننده‌ ناغافل‌ به‌ مانع‌ برخورد می‌كند و یك‌ دفعه‌ می‌زند روی‌ ترمز و راننده‌ پشت‌ سر او نیز كه‌ نتوانسته‌ اتومبیل‌ خود را كنترل‌ كند از پشت‌ گروپی‌ می‌زند به‌ ماشین‌ جلویی‌.
اكنون‌ اتومبیل‌ها بر اؤر تصادف‌ از بین‌ رفته‌اند كه‌ باز این‌ چند نوع‌ شغل‌ ایجاد می‌كند. اعم‌ از افسری‌ كه‌ در آنجا حضور می‌یابد و كروكی‌ می‌كشد و بعد صافكار و نقاش‌ و غیره‌. در بیشتر مواقع‌ هم‌ سرنشینان‌ دچار حادؤه‌ می‌شوند و برای‌ مداوا به‌ درمانگاه‌ و بیمارستان‌ مراجعه‌ می‌كنند كه‌ این‌ باعث‌ ایجاد اشتغال‌ برای‌ دكتر و پرسنل‌ و پرستارها و همچنین‌ داروخانه‌ها و نیز قضات‌ و دادگستری‌ كه‌ برای‌ رسیدگی‌ به‌ شكایات‌ مشغول‌ به‌ كار می‌شوند بازار كار ایجاد می‌شود.
پس‌ ما نتیجه‌ می‌گیریم‌ كه‌ اگر آسفالت‌ از نوع‌ مرغوب‌ درست‌ شود و خیابان‌ها صاف‌ و هموار باشند، این‌ همه‌ شغل‌ از بین‌ می‌رود و به‌ خیل‌ بیكاران‌ افزوده‌ می‌شود.

فرج‌الله‌ غلام‌زاده‌ از مشكین‌ دشت‌ كرج‌
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید